مک‌لارن MP4-X کانسپت، دیدی رادیکال از آینده مسابقات

طراحان مک لارن تکنولوژی‌های به‌روز را با دیدی برجسته از آینده‌ی مسابقات خودرویی تلفیق کرده‌اند تا بگویند که اگر قوانین فرمول 1 اجازه دهد چه کارهایی از دست آن‌ها برمی‌آید. MP4-X کانسپت انگار مستقیماً از فیلم‌های علمی تخیلی بیرون آمده و ما واقعاً دوست داریم ببینیم که ایده‌های بیشتری از این خودرو به واقعیت بپیوندند.

McLaren MP4-X Concept
McLaren MP4-X Concept

مدیر ارشد گروه تکنولوژی مک لارن جان آلرت درباره‌ی این پروژه می‌گوید:

ما تعدادی از اجزای اصلی مسابقات فرمول 1 یعنی سرعت، هیجان و کارایی را با مشخصه‌هایی چون کاکپیت محصور برای حفاظت بیشتر از راننده و تکنولوژی‌های هیبریدی ترکیب کرده‌ایم.
فرمول 1 حد نهایی مسابقات موتوری است و آینده‌ای که ما در پیش داریم نمایشی از تکنولوژی‌های پیشرفته و کارایی بالا خواهد بود که باعث ایجاد هیجان هرچه بیشتر در طرفداران خواهد شد.

در این خودرو کاکپیت راننده محصور شده است. درحالی‌که این موضوع به عنوان یک احتمال در کانسپت MP4-X مطرح شده اما این کاکپیت هوشمندانه عمل کرده و از دوربین‌هایی که دیدی 360 درجه ایجاد می‌کنند بهره می‌برد.

mclaren-mp4-x-concept
یک هدآپ دیسپلی اضافی موقعیت دیگر رقبا را در پیست نشان داده و همچنین محل‌های پرچم‌های زرد و دیگر اطلاعات پیست را ارائه می‌کند.

این فضای شیشه‌ای خود را با شرایط مختلف پیست مثل نور کم و یا تابش خورشید وفق می‌دهد.

mclaren-mp4-x-concept-04
در طراحی قوای محرکه‌ی MP4-X پیشرانه‌های سنتی کمتر مدنظر بوده و بیشتر روی تکنولوژی هیبریدی و سیستم خورشیدی مانور داده شده است.

شارژ بیشتر می‌تواند از اتصال القائی یکپارچه با پیست نیز به دست آید و به خودرو این اجازه را بدهد که از انرژی پایدار سود ببرد.

باتری‌های ذخیره کننده‌ی انرژی نیز داخل قطعات ساختاری خودرو جای گرفته‌اند تا هم فضای بیشتری ایجاد و هم از وزن خودرو کاسته شود.

mclaren-mp4-x-concept-02
مهندس سیستم تکنولوژی مک لارن چگونگی تاثیر قوای محرکه‌ی کاملاً متفاوت بر طراحی کل خودرو را این‌گونه توضیح می‌دهد:

با روشی جدید در به‌کارگیری پیشرانه احتراق داخلی شما می‌توانید طراحی شاسی را در بخش عقبی به‌طور کامل بازآرایی کنید. این تکنولوژی می‌تواند به‌طور زیبایی در کل شاسی قرار بگیرد.

بدون محدود شدن به قوانین و محدودیت‌های فعلی فرمول 1، کانسپت مک لارن به جزئیات آئرودینامیکی که از سال 1982 در مسابقات ممنوع بوده بازگشته است. با پیشرانه‌ی جدید کوچک‌تر و کم‌مصرف‌تر و تکنولوژی‌های طراحی بهتری که به طراحی تونل‌های بزرگ‌تر در زیر خودرو انجامیده مک لارن فکر می‌کند که این تأثیرات به‌طور موفقیت‌آمیزی می‌تواند به خودروهای فرمول 1 بازگردد.

mclaren-mp4-x-concept-03
آئرودینامیک فعال دیگر موضوعی است که مک لارن به آن بازگشته است. الکترودهای متصل شده به بال‌های MP4-X می‌تواند به‌طور خودکار آئرودینامیک خودرو را برای افزایش داون فورس در پیچ‌ها و خط مستقیم تنظیم کند.

McLaren MP4-X Concept
McLaren MP4-X Concept

رینگ‌های بکار رفته در خودرو نیز بنا به شرایط پیست فرمی متفاوت به خود می‌گیرند.

حتی تکنولوژی بکار رفته در لاستیک‌ها نیز پیشرفته است و دارای پوشش‌های آئرودینامیک با پایش تمام‌وقت بوده و البته تنظیم‌کننده‌ی فشار نیز به‌طور خودکار می‌تواند باد لاستیک‌ها را تنظیم کند.

McLaren MP4-X Concept
McLaren MP4-X Concept

مک لارن حتی رفتارهای راننده را نیز زیر نظر داشته و خودرو می‌تواند بنا به شرایط راننده و اعداد و ارقام دریافت شده حالات خود را تطبیق دهد.

کنترل‌های پردازنده نیز می‌توانند بسیار متفاوت باشند. بجای غربیلک فرمان مرسوم می‌توان خودرو را با حرکات و امواج مغزی کنترل نمود. اگرچه افراد زیادی طرفدار پدال‌ها هستند اما امکان استفاده از آن شاید وجود داشته باشد.

mclaren-mp4-x-concept-02
برخی از آیتم‌های لیست شده در رؤیاهای آینده‌ی مک لارن قبلاً در حال کار بوده‌اند که از آن موارد می‌توان به کنترل بهتر کارایی راننده و سلامتی او اشاره کرد. دیگر آیتم‌ها مثل ریکاوری انرژی و سیستم‌های هیبریدی بر پایه‌ی تکنولوژی‌های کنونی که در هایپرکار P1 و دیگر پروژه‌های موتوراسپورت بکار رفته‌اند ساخته شده‌اند.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل شاهین احمدزاده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو

9 دیدگاه

  1. KING 918 ( سلطان اشتوتگارت)
    سوابق: (1605 دیدگاه) ,

    محور جلو مجزا از بدنه خیلی جالبه
    فکر کنم زمان چرخش فرمون کل قیمت جلو بچرخه فقط چطور میخواد برخورد نکنه با بدنه خودش واقعا وحشتناکه ….

    پاسخ
  2. تصویر پروفایل (new great britain(king mclaren
    (new great britain(king mclaren
    سوابق: (830 دیدگاه) ,

    حالا دوستان فهمیدید چرا ب ام و مک لارن رو بهتر از تویوتا میدونست؟😉😉
    تازه به پنل های بدنش که خود به خود تعمیر میشه اشاره نشده تو متن.😲😲
    خدایا شکرت که شرکت مستقلی به نام مک لارن به ما دادی.
    امیدوارم همیشه مستقل و سود ده و پیشرو باقی بمونه.
    ممنون شاهین جان که روح مار رو جلا میدی.😍
    راستی شاهین جان یه مقاله هم در مورده رکورد داران پیست نوربرگ رینگ بزار فکر کنم جالب بشه.

    پاسخ
  3. Bavaria
    سوابق: (230 دیدگاه) ,

    میتوان خودرو را با امواج مغز کنترل نمود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!! جان؟؟؟؟؟!!!!!! این تکنولوژی از کجا پیدا شد یهو؟؟؟؟؟!!!!!!😲

    پاسخ
  4. بنتلی
    سوابق: (1027 دیدگاه) ,

    کینگ عزیز،دوست گرامی،حرفم ربطی مکلارن بودن این کانسپت نداره ولی واااقعا فک میکنی مهندسای مکلارن انقد ناشی هستن ک ب این چیز ابتدایی و جزئی توجه نکردن؟!!!

    پاسخ
    1. KING 918 ( سلطان اشتوتگارت)
      سوابق: (1605 دیدگاه) ,

      نه جان تو بنتلی منظورم از وحشتناکه مهندسی این ماشین بود که چقدر نجومی و عالیه
      داشتم ازش تعریف میکردم خدا خیرت بده ……

      پاسخ
  5. تصویر پروفایل نوید جهرمی
    نوید جهرمی
    سوابق: (1443 دیدگاه) ,

    اگر بت من میخواست ماشینی برای فرمول 1 داشته باشه قطعا همین بود. خیلی خفن شده.

    پاسخ
  6. احمد باقری
    سوابق: (4302 دیدگاه) ,

    چقدر ایده و فناوری داره.

    پاسخ
  7. تصویر پروفایل BMW E9
    BMW E9
    سوابق: (395 دیدگاه) ,

    فرمول یکی که فقط ( راننده ، ماشین و یک انجین بود ) و تکنولوژی های ( دکمه های زیاد رو فرمان ) نبود یه چیز دیگست و الانم که قراره در آینده اینجوری بشه.

    پاسخ
  8. Monster_ALM
    سوابق: (391 دیدگاه) ,

    این است قدرت مکلارن باز هم ایمان نمی آورید؟

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.