دنده‌ عقب: سالروز تاسیس نیسان

درست در تابش اولین خورشید ماه ژوئن سال۱۹۳۴ بود که نام شرکت Jidosha-Seizo Kabushiki- Kaisha (شرکت سهامی‌خاص تولید اتومبیل)، به «Nissan Motor Company» (کمپانی خودروسازی نیسان) تغییر یافت. «Nissan» (نیسان) خلاصه‌ شده‌ی نام هولدینگ «Nippon Sangyo» (نیپون سانگیو) است که در سال ۱۹۳۴، با جدا شدن شرکت‌های مربوط به تولید قطعات خودرو از سایر زیرمجموعه‌های هولدینگ مادر، به وجود آمد.

Datsun (دتسان) اولین خودروی نیسان بود که در آوریل سال ۱۹۳۵ میلادی در کارخانه‌ی یوکوهاما نیسان بر پایه‌ی خودروی جمع و جور Dat ساخته شد و در همان سال هم صادرات این خودروی کوچک‌اندام نیسان به استرالیا آغاز شد. البته چندی نگذشت که در سال ۱۹۳۹ با شروع جنگ‌جهانی دوم، تمام تمرکز نیسان به سمت تولید کامیون و خودروهای نظامی جلب شد و این تصمیم مدیران ژاپنی هرچند برای خودشان سود چندانی نداشت، اما بسیار به کام متحدین خوش‌ آمد و آن‌ها کل فرآیند تولید نیسان را تا سال ۱۹۴۵ به دست گرفتند و حتی تا حدود یک دهه بعد هم هنوز کنترل کامل تولیدات از اختیارات مدیران ژاپنی خارج بود.

nissan1937

البته تاثیر سخنرانی‌های نخست‌وزیر سرزمین آفتاب بود و یا همت مردم ژاپن (که دومی محتمل‌تر است، هر چه باشد اگر پیشرفت رابطه‌ی مستقیمی با سخنرانی محض داشت، مملکت ما از هر نمودار پیشرفتی هم فراتر می‌رفت و چنین نبود که هست!)، هر چه که بود پس از تمام اتفاقات ناگوار جنگ‌جهانی دوم و با پیشرفت روزافزون صنعت ژاپن، نیسان در سال ۱۹۶۰ اولین خودروسازی بود که جایزه‌ی ملی دیمینگ را بدلیل کیفیت‌ بالای طراحی و ساختش کسب کرد. از بخت خوش و همت والای تمام خانواده نیسان، کم‌‌کم فروش مدل‌های جدید دتسان مانند بلوبرد (۱۹۵۹)، سدریک (۱۹۶۰) و سانی (۱۹۶۶) در داخل و خارج ژاپن افزایش یافت و این کمپانی شاهد یکی از بزرگترین جهش‌های فروشش در دهه‌ی ۶۰ میلادی بود.

Datsun-Tama-EV-B

بحران انرژی دهه‌ی ۷۰ میلادی و مصرف بالای خودروهای آمریکایی و غربی باعث شد تا دوران طلایی خودروهای کم‌مصرف و مقرون‌ به صرفه‌ی ژاپنی آغاز گردد و نسل سوم نیسان سانی نیز با کسب بالاترین امتیاز از دفتر محافظت از محیط زیست ایالات متحده‌ی آمریکا در سال ۱۹۷۳، به یکی از پرفروش‌ترین خودروهای آن دوران تبدیل شد. موفقیت نیسان در آمریکا و سایر بازار‌های غربی باعث گسترش تدریجی صادرات این خودروساز به سایر مناطق جهان گشت و هم‌اکنون ۱۷ کارخانه‌ی تولید و مونتاژ خودروهای نیسان در کشورهای مختلف فعال هستند.

بدلیل مشکلاتی که در اواخر دهه‌ی ۹۰ میلادی متوجه نیسان شده بود، مدیران ژاپنی طی یک مشارکت استراتژیک با رنوی فرانسه و تشکیل رنو- نیسان آلیانس موفق به عبور از این مشکلات گشتند و امروزه نیسان پس از خرید عمده‌ی سهام میتسوبیشی به عنوان ششمین خودروساز بزرگ جهان شناخته می‌شود. طبق روال همیشگی، کجای کار ما غلط بوده ( و هست) که درصد زیادی از الحاق ما ناسوتیان به لاهوت، به لطف همین خودروهای بی‌کیفیتِ منزجر‌کننده‌یِ جیبِ ‌«ز ما بهتران» پر کن است؟ شاید هیروشیما و ناگازاکی بخشی از ایران بوده‌اند و تلفات آن متوجه ما بوده، نه ژاپن!

منبع: History

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امیر مقدم

نویسنده و ویراستار، دانشجوی مهندسی مکانیک و یک عشق تنیس!

5 دیدگاه

  1. تصویر پروفایل Nima
    Nima
    سوابق: (796 دیدگاه) ,

    این نیسان سدریک خیلى سال توى نسل هاى مختلف تولید شد. واقعا هم ماشین خوبى هست و مدل موفق نیسان.

    پاسخ
  2. پویان
    سوابق: (133 دیدگاه) ,

    نیسان عالیه مخصوصا ماکسیما 2016 که به دلیل حجم موتوری بالای 2500 وارد ایران نمیشه .طراحی و راحتی و امکاناتش فوق العاده است .یکی از دوستام دو هفته پیش دوبی خریده

    پاسخ
  3. محمد
    سوابق: (500 دیدگاه) ,

    نیسان واقعا ماشینای خوبی تولید میکنه..مخصوصا توی کیفیت که خب ژاپنی هست دیگه
    مدلای جدیدش که محشره

    پاسخ
  4. تصویر پروفایل moein
    moein
    سوابق: (775 دیدگاه) ,

    نیسان رو خیلی دوس دارم
    در زمینه های مختلف حرف برا گفتن داره
    نمونه بارزش پاترول بود که هنوز هنوزه به قیمت به فروش می رسه
    GTR هم یه نمونه دیگش که نیاز به توصیف نداره
    در ضمن نویسنده خوب تیکه می نداخت !!! لایک

    پاسخ
  5. said
    سوابق: (21 دیدگاه) ,

    من هم عاشق نیسانم.دقیقا به خاطر همین رنو کولیوس خریدم.واقعا هماهنگی موتور گیربکس و… محشره.حرف نداره.افرودش هم به لطف تجربه نیسان تکه

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.