برترین خودروهای اسپرت تاریخ نیسان

کمپانی نیسان برای این‌که علاقه‌مندان به خودرو را راضی نگه دارد همیشه یک یا دو خودروی اسپرت خوب در بازار دارد. هرکسی که با دنیای خودرو آشنا باشد با خودروهای سری Z، SXs و GT-R کمپانی نیسان آشناست.

Top 15 Best Nissan Sports Cars of All Time
Top 15 Best Nissan Sports Cars of All Time

کمپانی نیسان سابقه‌ی خوبی از تولید خودروهای اسپرت دارد و محدود کردن لیست به 10 خودرو کار بسیار سختی بود، بنابراین لیست خودروها را طولانی‌تر کردیم و 15 خودروی اسپرت برتر تاریخ نیسان را انتخاب کردیم. به نظر شما جای خالی چه خودرویی در این لیست احساس می‌شود؟

15. نیسان میکرا سوپرتوربو
میکرا همواره به‌عنوان یک خودروی کوچک جمع‌وجور شناخته می‌شد؛ اما در سال 1989 نیسان از میکرا سوپرتوربو پرده برداشت. همان‌طور که از اسم آن پیداست موتور چهار سیلندر 0.9 لیتری این خودرو مجهز به توربوشارژر شد. زیر کاپوت میکرا سوپرتوربو در کنار موتور توربوشارژ یک سوپرشارژر قرار گرفته بود تا قدرت تولیدی را بیش‌ازپیش افزایش دهد.

Nissan Micra Superturbo
Nissan Micra Superturbo

این خودرو با موتور کم‌حجمش 108 اسب بخار نیرو تولید می‌کرد. میکرا سوپرتوربو با گیربکس پنج سرعته دستی، سیستم دیفرانسیل لغزش محدود و وزن 680 کیلوگرمی در آن زمان مثل باد سریع بود.

14. داتسون اسپرتز
قبل از ظهور سری Z افسانه‌ای نیسان/داتسون، مدل‌های اسپرت دیگری در دهه‌ی 60 میلادی وجود داشت. اسپرتز 1000 که در ژاپن با نام فرلیدی شناخته می‌شد آغازگر یک مسیر بود که با اسپرتز 1200، اسپرتز 1500، اسپرتز 1600 و درنهایت اسپرتز 2000 دنبال شد. اسپرتز 1000 که یک خودروی رودستر بود موتوری چهار سیلندر و 1.0 لیتری داشت که 38 اسب بخار نیرو تولید می‌کرد.

Datsun Sports
Datsun Sports

زیر کاپوت اسپرتز 2000 موتوری 2.0 لیتری قرار گرفت که 133 اسب بخار نیرو تولید می‌کرد. ترکیب این میزان نیرو با وزن 900 کیلوگرمی اسپرتز 2000، این خودرو را در ردیف خودروهای تنومند قرار می‌داد. طراحی ظاهری این رودسترها هم با الهام از خودروهای انگلیسی شکل گرفته بود که نتیجه‌ی خوبی به دنبال داشت.

13. نیسان سیلویا 240RS
در سال 1983 نیسان برای مسابقات رالی به یک خودروی جدید نیاز داشت؛ بنابراین این خودروساز S110 سیلویا یا همان 200SX را مدنظر قرار داد. نیسان بدنه‌ی این خودرو را عریض‌تر کرد، مکانیک خودرو را بهبود بخشید و موتور چهار سیلندر و 2.4 لیتری FJ را زیر کاپوت آن قرار داد.240RS با چنین موتوری می‌توانست 237 اسب بخار نیرو و 234 نیوتن متر گشتاور تولید کند.

Nissan Silvia 240RS
Nissan Silvia 240RS

نیسان سیلویا به‌عنوان یک خودروی رالی موفقیتی نسبی داشت اما هیچ‌وقت انتظارات نیسان را برآورده نکرد.

12. نیسان پالسار GTI-R
پالسار GTI-R یکی دیگر از خودروهای نیسان بود که برای مسابقات رالی در نظر گرفته شده بود. این خودرو بین سال‌های 1990 تا 1994 با موتور چهار سیلندر 2.0 لیتری توربوشارژ و سیستم انتقال قدرت AWD عرضه شد. موتور پالسار GTI-R هم قادر به تولید 227 اسب بخار نیرو و 284 نیوتن متر گشتاور بود.

1991 Nissan Pulsar GTI-R
1991 Nissan Pulsar GTI-R

بال بزرگ، کاپوت برجسته و کیت بدنه با ارتفاع پایین‌تر نقطه تمایز این خودرو با مدل معمولی پالسار بود. مدل‌های GTI-R این خودرو 272 کیلوگرم سنگین‌تر از مدل معمولی بود اما این خودرو با 1221 کیلوگرم وزن و چنین نیرویی همچنان خودرویی سبک و سریع بود.

11. نیسان سیلویا نیسمو 270R
270R درست مثل 240RS یک نسخه‌ی ویژه از پلت فرم سیلویا بود؛ اما این خودرو برخلاف 240RS نه برای مسابقات رالی بلکه برای جاده طراحی شده بود. این خودرو که بر اساس S14 سیلویا طراحی شده بود در آمریکا 240SX هم نامیده می‌شد. درواقع 270R سال 1994 توسط برند تیونینگ نیسمو نیسان ساخته شده بود.

Nissan NISMO 270R
Nissan NISMO 270R

عدد 270 در نام این خودرو نشانگر قدرت تولیدی موتور 2.0 لیتری توربوشارژ این خودرو است.270R علاوه بر بهبود در بخش مکانیکی در قسمت‌های دیگر هم تغییراتی داشت. به‌طوری که این خودرو به کیت آئرودینامیکی جدید و دیفرانسیل لغزش محدود عقب مجهز شد.

10. نیسان 350Z/370Z
پس از یک وقفه‌ی کوتاه، سری Z نیسان در سال 2002 با خودروی 350Z دوباره مطرح شد. این خودرو با موتور شش سیلندر 3.5 لیتری می‌توانست 287 اسب بخار نیرو تولید کند. درواقع این خودروی دو سرنشینه در زمان خود هم جذاب بود و هم مدرن. در سال 2008 موتور 350Z بهبود پیدا کرد و با 306 اسب بخار نیرو جدی‌تر از قبل وارد صحنه‌ی رقابت شد.

Nissan 350Z NISMO
Nissan 350Z NISMO

در سال 2009 نیسان نسل بعدی سری Z را معرفی کرد. نیسان 370Z. عدد 370 در نام این خودرو به افزایش حجم موتور شش سیلندر این خودرو اشاره داشت. این مدل که کوچک‌تر و سبک‌تر از 350Z بود با موتور 3.7 لیتری حالا قادر به تولید 332 اسب بخار نیرو بود. این قدرت خروجی نهایی هم پایان کار این مدل نبود چراکه برند تیونینگ نیسمو با بهینه‌سازی پردازش نیرو، توان تولیدی این خودرو را به 350 اسب بخار رساند.

9. نیسان سیلویا Spec R آیرو
کمپانی نیسان بهترین مدل ویژه‌ی خود را برای مدل نهایی سیلویا نگه داشته بود. این خودرو که سیلویا Spec-R نامیده می‌شد از همان موتور چهار سیلندر 2.0 لیتری توربوشارژ 250 اسب بخاری استفاده می‌کرد اما قطعات زیادی از این خودرو تغییر یافته بود.

2002 nissan Silvia Spec-R Aaero
2002 Nissan Silvia Spec-R Aaero

بدنه و شاسی تقویت‌شده، گیربکس شش سرعته دستی به‌جای پنج سرعته دستی مدل پایه، ترمزهای تقویت‌شده و سیستم فرمانپذیری چهارچرخ از جمله ویژگی‌های جدید این تریم بودند. نیسان همچنین پکیج آئرودینامیکی جدیدی برای این خودرو در نظر گرفته بود که بال عقب بزرگی به خودرو اضافه می‌کرد.

8. نیسان جوک-R
چگونه جوک، کراس اور عجیب‌وغریب نیسان می‌تواند تبدیل به قاتلی برای سوپراسپرت ها شود؟ به‌سادگی و تنها با نصب مکانیک GT-R-ها! تریم R نیسان جوک با بهره‌گیری از موتوری شش سیلندر، 3.8 لیتری و توربوشارژ می‌تواند 545 اسب بخار نیرو تولید کند. این مشخصات فنی به‌علاوه‌ی سیستم انتقال قدرت AWD و گیربکس دوکلاچه این خودرو را به یک کانسپت دیوانه‌وار تبدیل می‌کند؛ اما این قضیه وقتی جالب‌تر می‌شود که بدانید این خودرو واقعاً ساخته شده است.

Nissan Juke-R
Nissan Juke-R

کمپانی نیسان چندی پیش از نیسان جوک-R 2.0 پرده برداشت. این کراس اور جمع جور با استفاده از مکانیک GT-R نیسمو می‌تواند 600 اسب بخار نیرو و 652 نیوتن متر گشتاور تولید کند. این نیروی مهیب باعث شده که این کراس اور تنها در 3.7 ثانیه از صفر به 96 کیلومتر بر ساعت برسد.

7. نیسان اسکای لاین 2000GT-R 1969-1973
اسکای لاین GT-R-های اصلی شروع‌کننده عصر خودروهای اسپرت نیسان بودند. در ادامه‌ی این سری، نیسان در چهار دهه خودروهای اسپرت فوق‌العاده‌ای به تولید رساند همین موفقیت باعث شد که اسکای لاین و GT-R ها نماد این شرکت باشند.

Nissan Skyline 2000 GT-R
Nissan Skyline 2000 GT-R

اسکای لاین GT-R برای اولین بار در سال 1969 با موتوری شش سیلندر، 2.0 لیتری و نیروی 160 اسب بخاری تولید شد که با گیربکس 5 سرعته دستی جفت می‌شد. در سال 1973 نسل دوم اسکای لاین GT-R با همان موتور شش سیلندر و 2.0 لیتری به تولید رسید اما تنها یک سال به تولید رسید.

6. نیسان 280ZX/300ZX توربو
در سال 1978 سری خودروهای ZX نیسان جایگزین سری اصلی Z شدند. اولین مدل این سری 280ZX نام داشت که با موتوری شش سیلندر و 2.8 لیتری 145 اسب بخار نیرو تولید می‌کرد. در سال 1981 نیسان توربوشارژر را به‌صورت آپشن برای این خودرو در نظر گرفت. این توربوشارژر نیروی تولیدی 280ZX را به 180 اسب بخار رساند.

1998 Nissan 300ZX
1998 Nissan 300ZX

در سال 1983 نسل دوم سری ZX معرفی شد. این سری با موتوری شش سیلندر و 3.0 لیتری در دو مدل تنفس طبیعی و توربوشارژ عرضه شد. سری آخر مدل توربو این نسل با توجه به بازار فروش آن 200 تا 227 اسب بخار نیرو تولید می‌کرد.
سرانجام در سال 1989 مدل نهایی 300ZX به تولید رسید. خودرویی دو سرنشینه که با استایل 2+2 هم دیده می‌شد. این خودرو با موتور شش سیلندر، 3.0 لیتری و 300 اسب بخار نیرو تبدیل به یکی از نمادهای خودروهای اسپرت ژاپنی دهه‌ی نود میلادی شد. دوره‌ای که بسیاری آن را دهه‌ی طلایی صنعت خودروی ژاپن می‌دانند.

5. نیسان استجا اوتک 260RS
درست مثل تفکر پشت نیسان جوک-R، در دهه‌ی نود میلادی نیسان مکانیک اسکای لاین GT-R را روی یک خودروی واگن پیاده کرد. این خودرو که استجا اوتک 260RS نامیده می‌شد در زمان خود بسیار منطقی‌تر و مقرون‌به‌صرفه تر از جوک-R فعلی بود.

Nissan Stagea 260RS
Nissan Stagea 260RS

تریم سطح بالای استجا از موتور R33 اسکای لاین GT-R بهره می‌برد. موتور افسانه‌ای شش سیلندر، 2.6 لیتری و توربوشارژی که 276 اسب بخار نیرو تولید می‌کرد. گیربکس دستی، سیستم انتقال قدرت AWD و توربوشارژ در یک خودروی واگن مثل تحقق یک رؤیا بود.

4. نیسان 240Z/260Z/280Z
کمتر خودروی اسپرتی وجود دارد که به‌اندازه‌ی سری Z نیسان نمادین باشد. در سال 1970 زمانی که 240Z یا همان فرلیدی وارد بازار شد. نشانه‌هایی از یک جگوار قدیمی را به دوش می‌کشید که تغییرات زیادی به خود دیده بود.

1975 Datsun 240Z
1975 Datsun 240Z

پیشرانه شش سیلندر و 2.4 لیتری نیرویی 151 اسب بخاری تولید می‌کرد که با وزن تقریبی 1044 کیلوگرمی ترکیب مناسبی تشکیل می‌داد. در سال 1974 موتور این خودرو تا 2.6 لیتر حجیم شد و 260Z نامیده شد. یک سال بعد باز هم موتور این خودرو حجیم‌تر شد و نام آن به 280Z تغییر پیدا کرد. سری جدید سنگین‌تر بود و نیرویی 170 اسب بخاری تولید می‌کرد.
بسیاری معتقدند که طراحی ظاهری سری Z اصلی یکی از بهترین طراحی‌های تاریخ در میان خودروهای اسپرت است.

3. نیسان GT-R
پس از توقف تولید سری اسکای لاین GT-R، شکافی در مجموعه خودروهای نیسان پدیدار شد. نیسان برای پر کردن این خلأ با هدفی مشخص خودروی اسپرت GT-R را تولید کرد. زیر کاپوت این خودرو پیشرانه‌ای شش سیلندر، 3.8 لیتری توربوشارژی قرار داشت. قدرتمند بودن GT-R هزینه‌ای داشت و این هزینه قیمت بالای خودرو بود.

2015 Nissan GT-R NISMO
2015 Nissan GT-R NISMO

مدل پایه سال 2008، 478 اسب بخار نیرو تولید می‌کرد. این عدد حالا در تریم نیسمو به بیش از 600 اسب بخار رسیده است؛ اما قدرت GT-R در موتور آن خلاصه نمی‌شود گیربکس دو کلاچه و سیستم انتقال قدرت AWD پیشرفته هم این اطمینان را ایجاد می‌کنند که مسیر را در کوتاه‌ترین زمان ممکن بپیمایید.

2. نیسان اسکای لاین GT-R R32-R34
اگر اسکای لاین های GT-R R32، R33 و R34 وجود نداشتند GT-R امروزی به تولید نمی‌رسید. درواقع R32، R33 و R34 کدهایی بودند که نسل‌های مختلف اسکای لاین GT-R ها را از سال 1989 تا 2002 مشخص می‌کردند. مدل‌های کوپه و سدان این اسکای لاین ها با سیستم انتقال قدرت AWD بسیاری از خودروها را در خیابان و جاده شکست می‌دادند.

1999 Nissan Skyline GT-R
1999 Nissan Skyline GT-R

به‌جز مدل ویژه 400R تمام مدل‌های اسکای لاین GT-R از یک موتور شش سیلندر 2.6 لیتری توربوشارژ بهره می‌بردند. گشتاور و قدرت محدودشده‌ی 276 اسب بخاری در طول 14 سال تولید این خودرو افزایش پیدا کرد.

1. نیسان R390 GT1
اگر خودروسازی در اواسط دهه‌ی نود میلادی مقام‌های سطح بالای مسابقات 24 ساعته لمانز را هدف‌گذاری می‌کرد. باید خودروی مسابقه‌ای خود را بر اساس یک خودروی جاده‌ای تولید می‌کرد. همین امر باعث خلقت خودروهای شگفت‌انگیزی مثل مرسدس بنز CLK-GTR، پورشه 911 GT1 و نیسان R390 GT1 شد.

Nissan R390 GT1
Nissan R390 GT1

R390 GT1 موتوری هشت سیلندر و 3.5 لیتری داشت که با گیربکس شش سرعته دستی متوالی جفت می‌شد و قدرت را به چرخ‌های عقب منتقل می‌کرد. این خودرو در خیابان‌ها هم مثل یک خودروی پروتوتایپ مسابقات لمانز دیده می‌شد. تنها دو دستگاه از این خودرو تولید شد که یکی از آن‌ها در اختیار یک مالک خصوصی قرار گرفت.
R390 GT1 با نهایت سرعت 354 کیلومتر بر ساعت و ثبت زمان 11 ثانیه در تست یک‌چهارم مایل یکی از سریع‌ترین خودروهای زمان خود محسوب می شد.

منبع: autoguide

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مهدی نیک سیرت

دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی شیمی، نویسنده و مترجم اخبار و مطالب دنیای خودرو در سایت پدال

20 دیدگاه

  1. فورد
    سوابق: (285 دیدگاه) ,

    نیسان عجب شاهکار هایی داشت ما نمی دونستیم ولی اون نیسان سیلویا نیسمو خیلی خفنه اون سیلویا زرده هم قشنگه

    پاسخ
    1. آرمااااان
      سوابق: (335 دیدگاه) ,

      R390 GT1 یه لحظه دیدمش فکر کردم کونیخ زگه،حیــــــــــــــــــــــــف که همچین هیولایی تولید نشد

      پاسخ
  2. احمد باقري
    سوابق: (4276 دیدگاه) ,

    ماشینهای خیلی خوبی تولید کرده.

    پاسخ
  3. تصویر پروفایل shahryar
    shahryar
    سوابق: (180 دیدگاه) ,

    نیسان کمپانی قابل احترامی هسش.من که خلی دوسش دارم

    پاسخ
  4. تصویر پروفایل Danial
    Danial
    سوابق: (221 دیدگاه) ,

    2. نیسان اسکای لاین GT-R R32-R34
    من هنوز هم دلم میخواد یدونه ازش داشته باشم شاخ شکنیه واسه خودش … :* 🙂

    پاسخ
  5. تصویر پروفایل datsun
    datsun
    سوابق: (592 دیدگاه) ,

    با سپاس از آقایی نیک سیرت
    نیسان r390 هنوز هم سریعترین سوپر اسپورت ساخت ژاپنه شتاب صفر تا صدش هم اگه اشتباه نکنم 3.5 ثانیه است

    پاسخ
  6. vincent price
    سوابق: (235 دیدگاه) ,

    تشکر فراوان از آقای مهدی نیک سیرت
    جای چهارصد آر و میکرا آر خیلی خالیه

    عکس اول مربوط به چه زمانیه ؟؟ متعلق به گردهمایی هست یا …. ؟؟

    پاسخ
  7. تصویر پروفایل ali ayat
    ali ayat
    سوابق: (719 دیدگاه) ,

    با این که طرفدار آلمانم تو زمینه ماشین ولی این نیسان اسکای لاین از دنیای دیگریه

    پاسخ
  8. محمد
    سوابق: (500 دیدگاه) ,

    نیسان….محشره…کلا زاپنی جماعت عالی هست پسر حرف نداره

    پاسخ
  9. محمدرضا
    سوابق: (10 دیدگاه) ,

    کسانی که Need For Speed Underground2 رو بازی کردن خوب 350Z رو می شناسن.به نظرم هنوزم ظاهر خیلی مدرن و خوشگلی داره

    پاسخ
  10. Archi KHAN
    سوابق: (1653 دیدگاه) ,

    نیسان و هوندا از بهترین های ژاپن و کلا دنیای خودروسازی هستن .
    اینفینیتی واقعا محشره ، حتی کیفیت اش فراتر از خودروهای ژاپنی هستش …

    پاسخ
  11. احسان
    سوابق: (235 دیدگاه) ,

    عاشق اسکای لاین هستم جون میده واسه دریفت

    پاسخ
  12. تصویر پروفایل سروش
    سروش
    سوابق: (47 دیدگاه) ,

    واسه ما که قسمت نشد هیچکدامشو ببینیم چ برسه به رانندگی ولی آسکای لاین محشر بود تو پلی وان وبازی GTR

    پاسخ
  13. پرهام -R
    سوابق: (41 دیدگاه) ,

    نیسان ماشینه بد نداره همشون شاهکارن تو رنج خودشون !!!!!

    پاسخ
  14. ايليا
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    عشق من فقط nissan skyline r34 اوج ابهت و اون زیبایى که داره به خاطر همین تو فیلماى سریع و خشن استفادش میکردن واقعا ماشین قشنگیه اى کاش من یدونه داشتم

    پاسخ
  15. DNA
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    جای نیسان RP S13تو این لیست خالی بود.

    پاسخ
  16. behrooz
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    یدونه z280 تو خیابون مطهری هست از نزدیک دیدمش خیلی باحاله

    پاسخ
  17. mohammad fm480
    سوابق: (175 دیدگاه) ,

    اسکای لاین ماشین خیلی باحالیه هر وقت میبینم یاد برایان (پل واکر) میافتم

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.