رکورد هیوندای توسان هیدروژنی

نسخه هیدروژنی با پیل سلول سوختی هیوندای توسان IX35 توانست به عنوان نخستین خودروی تولید انبوه هیدروژنی جهان، رکورد طولانی‌ترین سفر با یک مخزن سوخت را به میزان 700 کیلومتر به دست آورد. این مسافت، طولانی‌ترین مسیری است که یک خودروی هیدروژنی تاکنون با یک مخزن سوخت توانسته طی نماید.

Hyundai ix35 Fuel Cell
Hyundai ix35 Fuel Cell

برخی عقیده دارند که هیدروژن به عنوان منبع آینده انرژی در خودروها خواهد بود. زیرا بدون آلودگی است و تنها آب از اگزوز آن خارج می‌شود.
هیوندای IX35 هیدروژنی برای رکوردشکنی، یک سفر 10 ساعته بین اسلو در نروژ به مالمو در سوئد داشت. سرعت متوسط خودرو در این مسیر 76 کیلومتر بر ساعت بود. حتی بعد از پایان سفر باقیمانده مخزن سوخت برای طی 10 کیلومتر دیگر هم کافی بود.

Hyundai ix35 Fuel Cell
Hyundai ix35 Fuel Cell

این توسان با تنظیمات استاندارد هیوندای مورد آزمون قرار گرفت. در حالی که هیوندای در تبلیغات آن مسافت 594 کیلومتر را به عنوان مسافت قابل طی با یک باک سوخت بیان کرده است. شتاب صفر تا صد این خودرو 12.5 ثانیه و نهایت سرعت آن نیز 160 کیلومتر بر ساعت می‌باشد.

First production Hyundai ix35 Fuel Cell
First production Hyundai ix35 Fuel Cell

یکی دیگر از خودروهای هیدروژنی تولید انبوه مطرح، تویوتا FCV می‌باشد که البته هنوز نام آن قطعی نیست و قرار است در ماه آوریل 2015 روانه بازار شود. برد مسافت تویوتا 482 کیلومتر بر ساعت اعلام شده است.

36 دیدگاه

  1. ناصر
    سوابق: (191 دیدگاه) ,

    خودروسازهای کره ای با نگاه به فردا و همت واقعی پا توی راه پر فراز و نشیب خودروسازی قرار دادند و امروز دیگه به فکر ساخت خودروهای پاک هستند و دارن به کشورهای اروپایی و آمریکایی خودرو صادر میکنن بعد خودروسازهای ما که خیلی پیشتر از اونها به صنعت خودروسازی روی آوردن هنوز دارن خودروهای 23 سال پیش دنیا رو تولید میکنه و مدیر یکی از اونها(سایپا) به تازگی در اظهار نظری عجیب به شعور ملت بزرگ ایران توهین کرده و گفته ما مخالف واردات نیستیم دولت جلوی واردات رو آزاد بگزاره ما هیچ واهمه ای نداریم چون هیچ خودروی وارداتی در حال حاضر توان رقابت با پراید رو نداره!!!!!!!

    پاسخ
    1. هادي
      سوابق: (49 دیدگاه) ,

      البته واقعا كمتر خودرویی توانایی رقابت با پراید رو داره. قیمت پراید صفر نزدیك ۶ هزار دلاره كه چندان رقیبی براش وجود نداره؛ مگه اینكه واردات خودروهای دست دوم (مثلا مدل ۲۰۰۵) هم آزاد بشه. در مقابل ایران‌خودرو وضعیت كـــــاملا متفاوتی داره و بخاطر قیمت محصولاتش كه بین ۹ تا ۱۲ هزار دلار هستش، با آزاد شدن واردات به راحتی ورشكست میشه (ایشّالا).
      ضمنا برای مردم ما جبران این اختلاف ۶ تا ۱۰ هزار دلار با این اوضاع درامد و مخارج كار آسونی نیست كه به راحتی بگیم ۴ هزار دلار می‌ذاره رو پولش و یه ماشین خارجی می‌خره. البته به شدت مشتریانش كم میشه. كلا هم واردات آزاد بشه، دیگه من برای ورشكستگی خودروسازهای داخلی دعا نمی‌كنم. یا این اتفاق میفته كه حیفه، یا یه رقابت سالم در پیش می‌گیرن كه عـــالیه.

      پاسخ
    2. خاوری مزراتی
      سوابق: (1104 دیدگاه) ,

      مطمئن باش در صورت آزاد شدن وارادات بدون تعرفه سایپا در کسری از زمان ورشکست میشه مگر اینکه خودش به مونتاژ خودروهای روز جهان با قیمت مناسب رو بیاره..این حرف هم که فرمودن پراید ارزان ترین خودرو جهانه چرت و پرته(با نهایت پوزش از دوستان) چرا که با قیمت 20000000تومان یا 6500دلار هیچ کس حاضر به خرید این خودرو نیست.حیف که نمی شود نمودار عرضه و تقاضا را برای رد این حرف (…) رسم کرد..چون بازار ظرف دو سال از خودروهای روز اشباع شده، و با ایجاد افت قیمت در محصولات تولیدی، سایپا ورشکست می شود چرا که یک خودرو 10000دلاری را باافت قیمت به راحتی میتوان خرید … داچیا، پرودوا، تاتا و انبوه شرکتهای چینی همه در همین رنج خودرو تولید میکنند ، با ظاهر بهتر، تکنولوژی به روزتر و ایمنی بیشتر
      آقای مدنی هینجوری مدیر شدن دوستان…این حرفشونو زیاد به دل نگیرید…

      پاسخ
      1. mahdi
        سوابق: (627 دیدگاه) ,

        درود
        جناب خاوری فکر میکنم حرفتون یه نوع روند 1 ساله بعد از آزاد شدن واردات رو نشون میده که منطقی به نظر میاد
        اما دوستان توجه کنید هیچ وقت یه همچین اتفاقی نمیوفته تا وقتی اینا حاکمند
        تازه فکر کنم افزایش قیمت خودرو همینطور ادامه پیدا کنه چون جنگ اسرائیل با فلسطین هم شروع شده و همگی داستان رو میدونید
        قضیه خیلی پیچیده تر از این حرفهاست و همه دوستان به این امر واقفند نیازی نیست من توضیح بدم
        درکل جناب خاوری توضیحتون جالب بود
        سپاسگذارم
        مهدی (فرزند کوروش)

        پاسخ
    3. مهدی
      سوابق: (10 دیدگاه) ,

      آره پراید رو نمیشه با ماشینای دیگه مقایسه کرد بااین وضع ما،هر خودرویی رو هم بیارن حتی ارزان ترین،ماها نمیتونیم به جز پراید چیز دیگه ای بخریم در حالی که خودوری 80 میلیونی رو مناسب برای افراد کم درآمد میدونن…

      پاسخ
  2. حامد
    سوابق: (216 دیدگاه) ,

    تبریک میگم بهشون واقعا که کارشون ارزشمنده.

    پاسخ
  3. احمد
    سوابق: (364 دیدگاه) ,

    واقعا پيشرفت هيونداي تحسين بر انگيزه روزي نيست كه براي غول هاي خودروسازي دنيا شاخ و شونه نكشه . دايم هم در حال پيشرفته
    اونوقت ما با اين همه ادعا هنوز فرغون هم نميتونبم بسازيم بعد هم ميگيم پرايد تو بازار ازاد فابل رقابته
    اگه جرات داريد وارداتو ازاد كنيد اونوقت ميبينيد كه اين. دو مونتاژ كار بي عرضه در كمتر از ١ ماه ورشكت ميشن
    به اميد اون روز

    پاسخ
  4. صادق
    سوابق: (2130 دیدگاه) ,

    من هیچ وقت کره ای دوست نبودم، ولی این دوست نداشتن دلیل نمیشه که بگم برندای خوبی نیستن

    آفرین، آفرین به این همه همت و تلاش

    بچه ها خیلی وقته که هم خودم، و هم خیلی دیگه از بچه های پدال میگن کره فلان شد، ایران فلان شد

    بچه ها دیگه هیچ کسی نمیتونه ایران و کره رو با هم مقایسه کنه، شاید تا چند سال پیش میشد یه چیزایی بگی، ولی الان دیگه صنعت خودرو سازی کره و ایران قابل مقایسه نیست

    بازم درود به شرفِ شمایی که به قول آقایون کافر و بی دین هستید

    پاسخ
    1. صادق
      سوابق: (2130 دیدگاه) ,

      میخواستم اینو نگم، ولی نتونستم، پدال راستش چیز بدی نیس، خواهشا حذفش نکن

      یه روزی یه آخوندی رفت خارج و برگشت (اسمشو نمیدونم)

      وقتی که اومد ایران، ازش پرسیدن اونجا چه جوری بود، گفت:

      من اونجا مسلمون ندیدم، ولی اسلام دیدم
      اینجا مسلمون بسیار دیدم، ولی اسلام ندیدم…!!

      پاسخ
      1. احمد
        سوابق: (364 دیدگاه) ,

        این عین جمله دکتر شریعتی صادق عزیز

        پاسخ
        1. صادق
          سوابق: (2130 دیدگاه) ,

          ممنون احمد جان

          راستش نمیدونستم دکتر شریعتی هم اینو گفته
          آخه من داستانشو یه جا خوندم، نمیدونم کجا بود

          ولی خلاصه هر کی گفته، واقعا آدم درستی بوده

        2. صادق
          سوابق: (6 دیدگاه) ,

          نه بابا ! جمال الدین اسد آبادی بوده

      2. مک میسل
        سوابق: (2630 دیدگاه) ,

        خدایا روزی برسه که این 2 خودروساز ورشکست بشن…….بگین الهی امین

        پاسخ
        1. قاقالی
          سوابق: (150 دیدگاه) ,

          الهی آمین

      3. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
        سوابق: (6524 دیدگاه) ,

        درود .

        این جمله ی سید جمال الدین اسد ابادی است .

        پاسخ
      4. جهانگير
        سوابق: (131 دیدگاه) ,

        نه داداش من جلال آل احمد

        پاسخ
      5. ادریس( ♪♫Edi سابق)
        سوابق: (95 دیدگاه) ,

        ناپلِون بن آپارات در بازگشت سفرش از سرزمین پارس ایران اینگونه گفت:

        سرزمین ایران مردمانی خونگرم و مهمان نواز با رسومات خاص

        خود دارند. از جمله رسومات آنها این است که در طی سال، یک

        ماه غذای خود را بطور مخفیانه میخورند..

        پاسخ
        1. احسان آرسنالی
          سوابق: (1108 دیدگاه) ,

          اخه بناپارت کی اومد ایران که این حرف و بزنه فرضا که اومده باید یکسال کامل سکنی مگزید تا اینو بفهمه ولی کلا خنده دار بود

  5. just germany...
    سوابق: (264 دیدگاه) ,

    خیلی شبیه سانتافه ی
    جدا از پیشرفت کره ای ها یکم دارن با اصالت تر میشن که این خیلی کمکشون میکنه

    پاسخ
  6. PEUGEOT
    سوابق: (997 دیدگاه) ,

    منم با صادق جان موافقم من ماشینای کره ای رو دوست ندارم اما پیشرفتشون رو تحسین می کنم

    پاسخ
  7. PEUGEOT
    سوابق: (997 دیدگاه) ,

    فکر کنم خودروهای هیدروژنی بهتر از برقی باشن
    چون هم مسافت بیشتری رو طی می کنن و هم سریع سوخت گیری می کنن
    فقط باید مراکز سوخت گیریش رو بیشتر کرد

    پاسخ
  8. Ahmad..F12
    سوابق: (2517 دیدگاه) ,

    پیشرفتتون ناز شصتتون…
    حقتونه والا پشتکارتون واقعا قابل ستایشه

    پاسخ
    1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
      سوابق: (6524 دیدگاه) ,

      درود .

      احمد جان به جیمیل من سر بزن . جیمیل من در پست مرسدس بنز CLA 250 موجود است .

      پاسخ
  9. آرش آمار
    سوابق: (106 دیدگاه) ,

    سفارش چند میلیارد یورویی “بی‌ام و” به باطری‌ساز کره‌ای:

    بی ام و که بزرگ‌ترین سازنده خودروهای لوکس در جهان است، توافق کرد با صرف میلیاردها یورو سفارش باطری‌های “سامسونگ اس دی آی” را که در خودروهای برقی این شرکت مورد استفاده قرار می‌گیرند، افزایش دهد.

    بر اساس گزارش بلومبرگ، این شرکت اعلام کرده به مدت چند سال به تامین باطری برای مدل‌های i3 و i8 و همچنین مدل‌های هیبریدی دیگر بی ام و ادامه می‌دهد.

    پاسخ
  10. مسعود
    سوابق: (81 دیدگاه) ,

    دوستان ، من یه توسان دارم . میشه این سیستم هیدروژنی رو روش بذارم؟
    میشه : لایک
    نمیشه : دیسلایک

    پاسخ
    1. مک میسل
      سوابق: (2630 دیدگاه) ,

      نه نمیشه مسعود جان.
      یک اینکه اصلا تو ایران مراکز سوختش وجود نداره
      دو اینکه باید از اول روی خودرو نصب شده باشه
      سه اینکه اگرم نصب بشه خودروت دیگه برات ماشین قبلی نمیشه

      پاسخ
      1. مسعود
        سوابق: (81 دیدگاه) ,

        خیلی ممنون از راهنماییتون 😉

        پاسخ
  11. کیان
    سوابق: (91 دیدگاه) ,

    فکر کنم فعلا قیمت این نوع ماشینها بالا باشه …

    پاسخ
  12. عباس
    سوابق: (150 دیدگاه) ,

    مدیر عامل سایپا راست میگه چون دلار گرون شده قدرت خرید مردم اومده پایین اگه تعرفه پایین بیاد در چند سال آینده شاهد ورشکستگی دو خودرو ساز بزرگ جهان خواهیم بود و سوالی دیگه از مدیر عوامل سایپا باید پرسید زمانی که دلار ١٢٠٠ تومن بود چرا لیفان ۶٢٠ که قیمت ٧٠٠٠ دلار تا ٨٠٠٠ دلار داشت رو به قیمت ٢۵میلیون دست مردم میدادین؟؟؟؟

    پاسخ
  13. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
    سوابق: (6524 دیدگاه) ,

    درود .

    خیلی عالیه . خداکنه هیوندای به تمام کاستی هاش برسه و خودشو بکشه بالا .

    پاسخ
    1. غمگین
      سوابق: (145 دیدگاه) ,

      انشالا که همین طور باشه .
      به امید روزی که کره ای ها هم به یکی از غول ها خودرو سازی جهان تبدیل بشن.

      پاسخ
  14. Ehsan
    سوابق: (31 دیدگاه) ,

    خودروهای پیل سوختی هم نوعی خودروی برقی می باشد و پیل سوختی هم نوعی باطری قابل شارژ می باشد که تفاوت آن با باطری های معمولی در این نکته می باشد که بر خلاف یک باطری معمولی که شارژ مجدد آن بوسیله اعمال جریان الکتریسیته به باطری انجام می پذیرد در پیل سوختی شارژ مجدد بوسیله تعویض الکترودهای باطری که در واقع ماده فعال یک باطری می باشد با الکترود های جدید صورت می پذیرد. در یک پیل سوختی هیدروژنی اکسیژن و هیدروژن دو قطب یا دو الکترود باطری را تشکیل می دهند که اکسیژن از هوا و هیدروژن از یک مخزن تامین میشوند. با واکنش هیدروژن و اکسیژن در باطری جریان الکتریسیته و بخار آب تشکیل می شوند. شارژ مجدد این باطری بوسیله پر کردن مخزن هیدروژن انجام می پذیرد. مزیت پیل سوختی نسبت به باطری های معمولی در دو نکته می باشد: 1-شارژ مجدد باطری های معمولی چندین ساعت طول می کشد در صورتی که شارژ یک پیل سوختی بیش از چند دقیقه به طول نمی انجامد 2-ظرفیت ذخیره سازی انرزی در یک پیل سوختی بسیار بیشتر از باطری های معمول می باشد و از اینرو مسافت قابل پیمایش با خودرو های برقی پیل سوختی بسیار بیشتر از خودرو های برقی متداول می باشد.
    اما مهمترین عیب خودروهای پیل سوختی تهیه و نگهداری گاز هیدروژن می باشد که فرایندی دشوار و پر هزینه می باشد. در حال حاضر بهرین روش الکترولیز آب می باشد که که نیازمند مقدار زیادی جریان برق می باشد.

    پاسخ
  15. ادریس( ♪♫Edi سابق)
    سوابق: (95 دیدگاه) ,

    کره ای ها جز پیشرفت کار دیگه ای لابد بلد نیستن .

    حالا مونده تا به خودروسازای ما برسن که چه خلاقیت فکری و عملی و نوآوری دارن.

    پاسخ
  16. mt amre
    سوابق: (82 دیدگاه) ,

    پیشرفت کره ای ها واقعا قابل تحسینه
    این فرغون سازا خودشون میدونن اگه واردات آزاد بشه با خاک یکسان میشن چون واردات هم هیچ وقت آزاد نمیشه ادعای زیادی میکنن

    پاسخ
  17. امید
    سوابق: (1324 دیدگاه) ,

    ای کاش یه امیر کبیر تو خودرو سازی ما بو نه هزارتا مفت خور بی مصرف

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.