بررسی هیوندای سانتافه اسپرت ۲۰۱۴

وقتی کراس‌آور متوسط نسل سوم و محبوب هیوندای سانتافه در سال ۲۰۱۳ به بازار آمد، تفاوت زیادی با مدل‌های قبلی خود داشت. هیوندای به پرسش‌های زیادی در آن پاسخ داده بود؛ از جمله این که حداکثر اندازه این کلاس ماشین چقدر باید باشد. بر این اساس تولید سانتافه در دو مسیر اصلی قرار گرفت. سانتافه اسپورت که با اندازهٔ قبلی و با گنجایش ۵ سرنشین، و سانتافه که عنوانی برای خودروهایی بود که فاصله محور چرخ‌های طولانی‌تری داشتند و سه ردیف صندلی در صندلی در آن‌ها جای می‌گرفت که بسته به طراحی‌های داخلی، می‌توانستند ظرفیت ۶ یا ۷ نفر را داشته باشند. بنابراین، می‌توان گفت که سانتافه اسپرت، شکاف موجود در خط تولید هیوندای را پر کرد و خودروی سانتافه جایگزین مدل بزرگ‌تر و مشابه خود، یعنی وراکروز شد.

2014 Hyundai Santa Fe Sport AWD 2.0T
2014 Hyundai Santa Fe Sport AWD 2.0T

سانتافه‌های اسپرت از یک موتور چهار سیلندر ۲/۴ لیتری استفاده می‌کنند که ۱۹۰ اسب بخار قدرت دارد و این در حالی است که موتور ۲ لیتری توربو ۲۶۴ اسب‌بخاری را نیز می‌توان انتخاب کرد. همچنین اگر موتور V6 با گنجایش ۳/۳ لیتر بر روی آن نصب شود، با توجه به فاصله زیاد محور چرخ‌ها، قدرتی معادل ۲۹۰ اسب بخار تولید خواهد کرد. به عنوان یک مقایسه، می‌توان موتور ۳/۸ لیتری V6 را بر روی مدل وراکروز در نظر گرفت که ۲۶۳ اسب‌بخار قدرت ایجاد می‌کند. دلیل این امر طراحی و ساخت جدید و استفاده از مواد سبک‌تر در سانتافه اسپرت است که آن را بیش از ۹۰ کیلوگرم از ورا کروز سبک‌تر می‌کند. شرایط اسپرتی این مدل هیوندای، از مدل‌های نسل قبل سانتافه بیشتر است و به راحتی می‌توان در پیچیدن‌ها، مانور داد.

2014 Hyundai Santa Fe Sport AWD 2.0T
2014 Hyundai Santa Fe Sport AWD 2.0T

وزن کمتر، تنها به معنی عملکرد و کنترل بهتر نیست، بلکه مصرف بهینه سوخت را نیز سبب می‌شود. نیرومحرکه از سیستم انژکتور با پاشش مستقیم سوخت استفاده می‌کند که برای بهینه‌سازی مصرف سوخت بسیار مفید است. همچنین می‌توان وضعیت را به Active ECO تغییر داد و با محیط زیست بیشتر منطبق شد و مصرف بهینه سوخت را افزایش داد.


سانتافه گرند و سانتافه اسپرت به دو صورت دیفرانسیل جلو و دو دیفرانسیل عرضه می‌شوند. سیستم پردازش اطلاعات بلو لینک هیوندای و ارتباط تلفنی با بلوتوث از موارد اشتراک همهٔ مدل‌هاست. رادیو موج متوسط و کوتاه و همچنین Sirius/XM به همراه ورودی سی‌دی و اتصال آی‌پد در دسترس است و همچنین سیستم راهبری که می‌توان در هنگام خرید آن را انتخاب کرد. اگر پکیج‌های «تکنولوژی» و «چرم و تجهیزات ویژه» را انتخاب کنید، قیمت نهایی خودرو، نزدیک به ۳۶ هزار دلار برایتان آب می‌خورد؛ چیزی که در خودروی تست این بررسی انجام شده است. امّا در همین حال، حس یک خودروی لوکس را در یک مدل از هیوندای تجربه خواهید کرد: یک کابین راحت و مطمئن. سانتافه اسپرت ۲۰۱۴ نمادی از پیشرفت هیوندای بعد از ورودش به بازار در دهه ۸۰ میلادی است. البته اگر فکر می‌کنید که این خودرو کاملاً کره‌ای است، سخت در اشتباهید؛ ساخت نهایی هیوندای سانتافه اسپرت در وست‌پویینت ایالت جورجیا در امریکا انجام شده است.


هیوندای از طراحی‌های خود با عنوان خاص «پیکره سیال» نام می‌برد که اتفاقاً، کاملاً در مورد سانتافه اسپرت صدق می‌کند. در طراحی، جزئیات با ظرافت اعمال شده‌اند و نمای کلی خودرو، قدرتمند و دینامیک نشان می‌دهد. جلوبندی کروم زیبا، نیاز به دقت بیشتر در نشانه H برای مطمئن شدن از کمپانی سازنده، هیوندای، دارد. همچنین چراغ‌های LED، نمای جالبی برای خودرو ایجاد می‌کنند.


طراحی جدید هیوندای برای سانتافه، از فولاد کششی سبک‌تر استفاده کرده است و همین امر، باعث شده تا مقاومت در برابر پیچش افزایش یافته و بدنه ماشین، بهتر نیروهای وارده را جذب کند. ایمنی بیشتر در کابین، سری کامل کیسه‌های هواست که کیسه‌های هوای اضافی برای زانو و همچنین کنار سر راننده در نظر گرفته شده است. سیستم ترمز در چهار چرخ و ضد قفل استفاده شده و انتقال ترمز الکترونیکی (EBD) و همراه ترمز (BA) از بخش‌های فعال سیستم مدیریت وسیله نقلیه هستند. همچنین سیستم تشخیص جای پارک بر پایه امواج صوتی در سانتافه اسپرت وجود دارد. این خودرو توانسته بالاترین امتیاز ایمنی را از مؤسسه بیمه ایمنی بزرگراه‌های امریکا (IIHS‌) دریافت کند. در مجموع، سانتافه اسپرت، راحتی را با عملکرد خوب و ایمنی درآمیخته است. مشخصات کامل و نتایج تست هیوندای سانتافه را در ادامه ببینید.

مشخصات فنی:

  • نوع خودرو: کراس‌آور شاسی‌بلند، دو دیفرانسیل
  • قیمت مدل تست: ۳۵۹۲۵ دلار (قیمت پایه: ۲۹۴۵۰ دلار).
  • نوع موتور: DOHC 16-valve inline-4  با توربو شارژر و خنک‌کننده داخلی، بدنهٔ و رویه آلومینیومی، سوخت‌رسانی مستقیم انژکتوری.
  • گنجایش: ۱۹۹۹ سی‌سی.
  • قدرت: ۲۶۴ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه.
  • گشتاور: ۳۶۴/۷ نیوتن متر در ۱۷۵۰-۳۰۰۰ دور در دقیقه.
  • گیربکس: ۶ دنده اتوماتیک و قابلیت‌تغییر به صورت دستی.

ابعاد:

  • فاصله دو محور چرخ‌ها: ۲/۷ متر.
  • طول ماشین: ۴/۶۹ متر.
  • عرض: ۱/۸۸  متر.
  • ارتفاع: ۱/۶۹ متر.
  • وزن کلی: ۱۶۸۱ کیلوگرم.

تست‌ شتاب:

  • صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۸/۶ ثانیه.

مصرف سوخت:

  • سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا : ۹/۶۳ لیتر در شهر و ۷/۲۲ لیتر در بزرگراه.
  • مصرف سوخت در تست: ۹/۱۲ لیتر در صد کیلومتر.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

122 دیدگاه

  1. رضا
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    من میخوام ماشین بخرم سانتافه 2014 یا راوفور تیپ 3 کدام بهتره و جرا رافور با وجود اینکه از نظر قیمت دلاری مشابه سانتافه است اما از نظر ریالی گرانتر است

    پاسخ
  2. تصویر پروفایل Ahmad..F12
    Ahmad..F12
    سوابق: (2517 دیدگاه) ,

    من که خیلی دوسش دارم

    خیلی زیبا راحی شده و قدرت موتور خوبی هم داره

    5 ستاره ایمنی رو هم دریافت کرده

    پاسخ
    1. اميرحسين
      سوابق: (4 دیدگاه) ,

      عاااقا هرچى وارد ميكنن جنس بنجل آشغاله.كيفيت داراش رو امريكايى ها ميبرن .حيف نيست ١٦٠ ميليون بدى سانتافه؟!
      بجاش يه ميتسوبيشى پاجرو gdi ٣.٨ ليترى توربو اينتركولر ميخرم هم هيكلش از واركروز خوشگلتره هم امكاناتش بالاس.هشت مدل ترمز داره.پنج ستاره ايمنى napc وeuro رو داره.اونم قيمت افت كردش حداكثر ١٢٠ ميليون(چون مدل ٢٠٠٣).
      اون ٤٠ ميليون باقي ماندش يه گالانت توربو ميخرم براى تو شهرى.
      عشق است mitsobishi
      فقط mitsobishi
      همه تويوتا و لكسوس و هيوندا و كيا و جيپ و الفا رومئو و پژو و سيتروئن و همه بى كفايت هاى ديگه نوكر mitsobishi هستن.
      نميدونيد جستجو كنيد.بپرسيد.

      پاسخ
      1. بهزاد
        سوابق: (3 دیدگاه) ,

        تویوتا و لکسوس و الفارومو نوکر میتسوبیشی ان؟؟؟؟؟؟؟
        مازراتی و پورش و بنز چی؟؟؟؟؟؟
        .
        .
        .
        . نیم ساعته که قفله اینم جا سنگ پای قزوین چی بنویسم برات ……..

        پاسخ
      2. سینا
        سوابق: (213 دیدگاه) ,

        منم نوکر تو هستم. شما کلاً از دنیای اتومبیل بکش بیرون.

        پاسخ
  3. محمد
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام ما امروز سانتافه 2014 خریدیم
    چراغای مه شکن که تو سپرعقبه یا همون ( park assist sistem light ) خاموش نمیشه دائما روشنه.با خاموش کردن کل چراغا یا مه شکن جلو بازم خاموش نمیشه-حتی تا نیم ساعت بعد از خاموش کردن ماشین بازم روشنه

    پاسخ
  4. سامان
    سوابق: (11 دیدگاه) ,

    سلام به نظرتون این ماشین ارزش خرید رو داره ؟ اگه ممکنه در مورد گیربکس تیپ ترونیکش توضیح بدین …. با تشکر .

    پاسخ
  5. محمد پارسا
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    ما یک خوانواده ی چهار نفره ایم مادنبال یک خودروی هفت نفره بودیم به دلیل جای زیاد تازه از شر یه ورا کروز خلاص شدیم مصرفش مثه لوله آفتابه بود ولی الان سانتافه داریم خیلی هم عالیه ولی موتورش ضعیفه سر بالایی ها خر خر میکنه تابره بالا

    پاسخ
  6. mr blue
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    سانتافه از لحاظ شیک بودن شیک هست ولی موتور ضعیفش تو ذوق میزنه.

    پاسخ
  7. mr blue
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    من میخوام بخرم .اگه کسی بهتر از این سراغ داره با این هزینه معرفی کنه لطفا

    پاسخ
  8. yazdam
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    خسته نباشید
    خواستم بدونم تو اپشن هاش دکمه ی shift lock release کاراییش چیه؟

    پاسخ
  9. امیر
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام .
    ببخشید یه راهنمایی میخواستم .
    به نظرتون بین سانتافه و اسپورتیج و ix35 کدوم بهتره؟

    پاسخ
  10. اشکان
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    سلام
    ما امروز یه سانتافه خریدیم اما از امکاناتش(رفاهیش) اونقدر اطلاع نداریم اگه یه نفر به من امکانتشو بگه ممنون میشم.
    با سپاس..

    پاسخ
  11. آرش
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام.کنار دسته دنده رافور سمت راننده یه جای دکمه هست.شیفت لاک.آیا باید درپوش پلاستیکی را بصورت همیشگی توی جاش قرار دادیا اینکه برای موارد خاص باید درپوش رو گذاشت و دوباره برداشته شود.ممنون میشم راهنمایی کنید

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.