بررسی ولوو V60 T5 Drive-E واگن

استیشن‌واگن‌ها سهم زیادی از تولید کمپانی ولوو داشته‌اند. البته این موضوع تا زمانی بوده که کراس‌اورها و شاسی‌بلندها جای واگن‌ها را در نمایشگاه‌های اتومبیل نگرفته بودند. البته ولوو قصد ندارد دوباره به دوره قبل از کراس‌اورها برگردد؛ ولی دیدن این موضوع که یک کمپانی نیم‌نگاهی به اصل و ریشه خودروهایش دارد، جالب‌توجه است.

2015 Volvo V60 T5 Drive-E
2015 Volvo V60 T5 Drive-E

V60 کامپکت که بر اساس S60 سدان ساخته شده است، بسیار متین و استوار و در عین حال سریع و چابک است. تقریباً تمام استیشن‌واگن‌های ساخت ولوو، دارای ظاهری غیرجذاب بوده‌اند. امّا V60 شرایطی متفاوت دارد. خط طراحی در عقب تقریباً مستقیم است و شیب سقف در ستون دوم بدنه خودرو، اندکی از فضای حمل وسایل را کاهش داده است. با این حال، شیب‌های قسمت جلوی بدنه، ظاهری اسپورتی به V60 بخشیده است و کناره‌های حجیم نمایی قدرتمند برای آن ایجاد کرده است. در نتیجه، شاید این مدل برای برخی، زیباترین مدلی است که ولوو تولید کرده است.

2015 Volvo V60 T5 Drive-E
2015 Volvo V60 T5 Drive-E

مدل پایه V60 واگن T5 Drive-E است که دارای موتورهای ۲ لیتری توربوی جدید ولوو با چهار سیلندر و سیستم انژکتور مستقیم است که نیروی آن با استفاده از یک سیستم گیربکس ۸ دنده اتوماتیک جدید به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. این موتور، ۲۴۰ اسب‌بخار قدرت ایجاد می‌کند و گشتاور خروجی آن ۳۵۰ نیوتن‌متر است. گشتاور موتور در صورتی که راننده پدال گاز را ۱۰ ثانیه به صورت کامل نگه دارد، می‌تواند به ۳۸۰ نیوتن‌متر افزایش یابد. این خودرو می‌تواند در مدت ۶/۲ ثانیه به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت برسد و مسیر یک‌چهارم مایل را در مدت ۱۴/۹ ثانیه با سرعت نهایی ۱۵۲/۹ کیلومتر بر ساعت طی کند. این آمار اگرچه سرعت بالایی را نشان نمی‌دهد، ولی آمار یک خودروی کُند هم نیست.

سیستم گیربکس ۸ دنده اتوماتیک بیش از هر سیستم اتوماتیک معمول دیگری، واکنش نشان می‌دهد. در همین حال، پدال شیفترها به کنترل بیشتر حرکت کمک می‌کنند. راننده می‌تواند بین دو وضعیت نرمال و اسپورت انتخاب کند؛ ولی هنگامی که به حداکثر دور موتور برسد، در هر حالت، این سیستم گیربکس است که تصمیم می‌گیرد.

علاوه بر بهینه‌سازی نقاط تغییر دنده‌ها و واکنش به پدال که باعث بهینه‌سازی مصرف سوخت خودرو شده‌اند، تکنولوژی ECO+ در پیشرانه‌های جدید ولوو دارای سه عملکرد اصلی است: اکو-کوست که توقف‌های موتور را با جدا کردن کلاچ و ایجاد حرکت آزادانه خودرو در هنگامی که راننده پایش را از روی پدال برمی‌دارد، حذف می‌کند؛ اکو-کلایمیت که با جداسازی کمپرسور سیستم خنک‌کننده، بار را از روی موتور کم می‌کند. راننده می‌تواند با استفاده از سوئیچ مربوط به این سیستم و یا غیرفعال کردن ECI+، دوباره به وضعیت قبل باز گردد. عملکرد سوم، سیستم توقف و استارت است که هیچ‌گونه کنترلی بر روی آن نیست. معیار خاموش کردن موتور برای آن، سرعت ۶/۴ کیلومتر بر ساعت است و از هر فرصتی برای خاموش کردن موتور استفاده می‌کند. این قابلیت V60 می‌تواند برای محیط‌های شهری و پرترافیک، مشکل‌ساز شود.

2015 Volvo V60 T5 Drive-E Interior
2015 Volvo V60 T5 Drive-E Interior

تخمین‌های سازمان حفاظت محیط زیست امریکا برای این خودرو، قابل‌احترام هستند. V60 در هر ۱۰۰ کیلومتر در شهر ۹/۴۱ لیتر و در جاده ۶/۳۶ لیتر سوخت مصرف می‌کند. البته مصرف سوخت تست شده در دنیای واقعی ۸/۷۱ لیتر است.

وضعیت شاسی و بدنه، کنترل خوبی برای V60 به وجود آورده است. با این حال، تنها اشکال وضعیت دینامیکی خودرو، سیستم ترمز است. این خودرو از سرعت ۱۱۲/۶۵ کیلومتر بر ساعت در فاصله ۵۴/۸۶ متر متوقف می‌شود و در همین حین، پدال ترمز صلابت لازم را ندارد. همچنین هر چه تعداد تست‌های توقف را بالاتر ببریم، وضعیت مسافت ترمز بیشتر افت می‌کند.

این مدل شاید پایین‌ترین خودرو در جدول قیمت V60 ها باشد، ولی دلیل نمی‌شود که یک مدل پایه بدون هیچ امکاناتی باشد. این مدل به صورت استاندارد دارای امکاناتی چون یک صفحه نمایش LCD در وسط داشبورد برای نمایش اطلاعات، تنظیم وضعیت دو صندلی جلو، یک سیستم صوتی ۱۶۰ وات با ۸ اسپیکر و گرم‌کن آینه‌های بیرونی است و یک چرخ فرمان مورب و تلسکوپی دارد که قابلیت تنظیم زیادی دارد.

2015 Volvo V60 T5 Drive-E
2015 Volvo V60 T5 Drive-E

خودروی تستی که در این بررسی استفاده از سه گروه آپشن استفاده کرده است؛ پکیج پرمیر پلاس ۲۵۵۰ دلاری، پکیج اسپورت ۱۵۰۰ دلاری و پکیج اطلاعات نقطه کور ۹۰۰ دلاری. در پکیج پرمیر پلاس امکاناتی چون چرم مشکی صندلی‌ها، نمایشگر TFT تطبیق‌پذیر، دوربین نمای عقب و قطب‌نمای دیجیتال اضافه می‌شود و پکیج اسپورت شامل سیستم تعلیق بهینه‌سازی شده، پدال شیفترها شیفترها و چرخ‌های ۱۹ اینچی آلومینیومی است. پکیج اطلاعات نقطه کور نیز شامل سیستم اطلاعات نقطه کور، هشدار ترافیک و تغییر خط و دستیار پارکینگ است.

با استفاده از پکیج پرمیر پلاس، طراحی داخل کابین سیاه و تیره است و تنها جزئیات کوچکی از آن به رنگ نقره‌ای است. در وسط کنسول، کنترل‌های دوم سیستم‌های مختلف وجود دارند و ولوو هنوز به سمت کنترل صرف از طریق سیستم صفحه لمسی روی نیاورده است.

2015 Volvo V60 T5 Drive-E
2015 Volvo V60 T5 Drive-E

همان‌طور که از یک ولوو در این سال‌ها می‌توان انتظار داشت، سیستم ایمنی گسترده‌ای است که در V60 به کار رفته است. این سیستم تا سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت از برخورد خودرو جلوگیری می‌کند. حسگرهای این سیستم نرخ نزدیک خودرو به خودروی جلویی را بررسی می‌کنند و اگر راننده به موقع واکنش نشان ندهد، سیستم به صورت خودکار ترمز خواهد گرفت.

V60 در کلاس واگن‌های کوچک، رقبای چندان زیادی ندارد؛ ولی در همین تعداد کم، مدلی چون ب‌ام‌و 328i xDrive اسپورت واگن به چشم می‌خورد که رقیب بسیار سرسختی است. خودروی تست قیمتی برابر ۴۲۲۲۵ دلار داشت که تنها ۱۵۰ دلار کمتر از رقیب باواریایی است؛ این در حالی است که مدل ب ام و سیستم دیفرانسیل تمام‌چرخ نیز دارد. از طرف دیگر، باید اشاره داشت که مدل پایه V60 با سیستم دیفرانسیل تمام‌چرخ، تفاوت قیمت زیادی ندارد (۳۷۷۲۵ دلار). ولوو در این مدل، حرکتی به سمت گذشته خود داشته است و همین موضوع آن را خاص می‌کند.

مشخصات:

  • نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل جلو، ۵ سرنشین، ۵ در هاچ‌بک.
  • قیمت مدل تست: ۴۲۲۲۵ دلار (قیمت پایه: ۳۶۲۲۵ دلار)
  • نوع موتور: توربوشارژ خنک‌کننده داخلی DOHC 16-valve V8، بدنهٔ و رویه آلومینیومی، انژکتور سوخت مستقیم.
  • گنجایش: ۱۹۶۹ سی‌سی.
  • قدرت: ۲۴۰ اسب بخار در ۵۶۰۰ دور در دقیقه.
  • گشتاور: ۳۵۰ نیوتن‌متر در ۱۵۰۰ دور در دقیقه.
  • گیربکس: ۸ دنده اتوماتیک با قابلیت پدال‌شیفتر دستی.

ابعاد:

  • فاصله دو محور چرخ‌ها: ۲/۷۸ متر.
  • طول ماشین: ۴/۶۴ متر.
  • عرض: ۱/۸۶ متر.
  • ارتفاع: ۱/۴۸ متر.
  • وزن کلی: ۱۷۰۱ کیلوگرم.

تست‌های سرعت:

  • صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۶/۲ ثانیه.
  • صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۱۶/۵ ثانیه.
  • صفر تا ۲۰۹/۲ کیلومتر بر ساعت: ۲۶ ثانیه.
  • استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۶/۸ ثانیه.
  • عبور از یک‌چهارم مایل: ۱۴/۹ ثانیه با سرعت نهایی ۱۵۲/۹ کیلومتر بر ساعت.
  • سرعت نهایی (با محدودیت قانونی) : ۲۰۹/۲ کیلومتر بر ساعت.
  • مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵۴/۸۶ متر.

مصرف سوخت:

تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۹/۴۱ لیتر در شهر و ۶/۳۶ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.

مصرف سوخت در تست: ۸/۷۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

19 دیدگاه

  1. sadegh
    سوابق: (2130 دیدگاه) ,

    با دور گشتاور و قدرتش خیلی حال کردم، یعنی ماشینو تو سلو کار کردنش هم جون داره!!!! 🙂

    (البته BMW از این دست ماشینا زیاد داره)

    پاسخ
    1. saeid
      سوابق: (41 دیدگاه) ,

      فنی خیلی خوبه ولی طراحیشو اصلا تغییر نمیدن همه ماشیناش جلو عقبشون شبی همه مگه نه دوستان ؟

      پاسخ
      1. نیهاش آنتونیو تابارز
        سوابق: (3142 دیدگاه) ,

        سعید جان این هم زبان طراحیه ولوو شده دیگه مثل آئودی،BMW و پورشه و…
        شاید خیلیا از این موضوع خوششون بیاد و اونو یه نقطه ی قوت واسه ی کمپانی بدونن،شایدم خیلیا بگن دیگه تکراری شده.به هر حال کمی تا قسمتی ایم موضوع سلیقه ای هستش.ارادت.

        پاسخ
  2. hamid3x
    سوابق: (188 دیدگاه) ,

    خیلی ماشین به روزی هستش:مصرف سوخت ، ایمنی، قدرت مونور،فضای کافی و تکنولوژی بالای شرکت ولوو ، همگیشون حرف نداره.کاش وارد ایرانم میشد/
    (به این دلیل میگم که تو رویاهام بین اینو و ماشینای کره ای،ولوو رو بر میدارم)

    پاسخ
    1. علي
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      وارد ايران شده, شهرك غرب سمت اريكه ايرانيان نمايندگي داره

      پاسخ
    1. خاوری مزراتی
      سوابق: (68 دیدگاه) ,

      طراحی داخلیش نهایت سادگی و اصالت رو نشون میده مخصوصا در زانه ای ک خطهای کج و معوج در طراحی داخلی باب شده
      احسنت ب وولوو… همچین کیفیتی تو این رده از ماشینها واقعا کم نظیره..من ک دوسش دارم

      پاسخ
  3. mersedes
    سوابق: (62 دیدگاه) ,

    ولوو رو دوست دارم البته تو زمینه تراک هاش ولی تو خودروهای سبک هم تو ایمنی همیشه نوآوری داشته

    پاسخ
  4. PEUGEOT
    سوابق: (997 دیدگاه) ,

    طراحیشو دوست دارم
    قدرت موتور, مصرف و شتاب خوبی هم داره
    جدیدا کمپانی ها ماشیناشون این رنگی می زنن
    خیلی رنگشو دوست دارم
    آفرین ولوو پیشرفت خوبی داری

    پاسخ
  5. نیهاش آنتونیو تابارز
    سوابق: (3142 دیدگاه) ,

    کل متنو با دقت خوندم و از ولوو v60 خیلی خوشم اومد! اما کاش خط اخر و مقایسه ی اون با BMW رو نمینوشتین! انتخاب من که مشخصه! البته از ارزش های ولوو چیزی کم نمیشه! 🙂

    پاسخ
  6. نیهاش آنتونیو تابارز
    سوابق: (3142 دیدگاه) ,

    تا حالا ولوو های سواری رو سوار نشدم اما یه بار سوار ولوو FH شدم و تا عمر دارم خاطره ی شیرینشو فراموش نخواهم کرد!

    پاسخ
  7. Ehsan
    سوابق: (1252 دیدگاه) ,

    آفرین به ولوو ، خوشم میاد که خیلی بی سرو صدا و چراغ خاموش داره به پیشرفتش ادامه میده ، هم از نظر طراحی پیشرفت کرده هم از نظر پیشرانه

    پاسخ
  8. Un4given
    سوابق: (236 دیدگاه) ,

    طراحی این ماشین طالب خونواده های عیال وار آمریکایی و اروپاییه، بنظرم ولوو داره برای این تیپ خونواده ها کار میکنه و چون جواب گرفته تغییری تو زبون طراحیش نمیده. ضمنا من خودم حال میکنم با استایلش بخاطر استایل با اصالتی که داره .

    پاسخ
    1. کاظم قاقی
      سوابق: (150 دیدگاه) ,

      ولوو دیده که ازلحاظ زیبایی و فنی چیزی حالیش نیست الکی میگه من رو ایمنی تمرکز میکنم

      پاسخ
  9. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
    سوابق: (6524 دیدگاه) ,

    درود .

    ولوو همه ماشیناش خوبه . یک چرخش میرزه به کل یکسری ماشینها .

    پاسخ
  10. امید
    سوابق: (1324 دیدگاه) ,

    اسم ولوو فرم طراحی بیرونی و داخلیش به ادم حس امنیت و ارامشو میده درود بر شرفت

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.