ولوو

تجربهٔ رانندگی با ولوو V90 کراس‌کانتری، ترکیب استیشن و کراس‌اوور

تاریخچهٔ نام کراس کانتری در شرکت ولوو به بیست سال پیش بازمی‌گردد یعنی زمانی که مدلی با نام V70 XC که بر اساس نسل نخست استیشن V70 ساخته شده بود معرفی گردید. سازندهٔ سوئدی با اضافه کردن محافظ‌ها و روکش‌های پلاستیکی به بدنهٔ استیشن V70، تجهیز آن به سیستم چهارچرخ محرک و افزایش ارتفاع آن، یک ماشین خانوادگی کاربردی آفرود را ارائه نمود. دو سال بعد آئودی نیز روندی کاملاً مشابه ولوو را در پیش گرفت و مدل آلرود را به‌عنوان رقیبی برای V70 XC روانهٔ بازار کرد.

v90_d4_awd_cross_country_007

دو دهه از آن زمان می‌گذرد و هنوز هم سوئد در برابر آلمان قرار دارد. ولوو به‌تازگی مدل جدید V90 کراس کانتری را معرفی کرده که در اصل نسل جدید مدل XC70 محسوب می‌شود و آئودی هم با A6 آلرود همچنان حضور قدرتمندی در این کلاس دارد. این در حالی است که به‌تازگی سروکلهٔ یک رقیب تازه بنام مرسدس بنز E کلاس آلترین نیز پیدا شده است. حال ما اولین تجربهٔ رانندگی با ولوو V90 کراس کانتری را داشته‌ایم و قصد داریم ببینیم که آیا این خودرو هنوز هم فرمول اولیه و اصلی خود را ارائه می‌کند؟

v90_d4_awd_cross_country_048

کار معمولی که همواره در این کلاس خودرویی صورت می‌گیرد، افزایش ارتفاع است که در V90 کراس کانتری هم به میزان ۶۵ میلی‌متر صورت گرفته است. ۵ میلی‌متر از این افزایش ارتفاع نیز از لاستیک‌های آفرود جدید با فاق بلندتر ناشی شده است. همچنین بازهم طبق معمول، پوشش‌های پلاستیکی نیز به اطراف گلگیرها و قسمت‌های زیرین خودرو اضافه شده است درحالی‌که نوشتهٔ Cross Country هم روی سپر عقب ماشین حک شده است. دیگر قسمت‌های V90 کراس کانتری مشابه V90 معمولی است که فرم بدنهٔ آن از طراحی‌های جعبه‌ای شکل سابق ولوو فاصله گرفته است و به‌مراتب تازه‌تر و متمایزتر از آلرود پنج‌ساله به نظر می‌رسد.

در داخل این کراس استیشن اما فراموش خواهید کرد که در نسخهٔ کراس کانتری نشسته‌اید زیرا تفاوت‌های بسیار کمی میان آن و نسخهٔ معمولی V90 وجود دارد به‌گونه‌ای که تنها صندلی‌های چرمی با دوخت برجسته و تریم چوب مات داشبورد آن‌ها را از یکدیگر متمایز می‌کند. بااین‌حال V90 کراس کانتری هنوز هم فوق‌العاده راحت بوده و سپری کردن زمان‌هایی طولانی در آن رضایت‌بخش است. در داخل این ماشین از متریال باکیفیتی استفاده شده و طراحی کابین آن در عین ساده‌گرایانه بودن، لوکس است.

day-1_036

ولوو برای V90 کراس کانتری ۱۵۰۰ پوند بیشتر از مدل AWD نسخهٔ معمولی V90 مطالبه می‌کند درحالی‌که سطح تجهیزات آن نیز مشابه تجهیزات سخاوتمندانهٔ V90 شامل مواردی چون صفحه‌نمایش لمسی ۹ اینچی با ناوبری، چراغ‌های جلوی LED، درِ صندوق برقی و سیستم رانندگی نیمه‌مستقل است. همچنین این ماشین مثل همیشه کاملاً کاربردی است به‌گونه‌ای که فضای بسیار زیادی برای سرنشینان عقب وجود دارد و هرچند صندوق بار آن با ۵۶۰ لیتر حجم روی کاغذ کوچک‌تر از بعضی رقبا است اما فضایی چندمنظوره و قابل‌استفاده را با ویژگی‌هایی چون تا شدن صندلی‌های عقب به‌صورت الکتریکی و درِ صندوق خودکار ارائه می‌کند.

تجربهٔ رانندگی با V90 کراس کانتری خوب و دلپذیر است. نمونهٔ مورد آزمایش ما از نوع D5 بوده که مجهز به پیشرانهٔ توربودیزل با ۲۳۵ اسب بخار قدرت است و از تکنولوژی Powerpulse ولوو نیز سود می‌برد. این سیستم هوای با فشار بالا را برای تزریق به توربوشارژر ذخیره می‌کند که موجب از بین رفتن پدیدهٔ تأخیر توربو می‌شود که غالباً در موتورهایی از این نوع وجود دارد. البته این سیستم موجب سریع‌تر شدن V90 نمی‌گردد اما پیشرانهٔ آن پاسخگوتر احساس می‌شود.

v90_d4_awd_cross_country_012

پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر دیزلی این خودرو ۴۸۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و هرچند چندان سریع‌تر از مدل ارزان‌تر D4 احساس نمی‌شود ولی عملکرد نسبتاً روانی دارد؛ اما موتورهای شش سیلندر رقبا نرم‌تر و روان‌تر کار کرده و لرزش کمتری در سرعت‌های پایین دارند؛ در سوی دیگر، در کنار افزایش ۶۵ میلی‌متری ارتفاع، ولوو برای افزایش ثبات خودرو، فاصلهٔ عرضی محورهای جلو و عقب را هم در V90 کراس کانتری تغییر داده است ‌که این امر به افزایش توانایی‌های آفرود آن نیز کمک کرده است.

v90_d4_awd_cross_country_051

مهندسین ولوو میگویند این خودرو به‌گونه‌ای تنظیم شده است که احساسی بسیار شبیه به V90 معمولی را در جاده‌ها ارائه کند که البته به این هدف دست یافته‌اند زیرا هنگام رانندگی با کراس کانتری تفاوت کمتری از آنچه انتظار دارید را احساس می‌کنید و همان سواری نرم و راحت V90 معمولی کاملاً در آن مشهود است؛ اما متأسفانه حتی با وجود کمک‌فنرهای تطبیقی سفارشی و سیستم تعلیق بادی عقب، هنوز هم دست‌اندازهای بزرگ و ناهمواری‌های مسیر می‌توانند راحتی سرنشینان را برهم بزنند درحالی‌که هنگام حرکت با سرعت بالا در پیچ‌ها نیز کمی حس گهواره‌ای و واژگونی به انسان دست می‌دهد که البته این‌ها نگرانی‌های بزرگی برای خریداران نیستند.

v90_d4_awd_cross_country_023

بااین‌حال ولوو V90 کراس کانتری در سفرها خودرویی بسیار راحت و پالایش‌شده است خصوصاً که به نظر نمی‌رسد لاستیک‌های آفرود آن نیز سروصدای بیشتری در هنگام حرکت روی جاده داشته باشند. همچنین سفر آفرود ما با این خودرو کاملاً شخصیت دوگانهٔ این کراس استیشن را نشان داد چراکه V90 کراس کانتری درحالی‌که در جاده‌های معمولی خودرویی کاملاً راحت است، به لطف برخورداری از حالت آفرود و سیستم کنترل در سراشیبی‌ها به‌علاوهٔ فاصلهٔ مناسبی از سطح زمین، توانایی‌های آفرود کاملاً درخور توجهی هم داشته و از این لحاظ با اکثر SUVهای فول سایز برابری می‌کند.

v90_d4_awd_cross_country_016

نتیجه

ولوو V90 کراس کانتری نشان می‌دهد که پس از گذشت دو دهه هنوز هم کراس‌اوور-استیشن‌های پریمیوم خودروهای بسیار جذابی هستند. خریداران در این خودرو می‌توانند توانایی‌های آفرود یک XC90 را در کنار کارایی بالا، کابین لوکس و عملکردی نرم و راحت در جاده‌های آنرود یک استیشن باهم داشته باشند. همچنین واقعیت این است که V90 کراس کانتری یا درواقع XC70 جدید هنوز هم یک آفرودر توانا است.

 

مشخصات فنی

Volvo V90 Cross Country D5
قیمت ۴۳,۵۸۵ پوند
پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر دیزل
قدرت ۲۳۵ اسب بخار
گشتاور ۴۸۰ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ
شتاب صفرتاصد ۷.۵ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۲۵ کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت ۵.۳ لیتر

 

منبع: AutoExpress

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۲ دیدگاه‌ها

  1. Big daddy

    ۲۳ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (17 ديدگاه)

    عالیه خیلی خوبه .فقط یذره بیش از اندازه کشیده هست

    موافقم 0
    مخالفم 1
  2. یاسین

    ۲۳ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (658 ديدگاه)

    من عاشق طراحی داخلی های خلوت و جمع و جورم ولوو واقعا تو این زمینه دل منو برده لامصب خیلی حال میکنم با این شیکی و سادگیش خیلی جال نیست عین سفینه فضایی همه جا یه دکمه باشه انصافا طراحی داخلی رو ببین حرف میزنه با ادم

    موافقم 1
    مخالفم 0
  3. BMW

    ۲۳ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (572 ديدگاه)

    جالب در نیومده

    موافقم 0
    مخالفم 1
  4. رضا

    ۲۳ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (218 ديدگاه)

    منم مث اکثر ایرانیا از استیشن خوشم نمیاد.

    موافقم 0
    مخالفم 2
  5. حميد

    ۲۳ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    دیروز یک ایکس سی ٩٠ دیدم ، واقعا با این قیمت نه ظرافتی داشت نه زیبایی
    شاید فنیش خوب باشه ولی یکم هم ریزه کاری تو طراحی مهمه چقدر هم گرون

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. Ramin

      ۲۴ بهمن ۱۳۹۵
      سوابق: (6 ديدگاه)

      با دلار ۴ هزار تومنی گمرک اینطوری اونی که وارد میکنه سیر میخوره دلاله یا نمایشگاهیه هم سیر میخوره تحویل منو شما میده والا پرایدم اگه وارداتی بود اونم گرون در میومد

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. Fz

    ۲۳ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (66 ديدگاه)

    اون دوج دورانگو از این باحال تره وجدانا

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. ace

      ۲۳ بهمن ۱۳۹۵
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      اون شاسی بلند فول سایزه !!
      چه ربطی به این داره؟

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. Fz

        ۲۴ بهمن ۱۳۹۵
        سوابق: (66 ديدگاه)

        چون اون فول سایزه نمیتونه باحال تر باشه! ????

        موافقم 0
        مخالفم 1
        1. Ace

          ۲۴ بهمن ۱۳۹۵
          سوابق: (11564 ديدگاه)

          تو که الان گفتی دورانگو با حال تره ؟؟!؟!!؟!؟!؟!؟

          موافقم 0
          مخالفم 0
  7. #ali#

    ۲۳ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (1836 ديدگاه)

    ب نظرم مرسدس تو این کلاس موفق تر خواهد بود گرچه من از این بیشتر خوشم اومد.

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. رضا

      ۲۷ بهمن ۱۳۹۵
      سوابق: (169 ديدگاه)

      استاد این کلاس ولوو و آیودی هست بنز یه تازه کاره تو این کلاس

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. Mr.K

    ۲۳ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (3 ديدگاه)

    من به سخصه یکی از طرفدار های ولوو هستم این ماشین هم با اینکه طراحیش یکم اغراقانه است دوس دارم و به نظرم می تونه در برابر E-class All Terrian حرفی برای گفتن داشته باشه.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  9. امیر.عارف

    ۲۳ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (876 ديدگاه)

    هر ماشینی نمیتونه شخصیت یک ولوو را داشته باشه. البته بدون تعصب و کنایه به برند خاصی گفتم

    موافقم 1
    مخالفم 0
  10. shirkoooo

    ۲۳ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (200 ديدگاه)

    عقبش چقر شبیه ب ام وست ، مخصوصا چراغاش

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. Ramin

      ۲۴ بهمن ۱۳۹۵
      سوابق: (6 ديدگاه)

      اگه دستتونو رو قسمت بالای چراغ عقب بزاریم شبیه x١ میشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. رضا

      ۲۷ بهمن ۱۳۹۵
      سوابق: (169 ديدگاه)

      چطور به همچین نتیجه ای رسیدی؟؟؟؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  11. armin

    ۲۴ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (421 ديدگاه)

    جلو عالی
    عقب سلیقه ای

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. ایرانی

    ۲۴ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (612 ديدگاه)

    واقعا اینجور ماشینا را باید ازش سواری گرفت تا متوجه محاسن خاصش شد…

    ماشینهای رده بالا فقط معرف یک طرح ظاهری نیستن…….!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. نوید جهرمی

    ۲۴ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (3680 ديدگاه)

    استیشن رو آفرود میکنن. کراس اوور رو اسپورت میکنن. کاش نمونه های خفن آفرودی رو اضاف کنن به محصولاتشون.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. ASA

    ۲۵ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (1867 ديدگاه)

    انگار از بالا فشارش دادن اینطوری شده
    اما هنوز دوسش دارم

    موافقم 0
    مخالفم 1
  15. mohammad fm480

    ۲۷ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (1894 ديدگاه)

    عالیه چقدر باحاله .?
    بنز و آئودی هم تو استیشن بد نیستن ولی به ولوو نمیرسن.
    ولوو خدای استیشن… عاشقشم

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا