تعریفی جدید از قدرت و کارایی در موتور جدید ولوو

موتورهای خودرو معمولاً دو هدف دارند؛ اینکه قدرت زیادی داشته باشند و یا اینکه مصرف سوختشان بهینه باشد. امّا چه می‌شود اگر در ساخت یک موتور، هر دوی این اهداف منظور شده باشند؟ بر این اساس، مهندسان ولوو موتورهای جدید سری Drive-E را با شعار «قدرت کارآمد» ارائه داده‌اند. بالاترین مدل درایو‌-ای جدید ولوو یعنی T6 قدرتی برابر با ۳۰۲ اسب‌بخار تولید می‌کند و در عین حال مصرف سوختش ۶/۷۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. این پیشرانه در ابتدا روی مدلهای V60, S60, XC60 و XC90 نصب می گردد.

2014 volvo XC60
2014 Volvo XC60

دریک کراب، معاون مهندسی پیشرانه ولوو می‌گوید:

تعداد سیلندر دیگر نشانه‌ای از قدرت یک موتور نیست.

قدرت به تعداد سیلندرها بستگی ندارد، ولی به میزان جریان هوای ورودی به موتور وابسته است. موتور های سری درایو-ای دارای چهار سیلندر و با حجم 1969 سی سی می باشند.

Volvo DriveE range c30 s40 v50 s80 v70 xc60
Volvo Drive-E range c30 s40 v50 s80 v70 xc60

بنابراین، مهندسان ولوو سعی‌شان بر این بوده که روشی را توسعه دهند که به طرز قابل‌توجهی، جریان هوای ورودی به موتور را افزایش دهد. پاسخ استفاده توامان از توربوشارژر و سوپرشارژر است. تولید قدرت از موتور به این شکل، در عین‌حال که قدرت خروجی را بهبود می‌بخشد، باعث کاهش کلی در اندازه و وزن موتور خواهد شد. وقتی این موتور جدید با سیستم گیربکس ۸ سرعته خودکار همراه شود، نتیجه قدرت و مصرف سوختی می‌شود که وجود همزمان آنها در یک خودرو، بسیار مناسب است و تعریفی جدید از قدرت و کارایی موتور ارائه می‌کند.

volvo V60 S60 XC60 Drive-e
Volvo V60 S60 XC60 Drive-e

تولید چنین موتوری، نوعی افتخار محیط زیستی را برای سوئدی‌ها ایجاد می‌کند. درایو-ای بر اساس چنین طرز تفکری طراحی و ساخته شده است و هم سوخت کمتری مصرف می‌کند و هم تولید دی‌اکسید کربن ان ۳۰ درصد کاهش یافته است. در همین‌حال، شما می‌توانید با این موتور، سطح عملکرد بالا در یک خودرو را نیز تجربه کنید.

volvo V60 S60 XC60 Drive-e
Volvo V60 S60 XC60 Drive-e

ولوو در مدل‌های ۲۰۱۵ خود، شروع به استفاده از پیشرانه درایو-ای کرده است و وقتی مدل‌های جدید ولوو را ببینید، دیگر کمتر نیازی به تصمیم‌گیری بین مصرف سوخت کمتر و عملکرد بالاتر خودرو پیدا خواهید کرد. [دانلود ویدئو]

[jwplayer mediaid=”69696″]

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

24 دیدگاه

    1. meysam
      سوابق: (399 دیدگاه) ,

      ولوو که همیشه عالی بوده. ولی فقط تو ویدئو به خیابوناشون نگاه کنید. 100 سال عقبیم از اونا.

      پاسخ
  1. زیگما
    سوابق: (3078 دیدگاه) ,

    ولوو آشغال ترین انجین هارو در بین خودرو ساز های بزرگ میسازه
    موتور هایی با دردسر زیاد و خرابی زیاد و هزینه های بسیار بالا
    یکی از دلایل شکست خودروهای سبک ولوو در چند سال اخیر، همین پردردسر بودن خودروهای ولوو بوده
    به طوری که در زمانی مجبور شد از انجین های فورد استفاده کنه….
    برو عامو کامیونتو بساز…..
    این مزه ها نیست

    پاسخ
    1. hamed
      سوابق: (19 دیدگاه) ,

      عزیزم شما برو پرایدتو سوار شو چیکار داری به این کارا خودتم ناراحت میکنی D:

      پاسخ
  2. شاهین
    سوابق: (3142 دیدگاه) ,

    حالا دیگه ولوو علاوه بر سرامد بودن در زمینه ی ایمنی،در زمینه ی موتور و عملکرد فنی هم حرفای زیادی واسه گفتن داره.
    302 اسب بخار و مصرف سوخت برابر با 6/72! خیلی خوبه!
    این جمله:”عداد سیلندر دیگر نشانه‌ای از قدرت یک موتور نیست.” در واقع جواب به خیلی از ماهاست ها! یه دنیا حرف توشه.
    نکته اخر اینه که شکل چراغای عقب SUV های ولوو خیلی واسه ی من جذاب و جالب نیست.

    پاسخ
    1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
      سوابق: (6524 دیدگاه) ,

      درود .

      اتفاقا شاهین من طراحی های ولوو رو خیلی دوست دارم .

      ولی خب عملکرد و نرمی و گشتاور موتورهایی که تعداد سیلندرشون بالاست ،

      یکچیز دیگست . مخصوصا صداشون . طرف حاضره تا حدودی مصرف سوختش بالا باشه ،

      ولی صدا . شتاب ثانویه . نرمی موتور و … هیجان و لذت رانندگیش رو

      دوبرابر کنه .

      این راهم باید مد نظر قرار بدهیم که همه چی مصرف نیست ، استهلاک هم مهمه .

      چون خود توربوشارژر یا سوپر شارژر ، استهلاک موتورو تا حدودی بالامیبره .

      اما خب استهلاک موتور تنفس طبیعی را هم نداره .

      پاسخ
      1. شاهین
        سوابق: (3142 دیدگاه) ,

        میلاد جان طراحی جلوی ولوو رو من خیلی دوست دارم ولی راجع به نمای عقبش ای کاش اون تیکه از چراغا که بطرف بالا رفته نبود(البته این نظر منه).درست میگی که عملکرد و نرمی موتورهای سیلندر زیاد خوبه ولی بیشتر توی امریکا که خیلی زیاد دغدغه ی سوخت ندارن،ماشین V6 به بالا رو دوست دارن.(البته هر ماشین بازی بطور ذاتی تعداد سیلندر زیاد رو دوست داره! مخصوصا V8).
        خودت بهتر از من میدونی که تو اروپا یه سی سی سوخت هم ارزش زیادی داره!

        پاسخ
        1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
          سوابق: (6524 دیدگاه) ,

          درود .

          بله کاملا درسته .

          ولوو اگر چند وقتی درجا میزد ، به خاطر مشکلات مالی و

          مدیریتی بود .

        2. Ehsan
          سوابق: (1252 دیدگاه) ,

          البته ولوو در این چند سال اخیر از نظر طراحی پیشرفت زیادی داشته تا چند سال پیش اصلا از طراحی های ولوو خوشم نمیومد ولی الان تغییر کرده

        3. رضا
          سوابق: (1690 دیدگاه) ,

          خدا اون رئز رو نیاره!!!!!!!
          اونوقت سمند هم میشه سوپراسپرت!!!!!!

      2. رضا
        سوابق: (1690 دیدگاه) ,

        کاملا با میلاد موافقم
        مثلا اگه اونتادور موتورش V6 تویین توربو باشه.مصرفشم بفرض 2-3 لیتر کمتر بشه.آیا به اندازه الان و موتور V12ش جذابیت داشت؟

        پاسخ
        1. شاهین
          سوابق: (3142 دیدگاه) ,

          رضا جان اینو تصور کن ببین چجوریه!
          لامبورگینی اونتادور با موتور 4 سیلندر،توربوشارژ دار با 147 اسب بخار قدرت! شتاب صفر تا 100 برابر با 12.7 ثانیه(بخاطر وزنش!) و تحمل شتاب جانبی g 0.79!!! مصرف سوخت متوسطی برابر با 6.96 لیتر! خودت قیمت گذاریش کن!!! 🙂 تصور کردنش خیلی خنده داره!ارادت.

    2. امیر
      سوابق: (332 دیدگاه) ,

      شاهین در مورد چراغ عقب شاسی بلند ها منم باهات موافقم طراحیش دلچسب نیست ولی خب سلیقه ها فزق میکنه ممکنه خیلیا دوستش داشته باشن

      پاسخ
  3. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
    سوابق: (6524 دیدگاه) ,

    درود .

    خیلی عالیه .

    امیدوارم که ولوو دوباره به دوران اوجش برگرده .

    ولی زمانیکه مرسدس بنز از نسل جدید SLK رونمایی کرد ، از موتور جدید 8

    سیلندر ان هم رونمایی کرد . یا به نوعی میشه گفت موتور 8 سیلندر بنز .

    شعار مرسدس بنز این بود :

    قدرت 8 سیلندر ،

    مصرف 4 سیلندر . یادم نیست مصرفش دقیق چقدر بود ، ولی یادمه زیر 8 لیتر

    مصرف میکرد .

    پاسخ
  4. مک میسل
    سوابق: (2636 دیدگاه) ,

    ولوو چند تایی دیدم تو خیابونای تهران…..سر میدون قزوین بیمارستان فارابی یه دونه قرمزشو دیدم دلم اب رفت…یدونشم تو توپخونه دیدم اون مشکی بود یه دونه هم کروکشو دیدم تو میدون انقلاب………..سفید بود.کروکش غولی بود برای خودش………….

    پاسخ
  5. مهدی ف
    سوابق: (175 دیدگاه) ,

    اتفاقا ولوو ماشین های بادوام واستخوان داری داره منظورم از جنبه سواری هم هست سنگینش که دیگه همه میدونند جز بهترین هاست

    پاسخ
  6. امید
    سوابق: (1324 دیدگاه) ,

    اوه واقعا ادم دهنش از اینهمه نو اوری و خلاقیت باز میمونه افرین ولوو

    پاسخ
  7. Un4given
    سوابق: (236 دیدگاه) ,

    نمیدونم دقت کردین یا نه اما بیشتر طالبش خونواده های کارمند از طبقه متوسط تقریبا عیالوار آمریکایین .

    پاسخ
    1. شاهین
      سوابق: (3142 دیدگاه) ,

      اره مخصوصا توی فیلماشون یه خونواده که 2 تا بچه دارن و خیلی کم حاشیه هستن ولوو دارن!!! اکثر سکانس هاشونم اینجوریه:
      خونواده از گردش دارن میان،بچه ها که یه سگ تو بغلشون هست از شیشه ی باز خودرو سرشونو اوردن بیرون(!)،میرسن جلوی خونشون که چمنزار هستش و زیبا!
      بچه ها زودتر پیاده میشن و دوون دوون میرن خونه! شوهر یه لبخند ملیح به زنش میزنه و خرت و پرتایی رو که خریدن میبرن خونه!!!
      قوه ی تخیل در حد خودم! 🙂

      پاسخ
      1. خاوری مزراتی
        سوابق: (1104 دیدگاه) ,

        ماشالا شاهین…ماشالا تخیل…شاهین معلومه فیلمبازی.نه؟

        پاسخ
  8. رضا
    سوابق: (1690 دیدگاه) ,

    برای سوئد و کلا کشورهای اسکاندیناوی احترام خاصی قائلم….
    چون به انسان و انسانیت احترام میزارن و بسیار منظم پرتلاش و بافرهنگ هستند و کمترین آمار جرم و جنایت در جهن در کشورهای اسکاندیناوی هست از جمله سوئد نروژ و دانمارک

    پاسخ
  9. خاوری مزراتی
    سوابق: (1104 دیدگاه) ,

    در ستایش وولوو همین بس که برای انسان احترام بسیاری قائله و جزو ایمن ترین ماشینای جهانه حالا الحمدلله والمنه گویا درحوزه مهندسی موتور هم پیشرفت خوبی داشته و کم مصرفتر و سبز شده… فورد ماشین لوکس و البته به سبک خودش خاصیه… یه زمانی جزو فوردموتور بود. یادمهS40رو پلت فرم مشترک مزدا3 که شریک فورد بود و فورد فوکوس بیرون میداد
    از بچه ها کسی هست بدونه الانهم این سه تا(فورد/وولوو/مزدا) باهم شریک هستن یا نه؟

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.