نسل جدید ولوو XC70 یا V90 کراس‌کانتری معرفی شد

پیشینهٔ ولوو XC70 به سال 1997 بازمی‌گردد. این خودرو در اصل نسخهٔ آفرود شدهٔ استیشن V70 بود درحالی‌که V70 هم در ابتدا نسخهٔ استیشن سدان S70 و سپس S80 محسوب می‌شد. در سال 1997 ولوو نسخه‌ای خاص از استیشن V70 که ارتفاع بیشتری از سطح زمین داشت و مجهز به سیستم چهارچرخ محرک بود را با نام V70 XC معرفی کرد که تا حدودی یک کراس‌اوور بشمار می‌رفت.

Volvo-V90_Cross_Country-201

نسل دوم این خودرو در سال 2000 به بازار آمد و تولید آن تا سال 2007 ادامه داشت. همچنین در سال 2003 نام آن از V70 XC به XC70 تغییر یافت. نسل سوم نیز در سال 2007 ارائه شد و تولید آن تا امسال ادامه داشت؛ اما در این سال سدان جدید S90 جایگزین S80 شد و به‌تبع آن نام نسخهٔ استیشن هم به V90 تغییر یافت. در سوی دیگر ولوو نسخه‌های کراس‌اوور شده از مدل‌های V40 و V60 خود را نیز با نام کراس کانتری عرضه نمود. به همین دلیل برای عرضهٔ نسل جدید XC70 نیز تصمیم گرفته است نام آن‌را به V90 کراس کانتری تغییر دهد. درواقع V90 کراس کانتری جایگزین XC70 شده است. به گفتهٔ این خودروساز سوئدی، مدل‌های کراس کانتری این شرکت (شامل V40 کراس کانتری، V60 کراس کانتری، S60 کراس کانتری و مدل جدید V90 کراس کانتری) برای کسانی ارائه شده است که علاقه‌مندند با خودروی لوکس خود به جاده‌های ناهموار بروند.

نسل‌های مختلف ولوو XC70
نسل‌های مختلف ولوو XC70

حال به‌تازگی ولوو مدل جدید V90 کراس کانتری را معرفی کرده است که هرچند نامش تغییر یافته ولی همچنان می‌توان آن‌را یک XC70 جدید دانست. در V90 کراس کانتری ارتفاع خودرو نسبت به نسخهٔ استاندارد 6 سانتیمتر افزایش پیدا کرده است که آن‌را برای پیمودن مسیرهای خشن آماده می‌کند. ولوو با معرفی این خودرو، خانوادهٔ V90 خود را کامل کرده است. V90 کراس کانتری استیشنی با قابلیت‌های یک کراس‌اوور بوده و بسیار جذاب به نظر می‌رسد. V90 کراس کانتری، ایمنی، راحتی و عملکرد آفرود را یکجا ارائه کرده است و می‌توان آن‌را یک کراس‌اوور آفرودر واقعی دانست. این خودرو در سوئد توسعه داده‌شده و آزمایش شده است. یعنی کشوری که یکی از سخت‌ترین زمستان‌های کرهٔ زمین را دارد. 77 درصد این کشور از جنگل‌ها و دریاچه‌ها پوشیده شده است که این امر آن‌را تبدیل به مکانی ایده آل جهت سنجش دوام و قابلیت‌های این خودرو در شرایط و مسیرهای گوناگون می‌کند.

Volvo-XC70-2

V90 کراس کانتری یا همان نسل جدید XC70 بین مدل‌های V90 و XC90 قرار می‌گیرد و کسانی را هدف قرار داده که فضای مناسب V90 و ارتفاع بیشتر XC90 را می‌خواهند. ارتفاع بیشتر و تجهیز به سیستم چهارچرخ محرک موجب می‌شود که راننده اعتمادبه‌نفس بیشتری در هنگام رانندگی در آب‌وهوای نامساعد و جاده‌های ناهموار داشته باشد. این خودرو تاکنون در دمای منجمدکنندهٔ منفی 40 درجهٔ سانتی‌گراد قطب شمال تا گرمای سوزان بیابان‌های آریزونا مورد آزمایش قرارگرفته و کاملاً تحمل کرده است. البته XC70 جدید یا V90 کراس کانتری چیزی بیشتر از یک خودروی همه‌جارو است چراکه فضای داخلی آن بسیار لوکس بوده و در آن تا حد زیادی از ویژگی‌های اتصالی و سرگرمی پیشرفته استفاده شده است. ویژگی‌هایی که در حال حاضر در مدل‌های جدید S90 و V90 بکار رفته‌اند.

مدیر ارشد تحقیق و توسعهٔ ولوو دکتر «Peter Mertens» دربارهٔ XC70 جدید گفته است:

«خودروهای ساخت ما با ایمنی، استحکام و دوام بالا شناخته شده‌اند. XC70 جدید با سیستم چهارچرخ محرک، افزایش ارتفاع و شاسی بهینه شده، به‌راحتی در تمامی شرایط آب‌وهوایی قابل‌استفاده و کنترل است».

طراح ارشد ولوو «Thomas Ingenlath» نیز دراین‌باره گفته است:

«طراحی XC70 صرفاً شامل یک استایل اسپرت که به آن پلاستیک اضافه شده است نمی‌شود بلکه این خودرو ترکیبی شگفت‌انگیز و جذاب از طراحی خارجی قدرتمند و لوکس و نمای داخلی اسکاندیناویایی را ارائه می‌کند. این سنت اصلی کراس کانتری‌های ولوو است. ترکیبی از قابلیت‌های آفرود قدرتمند با طراحی ظریف یک استیشن».

در حال حاضر ولوو نسل جدید XC70 را صرفاً رونمایی کرده و هنوز جزئیات فنی آن اعلام نشده است. بااین‌حال این استیشن قدبلند، بسیار خوش‌تیپ و زیبا است. بدنهٔ آن تا حد زیادی با استیشن V90 یکسان است و فقط تغییراتی در سپر جلو و رینگ‌ها اعمال شده و همچنین روکش‌های پلاستیکی به اطراف گلگیرها و روی سپرها و همین‌طور محافظ‌های فلزی به قسمت‌های زیرین خودرو اضافه شده تا هنگام حرکت در زمین‌های خشن به خودرو آسیبی نرسد. همان‌طور که اشاره شد، ارتفاع XC70 نسبت به V90 حدود 6 سانتیمتر افزایش پیدا کرده و ارتفاع کلی آن‌را به 2.18 متر رسانده است که این، هم توانایی‌های آفرود آن‌را ارتقاء می‌بخشد و هم موجب می‌شود که اصلی‌ترین رقیبش، آئودی A6 آلرود با ارتفاع 1.85 متر را تحت‌الشعاع قرار دهد.

Volvo-XC70-2017-02

داخل XC70 جدید تا حد زیادی طرح یکسانی با V90 دارد ولی به جهت تطابق با روح آفرود خودرو، برخی اجزاء کابین رنگ تیره‌تری به خود گرفته‌اند؛ این خودرو مانند V90 مجهز به یک نمایشگر 12.3 اینچی لمسی با سیستم اطلاعاتی سرگرمی مشابه V90 است و همچنین سیستم کمک‌رانندهٔ نیمه خودران به همراه تجهیزات سفارشی زیادی برای آن ارائه می‌گردد. علاوه بر این‌ها، سانروف و سقف پانوراما هم برای آن ارائه شده است.

Volvo-V90_Cross_Country-2017-1024-20

در بخش قوای محرکه هم هنوز ولوو اطلاعاتی را ارائه نکرده است اما رابطهٔ بسیار نزدیک این کراس‌اوور با استیشن V90 بدین معنا است که به‌احتمال بسیار زیاد قوای محرکهٔ آن‌ها مشترک خواهد بود؛ بنابراین XC70 جدید هم در همان نسخه‌های D4، D5، T5، T6 و T8 با قدرتی‌هایی از 190 اسب بخار تا 320 اسب بخار عرضه خواهد شد که البته در همهٔ آن‌ها به‌صورت استاندارد نیرو به هر چهارچرخ منتقل می‌شود. احتمالاً انتخاب‌ها در ایالات‌متحده شامل نسخه‌های بنزینی T5، T6 و مدل پلاگین‌هیبریدی T8 خواهد بود و در اروپا نمونه‌های دیزلی هم ارائه خواهد شد.

Volvo-XC70-1

همچنین ولوو قیمت XC70 جدید یا در اصل V90 کراس کانتری را اعلام نکرده است اما با توجه به اینکه تولید آن ظرف چند ماه آینده در پاییز امسال در سوئد آغاز می‍شود، بنابراین جزئیات آن به‌زودی اعلام خواهد شد. انتظار می‌رود قیمت نسخه‌های مختلف این کراس‌اوور توانمند سوئدی اواخر امسال اعلام شود درحالی‌که اولین سفارشات در سه‌ماههٔ اول سال آینده تحویل داده خواهد شد. ولوو XC70 جدید در بازار با رقبای زیادی مواجه است. سوبارو آوت‌بک با توانایی‌های آفرود بالا و قیمت پایهٔ 26,520 دلار برای مدل 2017 احتمالاً ارزان‌تر از ولوو خواهد بود؛ اما اصلی‌تری رقیب این خودرو همان‌طور که اشاره شد آئودی A6 آلرود است که قیمت آن از 44,950 دلار شروع می‌شود. همچنین رقیب دیگری هم از سوی مرسدس بنز با نام E کلاس آلترین در راه است که در نمایشگاه پاریس امسال رونمایی شده و به‌زودی وارد بازار خواهد شد.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

14 دیدگاه

  1. (ali (CHEVY NOVA
    سوابق: (1297 دیدگاه) ,

    این سبک ماشین رو میبینید
    یه زمانی تو امریکا خیلی طرفدار داشته و 80 درصد خودروسازان امریکا این سبکی هم ماشین میساختن اما دیگه به اون صورت که در گذشته بود این سبک تو امریکا الان طرفدار نداره اما اروپا هنوزم این مدلها رو میپسندن

    پاسخ
    1. علی
      سوابق: (59 دیدگاه) ,

      ممکن هست دو نمونه از ماشین آمریکایی با این سبک طراحی مثال بزنید؟

      پاسخ
  2. تصویر پروفایل Nima
    Nima
    سوابق: (795 دیدگاه) ,

    درسته همین طوره
    اگر نقد و بررسى هارو هم میدیدین تا اواسط دهه ٩٠ خیلى طرفدار داشت اینا. و اتفاقا ارگونومى و طراحى ١ سر و گردن بالاترى داشتن آمریکایى ها توى استفاده از فضا. خواستین میتونم نشونتون بدم. مثلا درهاى لولایى که از دو جهت باز میشد براى صندوق.(قسمت شیشه هم تازه از فلز جذا بود) تازه جالبیش اینجاس شیشه عقبش برقى بود و اگر کلید رو توى قفل به جهت مخالف میچرخوندین شیشه پایبن میومد و برعکس) و اما لولا هاشون. که به دو صورت بازمیشد یه مدل مثل وانت ها که میومد پایین و یه مدل هم که از بغل باز میشد.(همون در) و صندلى ها هم به طور کامل خم میشد و یه فضاى بزرگ درست میکرد. به طور مخفى هم ٣ ردیف صندلى داشت.
    ولى نمونه هاى اروپایى فقط استیشن بودن و نهایت صندلى ردیف دوم خم میشد و ردیف سومى درکار نبود.

    پاسخ
  3. (ali (CHEVY NOVA
    سوابق: (1297 دیدگاه) ,

    به ولوو این متنم ربط نداره اما یه ماشینی که هم سبک کراس کانتری ولوو هست و من عاشقش هستم
    الدزموبیل کاستوم کروزر هست که دیونشم

    http://i.wheelsage.org/pictures/oldsmobile/custom_cruiser/autowp.ru_oldsmobile_custom_cruiser_17.jpg

    http://www.cascadiaclassic.com/73CustomCruiserb.JPG

    مخلص داش نیما هستم
    دقیقا راس میگی من کاتالوگها شون رو دیدم کامل

    پاسخ
  4. امير علي
    سوابق: (248 دیدگاه) ,

    ماشینای ولوو هیچ ایرادی ندارن فقط از پشت زیاد قشنگ نیستن

    پاسخ
  5. حميد
    سوابق: (868 دیدگاه) ,

    این که اصلا زیبایی نداره
    کلا این کلاس کراس کانتری نچسبه

    پاسخ
  6. امیر.عارف
    سوابق: (369 دیدگاه) ,

    هر چند تغریبا ایرادی نمیشه از نظر فنی و… از ماشینهای ولوو گرفت ولی این سبک از ماشینها همانطور که دوستان اشاره کردند بیشترین طرفدار و تو اروپا داره و تو آسیا و مخصوصا ایران از اقبال خوبی برخوردار نیست. در هر صورت من اس یو ویهای بسیار مقاوم ،زیبا،ایمن و کم مصرف ولوو که مملو از تکنولوژی هست را موفقتر میدانم و میپسندم. نظر و انتخاب دوستانی که از این محصول خوششون میاد هم مورد احترام هست

    پاسخ
  7. علی
    سوابق: (70 دیدگاه) ,

    ولوو واقعا نسبت به چند سال گذشته جهش بزرگی داشته ظاهرا که خیلی زیبا شده اما از نظر فنی باید تست بشه که ما امکانش نداریم 😂 ولی خیلی دوست داشتنیه من کلا استیشن خوشم نمیاد اما این چیزی دیگس بنز و بی ام و هم در ساختن استیشن از سدان های مطرح از نظر ظاهری موفق نبودن اما این واقعا خواستنیه

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.