کانسپت‌های فراموش‌شده: ولوو LCP

این ایدهٔ ولوو برای ساخت خودرویی اقتصادی و سبک‌وزن با استفاده از مواد سبکی چون منیزیوم، آلومینیوم و فیبر کربن بود

نام ولوو LCP
معرفی سمینار محیط‌زیست در استکهلم بهار 1983
ترکیب موتور جلو
پیشرانه موتورهای توربودیزل سه سیلندر 1.3 لیتری یا 1.4 لیتری
قدرت 50 یا 90 اسب بخار
گشتاور
گیربکس 5 سرعته دستی یا CVT
محور محرک جلو
وزن 700 کیلوگرم

همواره بسیاری از خودروهای کانسپت برای پیش‌بینی آیندهٔ صنعت خودروسازی تلاش کرده‌اند. یکی از این کانسپت‌ها که قطعاٌ این کار را انجام داده است ولوو LCP است. خودرویی با یک درِ صندوق بار پلاستیکی بسیار جالب که تا روی سقف ادامه داشته و دو برابر درهای دیگر خودروها طول دارد. البته این در جهت دسترسی به صندلی‌های عقب تعبیه شده بود. سال 1979 بود که ولوو تصمیم به شروع توسعهٔ یک کانسپت قابل راندن با استفاده از اطلاعات و تجارب به‌دست‌آمده از یک خودروی الکتریکی که سه سال قبل ساخته بود گرفت. این کانسپت که LCP نام گرفت (مخفف Light Component Project یا پروژه اجزاء سبک)، خودرویی فوق‌العاده باصرفه و اقتصادی بود. ولوو LCP در یک سمینار محیط‌زیست در شهر اسکهلم در اواخر بهار سال 1983 معرفی شد.

volvo_lcp_concept_1

در این کانسپت، قوای محرکهٔ تمام الکتریکی قبلی با یک پیشرانهٔ توربودیزل سه سیلندر با 50 اسب بخار قدرت جایگزین شده بود. جهت کاهش هرچه بیشتر وزن خودرو، کل این موتور از منیزیوم ساخته شده بود که موجب رسیدن وزن ماشین به عدد 700 کیلوگرم شده بود. البته ولوو یک پیشرانهٔ بزرگ‌تر و قوی‌تر 1.4 لیتری چدنی با 90 اسب بخار قدرت را هم برای کانسپت LCP ارائه کرد که این موتور هم از نوع سه سیلندر توربودیزل بود. نیروی هردوی این موتورها توسط یک گیربکس 5 سرعتهٔ دستی یا یک نمونهٔ CVT به چرخ‌های جلو انتقال پیدا می‌کرد. همچنین ولوو هر دو موتور این خودرو را جوری طراحی کرده بود که توانایی کار کردن با سوخت‌های گیاهی مانند روغن کلزا را هم داشت باشند.

volvo_lcp_concept_2

ابعاد کوچک خودرو، موتورهای دیزل کم‌مصرف، استفاده از مواد سبک‌وزن در ساخت خودرو و طراحی آئرودینامیک بدنه با ضریب تنها 0.25، موجب کاهش هر چه بیشتر مصرف سوخت کانسپت LCP می‌شد. مجموعهٔ این موارد موجب شده بود که حداکثر مصرف سوخت کانسپت LCP به رقم فوق‌العادهٔ 4 لیتر در هر صد کیلومتر برسد که برای اوایل دههٔ 80 میلادی عالی است و حتی با استانداردهای امروزی هم مصرف قابل‌توجهی بشمار می‌رود. درعین‌حال عملکرد LCP با شتاب صفرتاصد 11 ثانیه و حداکثر سرعت 177 کیلومتر در ساعت بسیار مناسب و معقول بود.

volvo_lcp_concept_7

درمجموع چهار دستگاه از این خودرو ساخته شد که همهٔ آن‌ها برای کاهش وزن دارای شاسی آلومینیومی، فریم منیزیومی و بدنهٔ پلاستیکی بودند. موادی که در آن سال‌ها برای یک خودروی جاده‌ای بسیار تازگی داشتند و تنها در خودروهای مسابقه‌ای استفاده می‌شدند. همچنین شاید جالب باشد بدانید که ولوو حتی برای ساخت چارچوب درها LCP از فیبر کربن استفاده کرده بود. بااین‌حال هرچند این هاچ‌بک سه‌در هرگز به تولید انبوه نرسید اما ولوو از طراحی آن در مدل کامپکت تولیدی 480 که در سال 1986 معرفی شد استفاده کرد. در حال حاضر اگر خواهان دیدن این کانسپت فوق‌العاده هستید می‌توانید آن‌را در موزهٔ ولوو در گوتنبرگ سوئد ملاقات کنید.

volvo_lcp_concept_4

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

16 دیدگاه

  1. تصویر پروفایل volvo fh
    volvo fh
    سوابق: (153 دیدگاه) ,

    چرا آینه سمت شاگرد نداره؟
    شاید اون زمان عرف نبوده آینه بزارن یا دلیل دیگه ایی داره

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل اسطوره
      اسطوره
      سوابق: (3705 دیدگاه) ,

      کانسپته دیگه.!
      ماشین تولید انبوه که نیست.
      راستی این ماشین Ehra Lessien هم رفته.
      پیست تست مخفی فولکس واگن.
      عکس سومی از بالا مربوط به قوس سوم این پیست هست !!

      پاسخ
      1. سجاد
        سوابق: (184 دیدگاه) ,

        چه ربطی داره!؟
        کانسپت بقیه شرکتارو دیدی!
        یه طرف آینه داره و طرف دیگه نه

        پاسخ
        1. تصویر پروفایل اسطوره
          اسطوره
          سوابق: (3705 دیدگاه) ,

          .
          برای کانسپت وعمولا اونقدر وقت نمیذارن تا با قوانین راهنمایی رانندگی منطبق بشه.

  2. عارف
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    البته باید تصحیح کنید: LCP درستشه.

    پاسخ
  3. سیاوش
    سوابق: (48 دیدگاه) ,

    دوستان یکی لطف می تونه بکنه به من توضیج بده اصلا کانسپت چی هست اگر قرار تولید نشه پس چرا شرکت ها سرمایه گذاشتند تولید کنند و به نمایش بذارن ؟؟؟؟

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل Nima
      Nima
      سوابق: (794 دیدگاه) ,

      کانسپت ها چندین هدف دارن
      یه جورایى ویترین یه شرکت هستن.
      یعنى براى نشون دادن قدرت طراحى و تکنولوژى یه شرکت یا نشون دادن زبان طراحى آینده

      ولى واقعا چه گشتاورى داره این.
      آینه سمت شاگرد اون زمان واجب نبود.

      پاسخ
      1. سیاوش
        سوابق: (48 دیدگاه) ,

        ممنون نیما جان از توضیحت ولی من نمی فهمم تقریبا اکثرا کانسپت های تولید ی شرکت ها هیچ کدوم به تولید انبوه نمی رسن و دلیل این همه خرج رو نمی فهمم فقط تبلیغات ؟؟؟یعنی طراحی یه خودرو پلت فرم گیربکس و موتور امروزه چیزی قریب به 600 میلیون دلار هزینه بر می داره یعنی شرکتها حاضر ن این همه پول رو خرج کنن واسه تبلیغات راه بهتری برای تبلیغات نبود؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!! بعد دوستا ن کامنت بالیی منو چرا منفی زدن من که فقط سوال کردم یه عده ام دستشون همین جور رو منفیه ها !!!

        پاسخ
    2. ایرانی
      سوابق: (197 دیدگاه) ,

      کانسپتها یک نمونه از پیش تولید ماشینهای آینده شرکتهای خودرو ساز هستن که برای آزمایش و تست تکنولوژیهای جدید برای آینده خودروهاشون. به نمایش گذاشته میشن..

      پاسخ
  4. سينا
    سوابق: (87 دیدگاه) ,

    چطوری با حجم 1.4 ، 720 نیوتون متر گشتاور داره ؟!!؟؟؟!؟
    اگه کسی میدونه بگه ما هم بدونیم

    پاسخ
  5. تصویر پروفایل ASA
    ASA
    سوابق: (174 دیدگاه) ,

    گشتاورش رو زیاد کردن که شتابش خوب باشه

    پاسخ
  6. ونوم
    سوابق: (391 دیدگاه) ,

    تنها نکته جالب برای من مصرف روغن کلزا بود که روغن خوبیه و باعث میشه ماشین سکته قلبی نکنه یا احتمالش کمتر بشه

    پاسخ
  7. GOD BLESS AMERICA
    سوابق: (548 دیدگاه) ,

    شاهکار مگه شاخ و دم داره، خوب شاهکار دیگه .
    مصرف 4 لیتر اونم توربو دیزل سه سیلندر با بلوکه منیزیومی.
    فقط نحوه قرارگیری صندلی های عقبی و نحوه دسترسی به آنها این خودرو رو از کاربردی بودن دور میکرده، غیر از این موارد کاملا کاربردی بوده .

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.