آموزشچشم انداز

آشنایی با انواع فرم بدنه خودروها

بدنه خودروها می توانند فرمهای متفاوتی داشته باشد. عموما می توان سبک بدنه خودروها را در تعدادی دسته بندی مختلف قرار داد. با اینحال بعضی از خودروها ممکن است در هیچ کدام از این طبقه بندیها جای نگیرند. بعضی از طبقه بندی ها نیز تداخل زیادی با هم دارند. مثلا خودروهای شاسی بلند و کراس اوور. بعضی از دسته بندی ها اکنون به هر نوع خودرویی اطلاق می شوند و از معنای اصلی خود فاصله رفته اند مثل ناچ بک.

car body styles
در اینجا می خواهیم معمول ترین دسته بندی خودروها از لحاظ شکل و فرم بدنه را به شما نشان دهیم.

range-rover 4wd
range-rover 4wd

۴×۴ یا ۴WD
خودروهای دودیفرانسیل که نیروی موتور به هر چهارچرخ منتقل می شود. این دسته بندی اخیرا با عرضه بیشتر سدان و استیشن های دو دیفرانسیل به چالش کشیده شده و دیگر نمی توان آن را طبقه بندی شکل خودروها دانست بلکه نوعی ویژگی فنی محسوب می شود. اما پیش از این ۴در۴ مترادف خودروهای شاسی بلند بیابانی یا SUV بود.

 

Buggy
Buggy

باگی (Buggy)
خودروهای ساحلی یا بیابانی حشره مانند که چرخ ها خارج از بدنه قرار می گیرند.

 

fiat500 cabrio-coach
fiat500 cabrio-coach

کابریو کوچ (Cabrio coach)
در این اتوموبیلها سقف پارچه ای جمع شو یا سانروف شیشه ای بزرگ چند تکه روی ریل حرکت کرده و باز و بسته می شوند. مانند ژیان

 

bmw m3 cabriolet
BMW m3 cabriolet

کابریولت و کانورتیبل
هر دوی این نوع عبارتها نشانگر خودروهایی هستند که سقف آنها بصورت کامل باز می شود. سقف می تواند از جنس پارچه، برزنت، چرم و یا هاردتاپ (فلز، کامپوزیت) باشد. همچنین مکانیزم باز شدن سقف هم می تواند دستی یا اتوماتیک باشد.

 

porsche 911 turbo
Porsche 911 Coupé

کوپه
خودروهای کوپه دارای دو در و سقف ثابت می باشند. درهای آنها از خودروهای سدان کشیده تر است تا مسافران عقب نیز راحتتر جابجا شوند. صندلیهای جلو نیز در انواع چهار نفره، رو به جلو تا می شوند تا بتوان به قسمت عقب راه یافت.

 

holden ute coupe utility
holden ute coupe utility

کوپه یوتیلیتی
این نوع از بدنه در واقع یک وانت با جای بار تخت و عموما دارای درب می باشد . برای ساخت این خودروها از سواری های معمول و تبدیل آنها به وانت بهره می گیرند.

 

Mazda CX-5 crossover
Mazda CX-5 crossover

کراس اوور (CUV)
معمولا با  SUV اشتباه گرفته می شود . می توان کراس اوور را خودرویی بروی پلاتفرم ماشینهای سواری اما با ویژگیهای خودروهای SUV دانست. کراس اوورها با داشتن بدنه یکپارچه نسبت به SUV که معمولا دارای شاسی جداگانه می باشند متمایز می گردند. کراس اووها بیشتر مناسب جاده و مسیرهای شهری می باشند بنابراین بسیاری از آنها تک دیفرانسیل می باشند.

 

Mustang GT-350 FastBack
Mustang GT-350 FastBack

فست بک
در این نوع بدنه سقف و شیشه و درب صندوق در یک امتداد و با شیب ملایمی به یکدیگر متصل می شوند. در صندوق و شیشه عقب نیز همراه با هم باز می شوند.

 

i30 hatchback
i30 hatchback

هاچ بک
درصندوق و شیشه عقب با یدیگر متصل بوده اما زاویه آنها با سقف زیاد است. در پشتی (در سوم یا پنجم) تلقی شده و معمولا رو به بالا باز می شود. در این خودروها سه در به مفهوم دو در در پهلوها و در سوم در عقب و پنج در به مفهوم چهار در ورودی و یک در پشتی برای بار می باشد. هاچ بک ها خودروهای سبک و جمع و جوری هستند که بواسطه ابعاد مناسب بیشتر در داخل شهرها و ترافیک مورد استفاده قرار می گیرند.

 

citroen nemo combi lav
citroen nemo combi lav

LAV
خودروهایی که برای تفریحات و گردش آخر هفته (Leisure activity vehicle) طراحی شده اند. به نوعی ترکیب وانت یا مینی ون های کوچک با هاچ بک می باشند. فضای مناسب برای سرنشینان و لوازم همراه برای یک پیک نیک خارج از شهر از ضروریات این خودروهاست.

 

Limousine
Limousine

لیموزین
خودروهای سدان لوکس با فاصله بین دو محور زیاد که باعث افزایش فضا برای سرنشینان عقب و امکان نصب تجهیزات رفاهی خاص برای آنها می شود. معمولا جایگاه راننده توسط یک دیواره از قسمت سرنشینان جدا می شود.

 

chrysler town and country MPV
Chrysler town and country MPV

مینی ون MPV
نوع خاصی از ون ها با اندازه کوچکتر که بیشتر برای مصارف شخصی استفاده می شوند. معمولا دارای سه یا چهار ردیف صندلی بوده، ارتفاعی بیشتر و حجم و فضایی بیشتر از سدان و استیشن ها دارند. مینی ون ها همچنین با نام خودروهای MPV یا multi-purpose vehicles نیز شناخته می شوند.

 

nissan roox microvan
nissan roox microvan

میکرو ون
خودروهایی با ابعاد بسیار کوچکتر از مینی ون ها که خواستگاه ژاپنی دارند. این خودروهای سبک برای حمل بارهای سبک و روزانه فروشگاهها استفاده می شوند. موتور آنها نیز طبق استاندارد KEI ژاپن زیر ۱ لیتر و معمولا ۶۶۰ سی سی حجم دارد.

 

Mustang EcoBoost Notchback
Mustang EcoBoost Notchback

ناچ بک
اگر بدنه خودرو را به سه بخش موتور، کابین و صندوق تقسیم کنیم، در خودروهای ناچ بک بوضوح این سه قسمت را خواهیم دید. معمولا قسمت سوم که صندوق عقب می باشد، کوتاهتر از دو بخش دیگر است. زاویه مشخص پنجره عقب و ستون عقب با سقف نیز از ویژگیهای ماشینهای ناچ بک است. خودروهای ناچ بک می توانند با انواع سدان، کوپه یا حتی هاچ بک همپوشانی داشته باشند.

 

Ford F-350
Ford F-350

پیک آپ یا وانت
خودروهای بارکش با فضای بار تخت در پشت کابین. پیک آپ در اندازه فول سایز، یا متوسط و کوچک دسته بندی می شوند. همچنین می توان اتوموبیلها  را بر اساس فرم کابین (اسپرت، عمودی و مینی بوسی cab-forward یا دو کابین دو در یا چهار درب) و یا بر اساس فرم جای بار (کوتاه، بلند، پله ای، بدون جای بار، درب باز شو از پهلو و …) دسته بندی نمود. بعضی از انواع این خودروها دارای دو محور در عقب بوده و ظرفیت آنها نیز متفاوت است. حداقل ظرفیت وانتها از ۴۵۰ کیلوگرم و نهایت آن به ۳ تن بالغ می گردد.

 

MINI Roadster 2012
MINI Roadster 2012

رودستر-اسپایدر
خودروهای بدون سقف ثابت دو نفره که معمولا دارای سقف نرم می باشند. بیشتر این خودروها برای تفریح و لذت از رانندگی و به صورت اسپرت ساخته می شوند.

 

mercedes benz E-class sedan
mercedes benz E-class sedan

سدان-سالون
اتوموبیلی با ۴ صندلی یا بیشتر و با سقف ثابت و بصورت دو یا چهار درمی باشند. دارای ستونهای A,B و  C مشخص بوده و همانند ناچ بک ها می توان آنها را به سه باکس مجزا تقسیم کرد.

 

2012 jeep grand cherokee SUV
۲۰۱۲ jeep grand cherokee SUV

SUV
خودروهای اسپورت یوتیلیتی همانند یک استیشن واگن اما بروی یک ساختار وانت مانند و با توانایی حرکت در خارج از جاده می باشند. همه SUV ها دارای چهار چرخ متحرک (۴×۴ یا ۴WD) بوده ولی در بعضی از آنها امکان انتخاب بین حالت ۲WD و ۴WD موجود می باشد.

 

2012 ferrari Shooting brake
۲۰۱۲ ferrari Shooting brake

شوتینگ  بریک (Shooting Brake)
در ابتدا این خودروها برای حمل افراد و لوازم باشگاههای تیراندازی مورد استفاده قرار می گرفتند. این اصطلاح امروزه برای خودروهای استیشن که به نوعی ترکیبی از یک واگن و یک کوپه هستند مورد استفاده قرار می گیرد.

 

2012 Chevrolet Cruze Wagon
۲۰۱۲ Chevrolet Cruze Wagon

استیشن واگن
اگر قسمت سوم بدنه یک ناچ بک را با فضای داخل اتاق ترکیب کنیم، یک خودرو با ظرفیت بیشتر بار یا مسافر خواهیم داشت که برخلاف انواع ناچ بک تنها به دو بخش قابل تمایز موتور و کابین قابل تقسیم است. قسمت بار از طریق در عقب یا داخل کابین قابل دسترسی است.

 

2012 dodge sprinter van
۲۰۱۲ dodge sprinter van

ون
خودروهایی با یک اتاق بزرگ و مرتفع برای حمل بار و مسافر در مقیاس متوسط. ون از عبارت caravan گرفته شده و می توان آن را وانت مسقف نیز دانست. در اروپا یا آمریکا این عبارت برای خودروهایی با اندازه های MPV تا مینی بوس استفاده می شود.

 

نامهای جایگزین و معروف:
بعضی از نامهای اختصاصی برای خودروها تبدیل به یک الگو شده اند. بعضی از خودروسازان هم برای مدلهای خاص خود از کلاسهای نامگذاری اختصاصی استفاده می کنند. در زیر به تعدادی از این نامهای معروف اشاره می کنیم.

Three box notchback
Three box notchback

Break
عبارت فرانسوی برای استیشن واگنها.

Jeep
برند آمریکایی که اینک به خودروهای SUV نیز اطلاق می شود.

Kombi-Combi
مخفف عبارت آلمانی Kombinationswagen به معنی اتومبیل ترکیبی و برای استیشن واگن ها استفاده می شود.

Minibus
برای مینی ون با ظرفیت ۱۶ تا ۲۱ نفر استفاده می شود.

Caravan/Sports Tourer
برای مینی ون ها استفاده می شود.

Touring
برای خودروهای واگن ب ام و مورد استفاده قرار می گیرد.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۴ رای

مطالب مشابه

‫۴۲ دیدگاه‌ها

  1. شهرام قوامی

    ۱۰ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (19 ديدگاه)

    با عرض خسته نباشید خدمت دوستان پدالی عزیز
    واقعا ممنون بابت مطلب جامع
    فقط منبع رو میشه ذکر کنید؟
    درضمن ینی تفاوتی بین کابریولت و کانورتیبل نیست؟؟
    تعریف و عکس اطلاقی به رودستر هم یکم غیر معمول به نظر میاد!!!
    باز هم ممنون

    موافقم 2
    مخالفم 0
  2. یاسان

    ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سپاس از مطلب سودمند و موجز شما. من درباره اتومبیل یه مخاطب حرفه‌ای نیستم و همیشه میخواستم درباره این اصطلاحات به صورتی روشن آگاه بشم.

    موافقم 2
    مخالفم 0
  3. امیرمحمد

    ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ممنون از اطلاعات خوب شما

    موافقم 1
    مخالفم 0
  4. کامیار

    ۲۹ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام ماشین های کلاس کروک ، گرند تورر ، مجلل و لیفت بک هم تو لیست بیارین و اطلاعات عالی بدهید با ارز پوزش کلاس رودستر هم کاملا درست نبود با تشکر از اطلاعات شما

    موافقم 1
    مخالفم 0
  5. alireza

    ۶ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با تشکر از زحمات شما.
    خواستم بدونم که خودروهایی مانند لیفان x50 و ساندرو استپ وی و دانگ فنگ اچ ۳۰ کراس در کدام گروه قرار میگیرند؟

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا