خودروهای کوپه‌ای که در ابتدا کانورتیبل بودند!

برخی از خودروهای کانورتیبل موجود در بازار از ابتدا بدین صورت طراحی شده‌اند مثلاً مزدا MX-5 یا فراری کالیفرنیا را در نظر بگیرید. اکثر این خودرو البته از کوپه‌ها مشتق شده‌اند و سپس سقف خود را از دست داده‌اند که از این جمله خودروها می‌توان به فورد موستانگ، آئودی TT، ب‌ام‌و سری 4 و بنتلی کانتیننتال GT اشاره نمود.

coupe-convertibles
البته چندین مورد معدود نیز وجود دارد که ابتدا به‌صورت کانورتیبل ساخته شده بودند و سپس به نسخه‌های کوپه تبدیل شدند. شاید این موضوع کمی غیرعادی باشد اما خب اتفاق افتاده است. اینجا 7 رودستری که در خلاف جهت معمول صنعت خودرو حرکت کرده‌اند و ابتدا به‌صورت کانورتیبل بوده و سپس به کوپه تبدیل شده‌اند را به شما معرفی می‌کنیم.

  • شورولت کوروت

1953 Chevrolet Corvette C1
1953 Chevrolet Corvette C1

اگر به نظر می‌رسد که بسیاری از کوروت هایی که در جاده‌ها تردد می‌کنند از نوع کانورتیبل هستند، دلیل آن می‌تواند به DNA خودرو بازگردد. کوروت اصلی تنها به‌صورت رودستر عرضه می‌شده است. این موضوع به سال 1953 بازمی‌گردد و تا نسل دوم این خودرو C2 که در سال 1963 به بازار آمد کوروت همچنان رودستر بود. استینگری اصلی اولین کوروت کوپه بوده و دارای شیشه‌ی عقبی جداشده است. در سال 1969 فروش نسخه‌های کوپه از مدل‌های کانورتیبل پیشی گرفت.

  • دوج وایپر

1992 Dodge Viper
1992 Dodge Viper

کوروت اولین خودروی اسپورت آمریکایی نیست که پیش از کوپه بودن فاقد سقف بوده است. همین امر درباره‌ی شلبی کبرا نیز صدق می‌کند. اولین نسل دوج وایپر در سال 1992 تنها به فرم رودستر ساخته شد و تا سال 1995 که نسخه‌ی GTS به‌صورت کوپه عرضه شد همان فرم رودستر خود را حفظ کرده بود. دومین نسل وایپر در هر دو فرم بدنه عرضه شد اما نسل سوم تنها نمونه‌ی کوپه را تجربه کرد.

  • پورشه باکستر

Porsche Boxster 2001
Porsche Boxster 2001

اجازه ندهید که نام‌گذاری‌های جداگانه شما را گول بزنند: باکستر و کیمن اساساً یک مدل هستند. به همین دلیل می‌توان گفت که چرا پورشه نهایتاً این دو را با عدد 718 به همدیگر وصل نمود؛ اما فراموش نکنیم که اولین بار باکستر کانورتیبل ساخته شد. در حقیقت اولین نسل باکستر (عرضه در سال 1996) هرگز سقفی ثابت نداشت و کیمن تنها در نسل دوم به برادر خود ملحق گردید.

  • ب‌ام‌و Z3

BMW Z3 1996
BMW Z3 1996

باکستر تنها رودستر آلمانی کوچکی نبود که در میانه‌ی دهه‌ی 90 میلادی عرضه گشت. مرسدس بنز نیز با معرفی SLK در سال 1996 و ب‌ام‌و با Z3 یکسال پیش از آن پا به میدان گذاشتند. با سقف تاشوی سخت خلاقانه SLK هرگز نسخه ای با سقف ثابت را به روی خود ندید اما Z3 خلاف این موضوع عمل کرد. به جای اینکه ب‌ام‌و با رسوم سنتی یک نسخه‌ی کوپه بسازد این خودرو را به یک شوتینگ بریک مدرن با خط سقف بسط یافته بدل نمود. در خلال سال‌های 1995 تا 2002 تعداد 300 هزار دستگاه از Z3 ساخته شد که کمتر از 18 هزار دستگاه آن کوپه بودند.

  • پونتیاک سولستیس

Pontiac Solstice 2006
Pontiac Solstice 2006

پونتیاک سولستیس کوپه حتی نسخه‌ی کمیاب‌تری بوده است. نسخه‌ی رودستر این خودرو در سال 2005 و برادر کوپه سه سال بعد عرضه شد و البته هنوز هم پانل سقفی جداشدنی را درست همانند کوروت به همراه داشت. پونتیاک 64 هزار دستگاه نسخه‌ی کانورتیبل و تنها 1266 دستگاه مدل کوپه از سولستیس را ساخت.

  • مرسدس بنز SL65 AMG

Mercedes-Benz SL65 AMG Black Series 2009
Mercedes-Benz SL65 AMG Black Series 2009

یک لحظه صبر کنید! آیا مرسدس SL به فرم کوپه معرفی نشده بود؟! خب در واقع این کار را با 300 SL افسانه‌ای و درب‌های نمادین گالوینگ انجام داده است. دو نسخه‌ی بعدی نیز به عنوان کوپه ارائه شدند اما در نسل چهارم مرسدس از سقف ثابت دوری جست و R129 را تنها به‌صورت رودستر عرضه نمود. وقتی AMG مدل Sl65 را به نسخه‌ی جذاب Black Series در سال 2008 تبدیل کرد یکی از بزرگترین فاکتورهای کاهش وزن حذف سقف تاشوی سخت سنگین‌وزن و جاگذاری یک سقف ثابت بود. در میان استفاده‌ی وسیع از فیبر کربن، Black Series وزن کمتری نسبت به رودستر داشتند اما هنوز هم از پیشرانه‌ی 12 سیلندر 6 لیتری توئین توربو با قدرت 661 اسب بخار سود می‌بردند.

  • جگوار اف تایپ

Jaguar F-Type 2016
Jaguar F-Type 2016

همانند اکثر خودروسازها جگوار نیز نسخه‌های کانورتیبل خود را همزمان یا پس از عرضه‌ی نسخه‌های سقف ثابت معرفی می‌کند؛ اما در این میان اف تایپ داستان برعکسی دارد. همانند XK120 قدیمی، اف تایپ کنونی ابتدا به‌صورت کانورتیبل عرضه شد اما سپس سقفی ثابت بر روی آن قرار گرفت.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل شاهین احمدزاده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو

13 دیدگاه

  1. Daniel
    سوابق: (278 دیدگاه) ,

    همشون عالی بودن چه قدیمیاشون چه الانشون …. .
    مخصوصا عشقم پورشه .

    پاسخ
  2. GOD BLESS AMERICA
    سوابق: (550 دیدگاه) ,

    لذت سواری در خودروی کانورتیبل وقتی تصادفی منجر به واژگونی را تجربه کنید به قیمت جان شما و دیگر سرنشینان تمام میشود.

    سامانه باز و بسته شدن سقف اتوماتیک خیلی سنگین است و آیرودینامیک مذخرفی برای خودروی اسپرت رقم می‌زند.
    پس گور پدر خودروی بدون سقف، والسلام.

    پاسخ
    1. GOD BLESS AMERICA
      سوابق: (550 دیدگاه) ,

      دیسلایکاتون تو حلقم.
      پس اگه امنیت براتون مهم نیست چرا انقدر به خودروسازان داخلی انتقاد میکنید ؟
      خوب برای کشتن شما ماشین میسازن دیگه……

      پاسخ
    2. ارش
      سوابق: (70 دیدگاه) ,

      تمام اتومبیل های کانورتیبل و رودستر ، جهت واژگونی و محافظت از جان سرنشین مجهز شده اند و معمولا پشت سر راننده و سرنشین رو ببینید یک میله ای بصورت U برعکس وجود داره که به شاسی وصله و معمولا از آلیاژ مخصوص ساخته میشه و هنگام واژگونی میاد بالاتر . مثل فرمول یک جان راننده در برابر چپ شدن و روسقف برگشتن محافظت میشه.

      پاسخ
    1. uss zumwalt DDG-1000
      سوابق: (4441 دیدگاه) ,

      همشون عالیه هستن

      پاسخ
  3. محمد حسین
    سوابق: (139 دیدگاه) ,

    چه قدر زیباست این SL 65 Black Series

    پاسخ
  4. (ali (CHEVY NOVA
    سوابق: (1297 دیدگاه) ,

    چقدر کوروت زیباس خدای من

    پاسخ
  5. XmanSHP9
    سوابق: (64 دیدگاه) ,

    کوروت c1 عجب چیزیه!!!!!!!
    چیزیکه تو ماشینای دهه 50 عالیه رنگ سفید لاستیکاشونه!!!!!!!!!!
    SL-65 و F-TYPE و وایپر هم بی همتان.
    با SL-65 چه قدر تو MOST WANTED خاطره داریم.
    بره ما ها که نمیتو نیم این ماشینارو داشته باشیم با این مدل بازیها خیلی حال میکنیم!!!

    پاسخ
  6. Archi KHAN
    سوابق: (1658 دیدگاه) ,

    f – type
    را عشقه
    امکان نداره کسی از نزدیک ببینه و عاشق اش نشه …

    پاسخ
    1. Archi KHAN
      سوابق: (1658 دیدگاه) ,

      البته اونایی که دیسلایک دادن ، اونایی هستن که این ماشین را دیدن و شاید هم سوارش شدن اما عاشق اش نشدن ن ن …
      خخخخخ

      پاسخ
  7. uss zumwalt DDG-1000
    سوابق: (4441 دیدگاه) ,

    عجب رخی داره اس ال 65

    پاسخ
  8. ونوم
    سوابق: (404 دیدگاه) ,

    ایشالله پونتیاک دوباره احیا بشه خیلی دوست داشتنی بود مخصوصا ماسل gto اولین ماسل کار

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.