خودرو های سال از 1964 تا 2013

همان طور که می‌دانید مراسم سالانه انتخاب خودروی برتر سال پیشینه ای دیرینه دارد. تاریخچه انتخاب خودروی سال به سال 1964 میلادی بر می‌گردد و از آن سال به بعد 58 روزنامه نگار، کارشناس و نویسندهٔ خودرو از 22 کشور اروپایی گرد هم می‌آیند و خودروی سال اروپا را انتخاب می‌کنند. داوران، خودروی سال را آخر سال قبل معرفی می‌کنند، یعنی خودروی سال 2013 را آخر سال 2012 معرفی می‌کنند.

Car of the Year since 1964
Car of the Year since 1964

خودروی های کاندید برای انتخاب باید جدید یا فیس لیفت شده باشند در ضمن یکی دیگر از شرایط، دسترسی 5 کشور اروپایی به آن و فروش سالیانه حداقل 5 هزار عدد می‌باشد.
در ادامه با خودروهای قدیمی و جدید منتخب سال، به طور خلاصه آشنا خواهید شد:
1964- rover 2000
در سال 64 میلادی رُوِر 2000 فاتح این رقابت شد، رُوِر 2000 این پیروزی را مدیون سواری و هندلینگ فوق‌العاده و همچنین مقرون به صرفه بودنش است،اگرچه موتور این خودرو ضعیف بود اما در آن زمان رقابت در همین رنج بود.

1964 - Rover 2000
1964 – Rover 2000

1965-austin 1800
آستین 1800 با داشتن ویژگی‌های رانندگی خوب،دیفرانسیل جلوی عالی و داشتن فضای بار و سرنشین زیاد موفق شد لقب خودروی سال را در سال 65 از آن خود کند.در آن سال فوردموستانگ رقیب اصلی این خودرو به حساب می‌آمد.

1965 - Austin 1800
1965 – Austin 1800

1966- رنو 16
چرخ‌های 16 اینچی ، دیفرانسیل جلو بودن و عملکرد خوب سیستم تعلیق باعث شد که رنو 16 این قهرمانی را از رولز رویس silver shsdow بگیرد.نا گفته نماند که این خودرو جزو خودرو های چابک آن زمان بوده است.

1966 - Renault 16
1966 – Renault 16

1967-فیات 124
کارآمد،مقرون به صرفه و بزرگ از ویژگی‌های این خودرو است.البته یک سبک نو در صنعت خودروسازی همین خودرو بود که از فناوری‌های زیادی استفاده کرده بود مخصوصاً در موتور خود.

1967 Fiat 124
1967 Fiat 124

1968- NSU Ro 80
یک خودروی لوکس جمع و جور با ظاهری پر زرق و برق به همراه موتورهای نوآورانه قهرمان سال 68 شد،این خودرو دارای انتقال نیروی نیم اتوماتیک می‌باشد.در آن سال فیات 125 و Simca 1100 به ترتیب دوم و سوم شدند.

1968 - NSU Ro 80
1968 – NSU Ro 80

1969-پژو 504
سبک Pininfarina و اصلاح‌های قابل تحسین، خودرویی همیشه برنده برای برند پژو بجود آورد به نام 504.چهار ترمز دیسکی با عملکرد خوب و طراحی دوست داشتنی از نقاط قوت این خودرو است،اگرچه از موتوری با تکنولوژی قدیمی استفاده می‌کند.

1969 - Peugeot 504
1969 – Peugeot 504

1970-فیات 128
اولین ماشین واقعاً مدرن فیات که با ظرافت خاصی ساخته می‌شد و اگرچه در ابعاد کوچکی قرار دارد اما قیمت نسبتاً کم آن،خودرویی خانوادگی در آن زمان به وجود آورده بود.

1970 - Fiat 128
1970 – Fiat 128

1971-سیتروئن GS
یکی از خودروهای برجسته سال 71 با ویژگی‌های پیشرفته.دیسک‌های ترمز همه جانبه و سیستم تعلیق مستقل کاری کرد که GS خودروی سال شود.

1971 - Citroën GS
1971 – Citroën GS

1972-فیات 127
127 یک خودروی کوچک و مدرن برای فیات بود.با وجود ابعاد کوچکش،فیات 127 فضای خوبی برای سرنشینانش فراهم می‌کند.فیات 127 با امتیاز 239 فاتح این رقابت شد و با اختلاف زیادی رنو 15/19 را شکست داد،رنو تنها 107 امتیاز کسب کرده بود.

1972 - Fiat 127
1972 – Fiat 127

1973-آئودی 80
40 سال پیش آئودی یک شرکت تازه وارد بود که فولکس واگن در امپراتوری آن قرار داشت،قبل از عرضه این مدل همه از فولکس واگن پاسات تعریف می‌کردند اما طراحی منسجم‌تر و وزن کمتر سبب پیروزی این مدل شد.

1973 - Audi 80
1973 – Audi 80

1974-مرسدس بنز 450 S
در سال 1974 جایزهٔ خودروی سال به شهر اشتوتگارت رسید،گل سرسبد بنز یعنی کلاسs 220اسب بخار قدرت،تزریق سوخت در موتور V8،عملکرد قوی و دنده سه سرعته اتومات از نکات برتر این خودرو است البته ظاهر مدرن و لوکس آن هم باید در نظر گرفت.

1974 - Mercedes-Benz 450 S
1974 – Mercedes-Benz 450 S

1975-سیتروئن CX
فناوری‌های پیشرفته،طراحی فرانسوی و مقرون به صرفه بودن سبب شد که جایزه خودروی سال به Citroën CX برسد.در آن سال بیشتر مردم فکر می‌کردند فولکس واگن Golf Mk1 خودروی سال شود اما چنین نشد.

1975 - Citroën CX
1975 – Citroën CX

1976- Simca 1307 and 1308
این دو مدل با وجود عدم سرمایه گذاری صاحبان کارخانه و موتورهای از رده خارج شده خودروی سال شدند اما 1308 و 1307 هر دو خودروی کاربردی و بزرگ بودند و حمل و نقل با آن‌ها به راحتی صورت می‌گرفت.

1976 - Simca 1307 and 1308
1976 – Simca 1307 and 1308

1977-ROVER SD1
بیشتر مردم دوست داشتند از این خودرو داشته باشند در نتیجه در سال 1977 Rover SD1 خودروی سال شد.نکاتی که این خودرو را متمایز می‌کرد قیمت پایین و موتور قدرتمند V8 آن بود.این خودرو سبب شد تا آئودی 100 و فورد فیستا طعم شکست را تجربه کنند.

1977- Rover SD1
1977- Rover SD1

1978-پورشه 928
پورشه 928 یک خودروی اسپرت بود که موفق شد خودروی سال شود.پیروزی آن مربوط به 35 سال پیش است و قطعاً می‌توانیم نمونه کامل‌تر آن را در 911 امروزی ببینیم.موتور V8 پیشرفته و کارکرد فوق‌العاده آن سبب شد تا سری 7 و فورد گرانادا به ترتیب در مکان دوم و سوم جای بگیرند.

1978 - Porsche 928
1978 – Porsche 928

1979-کرایسلر/تالبوت Horizon
Horizon بجای SIMCA 1100 به عنوان یک خودروی جهانی وارد بازار شد.در سال 1979،با امتیاز 251 فیات Ritmo را شکست داد.این خودرو دارای سواری نرم و راحتی بود اما کمی در سیستم فرمان و موتور مشکل داشت.

1979 - Chrysler/Talbot Horizon
1979 – Chrysler/Talbot Horizon

1980- Lancia Delta
حتی مدل اصلی و بدون توربو شارژ آن هم محبوبیت داشت و مردم آن را به عنوان یک خودروی خانوادگی یا ظاهری جذاب می‌شناختند.به هر حال داوران برتری این خودرو را نسبت به واکسهال آسترا و پژو 505 اعلام کردند.

1980 - Lancia Delta
1980 – Lancia Delta

1981-فورد Escort Mk3
این سری از فورد یک سری اصلاح شده و دیفرانسیل جلو می‌باشد.موتور های این مدل از نوع CVH می‌باشند که بسیار کم تعمیر هستند و هزینه نگهداری آن هم پایین است.این پیروزی سبب شکست فیات پاندا شد.

1981 - Ford Escort Mk3
1981 – Ford Escort Mk3

1982-رنو 9
رنو 9 قطعا خودروی رده بلایی نبود به خصوص با موتور ضعیفش،اما راحتی،لوازم مطلوب و گیربکس 5 سرعته به اندازه کافی برای پیروزی مناسب بود.

1982 - Renault 9
1982 – Renault 9

1983-آئودی 100
آئودی 100 به عنوان خودرویی لوکس شناخته می‌شد،دیفرانسیل جلو بدون آن بسیار معنی دار بود.اصلاح ویژگی‌های آیرودینامیکی این خودرو کار فوق‌العاده ای بود.آئودی 100 طیف وسیعی از موتور های 5 سیلندر را در اختیار داشت از جمله موتور 5 سیلندر دیزلی.

1983 - Audi 100
1983 – Audi 100

1984-فیات Uno
در سال 1984 مسابقه بین Uno و پژو 205 بود رقابت بین فرانسه و ایتالیا.فیات توانست امتیاز بالاتری بگیرد و قهرمان شود.در این سال مقام سوم به فولکس واگن گلف MK2 رسید.

1984 - Fiat Uno
1984 – Fiat Uno

1985-واکسهال آسترا MK2/اپل Kadett
مدل‌های اصلاح شده و بهبود یافته اپل و واکسهال توانستند فاتح رقابت خودروی سال شوند.موتور های کارآمد و در عین حال قدرتمند،ظاهر خوب و آیرودینامیک مناسب و طیف گسترده ای از وسایل اسپرت از ویژگی‌های این مدل‌ها است که باعث شد در سال 1985 قهرمانی را از رنو 25 و LANCIA THEMA بگیرند.

1985 - Vauxhall Astra Mk2/Opel Kadett
1985 – Vauxhall Astra Mk2/Opel Kadett

 1986-فورد Scorpio
جایگزینی برای فورد گرانادا که برنده خودروی سال 1986 شد.این خودرو نسبت به گرانادا دارای طراحی و کیفیت ساخت بهتر و بالاتری است و کمی هم بزرگ‌تر شده است.این خودرو دارای لوازم استاندارد زیادی است. از ویژگی‌های مثبت این خودرو می‌توانیم به ترمز ضد قفل(ABS) اشاره کنیم که ایمنی خودرو هم افزایش می‌دهد.

1986 - Ford Scorpio
1986 – Ford Scorpio

1987-واکسهال Carlton/اوپل امگا
یک سدان لوکس اما نه در سطح عالی که هنر آلمان‌ها در آن دیده می‌شود.این خودرو سبب شد تا آئودی 80 و بی‌ام و سری 7 سر جای خودشان بنشینند.این خودرو به عنوان یک مدل اصلاح شده با فضای بزرگ به حساب می‌آید.

photos_opel_omega_1987_1_b
1987 – Vauxhall Carlton/Opel Omega

1988-پژو 405
خودرویی آشنا برای ایرانیان حتی بعد از 25 سال !اما باید بدانید همین خودرویی که روزانه آن را صدها بار در خیابان ها می بینید، روزی با 212 اختلاف امتیاز سیتروئن AX را شکست داده است.ظاهر شیک،هندلینگ فوق‌العاده و موتور دیزل پیشرفته پیروزی 405 را تضمین می‌کند.

1988 - Peugeot 405
1988 – Peugeot 405

1989-فیات Tipo
هاچ بک سنت شکن فیات با سیستم تعلیق عقب با کارکرد عالی توانست خودروی سال شود.این خودرو در مقابل پول پرداختی بسیار می صرفد اما موتور های بنزینی آن ضعیف و فضای آن هم کم می‌باشد.

1989 - Fiat Tipo
1989 – Fiat Tipo

1990-سیتروئن XM
یک پیروزی راحت توسط XM در سال 1990.سیتروئن در این سال با اختلاف 175 امتیاز مرسدس بنز SL را راهی خانه کرد.تنها ضعف این خودرو طراحی آن است که بسیار جسورانه و آیرودینامیکی می‌باشد اما سواری عالی و موتور های فوق‌العاده این ضعف را به فراموشی می‌سپارند.این خودرو در حقیقت پدر زانتیاای است که روزی سایپا آن را تولید می کرد.

1990 - Citroën XM
1990 – Citroën XM

 1991-رنو کلیو
کلیو نشان دهندهٔ یک تغییر بزرگ در سوپر مینی‌ها می باشد.یک ظاهر جذاب طرفداران زیادی را برای این خودرو فراهم کرده بود.البته سطح تجهیزات و فضای آن هم باید در نظر گرفت.

1991 - Renault Clio
1991 – Renault Clio

1992-فولکس واگن گلف MK3
نسل سوم گلف سبب شد تا فولکس واگن برای اولین بار فاتح رقابت خودروی سال شود.کیفیت و سطح ساخت این نسل نسبت به نسل دوم افزایش چشمگیری داشته است که موجب شد واکسهال آسترا و سیتروئن ZX از رقابت جا بمانند.

1992 - VW Golf Mk3
1992 – VW Golf Mk3

 

1993-نیسان Micra
Micra اولین خودرو با طراحی کاملا ژاپنی می‌باشد که صرفا برای خودروی سال شدن راهی بازار شد.کیفیت ساخت عالی،محدوده موتور های پیشرفته و طراحی جذاب از نکاتی است که رقبای این خودرو را به زانو درآورند.

1993 - Nissan Micra
1993 – Nissan Micra

1994-فورد موندئو
اولین نسل از موندئو پیشرفت چشمگیری برای فورد به حساب می‌آمد.موتور های zetec شروعی خوب برای فورد بود که نکات مثبتی را در پی داشت.طراحی مدرن به همراه قیمت رقابتی از ویژگی‌هایی است که موجب برتری این خودرو شد.

1994 - Ford Mondeo
1994 – Ford Mondeo

1995-فیات Punto
زور آزمایی سوپرمینی ها برای دست یابی به جایزه به سال 1995 بر می‌گردد.در این سال فیات Punto، فولکس واگن پولو را شکست داد.فضای داخلی فوق‌العاده،طراحی جذاب و مقرون به صرفه بودن آن موجب شد تا خودروی سال شود.

1995 - Fiat Punto
1995 – Fiat Punto

1996-فیات Brava/Bravo
یک پیروزی خاطره انگیز برای فیات،چرا که فیات در این سال رقبای قدری همچون پژو 406 و آئودی A4 را شکست داد.طراحی متمایز،ارزش برای پول پرداختی و بهبود کیفیت ساخت برای پیروزی کافی بود.

1996 - Fiat Brava/Bravo
1996 – Fiat Brava/Bravo

1997-رنو مگان Scenic
می‌توان گفت یکی از برجسته‌ترین ام پی وی‌های تاریخ همین رنو مگان است که در سال 1997 خودروی سال شد.بازخورد های خوب خانواده‌ها از این خودرو،مگان mpv را به یک خودروی جهانی تبدیل کرده بود.در آن سال مگان توانست 405 امتیاز بگیرد و از فوردکا 293 امتیازی و فولکس واگن پاسات 248 امتیازی پیشی بگیرد.

1997 - Renault Megane Scenic
1997 – Renault Megane Scenic

1998-آلفارومئو 156
یک پیروزی شکفت انگیز برای این سری از آلفا.آلفا 156 با اختلاف امتیاز 188 گلف را شکست داد.داوران به طراحی ظریف،هندلینگ عالی و عملکرد خودرو بیشترین نمره را دادند.

1998 - Alfa Romeo 156
1998 – Alfa Romeo 156

1999-فورد فوکوس
به نظر می‌رسد فوکوس جانشین خوبی برای اسکورت باشد چرا که با 444 امتیاز(172 امتیاز بیشتر از مکان دوم یعنی واکسهال آسترا)توانست خودروی سال شود.طراحی بروز،سیستم تعلیق پیشرفته و موتورهای zingy از عوامل این پیروزی بودند.

1999 - Ford Focus
1999 – Ford Focus

2000-تویوتا یاریس
اولین پیروزی برای تویوتا توسط یاریس انجام شد،در حالی که همه فکر می‌کردند فیات Multipla خودروی سال می‌شود یاریس با ظاهری زیبا و موتورهای عالی VVTI با اختلاف 19 امتیاز این پیروزی را از ام پی وی فیات گرفت.

2000 - Toyota Yaris
2000 – Toyota Yaris

 2001-آلفارومئو 147
147 برای جانشینی 145 و 146 راهی بازار شد که در سال 2001 به عنوان خودروی سال معرفی شد.یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این خودرو موتور دیزلی با عملکرد فوق‌العاده آن است.این خودرو با 238 امتیاز نسل سوم فورد موندئو را شکست داد.(تنها با 1 امتیاز اختلاف).

2001 - Alfa Romeo 147
2001 – Alfa Romeo 147

2002-پژو 307
پژو در این سال توانست رنو لاگونا فرانسوی و فیات stilo ایتالیایی را شکست دهد.این دو خودرو به ترتیب دوم و سوم شدند.بیشتر امتیازها به دلیل ظاهر جذاب،راحتی سواری و فضای داخلی کاربردی به 307 داده شد.

2002 - Peugeot 307
2002 – Peugeot 307

2003-رنو مگان
رنو مگان،خودرویی که هنوز در ایران جزو انتخاب‌های خوب بین 60 تا 75 میلیون به حساب می‌آید، در سال 2003 خودروی سال شد.ظاهری جذاب و جسورانه یکی از ویژگی‌های این خودرو است که بسیار مورد استقبال قرار گرفت.همچنین موتور 1.9 لیتری کارآمد و قدرتمند سبب شد تا مزدا 6 به جایگاه دوم نقل مکان کند.

2003 - Renault Megane
2003 – Renault Megane

2004-فیات پاندا
همه فیات پاندا را به خاطر ویژگی‌های عالی‌اش می‌شناختند.خودرویی کوچک، مقرون به صرفه با موتوری کارآمد و به همراه کابینی زیبا خودروی سال 2004 شد.

2004 - Fiat Panda
2004 – Fiat Panda

2005-تویوتا پریوس
تحولی در صنعت خودروسازی،نسل دوم این خودروی هیبریدی با بهبود ضعف‌هایش توانست خودروی سال شود.این اصلاح‌ها بیشتر در ظاهر و عملکرد خودرو به چشم می‌خورد.پریوس با اختلاف 139 امتیاز سیتروئن C4 را شکست داد.

2005 - Toyota Prius
2005 – Toyota Prius

2006-رنو کلیو
نسل سوم کلیو هم ادعای خودروی سال شدن کرد و خودروی سال هم شد.پس از 15 سال از عرضه سری اول،سری سوم هم نتیجه گرفت این یعنی یک موفقیت برای رنو در کلاس سوپر مینی.کلیو با پنج امتیاز بیشتر اول شد و فولکس واگن هم به مقام دوم رسید،در این سال آلفارومئو 158 هم سوم شد.

2006 - Renault Clio
2006 – Renault Clio

2007-فورد S-MAX
یک رقابت نزدیک در سال 2007 که با اختلاف 2 امتیاز واکسهال کورسا دوم شد و ام پی وی فورد فاتح جایزه خودروی سال شد.مقرون به صرفه بودن،وجود 7صندلی و هندلینگ عالی این خودرو را به پیروزی رساند.

2007 - Ford S-Max
2007 – Ford S-Max

2008-فیات 500
بازهم رقابت سوپر مینی‌ها اما این بار بین فیات و مزدا.فیات توانست از مزدا 2 33 امتیاز بیشتر در یافت کند و خودروی سال شود.طراحی زیبا و ظریف،کیفیت ساخت و فضای داخلی عالی از جمله ویژگی‌هایی است که مورد توجه داوران قرار گرفت.

2008 - Fiat 500
2008 – Fiat 500

2009-واکسهال insignia
باز هم یک رقابت نزدیک که سبب شد تنها با 1امتیاز اختلاف، فورد فیستا دوم و واکسهال اول شود.واکسهال توانست 321 امتیاز بگیرد،طراحی زیبا،کیفیت ساخت و امکانات زیاد بیشترین امتیاز را دریافت کردند.

2009 - Vauxhall Insignia
2009 – Vauxhall Insignia

2010-فولکس واگن پولو
بالاخره پولو هم توانست خودروی سال شود.پولو از تویوتا iQ 10 امتیاز بیشتر گرفت و مقام اول را به خود اختصاص داد.طراحی منسجم،فضای داخلی جادار و کارآمد و موتورهای پیشرفته این خودرو را به این پیروزی رساندند.

2010 - Volkswagen Polo
2010 – Volkswagen Polo

2011-نیسان لیف
اولین خودروی کاملاً الکتریکی هم در سال 2011 توانست خودروی سال اروپا شود.لیف 257 امتیاز کسب کرد و جولیتای محبوب را با 248 امتیاز راهی مقام دوم کرد.

2011 - Nissan Leaf
2011 – Nissan Leaf

2012-واکسهال آمپرا
خودرویی هیبریدی که برادر دوقلوی شورولت ولت می‌باشد.این خودرو از یک موتور 1.4 بنزینی و یک موتور الکتریکی با توان 148 اسب بخار که از یک باتری یون لیتیوم 16 کیلووات ساعتی تغذیه می‌کند،استفاده می‌کند.این خودرو با 330 امتیاز اول شد و فولکس واگن آپ هم با 281 امتیاز به مقام دوم دست یافت.

2012 - Vauxhall Ampera
2012 – Vauxhall Ampera

2013-فولکس واگن گلف
پس از نسل سوم،حالا نوبت نسل هفتم است تا خودی نشان دهد.نسل هفتم گلف خودروی سال امسال شد.داور های بیشتر به کارآمدی موتور و سطح بالایی از تجهیزات ایمنی رای دادند.در این سال گلف توانست 414 امتیاز دریافت کند،تویوتا جی تی 86 هم به 202 امتیاز رضایت داد و ولوو V40 هم با 189 امتیاز مقام سوم را از آن خود کرد.

2013 - Volkswagen Golf
2013 – Volkswagen Golf

آنچه در این مطلب به چشم می‌خورد،پیشرفت سریع صنعت خودروسازی اروپا می‌باشد اما متأسفانه در کشور ما اصلاً به این مسئله توجه نمی‌شود و صنعت خودرو سازی ما مانند یک آب راکت است که گاهی نوساناتی را تجربه می‌کند.(مثلاً تولید پژو 405 25 سال پیش)به هر حال با خودروهای سال اروپا به طور خلاصه آشنا شدید،به نظر شما با این تفاسیر کدام خودرو می‌تواند خودروی سال 2014 اروپا شود؟

جدول کامل نتایج خودروی سال 
سال       برنده     جایگاه دوم    جایگاه سوم
1964 Rover 2000 Mercedes 600 Hillman Imp
1965 Austin 1800 Autobianchi Primula Ford Mustang
1966 Renault 16 Rolls-Royce Silver Shadow Oldsmobile Toronado
1967 Fiat 124 BMW 1600 Jensen FF
1968 NSU Ro 80 Fiat 125 Simca 1100
1969 Peugeot 504 BMW 2500/2800 Alfa Romeo 1750
1970 Fiat 128 Autobianchi A112 Renault 12
1971 Citroën GS Volkswagen K70 Citroën SM
1972 Fiat 127 Renault 15/17 Mercedes 350SL
1973 Audi 80 Renault 5 Alfa Romeo Alfetta
1974 Mercedes 450S Fiat X1/9 Honda Civic
1975 Citroën CX Volkswagen Golf Audi 50
1976 Simca 1307-1308/Chrysler Alpine BMW 3-series Renault 30 TS
1977 Rover 3500 Audi 100 Ford Fiesta
1978 Porsche 928 BMW 7-series Ford Granada
1979 /Chrysler/Talbot Horizon Fiat Ritmo Audi 80
1980 Lancia Delta Opel Kadett/Vauxhall Astra Peugeot 505
1981 Ford Escort Mk.III Fiat Panda Austin Metro
1982 Renault 9 Opel Ascona/Vauxhall Cavalier Volkswagen Polo
1983 Audi 100 Ford Sierra Volvo 760
1984 Fiat Uno Peugeot 205 Volkswagen Golf
1985 Opel Kadett/Vauxhall Astra Renault 25 Lancia Thema
1986 Ford Scorpio/Granada Mk.III Lancia Y10 Mercedes-Benz 200-300E
1987 Opel Omega/Vauxhall Carlton Audi 80 BMW 7-series
1988 Peugeot 405 Citroën AX Honda Prelude
1989 Fiat Tipo Opel Vectra/Vauxhall Cavalier Volkswagen Passat
1990 Citroën XM Mercedes-Benz SL Ford Fiesta
1991 Renault Clio Nissan Primera Opel/Vauxhall Calibra
1992[2] Volkswagen Golf Opel/Vauxhall Astra Citroën ZX
1993 Nissan Micra Fiat Cinquecento Renault Safrane
1994 Ford Mondeo Citroën Xantia Mercedes-Benz C
1995 Fiat Punto Volkswagen Polo Opel/Vauxhall Omega
1996 Fiat Bravo/Brava Peugeot 406 Audi A4
1997 Renault Mégane Scénic Ford Ka Volkswagen Passat
1998 Alfa Romeo 156 Volkswagen Golf Audi A6
1999 Ford Focus Opel/Vauxhall Astra Peugeot 206
2000 Toyota Yaris Fiat Multipla Opel/Vauxhall Zafira
2001 Alfa Romeo 147 Ford Mondeo Toyota Prius
2002 Peugeot 307 Renault Laguna Fiat Stilo
2003 Renault Mégane Mazda 6 Citroën C3
2004 Fiat Panda Mazda 3 Volkswagen Golf
2005 Toyota Prius Citroën C4 Ford Focus
2006[3] Renault Clio Volkswagen Passat Alfa Romeo 159
2007 Ford S-Max   Opel/Vauxhall Corsa Citroën C4 Picasso
2008 Fiat 500 Mazda2 Ford Mondeo
2009 Opel/Vauxhall Insignia Ford Fiesta Volkswagen Golf
2010[4] Volkswagen Polo Toyota iQ Opel/Vauxhall Astra
2011 Nissan Leaf Alfa Romeo Giulietta Opel/Vauxhall Meriva
2012 Chevrolet Volt/Opel Ampera Volkswagen up! Ford Focus
2013 Volkswagen Golf
Toyota GT-86/Subaru BRZ2 Volvo V40

در این میان خودروساز های زیادی توانستند مقام بیاورند اما فیات با 9 پیروزی،بیشترین عنوان قهرمانی را از آن خود کرده است.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل سید علیرضا سیادتی

سید علیرضا سیادتی، مترجم اخبار و رویدادهای خودرو در سایت پدال

42 دیدگاه

  1. jaguar
    سوابق: (184 دیدگاه) ,

    و قطعا بین همه اینا پژو 405 برترینه!
    افسانه زنده اس لامصب
    پهلوانان نمیمیرند همینه!

    پاسخ
    1. feri 007
      سوابق: (224 دیدگاه) ,

      این موضوع خیلی خیلی عالی بود سایت پدال….
      آقای سیادتی ممنون از این مطلب جالبتون…

      بعد از مدتی بالاخره یه چیز متفاوت و آموزنده توی این وب سایت قرار گرفت و مارو با ماشینای قدیمی آشنا کرد و یه مقدار هم نوستالژی بود(آخه ماهم قدیما یه دونه پژو 504 داشتیم)

      امیدوارم بازم از این کارا ببینیم…

      پاسخ
    2. hesan
      سوابق: (485 دیدگاه) ,

      اون بالا بالاییارو اصلا دوس ندارم سوارشم.

      پاسخ
  2. پژمان
    سوابق: (262 دیدگاه) ,

    2 نکته>

    1- ظاهرا چون تو اروپا بوده سلیقه ها هم اروپایی بوده به همین خاطر اکثریت اروپایی هستن

    2- پژو 405 خودروی سال اروپا بوده، بدین معنا که ایران خودرو اون زمان خودروی سال اروپا رو وارد ایران کرد ولی الان یه چه بدبختی خوردیم که آشغال ترین خودرو رو از آشغال ترین خودروسازان چینی باید سوار بشیم ، خودروهایی خود چینی ها هم سوارش نمی شن

    این همان پیشرفتی بود ایران خودرو و سایپا مد نظر داشتن، 40 سال خودروسازی فقط پسرفت

    پاسخ
    1. V10 Hemi
      سوابق: (6 دیدگاه) ,

      ایران خودرو اینو 10 سال بعد وارد کرد شایدم بیشتر…

      پاسخ
      1. پژمان
        سوابق: (262 دیدگاه) ,

        نه جناب

        سال 1371 اولین سری وارد شد که می شه سال 1992 یعنی 4 سال بعد از تولید اون در فرانسه

        توجه کنید که اون موقع تازه خودروسازی ایران می خواست جون بگیره و هر خودروسازی هم حاضر به همکاری نبود ، با این وجود رفتن بهترین خودروی ممکن رو آوردن برای مونتاژ

        اصلا با شرایط امروز ایران متفاوته. الان هم مگر نیسان و مزدا و کیا حاضر به همکاری نیستن؟ ولی خود مدیران انتخاب کردن به سمت چینی حرکت کنن. بهانه تحریم هم نیست. تحریم ها الان 2 ساله سنگین شده

        همین 2 سال پیش که می خواستن سراتو رو بیارن، در واقع منتظر بودن که نسل جدید توسط کیا تولید بشه و بعد اینها نسل قدیم رو برای ملت سرافراز مونتاژ کنن مثل کاری که برای ریو کردن/// که در آخر هم به نتیجه نرسید

        پاسخ
    2. وحید
      سوابق: (24 دیدگاه) ,

      به این میگن تبدیل طلا به مس (کیمیا گری معکوس)

      پاسخ
  3. ahmad
    سوابق: (4 دیدگاه) ,

    ژاپنیا چقد تو این لیست کمرنگ بودن!یعنی چی؟؟

    پاسخ
    1. فرامرز
      سوابق: (749 دیدگاه) ,

      به نظر من معیارها بیشتر نوآوری بوده تا قدرت و محبوبیت! نکته عجیب اینه که اکثراً کمپانی های درجه دوی اروپا (فورد، فیات، فولکس، اوپل یا واکسهال، رنو، پژو، سیتروئن و ….) مقام آوردن. مثلاً مرسدس فقط یه دونس که اونم نمیشه با ماشین های زمان خودش مقایسه کرد. پورشه یکی. فراری، بی ام و، لامبورگینی، استون مارتین و …. با این که همه اروپایی هستن و ظاهراً نسبت به خودروهای آمریکایی شانس بیشتری دارن هم جایزه ای نبردن. ضمناً بگم که این مدل های فورد تو اروپا هم تولید میشه و من تا چند وقت پیش نمیدونستم. از نظر مردم مدل های فورد اروپا در سطح فولکس و اوپل هست.

      پاسخ
      1. سام
        سوابق: (30 دیدگاه) ,

        جناب فرامرز فولکس واگن بزرگترین خودروساز اروپاست و درجه 2 نمیباشد.همچنین فورد نیز درجه 2 نیست تمامی خودروسازان معتبردر نقاط دیگر دنیا سایت تولیدی دارند و ازتکنولوژی و طرحهای شرکت مادر استفاده میکند.
        خودروهائی مثل فراری و لامبورگینی تولید انبوه ندارند و توسط عموم قابل خرید نیستند.مگر مدلهائی در این دسته تولید کنند تا در لیست ارزیابی قرار گیرند.
        مشخص است که نمونه های مرسدس در رای گیری شرکت کردند و در چندمورد دوم و سوم شده است پس این نتایج از اعتبار کافی برخوردارند.اینکه مرسدس و ب ام و نتوانسته اند نه نشانه ضعف اونهاست و نه نشانه اعتبار پائین نتایج بلکه نشانه قدرت دیگر خودروسازهاست که اگر مرسدس و ب ام و کمی غفلت کنند توسط دیگران تهدید خواهند شد و فاصله این گروه از خودروسازها با هم بسیار کم است.

        پاسخ
    2. کامل
      سوابق: (24 دیدگاه) ,

      از بس تولیداتشون محافظه کارانه ست

      پاسخ
  4. حسین
    سوابق: (1163 دیدگاه) ,

    بعضی از این قهرمانان خیلی جالب تر از خودرو سال بعدشون هستند مثل پژو 504

    پاسخ
    1. کامل
      سوابق: (24 دیدگاه) ,

      به این میگویند پیشرفت از مونتاژ504 و 405 و 206 که خودروهای سال اروپا بودن رسیدیم به مونتاژال90.حتی خواسته ها و دیدگاه مردم هم پسرفت داشته.تنها خودروسازها نیستند

      پاسخ
  5. سوپراستار
    سوابق: (10 دیدگاه) ,

    خيييييييييييييلي نامردن
    انصافا جاي پرايد خاليه!
    2014 كاشكي پرايد خوردروي سال بشه!
    مخصوصا با اون تغييرات بسسسسسسسسسسيييييييار متنوع در پرايد هاي جديد الشكل
    پرايد هميشه زنده است متاسفانه سواران مرده اند
    و اين داستان ادامه دارد!

    پاسخ
  6. محسن
    سوابق: (47 دیدگاه) ,

    انگاری به ظاهر زانتیای ایران یکم خوش قیافه تره.چرا؟

    پاسخ
    1. سام*
      سوابق: (219 دیدگاه) ,

      زانتیا چند نسل عوض کرده.سیتروئنی که اینجا خودرو سال شده احتمالا نسل اول بوده.

      پاسخ
      1. داوود
        سوابق: (40 دیدگاه) ,

        بله مدل xm که در سال 1990 خودرو سال شد مدل پایه و یا به قول نویسنده پدر زانتیا بوده و خود زانتیا در سال 1994 دوم شده که واقعا جالبه این طراحی و ماشین اینقدر قوی بوده که به فاصله 4سال در جائی که تنوع و تازه بودن حرف اول را میزند 2بار به این مقام رسیده.

        پاسخ
  7. Behrooz
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    عالی بود . ممنون از لطفتون . خسته نباشید .

    پاسخ
  8. محمودرضا
    سوابق: (14 دیدگاه) ,

    مطلب جالب و جذابی بود
    ممنون

    پاسخ
  9. عليرضا
    سوابق: (74 دیدگاه) ,

    واقعا با حاة بود.آقاي سيادتي دستت طلا.

    پاسخ
  10. amjad
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    روا از قلم افتاده خداییش اخر تکنولوژیه موتور 1346 بدنه 1392 نباید از صنعت خودرو در دنیا سبقت بگیریم همگام با دنیا

    پاسخ
  11. کیا
    سوابق: (6 دیدگاه) ,

    خواهشا خودرو های سال ایران رو هم بزارین که تو دهنی ی بزرگی باشه واسه این خارجیا!!!
    نشون بدین که تغییر لازم نیست…میتوان با تغییر نام و چراغ هم خودرویی نو…و یا به اصطلاح خودروی سال آفرید!!!

    پاسخ
  12. سینا
    سوابق: (44 دیدگاه) ,

    سلام،بچه ها دیدید که یه آونتادرو وارد ایران شد اونم با هدف پلاک شدن!!!!!!

    پاسخ
  13. Yashar
    سوابق: (92 دیدگاه) ,

    بنز S 1974 , پژو 405 در سال 1988 واقعا انقلابی در طراحی بودند

    پاسخ
  14. Arash66
    سوابق: (299 دیدگاه) ,

    نقل قول از پدال :

    [40 سال پیش آئودی یک شرکت تازه وارد بود که فولکس واگن در امپراتوری آن قرار داشت،]

    این جمله اشتباهه، آئودی قدیمی تر از فولکس هست و 40 سال پیش فولکس، آئودی رو خریداری میکنه.

    پاسخ
  15. Yashar
    سوابق: (92 دیدگاه) ,

    ولی این پشتکار و ممارستی که شرکت سایپا داره احتمالا یه روزی می رسه که مثلا پراید 199 خودرو سال دنیا بشه …
    سایپا بسی کند و کاوید و کوشش نمود *** کز آن ماشین داشگا ، خودرویی برگشود!

    پاسخ
  16. امیر
    سوابق: (23 دیدگاه) ,

    چرا اسمی از بی ام دبلیو توی لیست نیست؟!
    بنز هم حضور کمرنگی داشت فقط یک بار!

    پاسخ
  17. hatef
    سوابق: (4 دیدگاه) ,

    واقعا مقاله جالبی بود،
    1- مرسی از نویسنده و یا مترجمش که زحمت کشیده.
    2- نکته جالب قدرت کمپانی های ایتالیایی رو نشون میده، با بیشترین تعداد برنده ها.
    3- جالبتر اینکه ژاپنی ها زیاد موفق نبودن و کره ای ها اصلا وجود نداشتند!
    4- این آمار نشوندهنده برتری تکنولوژیکی اروپا در صنعت خودرو حتی بعد از 40 ساله
    5- افت فرانسویها نسبت به دهه های قبل مشهوده

    پاسخ
  18. hatef
    سوابق: (4 دیدگاه) ,

    البته این نکته رو مد نظر داشته باشیم که این آمار مربوط به European car of the year هستش.
    یعنی داورها از نشریات معتبر اروپایی هستند.

    World Car of the Year هم وجود داره که جهانی تر هست ولی قدمت،سابقه و اعتبار European car of the year از همه بیشتره.

    International Car of the Year هم هست که توسط نشریات آمریکایی داوری میشه

    با تشکر

    پاسخ
    1. سام
      سوابق: (30 دیدگاه) ,

      جناب هاتف ممنون از اطلاعاتتون.
      از 2000 تا 2013 از مجموع 42 مقام اول و دوم و سوم 7مقامش متعلق به فرانسویهاست.یعنی یک ششم که وضعیت ضعیفی به نظر نمیرسه.

      پاسخ
  19. هومن
    سوابق: (6 دیدگاه) ,

    قدمت آئودی بیشتر از فولکس هست سال شروع به کار فولکس 1938 هست ولی آئودی1909 هست

    پاسخ
  20. peyman
    سوابق: (8 دیدگاه) ,

    واقعا فيات تو اين تاريخچه فوق العاده موفق بوده. حيف كه حضورش تو ايران كمرنگه وگرنه تو رده خودروهاي اقتصادي ميتونست خوب عمل كنه.

    پاسخ
  21. سام
    سوابق: (30 دیدگاه) ,

    به زانتیا ایمان دارم ولی فکرشم نمیکردم در سال 94 مرسدس بنز سی کلاس رو شکست داده باشه و دوم بشه.تازه اگر فورد که امریکائیست را کنار بزاریم بین اروپائیها اول شده.آفرین زانتیا .

    پاسخ
  22. سام
    سوابق: (30 دیدگاه) ,

    جناب سیادتی بینهایت سپاسگذار.بسیار بسیار گزارش جالب و مفیدی میباشد.نمیدونم در دسترس هست که امتیازهای خودرو اول,دوم,وسوم لطف کنید بگذارید و یا آدرس مربوطه را اعلام بفرمائید.درسته واقعا جای تامل و تاسف است که ما اینقدر از صنعت خودرو دنیا عقب موندیم که خودرو 25 سال پیش اروپا هنوز در گروه پر تیراژترین خودروهای تولیدی ماست.ولی باز جای شکرش باقیست که دست کم چندتا از خودروهای سال اروپا و یا دومی اروپا را مونتاژ کردیم که مردم با یک خودرو خوب هرچند مال چند سال پیش اشنا باشن.مانند1-504 و2-405 و3-زانتیا 4-206 5-مگان 6-مزدا3 7-مزدا2 8-یاریس
    موضوع جالب در مورد زانتیا جد زانتیا مدل axدر سال88 دوم شده و پدر زانتیا مدل xmدر سال90 اول شده و مدلzx در سال 92 سوم شده و زانتیا در سال 94 دوم شده که نشان دهنده قابلیتهای بالای این خودرو میباشد.

    پاسخ
  23. ارمین
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    وای وای 405 با هندلینگو موتوره فوق العادش در تاریخه خودروسازی به نیکی ماند خدا اجرش بده اخه این چیبود ساخت بخدا بچه ها من باهاش با جنسیس کوپه کل میزارم نمیدونید بخدا چه هندلینگی داره البته جنسیسه بنزین تموم کرده بود:d

    پاسخ
  24. ارمین
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    اخه چرا همش از خودروهایه خارجی میگید بابا خودروهایه خودمون چشن اخه؟ یکم از سایپا 131sx ,131exکویربگید که هرکدام انقلابی در تاریخه خودروسازیه ایران بودند حالا 132 و111 دیگه بماند که برترین خودرویه ساله ایران شدند :d

    پاسخ
  25. mahdi
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    مجيد جون اون «آب راكد» هستش نه «راكت»

    پاسخ
  26. عرفان
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    من جایی خوانده بودم که در سال 2007 خودروی سال هیوندای i30 بوده!
    کسی از این مطلب اطلاعی دارد؟

    پاسخ
  27. احسان
    سوابق: (6 دیدگاه) ,

    سلام بچه ها توی ویکیپدیا سرچ کننین
    european car of the year
    همه ی این لیست بالا رو با امتیازاتشون میاره کلا 5 یا 6 تا خودرو بالای 400 هستن جالب اینکه پژو 405 با 464 امتیاز تا سال 2014 اوله هنوز !!!!

    پاسخ
  28. اسماعيل
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    فقط داتسون 180 بي خودم
    با 38 سال (1976) هنوز سالار جاده هاي هاي ايران زمان خودش ديگه هيچي

    پاسخ
  29. محمدعرشیا
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    ایناتوانتخاب ازمردم نظرخواهی میکنن .بخاطرهمین خودروهای نسبتا گرون مثل بی ام دبلیوانتخاب نشده.راستی پرااااااااااااااااااید کو؟؟؟؟؟؟
    فک کنم بخاطر قیمت خیلی بالاش نزاشتن بیادتورقابت!!!

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.