نگاهی به قیمت خودروهای بازار ایران در سال 1382

چند روز پیش که در حال گشتن میان مجلات و دفاتر قدیمی خود بودم، چشمم به بریده روزنامه‌هایی افتاد که مربوط به قیمت خودروهای تولید داخل و وارداتی ایران در سال‌هایی ابتدایی دههٔ 80 شمسی یعنی سال‌های 82 تا 86 بودند. با توجه به قیمت‌ها و خودروهای جالبی که در این بریده روزنامه‌ها دیده می‌شدند به نظرم بد نبود مطلبی در رابطه با آن به رشتهٔ تحریر درآورم.

DSC_0312

به این جهت میگویم خودروهای جالب که تولید بسیاری از آن‌ها مدت زیادی است متوقف‌شده و شاید حتی تا حدودی فراموش‌شده باشند. خودروهایی مثل پیکان، رنو سپند، مزدا 323، نیسان پاترول و… . بعلاوه اختلاف قیمت تعدادی از ماشین‌های آن زمان که هنوز در حال تولید هستند با قیمت کنونی آن‌ها به‌قدری زیاد است که قیمت‌های سال 1382 مربوط به نیم‌قرن پیش به نظر می‌رسند! این قیمت‌ها مربوط به دورانی است که خودروهای نسبتاً بروزی چون پژو 206، فولکس‌واگن گل، هیوندای ورنا، کیا ریو، دوو سی‌یلو، پروتون ویرا و مزدا 323 از سوی خودروسازان داخلی تولید می‌شد.

DSC_0313

بعلاوه هنوز چینی‌ها به بازار و صنعت خودروی ایران وارد نشده بودند به‌طوری‌که هنوز پای هیچ خودروی چینی به کشور باز نشده و بازار خودروهای ایران هنوز از گزند و آزمون‌وخطای خودروسازان چینی در امان مانده بود. حتی با آزاد شدن واردات خودرو در اواسط دههٔ 80 حتی هنوز خبری از خودروسازان کره‌ای هم نبود و فقط محصولات مرسدس بنز، ب‌ام‌و و تویوتا به کشور وارد شدند. با این توضیحات به سراغ بررسی قیمت خودروهای داخلی و وارداتی ایران طی سال‌های 82 تا 86 می‌رویم.

Iran-Car-Price

از روزنامه‌های مربوط به سال 1382 شروع می‌کنم که در آن قیمت خودروهای صفرکیلومتری چون دوو سی‌یلو، پیکان، جیپ صحرا، سانگ‌یانگ موسو و… به چشم می‌خورد. ارزان‌ترین خودروی این لیست رنو سپند 2 است که در نمونهٔ گارانتی دار 4 میلیون و نسخهٔ بدون گارانتی 3,85 میلیون تومان قیمت دارد! پس‌ازآن پیکان وانت با 5,3 میلیون و پیکان سواری با 6,12 میلیون تومان قرار دارد. در آن سال‌ها گروه بهمن به مونتاژ مزدا 323 می‌پرداخت که تیپ فول آن 24 میلیون تومان قیمت داشت.

محصولات دوو یعنی سی‌یلو و ماتیز که توسط کرمان خودرو مونتاژ می‌شدند نیز به ترتیب 12,2 و 7,7 میلیون تومان قیمت داشتند. جیپ صحرا با 8,6 میلیون، نیسان رونیز با 32 میلیون، سانگ‌یانگ موسو با موتور 3.2 لیتری 6 سیلندر با 46 میلیون، نیسان پاترول 2 در با 15 میلیون، پاترول سافاری (نسخهٔ فیس‌لیفت شدهٔ پاترول) با 22 میلیون، رنو پی‌کی با 4,9 میلیون، سایپا کاروان با 13,5 میلیون، پروتون ویرا با 15 میلیون، سیناد با 11,5 میلیون و پژو آردی با 7,6 میلیون از خودروهایی هستند که تولیدشان چندین سال است خاتمه یافته است.

خودروهایی چون سمند، پژو پارس و پژو 206 در آن سال‌ها تقریباً در ابتدای راه قرار داشتند و به ترتیب 12,2، 15,2 و 11,2 میلیون تومان قیمت داشتند. از دیگر خودروهای این لیست که همچنان تولید می‌شوند خانوادهٔ پراید است که در مدل صبا 7,4 میلیون و در مدل 141 حدود 7,8 میلیون قیمت داشتند. یار قدیمی ایران‌خودرو یعنی پژو 405 با موتور 1800 انژکتوری نیز 11,9 میلیون تومان قیمت داشت. قیمت خودروهای لوکس آن سال‌ها یعنی سیتروئن زانتیا و نیسان ماکسیما نیز به ترتیب 22 میلیون و 37 میلیون تومان ذکرشده بود.

می‌رسیم به وانت‌ها. وانت‌هایی که تعدادی از آن‌ها همچنان در حال تولید هستند مانند زامیاد 24 و وانت مزدا. زامیاد 24 یا همان نیسان جونیور که هم‌اکنون 30 میلیون تومان قیمت دارد در سال 82 قیمتی برابر با 8,3 میلیون تومان داشت درحالی‌که وانت مزدا که نسخهٔ دو کابین آن امروزه حدود 42 میلیون تومان قیمت دارد در آن سال 11 میلیون تومان قیمت داشت. نیسان پیکاپ هم که این روزها با وانت چینی ریچ جایگزین شده است قیمتی معادل 25,5 میلیون تومان داشته است.

قیمت دقیق‌تر خودروهای مذکور در جدول زیر نوشته‌شده است:

قیمت خودروهای داخلی در سال 1382

خودرو قیمت خودرو قیمت
رنو سپند 2 بدون گارانتی 3,850,000 تومان نیسان پاترول سافاری 22,000,000 تومان
رنو سپند 2 با گارانتی 4,000,000 تومان مزدا 323 ساده 22,500,000 تومان
رنو پی‌کی 4,950,000 تومان مزدا 323 فول 24,000,000 تومان
پیکان وانت 6,120,000 تومان سیتروئن زانتیا 22,300,000 تومان
پیکان سواری 5,350,000 تومان دوو سی‌یلو 12,200,000 تومان
جیپ صحرا 8,600,000 تومان دوو ماتیز 7,700,000 تومان
وانت نیسان 24 8,380,000 تومان پروتون ویرا 15,000,000 تومان
سمند 12,200,000 تومان سیناد 2 11,500,000 تومان
نیسان ماکسیما دستی 37,000,000 تومان وانت مزدا تک کابین 9,250,000 تومان
نیسان ماکسیما اتوماتیک 40,000,000 تومان وانت مزدا دو کابین 11,000,000 تومان
نیسان پیکاپ 25,500,000 تومان پژو آردی 7,600,000 تومان
نیسان رونیز 31,000,000 تومان پژو 405 11,800,000 تومان
سانگ‌یانگ موسو 2.3 35,000,000 تومان پژو پارس 15,200,000 تومان
سانگ‌یانگ موسو 3.2 46,000,000 تومان پژو 204 تیپ 2 11,200,000 تومان
پاژن سواری 8,700,000 تومان پراید صبا 7,400,000 تومان
پاژن وانت دو کابین 10,000,000 تومان پراید 141 7,800,000 تومان
نیسان پاترول 2 در 15,000,000 سایپا کاروان 13,500,000 تومان

 

بپردازیم به روزنامهٔ مربوط به سال 1385. در بخش خودروهای داخلی، قیمت‌ها با سال 82 تفاوت چندانی ندارد به همین دلیل تنها قیمت خودروهای جدیدی که به لیست اضافه‌شده‌اند را مرور می‌کنیم. فولکس‌واگن گل در سال 85 قیمتی معادل 14,5 میلیون تومان داشته است درحالی‌که هیوندای ورنا نیز با قیمت حدود 14 میلیون تقریباً در بازهٔ قیمتی گل قرار داشته است. پژو 405 GLI که نسخهٔ ارزان‌تر 405 GLX بود 10,1 میلیون تومان قیمت داشت و نسخهٔ جدید سمند یعنی سمند LX نیز با قیمت 12,8 میلیون تومان بفروش می‌رسیده است.

پژو پارس ELX که به موتور زانتیایی معروف بود به‌عنوان گران‌ترین و لوکس‌ترین محصول ایران‌خودرو در آن دوران 17 میلیون تومان قیمت داشت. از محصولات سایپا هم می‌توان به پراید نسیم یا هاچبک با قیمت 6,7 میلیون و کیا ریو با 11,45 میلیون تومان اشاره کرد. نیو پی‌کی که فیس‌لیفت شدهٔ پی‌کی قدیمی محسوب می‌شد و در برخی قسمت‌ها مانند گلگیرها و چراغ‌های عقب مورد بهسازی قرارگرفته بود به‌عنوان ارزان‌ترین خودروی صفرکیلومتر بازار در آن سال 5,25 میلیون تومان قیمت داشته است. از دیگر خودروهای جدید نیز می‌توان به میتسوبیشی پاجرو گروه بهمن با قیمت 47,7 و هیوندای آوانته کرمان خودرو با 23 میلیون تومان اشاره کرد.

بپردازیم به قیمت خودروهای وارداتی در سال 1385. در این لیست که دقیقاً مربوط به 10 سال پیش می‌شود، قیمت محصولات مرسدس بنز و ب‌ام‌و به‌قدری است که امروزه شاید بتوان با آن مبلغ خودروهای چینی خریداری کرد. به‌عنوان‌مثال ب‌ام‌و 318i چهار سیلندر 38,5 میلیون و 320i شش سیلندر نیز 53,5 میلیون تومان قیمت داشته است درحالی‌که ب‌ام‌و 530i شش سیلندر 63,5 میلیون و 630i هم با 112 میلیون تومان عرضه می‌شده است.

و اما محصولات مرسدس بنز. C200 مدل 2006 قیمتی برابر با 56,5 میلیون، E200 معادل 66,5 میلیون، CLK200 معادل 75 میلیون، CLS350 معادل 100 میلیون و درنهایت S350 به‌عنوان گران‌ترین محصول مرسدس بنز در ایران 120 میلیون تومان قیمت داشته است که البته مربوط به نسل قبلی می‌شده است.

محصولات تویوتا به‌عنوان خودروهایی اقتصادی، قیمت کمتری داشته‌اند به‌گونه‌ای که کرولا 1800 اتوماتیک 27,7 میلیون، کمری 3000 اتوماتیک 40 میلیون، پرادو VX اتوماتیک 67,5 میلیون، وانت هایلوکس دو کابین دو دیفرانسیل 34,5 میلیون و درنهایت گران‌ترین تویوتای بازار یعنی لندکروزر نیز در بالاترین مدل 78,8 میلیون تومان قیمت داشته است.

قیمت خودروهای داخلی جدید در سال 1385

خودرو قیمت خودرو قیمت
فولکس‌واگن گل 14,500,000 تومان هیوندای ورنا 14,000,000 تومان
میتسوبیشی پاجرو دستی 47,700,000 تومان هیوندای آوانته دستی 23,000,000 تومان
پژو پارس ELX 17,000,000 تومان هیوندای آوانته اتوماتیک 26,000,000 تومان
پژو 405 GLI 10,100,000 تومان پراید نسیم 6,700,000 تومان
سمند LX 12,800,000 تومان کیا ریو 11,400,000 تومان
پژو 206 تیپ 6 13,600,000 تومان نیو پی‌کی 5,200,000 تومان

قیمت خودروهای وارداتی در سال 1385 (2006)

خودرو قیمت خودرو قیمت
ب‌ام‌و 318i 38,500,000 تومان تویوتا کرولا Xli 27,700,000 تومان
ب‌ام‌و 320i 53,500,000 تومان تویوتا کمری Xli 29,500,000 تومان
ب‌ام‌و 530i 63,500,000 تومان تویوتا کمری گرند اتوماتیک 40,500,000 تومان
ب‌ام‌و 630i 112,000,000 تومان تویوتا پرادو VX اتوماتیک 67,500,000 تومان
مرسدس بنز C200 56,500,000 تومان تویوتا پرادو GX دستی 50,500,000 تومان
مرسدس بنز E200 66,500,000 تومان تویوتا لندکروزر VXR 78,800,000 تومان
مرسدس بنز CLK200 75,000,000 تومان تویوتا لندکروزر GXR 63,200,000 تومان
مرسدس بنز CLS350 100,250,000 تومان تویوتا هایلوکس تک کابین 22,400,000 تومان
مرسدس بنز S350 120,000,000 تومان تویوتا هایلوکس دو کابین 34,500,000 تومان

و درنهایت می‌رسیم به سال 1386 که بازهم قیمت خودروهای داخلی و وارداتی جدید را ذکر می‌کنیم. در خودروهای داخلی یا مونتاژ داخل نسبتاً محصولات جدیدی عرضه‌شده است به‌گونه‌ای که پژو 206 صندوقدار با قیمت 12,2 میلیون، رنو مگان 1600 دستی با 22,5 میلیون، نیسان سرانزا با 29,1 میلیون، پروتون جنتو با 19,7 میلیون، پروتون ایمپیان با 21,7 میلیون تومان و مزدا 3 با 27 میلیون تومان در لیست خودروها دیده می‌شود. بعلاوه با قطع روابط شرکت دوو با ایران، کرمان خودرو به سراغ کپی چینی ماتیز یعنی چری QQ رفته و آن‌را بانام ام‌وی‌ام 110 به بازار عرضه نمود. بدین ترتیب اولین خودروی چینی در بازار ایران عرضه گشت و کم‌کم تعداد آن‌ها افزوده شد به‌طوری‌که هم‌اکنون چینی‌ها حمله‌ای همه‌جانبه به بازار خودروی ایران کرده و تقریباً تمامی رنج‌های قیمتی بازار را پوشش داده‌اند. ام‌وی‌ام 110 در ابتدای عرضه که با موتور 3 سیلندر ارائه شد 7,15 میلیون تومان قیمت داشت.

در بخش خودروهای وارداتی نیز موارد جدید زیادی وجود ندارد به‌گونه‌ای که فقط می‌توان به مرسدس بنز S500 نسل جدید با قیمت 160 میلیون و ب‌ام‌و X3 با 79 میلیون تومان اشاره کرد؛ بنابراین می‌بینیم که طی فقط 10 سال بازار خودروی ایران چه تغییرات و تحولات بزرگی را تجربه کرده است و علاوه بر اینکه تحت سلطهٔ چینی‌ها درآمده بلکه قیمت‌ها نیز تا چندین برابر افزایش داشته‌اند. جای بسی تأسف است که زمانی می‌شد با 38 میلیون تومان یک ب‌ام‌و سری 3 روز دنیا با بهترین کیفیت را خریداری کرد و هم‌اکنون با همان مبلغ امکان خرید یک پژو 206 تیپ 5 بی‌کیفیت با قطعات چینی وجود دارد.

قیمت خودروهای داخلی و وارداتی جدید در سال 1386

خودرو قیمت خودرو قیمت
پژو 206 SD تیپ 1 12,200,000 تومان پروتون جنتو دستی 19,700,000 تومان
پژو 206 SD تیپ 2 16,500,000 تومان پروتون جنتو اتوماتیک 21,400,000 تومان
رنو مگان 1600 دستی 22,500,000 تومان پروتون ایمپیان دستی 21,700,000 تومان
رنو مگان 2000 اتوماتیک 27,500,000 تومان پروتون ایمپیان اتوماتیک 23,700,000 تومان
نیسان سرانزا 29,100,000 تومان مزدا 3 27,000,000 تومان
ب‌ام‌و X3 79,000,000 تومان مرسدس بنز S500 160,000,000 تومان

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

41 دیدگاه

  1. سامان
    سوابق: (1463 دیدگاه) ,

    ای خدا 😭😭😭

    تو 4 سال دوم اداره مملکت توسط ***
    انگار مثل مردان انجلس 50 سال تو غارکهف خوابیدیم بعد بیدار شدیم 😑😑
    چه کسانی که تو اون هرج و مرج یک شبه میلیادر شدند
    ماکسیما 37 تومن همین الان اون ماکسیمای 82 رو بخوای بخری باید 50 تومن بابتش پول بدی پراید 7 تومنی شد 20تومن

    پاسخ
    1. ارش
      سوابق: (143 دیدگاه) ,

      هییی.داداشه دلم بدجور گرفت.تو یه بازه زمانی چهارساله کلا همه چیز زیر و رو شد😢😢

      پاسخ
    2. ali
      سوابق: (118 دیدگاه) ,

      قیمت کنونی خودروهای بالا نیز باید همان قیمت های ذکر شده باشد
      مثلا” بی ام و 50میلیون و بنز 70 میلیون تومان
      چون قیمت ها براساس دلار محاسبه می شوند . فقط به علت ذلیل شدن ریال و افت ارزش آن اکنون باید ملت همیشه در صحنه ی ایران چندین برابر بیشتر پرداخت نمایند .

      پاسخ
  2. كورش مسگرلو
    سوابق: (4 دیدگاه) ,

    تصویری که از صنعت خوردوکشور دارم اینه که؛تو کارخونه همه تو یه صف درازی ایستادیم و سرمون کاملا پایین و پولمون تو دست مثلا راستمون و کاملا گرفتیمش بالا،! یه نفر که ما نمیبینیمش پولارو میگیره و یکی دیگه به سوئیچ میده دستمون و ما بدون کوچکترین اعتراض و یا حتی حرفی باید سوار ماشینی که خودشون نشونمون میدن و ما کوچکترین حق انتخابی توش نداشتیم بشیم و بیایم.
    یه نفرو به دلیل اینکه جلوی ماشینش ایستاده بود ، حسابی تنبیه کردن و از کارخونه بیرون کردن چون فکر کردن داره اعتراض میکنه،! بعد معلوم شد که اصلا در ماشین باز نمیشده که بنده خدا سوار بشه و بره،.!
    صنعت خودرو ما یعنی تحقیر و تخریب و چپاول مردم،!

    پاسخ
  3. تصویر پروفایل HoSeIn
    HoSeIn
    سوابق: (79 دیدگاه) ,

    بد نبود در کنار این متن ، گزارشی هم از میزان حقوق و قدرت خرید اقشار کارمند و کارگر جامعه در اون سالها نسبت به الان تهیه می شد تا عمق فاجعه بیشتر نمایان می شد . تو سال 85 حقوق یه کارگر بطور متوسط کمتر از 300 هزار تومن بود که با قیمتهای همون موقع هم باید حقوق 2سالش را بصورت کامل پس انداز می کرد تا بتونه یه خودروی ارزون مثل پراید را خریداری کنه . وضعیت نابسمان قیمت خودرو تو این مملکت سابقه دورتری داره .

    پاسخ
    1. محمد
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      حالا من میدونم ک استاد اح…… هشت سال قشنگ مملکتو …… کشید
      ولی این طوری هم نیست ی کارگر ب نظر شما چقدر حقوق میگیره؟؟؟؟
      800 تومن متوسط ینی 800*24=تقریبا 18 میلیون ک میشه ی پراید خرید

      پاسخ
      1. هادی
        سوابق: (16 دیدگاه) ,

        ببخشیدا
        ولی با این ضرب و تقسیمی که کردین
        با این حساب کارگر در هفته سوم دار فانی رو گفته
        پس چی باید بخوره
        از 800 ت 20 هزار هم پس انداز نمیشه
        ولی میتونن با ی وام 3 تومنی با درصد نجومی
        که 1.5 تومنش رو موقع پرداخت نگه میدارن که بحساب قسط 7 یا 8 ماه آخر یا اولش رو جلو جلو تسویه کرده باشی
        بعدش شاید بتونه ی موتور هوندا دسته دوم بگیره که ی وقت دیر نرسه سر کار که همون ماهی 800 تومن رو هم از دست نده
        و زمستونم که باید به فکر ی پتو باشه تا یه کاپشن تا سرما نخوره
        تو راه

        پاسخ
    2. آرش
      سوابق: (5 دیدگاه) ,

      حرف حاجی hoseln درسته . من دقیقا یادمه حدود سال 80 ما خودمونو کشتیم تا با دو تا حقوق کارمندی و کلی قسط و قرض تونستیم یه سپند بخریم . که تا زه اونم خریدیم از گیربکسش روغن می داد . وقتی زنگ زدیم به دفتر نمایندگی گفتن با اینقدر پولی که دادین چه انتظاری دارین ؟! ( یعنی اینکه همینم از سرتون زیاده ) خلاصه وضعیت نابسامان خودرو برای الان نیست . سابقه ای طولانی داره

      پاسخ
  4. کورش
    سوابق: (21 دیدگاه) ,

    با مقایسه ارزش ریال در برابر ارزهای خارجی در آن زمان و حال، بنظر می رسه که قیمت خودرو افزایش نداشته که هیچ کاهش هم داشته ام اما مشکل در در میزان درآمد عامه مردم ( بعنوان مصرف کننده اصلی تولیدات داخلی ) است که علیرغم افزایش ظاهری، کاهش واقعی داشته است.

    پاسخ
    1. خسته شده
      سوابق: (623 دیدگاه) ,

      جناب کوروش یعنی چی وقتی ارز گرون شد خب ارز چه ربطی به این لگن های آشغال داره مگه مواد این آشغال هارو از خارج میارن مگه بومی نیستن مگه کیفتشون آشغال نیست مگه پژو همون پژوی 82 هست کیفیت شد یک چهارم قیمت سه برابر شد!!!!!!!!!قدرت خریدم که نابود شد

      پاسخ
      1. کورش
        سوابق: (21 دیدگاه) ,

        اولا که مواد اولیه و اکثر قطعات از خارج وارد می شه که اگر نمی شد در زمان تحریم به چه کنم چه نمی افتادند. دوما قصد من مقایسه ارزش قیمت خودروها بود که مثلا 405 در آن زمان 12000 دلار می ارزیده و در این زمان 8000 دلار اما یک کارمند در آن زمان 1000 دلار حقوق داشته و الان با افزایشهای ریالی صورت گرفته ، به 750 دلار کاهش یافته ( بازهم می گم برای مثال عرض کردم)

        پاسخ
        1. خسته شده
          سوابق: (623 دیدگاه) ,

          نخست اینکه اکثر قطعات از خارج نمیاد بعدم اینکه همچین میگی خارج انگار مثلا جنس فرانسویه اصل براش میذارن آشغال چینی هست بس با قیمت پائینتری هم نسبت به مدل فرانسویش میارن اونم خیلی پائینتر چون کیفیتش آشغاله پس بازم قیمت نجومیشون توجیحی نداره

      2. کورش
        سوابق: (21 دیدگاه) ,

        اولا که مواد اولیه و اکثر قطعات از خارج وارد می شده که اگر نمی شد در زمان تحریم کاسه چه کنم چه کنم به دستشون نمی گرفتند. دوما منظور من مقایسه ارزش خودروها در آن زمان و در این زمان است مثلا در آن موقع یک 405 معادل حدود 12000 دلار قیمت داشت و الان 8000 دلار اما حقوق یک کارمند در آن زمان 1000 دلار بود و الان با تمام افزایشهای صورت گرفته ریالی، شده 750 دلار ( بازهم می گم مثال عرض کردم)

        پاسخ
  5. كوروش
    سوابق: (320 دیدگاه) ,

    چی بگیم واقعا الان حتی نمی شه فکر کرد که این وضع درست خواهد شد

    دوستان توصیه می کنم داستان خودرو سیناد رو کسایی که اطلاعی ندارند مطالعه کنند بنظرم جالب بوده

    پاسخ
    1. حقیقت
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      به نظر من.
      قیمت خودرو ها الان باید به قیمت سال ۸۵ برگرده.
      با حقوق یه کارگر ماهی ۱ تومن می تونه بعد ۱۱ ماه یه پراید بخره و هم خرجی خونشو بده.
      الان که قیمتها بالا رفته و پراید شده ۲۰ میلیون.ترافیک عظیمی در تهران و شهرستان ها پیش امده.
      با این وضعیت باید بگم.که مشکل اصلی خود مردم هستند.که خودرو می خرند.
      ولی باید بگم که اگر کسی در سال ۸۵ یه ماکسیما داشت یکی از پولدارا حساب می شد.ولی الان طرف با خودرو سانتافه هم پولدار حساب نمیاد.زیرا با قرض و قوله اون ماشین رو خریده.
      به جای این که به فکر این باشید که سال ۸۵ ماشین موفت بود.به فکر اب باشید.که تا ۴ سال دیگه جنگ به خاطر اب می شه.

      پاسخ
    1. امیر
      سوابق: (179 دیدگاه) ,

      نظرش نزدیکه دیگه.میاد میره به کسی هم جواب پس نمیده

      پاسخ
    1. omid
      سوابق: (139 دیدگاه) ,

      الا لعنت الله علی القوم الظالمین.

      پاسخ
  6. تصویر پروفایل حبیب
    حبیب
    سوابق: (172 دیدگاه) ,

    واقعا حال ادم گرفته میشه وقتی میبینی مزدا 323 فقط 22میلیون بوده یا زانتیا ماکسیما اینقد ارزون بودن کی فکرشو میکرد این بلا سرمون بیاد

    پاسخ
  7. محمد
    سوابق: (248 دیدگاه) ,

    ***
    ولی این ها به کنا رچند سال دیگه هم حسرت همین قیمت های امسال را می خوریم. مثلا فرض کن سال ۱۴۰۰:
    ۴۰۵:صد میلیون
    S500:هشت میلیارد.
    این مملکت دادش تا بوده همین بوده.
    خودشو اذیت نکن.

    پاسخ
  8. محمد
    سوابق: (500 دیدگاه) ,

    نمیدونم چی بگم…فقط تاسف باید خورد…

    پاسخ
  9. احسان(احسان سابق)
    سوابق: (2211 دیدگاه) ,

    سال 86 تا 88 قیمت خودرو نسبت به دستمزدها وضعیت بهتری داشت اما از 89 قانون جنگل بر کشور حکم فرما شد و مملکت به سمت ورشکستگی پیش می رفت در حالی که هیچکس نمی دونست اینده در حال تاریک شدنه. همون موقعها بود که زمزمه ی اقتصاد دان ها در مورد کند شدن شدید رشد اقتصادی به گوش می رسید و مدام به مسئولین ناشنوا اعمال تغییر در اقتصاد و سیاست های اقتصادی رو گوشزد می کردن تا که سال 91 تحریم ها شدید شد و ملت بیچاره. الان تورم نسبت به سال های قبل کمتره اما در اصل رکود باعث پایین نگه داشتن تورمه. معلوم نیست ایران تا کی میتونه بدون برنامه به زندگی ادامه بده.

    پاسخ
  10. پرسپولیس
    سوابق: (67 دیدگاه) ,

    خودروهمیشه گران بوده طوری که همیسه درکشورباتناسب درامدها هم رویا بوده هیچ وقت هم روندجهانی نداشته صنعت خودرو که نیست اشفته بازارخودروهست خودروی واردمیشه مدلی واردنمیشه هزارقانون بایدازسربگذراندچه کسانی ازدنیارفتند وحتی خبرنداشتند چه مدلهایی وچه پیسرفتهایی داشته خودرو خودروها یاجهت سفارش خحوزه خلیج فارس یا اروپا یا امریکا ایران که بانداشتن نمایندگی جایگاهی ندارد قیمت خودروها هم ان موقع نسبت به خالا خوب بوده الان بایدبارقم نزدیک به میلیارد یا بالاترازان به خودرو خوب نگاه کرداین قیمتها همیشه بالاتراز دستمزدهای معمول بوده

    پاسخ
  11. مهراب
    سوابق: (55 دیدگاه) ,

    چندین سال خودکار فقط یه قیمت بود
    دیگه وای به حال اجناس دیگه
    روحش شاد

    پاسخ
  12. تصویر پروفایل one:1
    one:1
    سوابق: (129 دیدگاه) ,

    کی باور می کنه زمانی بنز اس کلاس 160 میلیون تومن بود؟
    با این متن می شه جوک ساخت

    پاسخ
  13. omid622
    سوابق: (24 دیدگاه) ,

    واقعا قیمت خودرو تو اون زمان هم زیاد بوده
    این وضع فروش خودرو تو هر کشوری دیگه بود الان درامد اون کشور خرج تمام ممکتشو میداد نمیدونم اینا همش میگن خودرو سود دهی نداره تا کی دروغ میگن
    فقط میشه گفت :
    ایران =جهنم ماشین بازها

    پاسخ
  14. یه پسر
    سوابق: (1125 دیدگاه) ,

    از سال 85 ؛ 86 به بعد اوضاع واقعا بهم ریخت از پشت مزدا به فاو تنزل پیدا کردیم :/

    پاسخ
  15. حسین
    سوابق: (1168 دیدگاه) ,

    درود. یادمه سری 6 رو به قیمت 112 تومن میفروختن و با 50 تومن میشد ماشین آلمانی خرید. کسی که ماشین 100 میلیونی داشت خیلی پولدار بود. ماشین 50 میلیونی عالی بود. هنوزم یه پس زمینه ای از اون قیمتا تو ذهنم هست.
    هنوزم 100 میلیون پول زیادیه اما ماشین 100 میلیونی … مزخرفه

    پاسخ
  16. pooriya
    سوابق: (11 دیدگاه) ,

    ماشین اون موقع ارزون نبوده مثلا زانتیا سال ۸۴ بیست و یک تومن بود صفر پدر من خرید همون موقع ماشین گرون و بالا حساب میشد یا ماکسیما ۳۷ تومن بود پول ی آپارتمان ۷۰ متری نوساز بود پس ماشین ارزون نبود یا گرون نشده ارزش پول ملی پایین اومده زمانی میتونیم بگیم گرون شده که همه چی قیمت ثابت میموند فقط ماشین گرون میشد

    پاسخ
    1. یه پسر
      سوابق: (1125 دیدگاه) ,

      اون موقع خونه به نسبت ماشین ارزون تر بود طوری که خیلی ها خونه شونو می فروختن تا ماشین بخرن

      پاسخ
  17. Azad
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    وابستگی به در آمد سرشار دلارهای نفتی عامل بدبختی کشور شد.

    پاسخ
  18. امير
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    یادش یخیر
    بابام یه بنز 124E230خرید سال 81
    35ملیون
    واسه خودش خدا بود

    پاسخ
  19. Genius
    سوابق: (159 دیدگاه) ,

    یعنی به قطعیت میشه گفت اصحاب کهف هم وقتی بعد از چند صد سال از خواب پاشدن پول خودشون رو انقدر بی ارزش نیافتند که مردمان ایران ظرف یک دهه!!!!!!!!

    پاسخ
    1. diako
      سوابق: (6 دیدگاه) ,

      واقعا” مقایسه ی زیبایی کردین ، البته آنها در خواب بودن ولی ما در بیداری این بلا سرمون اومد.

      پاسخ
  20. شهرامشاه
    سوابق: (35 دیدگاه) ,

    من درفرودین ماه سال 1383 بعد از شش ماه که با مدرک پیش دانشگاهی از خدمت برگشته بودم و ترخیص شده بودم کارگری میکردم برای روزی سه هزار تومن
    چهل وهفت روز کلا” 141000 تومن توی شهرداری بعد پاسخ رد دادند و رفتم دانشگاه ملی و چندین ساله با مدرک مهندسی کشاورزی بیکارم ولی الحق والانصاف پولی که از زجر کارگری بدست آوردم جناب MAN آیا اگه خرجش نمیکردم فرغونی میکنه
    واللهه من گمان میکردم ماشین هم گران کنی
    تنها چیزی گران نکردی سیب زمینی ای که روز نخست قولشو دادی گران نکردی

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.