چشم اندازهفته نامه

نگاهی به قیمت خودروهای بازار ایران در سال 1382

چند روز پیش که در حال گشتن میان مجلات و دفاتر قدیمی خود بودم، چشمم به بریده روزنامه‌هایی افتاد که مربوط به قیمت خودروهای تولید داخل و وارداتی ایران در سال‌هایی ابتدایی دههٔ ۸۰ شمسی یعنی سال‌های ۸۲ تا ۸۶ بودند. با توجه به قیمت‌ها و خودروهای جالبی که در این بریده روزنامه‌ها دیده می‌شدند به نظرم بد نبود مطلبی در رابطه با آن به رشتهٔ تحریر درآورم.

DSC_0312

به این جهت میگویم خودروهای جالب که تولید بسیاری از آن‌ها مدت زیادی است متوقف‌شده و شاید حتی تا حدودی فراموش‌شده باشند. خودروهایی مثل پیکان، رنو سپند، مزدا ۳۲۳، نیسان پاترول و… . بعلاوه اختلاف قیمت تعدادی از ماشین‌های آن زمان که هنوز در حال تولید هستند با قیمت کنونی آن‌ها به‌قدری زیاد است که قیمت‌های سال ۱۳۸۲ مربوط به نیم‌قرن پیش به نظر می‌رسند! این قیمت‌ها مربوط به دورانی است که خودروهای نسبتاً بروزی چون پژو ۲۰۶، فولکس‌واگن گل، هیوندای ورنا، کیا ریو، دوو سی‌یلو، پروتون ویرا و مزدا ۳۲۳ از سوی خودروسازان داخلی تولید می‌شد.

DSC_0313

بعلاوه هنوز چینی‌ها به بازار و صنعت خودروی ایران وارد نشده بودند به‌طوری‌که هنوز پای هیچ خودروی چینی به کشور باز نشده و بازار خودروهای ایران هنوز از گزند و آزمون‌وخطای خودروسازان چینی در امان مانده بود. حتی با آزاد شدن واردات خودرو در اواسط دههٔ ۸۰ حتی هنوز خبری از خودروسازان کره‌ای هم نبود و فقط محصولات مرسدس بنز، ب‌ام‌و و تویوتا به کشور وارد شدند. با این توضیحات به سراغ بررسی قیمت خودروهای داخلی و وارداتی ایران طی سال‌های ۸۲ تا ۸۶ می‌رویم.

Iran-Car-Price

از روزنامه‌های مربوط به سال ۱۳۸۲ شروع می‌کنم که در آن قیمت خودروهای صفرکیلومتری چون دوو سی‌یلو، پیکان، جیپ صحرا، سانگ‌یانگ موسو و… به چشم می‌خورد. ارزان‌ترین خودروی این لیست رنو سپند ۲ است که در نمونهٔ گارانتی دار ۴ میلیون و نسخهٔ بدون گارانتی ۳,۸۵ میلیون تومان قیمت دارد! پس‌ازآن پیکان وانت با ۵,۳ میلیون و پیکان سواری با ۶,۱۲ میلیون تومان قرار دارد. در آن سال‌ها گروه بهمن به مونتاژ مزدا ۳۲۳ می‌پرداخت که تیپ فول آن ۲۴ میلیون تومان قیمت داشت.

محصولات دوو یعنی سی‌یلو و ماتیز که توسط کرمان خودرو مونتاژ می‌شدند نیز به ترتیب ۱۲,۲ و ۷,۷ میلیون تومان قیمت داشتند. جیپ صحرا با ۸,۶ میلیون، نیسان رونیز با ۳۲ میلیون، سانگ‌یانگ موسو با موتور ۳.۲ لیتری ۶ سیلندر با ۴۶ میلیون، نیسان پاترول ۲ در با ۱۵ میلیون، پاترول سافاری (نسخهٔ فیس‌لیفت شدهٔ پاترول) با ۲۲ میلیون، رنو پی‌کی با ۴,۹ میلیون، سایپا کاروان با ۱۳,۵ میلیون، پروتون ویرا با ۱۵ میلیون، سیناد با ۱۱,۵ میلیون و پژو آردی با ۷,۶ میلیون از خودروهایی هستند که تولیدشان چندین سال است خاتمه یافته است.

خودروهایی چون سمند، پژو پارس و پژو ۲۰۶ در آن سال‌ها تقریباً در ابتدای راه قرار داشتند و به ترتیب ۱۲,۲، ۱۵,۲ و ۱۱,۲ میلیون تومان قیمت داشتند. از دیگر خودروهای این لیست که همچنان تولید می‌شوند خانوادهٔ پراید است که در مدل صبا ۷,۴ میلیون و در مدل ۱۴۱ حدود ۷,۸ میلیون قیمت داشتند. یار قدیمی ایران‌خودرو یعنی پژو ۴۰۵ با موتور ۱۸۰۰ انژکتوری نیز ۱۱,۹ میلیون تومان قیمت داشت. قیمت خودروهای لوکس آن سال‌ها یعنی سیتروئن زانتیا و نیسان ماکسیما نیز به ترتیب ۲۲ میلیون و ۳۷ میلیون تومان ذکرشده بود.

می‌رسیم به وانت‌ها. وانت‌هایی که تعدادی از آن‌ها همچنان در حال تولید هستند مانند زامیاد ۲۴ و وانت مزدا. زامیاد ۲۴ یا همان نیسان جونیور که هم‌اکنون ۳۰ میلیون تومان قیمت دارد در سال ۸۲ قیمتی برابر با ۸,۳ میلیون تومان داشت درحالی‌که وانت مزدا که نسخهٔ دو کابین آن امروزه حدود ۴۲ میلیون تومان قیمت دارد در آن سال ۱۱ میلیون تومان قیمت داشت. نیسان پیکاپ هم که این روزها با وانت چینی ریچ جایگزین شده است قیمتی معادل ۲۵,۵ میلیون تومان داشته است.

قیمت دقیق‌تر خودروهای مذکور در جدول زیر نوشته‌شده است:

قیمت خودروهای داخلی در سال ۱۳۸۲

خودرو قیمت خودرو قیمت
رنو سپند ۲ بدون گارانتی ۳,۸۵۰,۰۰۰ تومان نیسان پاترول سافاری ۲۲,۰۰۰,۰۰۰ تومان
رنو سپند ۲ با گارانتی ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مزدا ۳۲۳ ساده ۲۲,۵۰۰,۰۰۰ تومان
رنو پی‌کی ۴,۹۵۰,۰۰۰ تومان مزدا ۳۲۳ فول ۲۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان
پیکان وانت ۶,۱۲۰,۰۰۰ تومان سیتروئن زانتیا ۲۲,۳۰۰,۰۰۰ تومان
پیکان سواری ۵,۳۵۰,۰۰۰ تومان دوو سی‌یلو ۱۲,۲۰۰,۰۰۰ تومان
جیپ صحرا ۸,۶۰۰,۰۰۰ تومان دوو ماتیز ۷,۷۰۰,۰۰۰ تومان
وانت نیسان ۲۴ ۸,۳۸۰,۰۰۰ تومان پروتون ویرا ۱۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان
سمند ۱۲,۲۰۰,۰۰۰ تومان سیناد ۲ ۱۱,۵۰۰,۰۰۰ تومان
نیسان ماکسیما دستی ۳۷,۰۰۰,۰۰۰ تومان وانت مزدا تک کابین ۹,۲۵۰,۰۰۰ تومان
نیسان ماکسیما اتوماتیک ۴۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان وانت مزدا دو کابین ۱۱,۰۰۰,۰۰۰ تومان
نیسان پیکاپ ۲۵,۵۰۰,۰۰۰ تومان پژو آردی ۷,۶۰۰,۰۰۰ تومان
نیسان رونیز ۳۱,۰۰۰,۰۰۰ تومان پژو ۴۰۵ ۱۱,۸۰۰,۰۰۰ تومان
سانگ‌یانگ موسو ۲.۳ ۳۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان پژو پارس ۱۵,۲۰۰,۰۰۰ تومان
سانگ‌یانگ موسو ۳.۲ ۴۶,۰۰۰,۰۰۰ تومان پژو ۲۰۴ تیپ ۲ ۱۱,۲۰۰,۰۰۰ تومان
پاژن سواری ۸,۷۰۰,۰۰۰ تومان پراید صبا ۷,۴۰۰,۰۰۰ تومان
پاژن وانت دو کابین ۱۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان پراید ۱۴۱ ۷,۸۰۰,۰۰۰ تومان
نیسان پاترول ۲ در ۱۵,۰۰۰,۰۰۰ سایپا کاروان ۱۳,۵۰۰,۰۰۰ تومان

 

بپردازیم به روزنامهٔ مربوط به سال ۱۳۸۵. در بخش خودروهای داخلی، قیمت‌ها با سال ۸۲ تفاوت چندانی ندارد به همین دلیل تنها قیمت خودروهای جدیدی که به لیست اضافه‌شده‌اند را مرور می‌کنیم. فولکس‌واگن گل در سال ۸۵ قیمتی معادل ۱۴,۵ میلیون تومان داشته است درحالی‌که هیوندای ورنا نیز با قیمت حدود ۱۴ میلیون تقریباً در بازهٔ قیمتی گل قرار داشته است. پژو ۴۰۵ GLI که نسخهٔ ارزان‌تر ۴۰۵ GLX بود ۱۰,۱ میلیون تومان قیمت داشت و نسخهٔ جدید سمند یعنی سمند LX نیز با قیمت ۱۲,۸ میلیون تومان بفروش می‌رسیده است.

پژو پارس ELX که به موتور زانتیایی معروف بود به‌عنوان گران‌ترین و لوکس‌ترین محصول ایران‌خودرو در آن دوران ۱۷ میلیون تومان قیمت داشت. از محصولات سایپا هم می‌توان به پراید نسیم یا هاچبک با قیمت ۶,۷ میلیون و کیا ریو با ۱۱,۴۵ میلیون تومان اشاره کرد. نیو پی‌کی که فیس‌لیفت شدهٔ پی‌کی قدیمی محسوب می‌شد و در برخی قسمت‌ها مانند گلگیرها و چراغ‌های عقب مورد بهسازی قرارگرفته بود به‌عنوان ارزان‌ترین خودروی صفرکیلومتر بازار در آن سال ۵,۲۵ میلیون تومان قیمت داشته است. از دیگر خودروهای جدید نیز می‌توان به میتسوبیشی پاجرو گروه بهمن با قیمت ۴۷,۷ و هیوندای آوانته کرمان خودرو با ۲۳ میلیون تومان اشاره کرد.

بپردازیم به قیمت خودروهای وارداتی در سال ۱۳۸۵. در این لیست که دقیقاً مربوط به ۱۰ سال پیش می‌شود، قیمت محصولات مرسدس بنز و ب‌ام‌و به‌قدری است که امروزه شاید بتوان با آن مبلغ خودروهای چینی خریداری کرد. به‌عنوان‌مثال ب‌ام‌و ۳۱۸i چهار سیلندر ۳۸,۵ میلیون و ۳۲۰i شش سیلندر نیز ۵۳,۵ میلیون تومان قیمت داشته است درحالی‌که ب‌ام‌و ۵۳۰i شش سیلندر ۶۳,۵ میلیون و ۶۳۰i هم با ۱۱۲ میلیون تومان عرضه می‌شده است.

و اما محصولات مرسدس بنز. C200 مدل ۲۰۰۶ قیمتی برابر با ۵۶,۵ میلیون، E200 معادل ۶۶,۵ میلیون، CLK200 معادل ۷۵ میلیون، CLS350 معادل ۱۰۰ میلیون و درنهایت S350 به‌عنوان گران‌ترین محصول مرسدس بنز در ایران ۱۲۰ میلیون تومان قیمت داشته است که البته مربوط به نسل قبلی می‌شده است.

محصولات تویوتا به‌عنوان خودروهایی اقتصادی، قیمت کمتری داشته‌اند به‌گونه‌ای که کرولا ۱۸۰۰ اتوماتیک ۲۷,۷ میلیون، کمری ۳۰۰۰ اتوماتیک ۴۰ میلیون، پرادو VX اتوماتیک ۶۷,۵ میلیون، وانت هایلوکس دو کابین دو دیفرانسیل ۳۴,۵ میلیون و درنهایت گران‌ترین تویوتای بازار یعنی لندکروزر نیز در بالاترین مدل ۷۸,۸ میلیون تومان قیمت داشته است.

قیمت خودروهای داخلی جدید در سال ۱۳۸۵

خودرو قیمت خودرو قیمت
فولکس‌واگن گل ۱۴,۵۰۰,۰۰۰ تومان هیوندای ورنا ۱۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان
میتسوبیشی پاجرو دستی ۴۷,۷۰۰,۰۰۰ تومان هیوندای آوانته دستی ۲۳,۰۰۰,۰۰۰ تومان
پژو پارس ELX ۱۷,۰۰۰,۰۰۰ تومان هیوندای آوانته اتوماتیک ۲۶,۰۰۰,۰۰۰ تومان
پژو ۴۰۵ GLI ۱۰,۱۰۰,۰۰۰ تومان پراید نسیم ۶,۷۰۰,۰۰۰ تومان
سمند LX ۱۲,۸۰۰,۰۰۰ تومان کیا ریو ۱۱,۴۰۰,۰۰۰ تومان
پژو ۲۰۶ تیپ ۶ ۱۳,۶۰۰,۰۰۰ تومان نیو پی‌کی ۵,۲۰۰,۰۰۰ تومان

قیمت خودروهای وارداتی در سال ۱۳۸۵ (۲۰۰۶)

خودرو قیمت خودرو قیمت
ب‌ام‌و ۳۱۸i ۳۸,۵۰۰,۰۰۰ تومان تویوتا کرولا Xli ۲۷,۷۰۰,۰۰۰ تومان
ب‌ام‌و ۳۲۰i ۵۳,۵۰۰,۰۰۰ تومان تویوتا کمری Xli ۲۹,۵۰۰,۰۰۰ تومان
ب‌ام‌و ۵۳۰i ۶۳,۵۰۰,۰۰۰ تومان تویوتا کمری گرند اتوماتیک ۴۰,۵۰۰,۰۰۰ تومان
ب‌ام‌و ۶۳۰i ۱۱۲,۰۰۰,۰۰۰ تومان تویوتا پرادو VX اتوماتیک ۶۷,۵۰۰,۰۰۰ تومان
مرسدس بنز C200 ۵۶,۵۰۰,۰۰۰ تومان تویوتا پرادو GX دستی ۵۰,۵۰۰,۰۰۰ تومان
مرسدس بنز E200 ۶۶,۵۰۰,۰۰۰ تومان تویوتا لندکروزر VXR ۷۸,۸۰۰,۰۰۰ تومان
مرسدس بنز CLK200 ۷۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان تویوتا لندکروزر GXR ۶۳,۲۰۰,۰۰۰ تومان
مرسدس بنز CLS350 ۱۰۰,۲۵۰,۰۰۰ تومان تویوتا هایلوکس تک کابین ۲۲,۴۰۰,۰۰۰ تومان
مرسدس بنز S350 ۱۲۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان تویوتا هایلوکس دو کابین ۳۴,۵۰۰,۰۰۰ تومان

و درنهایت می‌رسیم به سال ۱۳۸۶ که بازهم قیمت خودروهای داخلی و وارداتی جدید را ذکر می‌کنیم. در خودروهای داخلی یا مونتاژ داخل نسبتاً محصولات جدیدی عرضه‌شده است به‌گونه‌ای که پژو ۲۰۶ صندوقدار با قیمت ۱۲,۲ میلیون، رنو مگان ۱۶۰۰ دستی با ۲۲,۵ میلیون، نیسان سرانزا با ۲۹,۱ میلیون، پروتون جنتو با ۱۹,۷ میلیون، پروتون ایمپیان با ۲۱,۷ میلیون تومان و مزدا ۳ با ۲۷ میلیون تومان در لیست خودروها دیده می‌شود. بعلاوه با قطع روابط شرکت دوو با ایران، کرمان خودرو به سراغ کپی چینی ماتیز یعنی چری QQ رفته و آن‌را بانام ام‌وی‌ام ۱۱۰ به بازار عرضه نمود. بدین ترتیب اولین خودروی چینی در بازار ایران عرضه گشت و کم‌کم تعداد آن‌ها افزوده شد به‌طوری‌که هم‌اکنون چینی‌ها حمله‌ای همه‌جانبه به بازار خودروی ایران کرده و تقریباً تمامی رنج‌های قیمتی بازار را پوشش داده‌اند. ام‌وی‌ام ۱۱۰ در ابتدای عرضه که با موتور ۳ سیلندر ارائه شد ۷,۱۵ میلیون تومان قیمت داشت.

در بخش خودروهای وارداتی نیز موارد جدید زیادی وجود ندارد به‌گونه‌ای که فقط می‌توان به مرسدس بنز S500 نسل جدید با قیمت ۱۶۰ میلیون و ب‌ام‌و X3 با ۷۹ میلیون تومان اشاره کرد؛ بنابراین می‌بینیم که طی فقط ۱۰ سال بازار خودروی ایران چه تغییرات و تحولات بزرگی را تجربه کرده است و علاوه بر اینکه تحت سلطهٔ چینی‌ها درآمده بلکه قیمت‌ها نیز تا چندین برابر افزایش داشته‌اند. جای بسی تأسف است که زمانی می‌شد با ۳۸ میلیون تومان یک ب‌ام‌و سری ۳ روز دنیا با بهترین کیفیت را خریداری کرد و هم‌اکنون با همان مبلغ امکان خرید یک پژو ۲۰۶ تیپ ۵ بی‌کیفیت با قطعات چینی وجود دارد.

قیمت خودروهای داخلی و وارداتی جدید در سال ۱۳۸۶

خودرو قیمت خودرو قیمت
پژو ۲۰۶ SD تیپ ۱ ۱۲,۲۰۰,۰۰۰ تومان پروتون جنتو دستی ۱۹,۷۰۰,۰۰۰ تومان
پژو ۲۰۶ SD تیپ ۲ ۱۶,۵۰۰,۰۰۰ تومان پروتون جنتو اتوماتیک ۲۱,۴۰۰,۰۰۰ تومان
رنو مگان ۱۶۰۰ دستی ۲۲,۵۰۰,۰۰۰ تومان پروتون ایمپیان دستی ۲۱,۷۰۰,۰۰۰ تومان
رنو مگان ۲۰۰۰ اتوماتیک ۲۷,۵۰۰,۰۰۰ تومان پروتون ایمپیان اتوماتیک ۲۳,۷۰۰,۰۰۰ تومان
نیسان سرانزا ۲۹,۱۰۰,۰۰۰ تومان مزدا ۳ ۲۷,۰۰۰,۰۰۰ تومان
ب‌ام‌و X3 ۷۹,۰۰۰,۰۰۰ تومان مرسدس بنز S500 ۱۶۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۵ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۴۸ دیدگاه‌ها

  1. علی

    ۹ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (1 ديدگاه)

    الان با پول مرسدس بنز ۱۶۰ میلیونی فقط میشه یه کوییک چینی خرید پراید ۱۳۰ میلیون
    مهر سال ۹۹

    موافقم 17
    مخالفم 0
    1. محمد

      ۲۹ اسفند ۱۴۰۰
      سوابق: (4 ديدگاه)

      الان ۲۹ اسفند ۱۴۰۰
      همون رو هم نمیشه خرید
      پراید صفر هم نمیشه خرید….

      موافقم 4
      مخالفم 0
  2. جواد

    ۴ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اون زمان هم میلیون پول بود
    کارمند ۱۵۰هزار تومن حقوق میگرفت
    باید پول ده سالش رو جمع میکرد

    موافقم 13
    مخالفم 10
  3. amdbenz

    ۲۷ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (30 ديدگاه)

    الان مردم آرزوشون همون قیمت های سالی که این پست نوشته شده (۹۵)هست 😑
    سال ۱۴۰۲با ۱۶۰ میلیون یه پیکان بزور میدن .
    ولی تویی که داری نظرمو میخونی ، اینو مطمئنم زمان تو با ۱۶۰ تومن موتورم بهت نمیدن 😂

    موافقم 7
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا