جذاب‌ترین کوپه‌های 4 سیلندر دیفرانسیل عقب

بسیاری از مردم عادی که شاید حس و حال خاصی به مقوله خودرو ندارند، احتمالاً با شنیدن اصطلاح کوپه خودرویی را در ذهنشان تصور می‌کنند که موتور پرحجم، لاستیک‌های بزرگ، بدنه شاید عجیب و غیرمعمول و توانایی‌های کم‌نظیر و فانتزی دارد؛ اما می‌دانیم که امروزه این شاخهٔ خودرویی دیگر از این حالتِ صِرف خارج‌شده و معادلات و ابعاد آن تغییر کرده است. به‌عنوان چند مثال و برای اشاره‌ای کلی به تغییرات مذکور نگاهی می‌اندازیم به 8 خودروی کوپهٔ امروزی که پیشرانه‌های 4 سیلندر کم‌حجم با بازدهی قابل‌ِقبول دارند و حس قلدری یک دیفرانسیل عقبِ دل‌نشین را هم برای راننده فراهم می‌آورند.

Alfa-Romeo-4C-UK-2014-Red-powertrain
آلفا رومئو 4C
این دو دربِ دوست‌داشتنی ایتالیایی تنها عضو گروه است که قوای محرکه‌اش در پشت راننده قرار می‌گیرد. پیشرانه 1.7 لیتری آن با خروجی 237 اسب‌بخاری و 349 نیوتون‌متری برای جثه نه‌چندان سنگین‌وزنش مناسب است و باوجود مواردی نظیر توانایی‌های حرکتیِ دیفرانسیل عقب، فرمان بدون سامانه کمکی و هندلینگ razor-sharp بدون شک سیروسفر با آن در جاده‌ها لذت‌بخش خواهد بود.

2015 Alfa Romeo 4C
2015 Alfa Romeo 4C

ب‌ام‌و 228i
سری 2 ب‌ام‌و که با کشمکش‌های نسبتاً زیادی وارد نسل جدید خود شده اکنون به کوپه‌ای بدل گشته که با پیشرانه‌های خوب و قابل‌قبول، تعادل بسیار عالی در شاسی و تجربهٔ شگفت‌انگیزِ رانندگی هر خریداری را تحت تأثیر خود قرار خواهد داد. 228i کوپه با قلب تپنده 4 سیلندر به حجم دقیق 1,997 سی‌سی که توانی برابر با 245 اسب‌بخار و گشتاوری به میزان 350 نیوتن‌متر تحویل می‌دهد، انتخاب بسیار خوبی برای جوانان و کسانی محسوب می‌شود که با بودجه متوسط به دنبال یک کوپه سرکش می‌گردند.

2015 BMW 228i xDrive
2015 BMW 228i

ب‌ام‌و 428i کوپه
سری 4 باواریایی با ورودش به جمع محصولات ب‌ام‌و در کنار سری 3 ای قرارگرفته که سال‌های سال است به‌عنوان یک خودروی اسپرت دیفرانسیل عقبِ شاخص شناخته می‌شود. مدل 428i اگرچه از همان پیشرانه مدل‌های 328i و 228i بهره می‌برد، اما با داشتن خصوصیات و تنظیمات و عناصر متفاوتی ازجمله فنرها و نسبت‌های تعدیل سفت‌تر، بوش‌ها و یاتاقان‌های اسپورت‌تر و میله‌های ضد غلتش گردن‌کلفت تر به خودرویی هیجان‌انگیزتر و وحشی‌تر از برادران کوچک‌ترش تبدیل‌شده است. اگرچه همچنان تشابه شدیدش به سری 3 جای سؤالات بسیاری دارد.

2014 BMW 428i Coupe
BMW 428i Coupe

کادیلاک ATS کوپه 2.0T
روی کاغذ هیچ‌چیز کم ندارد؛ پیشرانه یک بلوک 2 لیتری 4 سیلندر توربوشارژ شده با خروجی 272 اسب‌بخار است که بنا به خواست خریدار در کنار جعبه‌دنده خودکار یا دستی ارائه می‌شود؛ همچنین می‌توانید نمونه V6 تنفس طبیعی 3.6 لیتری را نیز سفارش دهید. طراحی بدنه به‌گونه‌ای است که تمایل زیادی به قرارگیری در گروه کوپه‌های لوکس دارد و توازن چشم‌نواز قسمت‌های مختلف بدنه و نبود حجم پردازی‌های اضافی باعث می‌شود که از نگاه کردن به آن خسته نشوید. البته با همهٔ این تفاسیر بازار فروش تاکنون روی خوشی به این کوپهٔ خوش رُخ نشان نداده است!

2015 Cadillac ATS Coupe
2015 Cadillac ATS Coupe

فورد ماستانگ اِکوبوست
علی‌رغم این‌که غرش یک ماستانگ 8 سیلندر چیزی نیست که بتوان به‌راحتی از آن گذشت، اما اِکوبوست لایق مسخره شدن هم نیست! پیشرانه 4 سیلندر توربو (که با لینکلن MKC مشترک است) با مصرف سوخت و بازدهی بهتر نسبت به نمونه V6 در کنار جعبه‌دنده 6 سرعته دستی (اتوماتیک سفارشی)، صندلی‌های ساخت ریکارو (Recaro)، بستهٔ کارایی بیشتر اِکوبوست (Ecoboost Performance Package) و سایر موارد یک کوپهٔ اسپرت واقعی است که علاقه‌مندان عضلانی‌های آمریکایی می‌توانند دوستش داشته باشند. درواقع فورد با ارائهٔ این نسخه قدم در راهی گذاشت که رهروی بعدی آن شورولت کامارو است.

2015-Ford Mustang 2.3l ecoboost
2015-Ford Mustang 2.3l ecoboost

شورولت کامارو
به دنبال ماستانگ اِکوبوست و برای رقابت با آن، شورولت نیز برای نسل ششم کامارو یک پیشرانه 4 سیلندر توربو جدید ارائه می‌کند که برنامه‌ریزی آن به‌گونه‌ای است که 272 اسب‌بخار قدرت و 400 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند (این پیشرانه همان نمونهٔ توربو مورداستفاده در کادیلاک ATS است). درست است که شاید عدهٔ زیادی معتقد باشند که پیشرانه کم‌حجم و بحث‌های اقتصادی برازنده نام و نشان کامارو نیست و با ذات آن در تناقض است، اما عدهٔ دیگری هم هستند که می‌گویند یک کاماروی عضلانی قلدر که کم‌مصرف‌تر و ارزان‌تر باشد بسیار دوست‌داشتنی خواهد بود و قطعاً موردتوجه بسیاری قرار خواهد گرفت.

2016 Chevrolet Camaro
2016 Chevrolet Camaro

مرسدس بنز کلاس C کوپه
همچنان که نسخهٔ سدانِ کلاس C در مدل C300 از یک بلوک 4 سیلندر توربو بهره می‌برد، مدل C250 نسخهٔ کوپه هم دارای قلب 4 سیلندر 1.8 لیتری توربو (مشترک با SLK250) است. C250 دارای قدرتی برابر با 201 اسب‌بخار است که به‌وسیلهٔ جعبه‌دنده 7 سرعته خودکار مستقیماً به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود.

Mercedes-Benz C-Class Coupe
Mercedes-Benz C-Class Coupe

تویوتا GT 86 / سایِن FR-S / سوبارو BRZ
تنها عضو این گروه که از سامانه پرخوران توربوشارژر استفاده نمی‌کند. پیشرانهٔ 4 سیلندرش 200 اسب‌بخار قدرت و 204.7 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند که نسبت به دیگر مشخصاتش عدد بدی نیست اما زیاد قانع‌کننده هم نیست! مخالفانش می‌گویند به‌عنوان یک دو درب اسپرت نارسایی‌های توی ذوق زننده‌ای دارد؛ موافقانش هم تأکید نسبتاً زیادی روی تعادل بالا و توانایی‌های هندلینگی‌اش دارند. در کل این کوچولوی ژاپنی با مرکز ثقل پایین و ابعاد جمع‌وجورش به‌عنوان یک خودروی اسپرت متوسط ارزان‌قیمت انتخاب بدی نیست، گرچه تاکنون فروش مورد انتظار کمپانی‌های سازنده‌اش را نداشته است.

2014 Subaru BRZ
Subaru BRZ

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امین قوام‌ صفری

نویسنده و مترجم اخبار و مقالات خودرو.

41 دیدگاه

  1. امین
    سوابق: (115 دیدگاه) ,

    همین کوپه های چهارسیلندر دوست داشتنی که دارای قیمت و مصرف اقتصادی هم هستن وقتی وارد کشور دوست داشتنی ما میشن تبدیل میشن به یک خودرو با قیمت سرسام آور چندصد میلیونی
    آخه چرا؟

    پاسخ
    1. AliZeus
      سوابق: (418 دیدگاه) ,

      کشور دوست داشتنی رو خوب اومدی 😀

      پاسخ
    2. The Best Or Nothing
      سوابق: (55 دیدگاه) ,

      آخه چرا؟
      چون ………………………………………………………………………………………….
      خودت که بهتر از من میدونی

      پاسخ
  2. T/O-REZA
    سوابق: (6 دیدگاه) ,

    سلام دوستان من تازه به جمع شما پیوستم امیدوارم که همیشه سربلند و پیروز باشید

    پاسخ
    1. Zonda R
      سوابق: (1591 دیدگاه) ,

      @.F
      عرض ادب و خیر مقدم خدمت T/o-reza عزیز
      امیدوارم بتونیم از هم چیزهای مفید یاد بگیریم

      پاسخ
    2. تصویر پروفایل صادق
      صادق
      سوابق: (2130 دیدگاه) ,

      خوش اومدی آقا رضا، امیدوارم کنار هم چیزایی یاد بگیریم و حضورت مداوم باشه

      شاد و موفق باشی.

      پاسخ
  3. AliZeus
    سوابق: (418 دیدگاه) ,

    من آلفا رومئو 4c رو از نزدیک دیدم، طراحیش شگفت انگیزه..حرف نداره…

    پاسخ
  4. Achi Khan
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    پدال دوباره ما را گذاشتی تو 2 راهی که چه عرض کنم !
    تو چند راهیِ انتخاب
    اگه متعصبانه نخوایم نگاه کنیم ، بدون در نظر گرفتن برند. اینا همشون عالین انصافا …

    پاسخ
  5. maysam..laferrari
    سوابق: (215 دیدگاه) ,

    شاید باورتون نشه ولی من بین اینها alfa romeo 4c روانتخاب میکنم،نه به خاطر اینکه عاشق خودروهای ایتالیایی هستم… واقعا خودروی خوش ساخت و زیباییه از یه موتور 1.7 لیتری 237 اسب قدرت میگیره و گشتاور خوبی هم داره در ضمن یه خودروی بی ادعا و خیلی سبکی هم هست به نظر همه هم احترام میذارم

    پاسخ
      1. maysam..laferrari
        سوابق: (215 دیدگاه) ,

        خوشحالم که با اینکه عاشق مرسدسی ولی اینو گفتی

        پاسخ
  6. احمد باقری
    سوابق: (4379 دیدگاه) ,

    آلفا رومئو ماشین جالبیه. از نظر ایمنی هم همیشه نتایج خیلی خوبی بدست میاره.

    پاسخ
  7. کافر مقدس
    سوابق: (500 دیدگاه) ,

    ما کجا و بلادکفر کجا!

    در همه ضمینه ها رقابت میکنن با بهترین کیفیت و ارزانترین قیمت

    اما اینجا شاهد رقابت آریسان با سایپا151هستیم ولی با این تفاوت که فضحات ب همراه گرانترین قیمت

    پاسخ
  8. باربد.فقط شورولت.فقط کامارو
    سوابق: (811 دیدگاه) ,

    بازم ماستنگ و کامارو…
    یعنی ماهن هر دوشون.جای چلنجر هم خالیه یعنی ابهت این ماسل کار ها با هیچ چیزی قابل قیاس نیست. 🙂
    فقط پدال جان موتور کامارو بله دقیقاً همون دو لیتری توربو است که از کادیلاک به عاریت گرفته شده اما قدرتش بجای 272 اسب به 275 اسب بخار ارتقا پیدا کرده لطفاً اصلاح بشه.

    پاسخ
    1. P.G
      سوابق: (485 دیدگاه) ,

      باربد جان،مگه چلنجر نسخه ى چهار سیلندر داره؟!
      فکر کنم به خاطر همین توى لیست نیومده،چون لیست فقط در مورد نمونه هاى چهار سیلندره!

      پاسخ
      1. باربد.فقط شورولت.فقط کامارو
        سوابق: (811 دیدگاه) ,

        حق با شماس داداش P.G من به این خاطر گفتم چلنجر چون هر جا کامارو و ماستنگ هستن چلنجر هم هست و هرسه باهم اند اما بله چلنجر نسخه ی 4 سیلندر نداره.
        به امید روزی که داج برای چلنجر هم یه موتور چهارسیلندر قدرتمند ارائه کنه که دیگه مثلث ماسل کار های دو درب کامل بشه.

        پاسخ
  9. بهنام
    سوابق: (67 دیدگاه) ,

    تو این میون کامارو را از هر لحاظ دوست دارم

    پاسخ
  10. سامان از تبریز
    سوابق: (1485 دیدگاه) ,

    یه ماستنگ 2015 اکوبوست اوردن تبریز
    از نزدیک دیدم
    اون حس ماستنگ های نسل قبلی رو نداره
    یکم فانتزی شده

    پاسخ
  11. تصویر پروفایل صادق
    صادق
    سوابق: (2130 دیدگاه) ,

    درود

    همشون از دم عالین، یعنی هر کدوم یه چیز برای عرضه کردن به راننده دارن

    انتخاب خودم اول آلفا
    دوم 428
    سوم 228

    اگر بازم بخوام انتخاب کنم اینا هم میان
    چهارم کامارو
    پنجم موستانگ و سی کوپه
    ششم کادیلاک و جی تی

    پاسخ
  12. mds
    سوابق: (221 دیدگاه) ,

    اصلا زندگى بدون جنسیس کوپه معنى نداره بدجورى دوستش دارم مثل سازندگانش خیلى نازه

    پاسخ
    1. مجتبی(ساروی)
      سوابق: (551 دیدگاه) ,

      معلومه جومونگ زیاد نیگا کردی

      پاسخ
  13. آترون فقط ایتالیا فقط پاگانی والفا
    سوابق: (95 دیدگاه) ,

    از این لیست بدجور با 4c و gt 86 وماستانگ ارتباط برقرار میکنم

    پاسخ
  14. Hami
    سوابق: (6 دیدگاه) ,

    فورد ماستانگ اِکوبوست : +++
    شورولت کامارو : —

    پاسخ
  15. امیر
    سوابق: (56 دیدگاه) ,

    نباید کامارو و موستانگ توی این لیست قرار می گرفتند.

    پاسخ
    1. باربد.فقط شورولت.فقط کامارو
      سوابق: (811 دیدگاه) ,

      حالا چه کنیم؟
      راه حل مشخصه همین الان خودم دخل تمام کسایی که کامارو و ماستنگ رو تو این لیست جا دادن در میارم.خخخخ

      پاسخ
  16. علی اف
    سوابق: (7 دیدگاه) ,

    مرسدس به نظرمن حتی در دراز مدت هم میتونه عالی باشه وهزینه کمی برای دیفرانسیل عقب بودنش رودست مالک بزاره بعد از اون سوبارو

    پاسخ
  17. .GSM.
    سوابق: (30 دیدگاه) ,

    به نظرم شورولت کامارو 2016 از همش بهتره.

    پاسخ
  18. .GSM.
    سوابق: (30 دیدگاه) ,

    به نظر شما کادیلاک ATS ماسل کاره یا نه!

    پاسخ
    1. باربد.فقط شورولت.فقط کامارو
      سوابق: (811 دیدگاه) ,

      GSM جان داداشم ATS اصلاً ماسل نیست از اولین بار هم که معرفی شده ماسل نبوده دیگه احتیاجی به نظر من و شما بزرگوار نداره! 😉

      پاسخ
  19. sjs
    سوابق: (45 دیدگاه) ,

    همه شون زیبا و دلربا.
    شورلت کامارو چه خشم و ابهتی داره………………………………..

    پاسخ
  20. امین
    سوابق: (50 دیدگاه) ,

    کی کوپه C کلاس رونمایی شد؟ رندره ؟

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل سعید
      سعید
      سوابق: (1481 دیدگاه) ,

      هنوز رونمایی نشده،این عکس رندره،ولی فکر میکنم این رندر جدید نیست چون به سبک طراحی های جدید بنز نمیخوره

      پاسخ
  21. فرهاد
    سوابق: (121 دیدگاه) ,

    اگه مجانی باشه، یه آلفا بعدش میفروشم یه کامارو می گیرم راحت. دوسش دارم چون دوست داشتنی هست.

    پاسخ
  22. من یه پرندم .....
    سوابق: (19 دیدگاه) ,

    تویوتا GT 86 / سایِن FR-S / سوبارو BRZ
    چرا اینا شبیه همند
    واقعا برام سوال شده
    ممنون میشم جواب بدین

    پاسخ
  23. ALiHidden
    سوابق: (333 دیدگاه) ,

    با همشون حال کردم ب غیر از GT و کادیلاک نمیدونم چرا اصن ب اینا کوپه نمیاد.

    جلوی فورد عالیه اما پشتش ضایس….!

    اول : بنز

    دوم : آلفا

    سوم : کامارو(البته این با آلفا رو تو ی سطح دوس دارم.)

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.