موتور چهار سیلندر برای نسل بعدی کیمن و باکستر

عرضه‌ نسل جدید پورشه باکستر و کیمن با موتور چهار سیلندر یعنی دو سیلندر کمتر، یک توربو بیشتر، و 395 اسب بخار نیرو تایید شده است. ماتیاس مولر، مدیرعامل پورشه، به این نکته اشاره کرد که در نسل بعدی پورشه باکستر و کیمن از موتورهای چهار سیلندر استفاده خواهد شد.

Porsche Boxster GTS
Porsche Boxster GTS

چند وقت پیش نیز اعلام شد که یک موتور چهار سیلندر خطی برای مدل کراس آور ماکان انتخاب شده است، که احتمالاً اواخر امسال وارد بازار خواهد شد، ولی این اولین باری است که یک مدل اسپرت پورشه با موتوری پایین‌تر از موتورهای شش سیلندر خطی که معمولاً بر روی آن‌ها قرار می‌گرفت وارد بازار خواهند شد.

Porsche Boxster and Cayman GTS
Porsche Boxster and Cayman GTS

دلیل تغییر این چنینی در موتورهای این دو خودرو، روند کوچک سازی است که در بین خودروسازان مختلف به منظور کاهش میزان تولید گازهای آلاینده در پیش گرفته شده است. تا جایی که موتور دوست داشتنی شش سیلندر در مدل‌های سری 3 ب ام و جای خود را به یک موتور چهار سیلندر توربو شارژر دار داده است، بنابراین تصمیم پورشه برای حرکت به سمت داشتن یک موتور توربوی کوچک‌تر منطقی به نظر می‌رسد، شاید از نظر احساسی این گونه نباشد، ولی از نظر پیروی از مقررات بدون شک تصمیم درستی محسوب می‌شود.


موتور جدید از نظر میزان نیرو مشکلی نخواهد داشت، زیرا مولر به این نکته اشاره کرده است که اوج نیروی این موتور معادل 395 اسب بخار خواهد بود. این در حالیست که این رقم فحتی فراتر از مدلهای اسپرت و جدید GTS می باشد. به طور طبیعی، انتظار می‌رود تا پورشه با بهینه‌سازی و تقویت موتور و تغییر زمان بندی‌های آن تلاش خواهد کرد تا این دو مدل مذکور تداخلی با آمار و ارقام کیفیت عملکرد 911 نداشته باشند. با این وجود، پورشه تجربه‌ی زیادی در به دست آوردن قدرت‌های بالا از موتورهای توربو شارژر دار دارد، حال با در نظر گرفتن این نکته، یک کیمن سبک‌تر با گشتاور بیشتر بسیار جالب توجه به نظر می‌رسد.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل آرش نهندیان فرد

آرش نهندیان فرد، مترجم اخبار دنیای اتومبیل و موتورسیکلت در سایت پدال

29 دیدگاه

  1. امین
    سوابق: (809 دیدگاه) ,

    درستش هم همینه….
    دوره دوره ی بهینه سازی مصرف ، کاهش آلاینده ها و افزایش راندمان موتوره. آفربن به آلمان ، آفرین به پورشه ) و هر کمپانی دیگه ای که این کارو بکنه!)

    این در حالیه که ایران خودرو برای ایجاد تنوع بعد از 20 سال دوباره موتور های 2000 رو روی خط آورده که حجمی بیشتر از موتور پارس و زانتیا داره ….. قدرتی کمتر داره …… و آلودگی بیشتری داره.
    فقط میخواسته بگه ما هم هستیم

    پاسخ
    1. محمد
      سوابق: (197 دیدگاه) ,

      درسته که درستش همینه، اما کاش یه فکری به حال صدای گوشنواز موتورها هم بشه، 8 سیلندرها با اون صدای نازنین به اجبار تبدیل شدن به 6 سیلندر که باز هم بد نبود اما دیگه 4 سیلندر یعنی فاتحه خوندن برای شنیدن صدای اگزوزها، وقتی تصور صدای ب ام و f30 328 میاد تو ذهن آدم که شاید ممکنه مدل های پورشه هم به همون درد دچار بشن حال آدمو بد میکنه.

      کاش حداقل یه کاری مثل SLS هیبرید انجام بدن که شبیه سازی صدای اگزوز از اسپیکرها پخش بشه.

      لذت صدای ناب اگزوزها با یه فس فس حال به هم زن عوش نشه:|

      پاسخ
  2. محمد ، ماشین فقط ژاپنی ، بخصوص تویوتا و نیسان
    سوابق: (1683 دیدگاه) ,

    از موتور توربو بدم میاد ، فقط تنفس طبیعی

    پاسخ
    1. میلاد . فقط المان . فقط بنز .
      سوابق: (6524 دیدگاه) ,

      درود .

      واقعا چرا ؟؟؟؟؟

      تو بعضی موارد خوبه . ولی من ترجیح میدم که اول ماشینم تعداد سیلندرش

      بیشتر باشه تا توربو . مثل مرسدس بنز S600 .

      ولی الان برای موتورهای کم حجم ، یک لازمه شده . باید باشه . اگرنه که

      ماشین راه نمیره .

      پاسخ
      1. محمد ، ماشین فقط ژاپنی ، بخصوص تویوتا و نیسان
        سوابق: (1683 دیدگاه) ,

        الآن GT86 بدون توربو 200 اسب بخار قدرت داره بدون استفاده از توربو ، همینطور اکثر مدل های فراری ، توربو عمر موتور رو کم می کنه و هزینه تعمیر بالایی داره ؛ یک سوال اطلاعات فنی تویوتا FT1 منتشر نشده هنوز؟؟؟

        پاسخ
        1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
          سوابق: (6524 دیدگاه) ,

          درود .

          حرف شما درست .

          ولی خودت هم میدونی که زمانی که یک موتور به توربو یا

          سیستم پرخوران مجهز میشه ، به همان نسبت هم الیاژ میل

          لنگ و یاتاقان و شاتون و پیستون و … تغییر پیدا

          میکنه و محکم تر میشه و فشار بیشتری را تحمل میکنه .

          پس این کار ها و مقاوم سازی ها اون هزینه و استهلاک

          رو به حداقل میرسونه . این مساله که شما میگی ،

          بیشتر در مورد تیونر ها و نحوه ی تیونینگ انها بر

          میگرده .

          مثلا یک شرکت تیونینگ میاد از یک موتور 6 سیلندر 560

          اسب بخار قدرت خروجی میگیره ، ولی خود شرکت سازنده

          با توربوهای استاندارد ، قدرت موتور را در همان 320

          اسب نگه میداره . خب مثل روز روشنه که استهلاک اون

          موتور 560 اسبی خیلی بیشتر از 320 اسب بخاری است .

          در ضمن شرکت سازنده نمیاد موتور خودرو را طوری تقویت

          کنه و توربو بذاره که هم استهلاکش بره بالا ، و هم

          طوری باشه که مشتری سمتش نره .

          چرا ؟؟؟؟

          چون اون ماشینو داره گارانتی میکنه .

          ولی خب در هر حال ، هیچی موتور تنفس طبیعی نمیشه .

          ولی تعداد سیلندر باید بالا باشه . موتور نرمتر کار

          میکنه . صداش خیلی جذابه . و ….

          من هم هنوز از مشخصه های فنی تویوتا با خبر نیستم و

          ندیدم .

  3. امید
    سوابق: (1324 دیدگاه) ,

    کارش درسته این پرشه ناز نازی دست ما که به فرمونت نمیرسه اما دلم پیشته دلم گرفته از دوریت دوس دارم بغل کنم با تو یکی شم
    باهم بریم همه جا هر جا که خوبه تو پیشم باشی حالم خوبه
    دوست دارم عزیزم فدات میشم
    ناز نازی مهربونم
    قربون چراغ و سپرت دوس دارم بوست کنم عشقم

    پاسخ
    1. میلاد . فقط المان . فقط بنز .
      سوابق: (6524 دیدگاه) ,

      درود .

      امید داری خطرناک میشیا !!!!!!!!!
      […]
      🙂 🙂

      پاسخ
        1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
          سوابق: (6524 دیدگاه) ,

          افرین !!!!!

          افرین !!!!!

  4. امیرحسین,فقط المان,فقط پورشه
    سوابق: (78 دیدگاه) ,

    تو کیش پشت این نشستم ی چیز عجیبیه به ش گاز می دی همچین خودشو می کنه ادم فرو می ره تو صندلی بزور باید خودتو بکشی جلو این مدل که بیاد دیگه چه هیولایی میشه….

    پاسخ
    1. mehran911
      سوابق: (791 دیدگاه) ,

      امیر حسین جان به گروه عاشقای پورشه خوش اومدی

      پاسخ
  5. gheysar
    سوابق: (124 دیدگاه) ,

    بعضی موقع ها یعنی اکثر اوقات فکر می کنم کسانی که تو کمپانی پورش کار میکنن با آدم فضایی ها در ارتباط ان. چون ماشیناشون مخصوص ان مدل 918 در ساختش از تکنولوژی هایی استفاده شده که در هیچ خودرویی استفاده نشده.

    پاسخ
  6. میلاد . فقط المان . فقط بنز .
    سوابق: (6524 دیدگاه) ,

    درود .

    جای محسن خالی .

    عشقش پورشه است .

    با موتور 4 سیلندر حال نمیکنم . ماشین کمه کم باید 6 سیلندر داشته باشه .

    که اگر کیت اگزوز هم نداشت ، صدای خاص خودشو بده .

    پاسخ
  7. شایان
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    ماشینهایه آلمانی همیشه بهترینن همیشه سرترینن همیشه برترینند

    پاسخ
  8. ahmad
    سوابق: (570 دیدگاه) ,

    تو ایران اونایی که کمتر از ماشین سر در میارن تعداد سیلندرو خیلی مهم میدونن حتی بیشتر از قدرت موتور .یعنی اگه به بعضیا بگی ماشینم 12 سیلندره در جا سکته میزنن.حالا اگه اینو بخری بعد بهشون بگی که چهار سیلندره میگن شاید چینی باشه

    پاسخ
  9. رهگذر
    سوابق: (41 دیدگاه) ,

    چراغ پشتش با بادگیر یکی شده ایده خیلی جالبیه!!!

    پاسخ
  10. شایان
    سوابق: (1312 دیدگاه) ,

    نمیدونم چرا نظرام چاپ نمیشه یعنی اینقدر سوزناکه

    پاسخ
  11. Ehsan
    سوابق: (1252 دیدگاه) ,

    رقابت آینده خودروسازهای بزرگ مشخص شد : اینکه موتوری بسازند که با دو سیلندر بالای 500 اسب نیرو تولید کنه والا

    پاسخ
  12. احسان(احسان سابق)
    سوابق: (2211 دیدگاه) ,

    پورشه.یعنی سلطانه این برند.اما زمانی که من تفاوت بین کیمن و باکستر رو متوجه بشم واسه خودم جشن میگیرم

    پاسخ
    1. علی آقا
      سوابق: (129 دیدگاه) ,

      باکستر بدون سقفه و کیمن مسقف. ضمن اینکه کیمن مدلی بین باکستر و 911 هست.

      پاسخ
  13. رسول پيري
    سوابق: (6 دیدگاه) ,

    پورشه كيمن نسل جديد با موتور ٣٩٥ اسبي در نسل جديد واقعا بهترين خواهد بود مطمعنا نهايت وزنش ١٣٠٠ كيلو خواهد بود شتابش حدود ٤.٤ ثانيه حداكثر سرعتش حداقل ٢٧٠ كيلومتر گيربكس pdk و صداي منحصر پورشه با هندلينگ منحصر پورشه و دها مورد ديگه

    پاسخ
  14. Un4given
    سوابق: (236 دیدگاه) ,

    حقیقتشو بخوام بگم یجورایی احساس نگرانی به آدم دست میده. درسته که بحث آلودگی خیلی مهمه. اما نباید براحتی از لذت بردن یه سوپر اسپرت با فاکتورهای این مدلی گذشت. از صدای اگزوز گرفته تا حتی حجم فیزیکی موتور اینها مشخصه های یه سوپر اسپرتن. و البته اینها هم پرتیراژ نیستن مثل پراید که بخوان بریزن تو خیابونو باعث آلودگی بشن و …
    من که اصلا با این داستان حال نمیکنم، مثل بلایی که داره به سر ماسلهای آمریکایی با انواع و اقسام توربو میاد .

    پاسخ
  15. مسعود
    سوابق: (5 دیدگاه) ,

    پورشه تا به حال موتور شش سیلندر خطی نداشته است.
    لطفا اصلاح فرمایید.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.