مقایسه پژو 308 با شورولت کروز دیزل

به همان اندازه که شرکت‌های خودروسازی برای درک بهتر بازارهای جهانی تلاش می‌کنند، در ایالات متحده‌ آمریکا به رانندگان فرصت کشف تعدادی از خودروهای ویژه و استثنایی داده نمی‌شود. بازار ژاپن مملو از هوندا Type-R شده است، نسخه‌ی TDI دیزلی آئودی SQ5 که همانند یک خودروی ظریف اروپایی می‌باشد و حتی کانادایی‌ها از فرصت خرید شورلت SS سدان محروم شده‌اند (شورلت Orlando در بازار کانادا عرضه خواهد شد ولی این خودرو به سختی می‌تواند یک جایگزین برابر با SS باشد). در حالی که بحث ما در مورد یک خودروی سوپر اسپرت نیست، من می‌خواهم توجه شما را به یک خودروی کامپکت کوچک جدید پژو که تأثیر زیادی بر بازار اروپا خواهد گذاشت جلب می‌کنم.

Peugeot 308 2014
Peugeot 308 2014

پژو 308 هاچ بک جدید که همانند سایر خودروهای کامپکت اروپایی زیبا و مدرن می‌باشد، به طور رسمی در لیست فروش سال جدید این کمپانی فرانسوی که در حال سپری کردن روزهایی سخت می‌باشد قرار گرفته است، آن‌ها سال گذشته با جنرال موتورز به منظور توسعه‌ی پلتفرم یک خودروی کوچک وارد همکاری شده بودند، اما اواخر سال 2013 برای آن‌ها به منزله‌ی پایان این همکاری بود و جنرال موتورز سهام خود در پژو که معادل هفت درصد از کل سهام پژو بود را به فروش رساند.
از آن جایی که این خودرو در ایالات متحده‌ امریکا فروخته نمی شود، مقایسه‌ی پژو 308 با یک خودروی مشابه موجود در بازار سمت غربی اقیانوس اطلس منطقی و معقول به نظر می‌رسد. با ورود شورولت کروز توربو دیزل 2014 به بازار آمریکای شمالی، اجازه دهید تا با قرار دادن پژو 308 در مقابل شریک قبلی آن‌ها، به مقایسه‌ی این دو خودرو بپردازیم.

موتور:

شورلت کروز دیزل
به عنوان اولین خودروی دیزلی جنرال موتورز برای فروش در بازار آمریکا از زمانی که اولین تلاش ضعیف و نافرجام آن‌ها سرانجام در سال 1985 لغو شد، شورولت کروز دیزل 2014 دارای یک موتور آزموده شده و قوی از خط تولید اروپایی شورلت می‌باشد. این موتور 2 لیتری توربوشارژردار دیزلی، 151 اسب بخار نیرو و 358 نیوتون بر متر گشتاور تولید می‌کند. با مصرفی معادل 5.1 لیتر در هر صد کیلومتر، میزان خروجی گاز گلخانه‌ای نیتروژن اکسید در این خودرو تقریباً نود درصد کمتر از موتورهای دیزلی قبلی می‌باشد.

پژو 308
یکی از هشت موتور مختلف که در پژو 308 قابل عرضه می‌باشد موتور 1.6 لیتری BlueHDi با تکنولوژی پیشرفته می‌باشد. موتور 1.6 لیتری جدید BlueHDi در زیر کاپوت پژو 308 مصرف سوختی فوق العاده و مدیریت پیشرفته خروجی گازهای گلخانه‌ای را ارائه می‌نماید. اندازه گیری شده در یک مقیاس بهره وری که به شدت در اروپا و به ندرت در آمریکا به کار گرفته می‌شود، خروجی کربن دی اکسید پژو 308 معادل 82 گرم در هر کیلومتر می‌باشد. برای این که بتوانید این میزان را مقایسه کنید، خودروی اسمارت ForTwo با موتور دیزلی 1 لیتری در هر کیلومتر 130 گرم کربن دی اکسید در بازار آمریکای شمالی تولید می‌کند. موتور 1.6 لیتری BlueHDi که قبلاً روی پژو 508 نصب شده بود، نیرویی معادل 120 اسب بخار را ارائه می‌کند.

طراحی خارجی

شورولت کروز دیزل
با توجه به این که شورولت کروز دیزل بر اساس خودرویی که بیش از دو میلیون از نمونه‌های مختلف آن در سراسر دنیا به فروش رفته طراحی شده است، این خودرو در مقایسه با مدل بنزینی خود تغییر چندانی نکرده است. چندین ویژگی بهبود یافته‌ی آیرودینامیکی در طراحی خارجی مدل Eco این خودرو وجود دارد که شامل سیستم شاتر جلو پنجره‌ی فعال به منظور افزایش بهره وری می‌باشد. یک سیستم تعلیق Z link در محور عقب شورولت کروز دیزل وجود دارد که باعث بهبود هندلینگ خودرو می‌شود در حالی که وجود سیستم فرمان الکتریکی به تیز بودن فرمان در هر سرعتی کمک زیادی می‌کند.

Chevrolet cruze 2014
با توجه به این که این خودرو در حال حاضر به عنوان یک خودروی هاچ بک 5 در عرضه می‌شود، ظاهر پژو 308 نمایی از یک خودروی کوچک باشکوه می‌باشد. با قیمتی نزدیک به آئودی A1، مدل استاندارد پژو 308 مجهز به چراغ‌های LED روشن در طول روز می‌باشد. سیستم فول LED چراغ‌های جلو در نسخه‌های تزئینی Allure و Feline پژو 308 جدید قابل عرضه می‌باشد. پژو 308 Feline دارای یک سقف شیشه‌ای استاندارد پانورامیک می‌باشد. به منظور تبلیغ کارایی این خودروی کامپکت، پژو تمرکز زیادی بر یادآوری کاهش وزن معادل 140 کیلوگرمی این خودرو نسبت به مدل‌های قبلی خود می‌کند.

Peugeot 308 2014

طراحی داخلی

شورولت کروز دیزل
با توجه به اهمیت فروش خودورهای دیزلی در بازار آمریکای شمالی، شورولت کروز دیزل 2014 کابین مجهزی را به عنوان تجهیزات پایه به خریداران ارائه می‌کند. تجهیزات داخلی استاندارد این خودرو شامل صندلی‌های چرمی و سیستم گرم کننده‌ی صندلی‌های جلو، سیستم Chevrolet MyLink با بلوتوث و سیستم صوتی و تصویری با صفحه‌ی نمایش لمسی 7 اینچی می‌باشد. کابین پنج سرنشینه ی آن توسط 10 ایربگ محافظت می‌شود، حجم فضای بار شورلت کروز دیزل معادل 367 لیتر می‌باشد.

2014 chevrolet cruze diesel interior
2014 chevrolet cruze diesel interior
Peugeot 308 2014 interior
Peugeot 308 2014 interior

پژو 308
فضای داخلی پژو 308 دارای مقدار زیادی از دکمه‌ها و صفحات لمسی مجلل می‌باشد. کانسپ i-Cockpit پژو که در این خودرو به کار رفته برای افزایش قابلیت درک راننده تنظیم شده است. در مدل‌های پایه‌ی پژو 308، یک سیستم رادیویی دیجیتال DAB همراه با بلوتوث و اتصال‌های USB به صورت استاندارد وجود دارند. در مدل دارای موتور BlueHDi، یک صفحه‌ی نمایش لمسی رنگی همراه با سیستم ناوبری ماهواره‌ای در امر مسیریابی راننده را یاری می‌کند. به لطف طراحی هاچ بک آن، حجم فضای بار این خودرو معادل 419 لیتر می‌باشد.

نظر نهایی

برای خریداران آمریکای شمالی، تفکر خودروهای کامپکت دیزلی با تجهیزات خوب هنوز یک امر بیگانه و نا آشنا می‌باشد. نتایج بررسی‌های تخصصی شورولت کروز دیزل 2014 در ایالات متحده‌ی آمریکا خیلی خوب و فوق العاده نبوده‌اند. هزینه‌ها و استهلاک موتورهای دیزلی توربوشارژردار همچنان نظر منتقدان را به خود جلب کرده است. در اروپا، معرفی پژو 308 جدید در نمایشگاه‌های خودرو در یک بازار رقابتی تر نشان داده شده است. در این بخش از بازار مملو از اتومبیل‌های کامپکت اروپایی، پژو 308 مجهز به موتور دیزلی BlueHDi وظیفه‌ی سنگین ایستادگی کردن در این بخش شلوغ را به خوبی انجام داده است.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل آرش نهندیان فرد

آرش نهندیان فرد، مترجم اخبار دنیای اتومبیل و موتورسیکلت در سایت پدال

42 دیدگاه

  1. Reza
    سوابق: (73 دیدگاه) ,

    اصلا قابل مقایسه نیستند

    پاسخ
    1. علی
      سوابق: (500 دیدگاه) ,

      پژو در طراحی خیلی عالی عمل میکنه و دلنشینه
      اما بعد از 12 سال و 5مدل پژو سوار شدن به این نتیجه رسیدم:
      اتومبیل های آمریکایی،آلمانی و ژاپنی با اسباب بازی های فرانسه قابل مقایسه نیستن. ماشین فرانسه برای 2،3 سال سوار شدن خوبه و بعد از اون میشه سرطان و سوهان روح…

      پاسخ
  2. Hooman
    سوابق: (60 دیدگاه) ,

    طراحي داخلي ٣٠٨ دلنشينتره البته نظر شخصيمه

    پاسخ
    1. carbonado aventador
      سوابق: (3637 دیدگاه) ,

      اونا دارن پژو 308 تولید می کنند ما تو 206 گیر کردیم!!!!!!!!!

      پاسخ
  3. mahsa
    سوابق: (263 دیدگاه) ,

    من نمیفهمم چرا ما ایرانیا راجب محصولات پژو انقد بد میگیم یا نظر منفی داریم.اگه ایران خودرو پژو 206و405 رو خرابش کرده این دلیل نمیشه که بگیم پژو بده.مگه ما مدل های جدیدشو سوار میشیم که انقد راجبش نظر میدیم آخه؟؟؟

    پاسخ
    1. علی
      سوابق: (500 دیدگاه) ,

      بله دوست عزیز من تجربه سواری محصولات دیگر فرانسوی به غیر از محصولات تولید وطن رو دارم.
      پژو و هر محصول فرانسوی دیگری اصلا مناسب بازار ایران نیست به این دلیل:
      عمر مفید خودروها در ایران باید بالای 15 سال باشه(با توجه به اسقاط دیرهنگام) که محصولات پژو برای بازاری طراحی میشن که عمر مفید خودروها 5ساله و بعد از 5 سال میتونن اسقاط بشن و خودروی مستهلک محسوب میشن(بازار اروپا)
      شما یه خودروی ژاپنی با کیفیت رو شاید تا 500هزار کیلومتر هم هیچ خرجی جز لوازم مصرفی براش نکنید. اما خودروهای فرانسه کیلومتر 100هزار رو که رد میکنه انواع و اقسام هزینه ها رو برات لیست میکنه(تجربه سواری و مالکیت چندین مدل فرانسوی و دو مدل ژاپنی اینو بهم ثابت کرده)

      پاسخ
      1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
        سوابق: (6524 دیدگاه) ,

        درود.

        موافقم باهات علی جان.

        من بارها و بارها تو مجله ی ماشین و هفته نامه ها و دیگر

        نشریات خودنم که خرج ماشین های فرنسوی بسیار بالاست و پیچیدگی

        فنی الکی دارند.

        ((( ایران و المان )))

        پاسخ
      2. امین
        سوابق: (7 دیدگاه) ,

        توی کدوم رنج قیمتی مقایسه می کنین؟؟؟؟؟؟؟؟

        پاسخ
      3. سامان از تبریز
        سوابق: (1458 دیدگاه) ,

        زانتیا رو با تویوتا کرولای قدیمی مقایسه کنی میبینی که کرولا خیلی نرم تر و بسیار با کیفت و استحلاک کمتریه
        زانتیا اشغاله هر هفته باس ببریش تعمیرگاه ولی فامیلمون کرولا داره فکنم مال 15 یا 20 سال پیشه ازش پرسیدم گفت عاشق ماشینم هستم مثل دوست صمیمیم هست اصلا خرج رو دستم نمیزاره
        منم یه بار سوارش شدم 300 هزار کیلومتر تا حالا راه رفته بود ولی نه اتاقش صدا میداد نه تو شتاب و سرعتش تغییر کرده بود خیلی نروم و روان
        در کل ماشینهای فرانسوی اشغال هستند
        ایران رو هم تحریم. کرده بودند تو بد ترین شرایط مارو تنها گذاشته بودند 🙂

        پاسخ
    2. e.scamp
      سوابق: (1106 دیدگاه) ,

      فکر کن اینو ویران خودرو تولید بکنه مانیتور وسطش رو بر میداره به جاش ضبط کاست میزاره

      پاسخ
  4. زیگما
    سوابق: (3078 دیدگاه) ,

    میدونی چرا با پژو مخافیم؟چون حاضر شده لوگوی شرکتش بر روی خودرو های قاتل ایران خودرو قرار بگیره!پژو=قاتل
    در ضمن نوسنده محترم.کروز یه ماشینی هست که 5 سال از عمرش میگذره در مقابل 308 که جدیدا معرفی شده و این موضوع این مقایسه را کاملا غیر حرفه ، مسخره(متاسفانه) و بدون کاربرد میکند.

    پاسخ
  5. شروین
    سوابق: (517 دیدگاه) ,

    فقط برند شورلت برای قضاوت بدون خوندن متن کافیه…

    پاسخ
  6. زیگما
    سوابق: (3078 دیدگاه) ,

    راستی
    نویسنده عزیز بحث حضور نداشتن برخی خودرو ها در برخی از کشور ها کاملا طبیعی هست! مثلا فروش اس اس در کانادا یک دیوانگیه! چرا؟ چون سلیقه ی کانادایی ها با این خودرو اصلا و ابدا سازگار نیست
    یا مثلا انتظار حضور خودروهای پژو در امریکا خنده داره.چرا؟ چون هنوز داشبورد اکثر محصولات پژو از پاستیکه و این از دید مصرف کننده ی امریکایی فاجعه هست! چون از نظر شتاب و سرعت که خیلی براشون مهمه حرفی برای گفتن در بسیاری از محصولات نداره! البته پژو یکبار وارد بازار امریکا شد و دید که نمیتونه در اون کشور دوام بیاره ، برای همین همیشه رفت!
    به شخصه انتظار و درخواست اصلاح این متن در سریع ترین زمان ممکن را دارم.(تو خواه پند گیر ، خواه ملول )

    پاسخ
    1. amin
      سوابق: (79 دیدگاه) ,

      نیست که هیوندایی و تویوتا داشبوردشون چرم بوفالو هستش و شتابو سرعتشون هم خیلی عالیه به خاطر همین تو بازار آمریکا خوب فروش می کنن
      به شخصه انتظار دارم رو انتظاراتت یکم بیشتر تامل کنی عزیزم

      پاسخ
      1. زیگما
        سوابق: (3078 دیدگاه) ,

        امین همین دیگه.کرولای جدید داشبوردش از چرم هست.کمری همین طور.بقیه مدل ها هم حداقل از مواد نرم در داشبورد استفاده کردن! شما بهتره بری داخل این خودرو ها رو ببینی و چرم دوزی رو هم ببینی بعد بیای نظر بدی.

        پاسخ
    2. زیگما
      سوابق: (3078 دیدگاه) ,

      متشکرم که گروه پدال اینقدر به نظر ما احترام میگذارد و خود را حتی موظف نمیداند که به یک انتقاد که با دلیل و مدرک است حتی پاسخ بدهد!

      پاسخ
    3. اصغری
      سوابق: (3 دیدگاه) ,

      اگر داستان به همین راحتی که شما میگی بود خوب پژو ورمیداشت چرم میذاشت رو داشبورد فروشش میشد خدا تو آمریکا!شما فکر میکنی عقل بازاریاب های پژو به این نمیرسید؟
      داستان اینجوری نیست. هر بازاری مشخصات خاص خودش رو داره. بازار امریکا یه صورتیکه که مردم سنتی خرید میکنن یعنی اگر یک برندی براشون جا بیافته برند مشابه ولی جدید باید خیلی برتری داشته باشه تا یه امریکایی به جای برند شناخته شده بره اونو بخره. همین کیا و هیوندای با بزرگترین برگ برنده یعنی قیمت های بسیار پایین فروش از دم قسط پرداخت مالی به خریداران در زمان خرید خودرو (وام بدون بهره!)پوستشون کنده شد تا بتونن سهمی از بازار آمریکا و کانادا رو به خودشون اختصاص بدن. ولی پژو نه پشتوانه مالیش رو داره که بخواد اینجوری سرمایه گذاری کنه نه مسیر پیش روش همچین اجازه ای رومیده

      پاسخ
  7. احسان(احسان سابق)
    سوابق: (2207 دیدگاه) ,

    طراحی داخلی کروز بنظرم بهتره و تناسب خوبی داره اما 308 ظاهر جذابتری داره.اما از نظر فنی کروز یک برنده کامله(الودگی کمتر برای من اولویت اول نیست) پس کروز رو انتخاب می کنم

    پاسخ
  8. طوفان
    سوابق: (152 دیدگاه) ,

    روح 206 رو میشه تو طراحی خارجی 308 هم دید یک ویژگی مثبت پژو اینه که هیچ وقت اصالت خودشو فراموش نمیکنه به همین دلیل طراحی هاش خیلی دیر قدیمی میشه

    پاسخ
  9. محمد
    سوابق: (9 دیدگاه) ,

    من میگم این چینیا عقب ولکس رو از چی کپی کردن ! میگم یه جا دیدم . از عقب
    شورولت کروز کپی پست کردن !!

    پاسخ
  10. pentagon usa
    سوابق: (65 دیدگاه) ,

    با این که به ماشین های آمریکایی علاقه دارم ولی اینجا 308 زیباتر از کروزه..

    پاسخ
  11. محسن.د
    سوابق: (1422 دیدگاه) ,

    با اینکه از فرانسوی ها خوشم نمیاد، اما بین این دو، حقیقتا پژو زیباتره، هم نمای خارجی و هم داخلی. ضمن اینکه باتوجه به مصرف سوخت و تولید گازهای گلخانه ای، به نظر میاد موتور مدرن تری هم داره.

    پاسخ
  12. فرامرز
    سوابق: (741 دیدگاه) ,

    طراحی های فرانسوی ظاهر مناسبی دارن اما عملکرد و ارگونومی خوبی ندارن. تو یه آزمایش فنی peugeot rcz کارشناسه میگفت این ماشین برای کسایی درست شده که پاهای خیلی کوتاه و دست های خیلی بلندی داشته باشن. وقتی تکیه میداد به صندلی دستش به ۱۰ سانتی کنسول هم نمیرسید و زانوهاش به فرمون گیر میکرد. البته مشکل قدبلندی خودش هم بود!!!

    پاسخ
    1. فرامرز
      سوابق: (741 دیدگاه) ,

      نمونش هم فضای پای سرنشینای عقب ۲۰۶ که حتی نسبت به ام وی ام ۱۱۰ هم کمتره. یا مثلاْ خیلی از خودروهای پژو یه جعبه فیوز داخل داشبورد دارن که ۸۰ درصد جعبه داشبورد رو گرفته و فقط میشه ۱ بطری کوچیک کنارش جا داد.

      پاسخ
    2. احسان(احسان سابق)
      سوابق: (2207 دیدگاه) ,

      باهات موافقم اما برای من هم که قدم کوتاهه 1 ساعت صندلی عقب 206 بشینم حس میکنم فلج شدم انقدر که کم جا پا داره

      پاسخ
  13. Kurosh
    سوابق: (311 دیدگاه) ,

    تشکر پدالی ها…
    خیلی دوستتون دارم..

    پاسخ
  14. کافر مقدس
    سوابق: (498 دیدگاه) ,

    اولین باره میبینم یه فرانسوی داره با یه آمریکایی مقایسه میشه!!!!!
    […]

    پاسخ
  15. مصطفی
    سوابق: (174 دیدگاه) ,

    پژو قشنگ تر بود ولی ماشین های امریکایی هم ابهت خاص خودشون دارن

    پاسخ
  16. محمد
    سوابق: (8 دیدگاه) ,

    اون دوستی که نوشته داشبورت خودرو های پژو اکثرا پلاستیکیه و این از دیده مصرف کنده امریکایی فاجعه است بهتره یزره مطالعشو بیشتر کنه و بدونه اکثر خوردو های بیکیفیت چینی تو امریکا به فروش میره و همچننین خودرو های کره ای که اکثرا از مواد بیکیفیت و پلاستیکی ساخته شده توی امریکا بهترین فروشو دارن!!

    پاسخ
    1. زیگما
      سوابق: (3078 دیدگاه) ,

      اکثر خوردو های بیکیفیت چینی تو امریکا به فروش میره
      خودرو های کره ای که اکثرا از مواد بیکیفیت و پلاستیکی ساخته شده توی امریکا بهترین فروشو دارن!!
      درود بر شما.دوستان ببینید ما با چه دانشمندانی سر وکار داریم.معتقد هستند در امریکا خودروی چینی به فروش میرسد. سکوت مرا پذیرا باشید.

      پاسخ
    2. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
      سوابق: (6524 دیدگاه) ,

      درود.

      محمد جان شما چطور به این مساله پی بردی ؟؟؟

      ائودی ماشین های جدیدشو داره تقویت میکنه تا بتونه استانداردهای جدید

      ایمنی امریکارو بگیره و اونوقت ماشینهای بی کیفیت چینی اونجا فروش

      میرن؟؟؟

      مطمئنی؟؟

      ((( ایران و المان )))

      پاسخ
  17. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
    سوابق: (6524 دیدگاه) ,

    درود.

    من شورولت رو به این اسباب بازیه فرانسوی ترجیح میدم.با همه ی کاستی هاش.

    ((( ایران و المان )))

    پاسخ
    1. پژو
      سوابق: (4 دیدگاه) ,

      دوستاني كه ميگن پژو اينجوريه يا اونجوريه بهتره يخورده ديدشونو عوض كنن و يخورده در مورده اين برند بيشتر تحقيق كنن و سوابقشو بهتر بشناسن به جرات ميگم پژو در اروپا هنوزم حرف دومو بعد از فولكس واگن ميزنه
      اين پژو 308 عاليه مرسي پژو …

      پاسخ
  18. پژو
    سوابق: (4 دیدگاه) ,

    در ضمن اگه ماشينه فرانسوي بده پس بوگاتي هم كه فرانسويه اسباب بازيه واسه دوستان آمريكايي دوست

    پاسخ
    1. یارو
      سوابق: (290 دیدگاه) ,

      بوگاتی فرانسویه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

      کل شرکت بوگاتی مال فولکس واگنه . متور بوگاتی به تور کامل توی المان تولید می شه طراحیش رو مهندیسن المانی کردن فرانسوی ها فقط اونو سر هم می کنن . لطفا اول اطلاعات جمع کنید بعد راجع به یه برند نظر بدید

      پاسخ
  19. amir
    سوابق: (8 دیدگاه) ,

    چی میگی “یارو”؟ درسته موتورش تو آلمان تولید میشه اما کلی متخصص فرانسوی در زمینه طراحی خودرو و طراحی و ساخت لاستیکها در میشلن فرانسه ساخته میشه ، کنترل کیفیت و آزمایش خودرو نیز توسط فرانسویا انجام میشه.

    پاسخ
  20. ALIRAD
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام داداش مگه لاستیک میشلن ماله المان نیست.

    تو رو خدا جواب بدید 12 ساله میگم المانیه 🙂

    پاسخ
  21. PEUGEOT
    سوابق: (997 دیدگاه) ,

    هر دو ماشین برندای خوبین من اصلا قصد ندارم بگم کدومشون خوبه و کدومشون بد
    از نظر طراحی و موتور پژو بهتر عمل کرده ولی از نظر کیفیت قطعات من مطمئنم شورولت بهتره

    پاسخ
  22. سینا
    سوابق: (122 دیدگاه) ,

    پژو شرکت خوب و معتبری هست به قول دوستانی که نظر دادن گفتن پژو های ایران قدیمی وآشغال هستن ولی دلیل نمیشه بگیم پژو آشغاله ولی محصولات پژو قابل مقایسه با محصولات آمریکا مخصوصا مخصوصا برند معتبر شورلت که سابقه طولانی در بازار های بین المللی داره شاید طراحی داخلی این پژو دلنشین تر باشه ولی از نظر کلاس امکانات و کیفیت اصلا قابل مقایسه با کروز نیست من کروز هاچ بکو تو کیش برای 2 روز اجارش کردم خیلی خوب بود حرف نداشت

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.