کانسپت‌های فراموش‌شده: پژو Oxia

این سوپراسپرت در زمان خودش توانایی دستیابی به حداکثر سرعت 350 کیلومتر در ساعت را داشت

نام پژو اُکسیا (Oxia)
معرفی نمایشگاه پاریس 1988
ترکیب موتور وسط
پیشرانه 2.8 لیتری V6 بای‌توربو
قدرت 670 اسب بخار
گشتاور 720 نیوتن متر
گیربکس 6 سرعته دستی
محور محرک چهارچرخ
وزن 1360 کیلوگرم

اگر با خواندن مشخصات فنی این خودرو هنوز هم معتقدید که این کانسپت ارزش یادآوری را ندارد ادامهٔ این مطلب را بخوانید. پژو اکسیا کانسپت نام خود را از منطقه‌ای در مریخ گرفته است و واقعاً خودروی شگفت‌انگیزی در بحث مهندسی بود. این خودرو از بدنهٔ بسیار سبک‌وزنی برخوردار بود که با ترکیبی از فیبر کربن و کولار ساخته شده و بر روی یک شاسی لانه‌زنبوری آلومینیومی نصب شده بود. شاسی این خودرو تنها 82 کیلوگرم وزن داشت و مهندسان پژو برای هر دو محور جلو و عقب آن از دیفرانسیل لغزش محدود استفاده کرده بودند.

peugeot_oxia_concept

این کانسپت فوق‌العاده، اساساٌ یک ماشین مسابقه برای راندن در جاده‌های عادی بود که عملکرد خارق‌العاده‌ای برای اواخر دههٔ 80 میلادی داشت. البته پژو در اعلام مشخصات اکسیا محافظه‌کارانه عمل کرده و حداکثر سرعت آن‌را 300 کیلومتر در ساعت عنوان نمود اما درواقع حداکثر سرعت این خودرو 350 کیلومتر در ساعت بود که رانندهٔ آزمایشی میشلن «Jean Philippe Vittecocq» در مسیر آزمون توانست بدان دست پیدا کند. شتاب صفرتاصد کانسپت اکسیا نیز کمتر از 5 ثانیه بود که حتی برای امروز هم عدد قابل‌توجهی است و نشان می‌دهد این خودرو چقدر جلوتر از زمان خود بوده است.

Peugeot_Oxia_koncept_1988_1

اما مشخصات قابل‌توجه پژو اکسیا به همین‌جا ختم نمی‌شود. این کانسپت دارای طراحی متعلق به آینده و یک فضای داخلی بسیار مدرن برای آن دوران بود. در کابین خودرو امکان ارائهٔ تهویهٔ مداوم حتی در صورت خاموش بودن پیشرانه وجود داشت که این امر به لطف انرژی ذخیره‌شده در 18 سلول خورشیدی نصب شده در قسمت پایینی شیشهٔ جلو فراهم شده بود. صندلی‌های قابل تنظیم برقی و سیستم پخش CD هم از دیگر تجهیزات قابل‌توجه اکسیا بود که در کمتری خودرویی در آن سال‌ها یافت می‌شد.

peugeot_oxia_con

قلب تپندهٔ کانسپت اکسیا نیز در نوع خود بسیار جالب‌توجه بود. یک پیشرانهٔ کم‌حجم 2.8 لیتری V6 که به‌طور مشترک توسط پژو، رنو و ولوو توسعه داده‌شده بود و در محصولات این سه خودروساز مورداستفاده قرار می‌گرفت؛ اما پژو این موتور را به دو توربوشارژر مجهز کرده بود که در دههٔ 80 میلادی کاری غیرمعمول محسوب می‌شد. بدین ترتیب این موتور 2.8 لیتری، قدرت و گشتاور خارق‌العادهٔ 670 اسب بخار و 720 نیوتن متر تولید می‌کرد. این موتور در میانهٔ خودرو نصب شده بود و نیروی خود را از طریق یک گیربکس 6 سرعتهٔ دستی و دیفرانسیل‌های لغزش محدود به هر چهارچرخ انتقال می‌داد درحالی‌که هر چهارچرخ آن نیز قابلیت فرمان پذیری داشتند.

این مشخصات و ویژگی‌ها برای دههٔ 80 در یک‌ کلام خارق‌العاده‌اند که آن‌را به قدرتمندترین خودروی تاریخ پژو تبدیل می‌کند و حتی امروزه هم می‌توان آن‌را یکی از سریع‌ترین خودروهای دههٔ اخیر دانست. پژو اکسیا با توجه به قدرت و گشتاورش عملکرد بهتری نسبت به سوپراسپرت‌هایی مانند فراری انزو، لامبورگینی مورسیه‌لاگو، مرسدس بنز SLR مک‌لارن و پورشه کاررا GT دارد. نکتهٔ جالبی که در کانسپت اکسیا به چشم می‌خورد چراغ‌های عقب و جلوی آن است که شباهت بسیار زیادی به چراغ‌های 405 خودمان دارد!

peugeot_oxia_

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

48 دیدگاه

  1. محمد
    سوابق: (65 دیدگاه) ,

    😧😧😧😧😧😧😧😧😧😧😧😧😧😧😧😧😧😧😧😧😧😧😧😧😧اینو واقعا پژو ساخته؟

    پاسخ
      1. XmanSHP9
        سوابق: (64 دیدگاه) ,

        اول فک کردم یکی 405 خودشو ارتفاع زده و اسپویلر روش گذاشته!!!!!!
        اینقدر از 405 منتفر شدیم که حتی از کانسپتی فوق الاده ای مثل این متنفریم!!!!!!!!
        خدایی حق نمیدین؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!

        پاسخ
        1. مایکوباکتریوم توبرکلوسیز
          سوابق: (96 دیدگاه) ,

          نه!

      2. محمد محسن
        سوابق: (24 دیدگاه) ,

        بله آقا… بلههههههههه
        405 یه همچین پیشینه ای داره
        ایرانخودرو همینطوری سمت هر ماشینی که نمیره آقا
        اونا چیزایی رو میبینند که ما الآن تازه داریم میبینیم
        بلههههههههه

        پاسخ
      1. king 918
        سوابق: (1605 دیدگاه) ,

        جالبه طراحی بدی داره اما نسبت به زمانش یه چیز حیرت اوره
        از موتور 6 سیلندر توربو 670 اسب بخار 720 نیوتن متر گشتاور بکشی بیرون عالیه حتی واس الان
        اگر یه گیر بکس دو کلاچه روش نصب بود شتابش هم بهتر می شد نهایت سرعتش هم که واس الان هم خیلی خوفه …………
        در کل پژو تو که شنا بلدی چرا تو اب نمیری ……………

        پاسخ
        1. مجید
          سوابق: (459 دیدگاه) ,

          حیف که در حد کانسپت موند و تولید نشد و حیف که پژو الان مثل گذشته نیست!!!!!!!!!!!

    1. uss zumwalt DDG-1000
      سوابق: (4441 دیدگاه) ,

      پیشرانه 2.8 لیتری
      قدرت 670 اسب بخار
      به نظرمن که بی نظیر و عالیه

      پاسخ
    2. REVENTоN 👍
      سوابق: (132 دیدگاه) ,

      واقعا پژو چی بودهو چی شده! فک کنم عدم مدیریت از ایرانخودرو بهش سرایت کرد اینجور شد!

      پاسخ
    3. حميد
      سوابق: (868 دیدگاه) ,

      پژو از وقتی دیده ایران خودرو بدون زحمت پول چاپ میکنه سر خورده شده و شروع کرده یه اشغال ساختن

      پاسخ
    4. ساسان
      سوابق: (6 دیدگاه) ,

      پژو908rcرو ببینید.واقعا چیز معرکه ای هست باموتور v12

      پاسخ
    5. دکتر
      سوابق: (5 دیدگاه) ,

      معلومه پژو ساخته کپی ۴۰۵هست

      پاسخ
  2. (ali (CHEVY NOVA
    سوابق: (1267 دیدگاه) ,

    چراغ عقبش همون RD هست
    ولی عجب پژوی هستش
    از پژو توقع همچین ماشینی رو من نداشتم واقعا

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل اسطوره
      اسطوره
      سوابق: (3638 دیدگاه) ,

      باورم نمیشه.
      6 سیلندر فقط 2.8 لیتر اونوقت 670 اسب بخار و 720 نیوتن متر گشتاور ؟؟؟؟؟!!!!!!؟!؟!؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!؟؟
      واقعا معرکست.
      حالا دقیقا میفهمم هایپرکار آینده ی بنز چطور میخواد باشه.

      پاسخ
    2. uss zumwalt DDG-1000
      سوابق: (4441 دیدگاه) ,

      کی فکرشو میکرد کمپانی پژو همچین قدرتی تولید کنه

      پاسخ
      1. آرین
        سوابق: (34 دیدگاه) ,

        اتفاقا پژو دهه ی هشتاد پر بود از طرح های ماشین های اسپرت و با موتور های توربو و عملکرد بی نظیر منتها سیاست شرکت تغییر کرد و به فکر فروش بیشتر به طبقه ی متوسط و ضعیف افتاد. بارها هم تو برنامه تاپ گیر اشاره شد. حیف اون همه طرح…

        پاسخ
  3. tv
    سوابق: (199 دیدگاه) ,

    انگار گرفتی 405 کشیدی دراز و نازک شده … جدای از شوخی ، کاش پژو بجای ساختن ماشینای کسل کننده این جور پروژه ها رو اجرا میکرد …

    پاسخ
    1. uss zumwalt DDG-1000
      سوابق: (4441 دیدگاه) ,

      چراغ های عقبش 405

      پاسخ
  4. احمد باقری
    سوابق: (4260 دیدگاه) ,

    عجب چیزی بوده، به سرعت 350 کیلومتر هم دست پیدا کرده بود. خیلی عالیه.

    پاسخ
  5. مرصاد
    سوابق: (52 دیدگاه) ,

    خداییش هیچ جوره نمی تونم فرانسه رو به عنوان خودرو ساز قبول کنم
    اینم از نظر من یه شکست بیشتر نیست

    پاسخ
    1. C ar love
      سوابق: (70 دیدگاه) ,

      سرعت بالایی داره نسبت به زمان خودش ولی شبیه 405 است کاش پژو این ماشین های خوبشو یکم نشون مامیداد

      پاسخ
    2. C ar love
      سوابق: (70 دیدگاه) ,

      پژو خیلی عالیه از کرهای تازه وارد خیلی بهتره

      پاسخ
  6. شاهین
    سوابق: (3134 دیدگاه) ,

    پژو استاد ساخت کانسپت های شیک و کارا!
    اما در عمل؟! ندیدیم چیزی…
    ممنون از امیر عزیز

    پاسخ
  7. صالح
    سوابق: (5 دیدگاه) ,

    داشبوردش یه جورایی شبیه پورشه 918 هست مخصوصا وسط داشبورد و عقربه های سرعت و … هم محل قرار گیریشون شبیه 918 هست!!!
    البته چون این قدیمیتر بوده مشه گفت 918 شبیه اینه!!!

    پاسخ
    1. king 918
      سوابق: (1605 دیدگاه) ,

      یه چیزی نوشتی که در عمق وجودم احساس اتیش گرفتن دارم
      باور کن تا الان دو لیوان جوهر نمک خوردم این چی بود گفتی ………. ها ……..

      پاسخ
      1. uss zumwalt DDG-1000
        سوابق: (4441 دیدگاه) ,

        اوه اوه اوه دوست ما بهم ریخت اعصابش

        پاسخ
        1. king 918
          سوابق: (1605 دیدگاه) ,

          نه بابا شوخی کردم
          دیدگاهش تو حلقم …………..

  8. GOD BLESS AMERICA
    سوابق: (541 دیدگاه) ,

    عالی بود .
    چند تا از این مقاله ها منتشر گردید من نخوندم؟
    لطفا در مورد chrysler me 4_12 هم مقاله بگذارید بنظرم میتونست رقیب قدری برای بوگاتی باشه.

    پاسخ
  9. حمیدرضا
    سوابق: (323 دیدگاه) ,

    فرانسوی ها به علت داشتن خیابان های کوچک کلا ماشین بزرگ و سریع نمی سازن نمونش همین دی اس با وجود لوکس بودن کلا یا هایچ بک یا کراس اساسا سدان هم نداره سرعتم نداره فقط هندلینگ داره و سواری نرم

    پاسخ
  10. مهدی
    سوابق: (95 دیدگاه) ,

    من به شخصه اگه همون ۴۰۵ با کیفیت فرانسوی تولید بشه ترجیحش میدم به کل ماشینهای روز کره ای و بعضی از ژاپنی ها. اگر بین شما کسی باشه که سوار انواع برندهای المانی شده باشه متوجه میشه که تو بعضی فاکتورها یه پژو واقعا سره حتی لز نمونه المانی

    پاسخ
  11. Armin
    سوابق: (334 دیدگاه) ,

    واسه ایران خوبه مشکل قطعه پیدا نمیکنه ،،، همه چیش با ۴٠۵ مشترکه 😂😂

    پاسخ
  12. ali a.j.g
    سوابق: (235 دیدگاه) ,

    آقای دهقان دستت درد نکنه مرسی
    پیشرانه delorean dmc-12 با این کانسپت مشترک است ؟ چون پیشرانه delorean را پژو رنو و volvo ساخته اند

    پاسخ
  13. تصویر پروفایل حامد
    حامد
    سوابق: (83 دیدگاه) ,

    دوسال قبل از Oxia پژو کانسپت دیگه رو داشت به نام Proxmia که اونم از یه V6 به همین حجم استفاده می کرد .گمونم 600 اسبی بودش. proxmia هم کانسپت قابل توجهی هستش.

    پاسخ
  14. parham
    سوابق: (106 دیدگاه) ,

    پژو گذشته پر فروغی داشته ولی بازار هدف این شرکت باعث شد وضعش به اینجا بکشه.
    نمونش نداشتن استاندارد های آمریکا و عدم صادرات به این کشور مهم هست.
    شما وقتی به کل تاریخچه پژو نگاه میکنید ماشین اسطوره ای پیدا نمیکنید (جز 206 و 405) و این واسه این برند قدیمی و شناخته شده کمی قابل تامل هست این oxia هم در حد کانسپ باقی مانده.

    پاسخ
  15. احسان
    سوابق: (234 دیدگاه) ,

    ۴۰۵ پژو زمان خودش بهترین ماشین بود،طراحی داهلی پژو رو ۴۰۵ رو با هم دورهاش مقایسه کنید،البته اونای که در یه کلاس و قیمت بودن،یا حتی طراحی ظاهریش رو با رقباش متوجه میشین چی بود این ماشین

    پاسخ
    1. uss zumwalt DDG-1000
      سوابق: (4441 دیدگاه) ,

      دوره ای داشت برای خودش با موتور 2 لیتری

      پاسخ
  16. TTRS
    سوابق: (36 دیدگاه) ,

    آقا همین الانش هم کسی بخواد میتونه توی همین ایران شتاب یه 205 رو به زیر 5 ثانیه برسونه ، شرکت پژو بعد از بنز قدیمی ترین هست و هنوز هم از نظر مهندسی بهتر از کره ای ها و بیشتر ژاپنی ها هستش .

    پاسخ
    1. uss zumwalt DDG-1000
      سوابق: (4441 دیدگاه) ,

      ژاپنی ها باهات موافق نیستم
      ژاپن هم از لحاظ کیفیت بهتره هم برند
      مانند تویوتا و لکسوس و اینفینیتی و بقیه

      پاسخ
  17. کامبیز
    سوابق: (19 دیدگاه) ,

    چقدر طراحی جالبی داشته ! هم بیرونی هم داخلی !! طراحی داخلیش خیلی مدرن بوده …
    نکته جالب چراغهای عقبش کاملا شبیه 405 هست .
    اینجا مشخص میشه که در یک زمانی مدیریتش دچار مشکل شده که سیر نزولی داشته !!

    پاسخ
  18. آرش
    سوابق: (126 دیدگاه) ,

    405 ای که توش قایم شده رو شما هم دیدین؟!

    پاسخ
  19. تصویر پروفایل Danial
    Danial
    سوابق: (221 دیدگاه) ,

    چراغ عقب و جلو خود 405ِ خیلی هم جالبه که اگه دقت کنید جلو پنجره هم خود خود 405ِ

    پاسخ
  20. C ar love
    سوابق: (70 دیدگاه) ,

    سرعت بالایی داره نسبت به زمان خودش ولی شبیه 405 است کاش پژو این ماشین های خوبشو یکم نشون مامیداد

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.