کادیلاک XT5، جانشین شایستهٔ SRX
کادیلاک XT5، جانشین شایستهٔ SRX

کادیلاک XT5، جانشین شایستهٔ SRX

کادیلاک SRX در سال 2004 به‌عنوان یک کراس اوور/SUV متوسط لوکس و برای رقابت با بزرگانی جون مرسدس بنز ML و ب ام و X5 به بازار آمد. نسل دوم این خودرو در سال 2009 معرفی‌شده و با مدل 2010 عرضه شد. این نسل 12 سانتیمتر کوتاه‌تر از نسل قبلی شده و بر روی پلت فرم دیفرانسیل جلوی Theta جنرال موتورز شکل‌گرفته بود. درحالی‌که نسل اول از پلت فرم دیفرانسیل عقب Sigma جنرال موتورز استفاده می‌کرد. درهرحال STX به موفق‌ترین محصول کادیلاک تبدیل شد به‌گونه‌ای که از سال 2010 به بعد پرفروش‌ترین خودروی کادیلاک در ایالات‌متحده محسوب می‌شود. این کراس اوور لوکس در آخرین سال فروشش یعنی سال 2015 موفق به فروش حدود 100 دستگاه در سراسر جهان شد.

2017 Cadillac XT5
2017 Cadillac XT5

حال جنرال موتورز به‌تازگی از جانشین این کراس اوور محبوب بانام XT5 پرده‌برداری کرده است. XT5 اولین کراس اوور کادیلاک است که بانام سری XT به بازار می‌آید. درحالی‌که دومین محصول کادیلاک پس از CT6 بشمار می‌رود که از شیوهٔ نام‌گذاری جدید این شرکت استفاده می‌کند و کادیلاک امید زیادی به موفقیت آن دارد.

2017 Cadillac XT5
2017 Cadillac XT5

XT5 همانند SRX نسل دوم بر روی پلت فرم دیفرانسیل جلو شکل‌گرفته و در دو گزینهٔ دیفرانسیل جلو یا چهارچرخ متحرک قابل خریداری است. شاسی جدید بکار رفته در این خودرو موجب شده که در حدود 130 کیلوگرم سبک‌تر از نسل قبلی شود.

2017 Cadillac XT5
2017 Cadillac XT5

طراحی XT5 را می‌توان تکامل‌یافتهٔ SRX دانست. چراکه در عین این‌که کلیت طراحی SRX را حفظ کرده، مدرن‌تر و زیباتر شده است و بیشتر یک SRX پالایش‌شده را برای بیننده تداعی می‌کند. در جلو چراغ‌ها متفاوت از گذشته شده و جلوپنجره بزرگ‌تر شده است و در عقب نیز چراغ‌های بومرنگ شکلی طراحی‌شده‌اند که قبلاً مشابه آن‌ها را در مدل‌های ELR و CT6 دیده بودیم.


هرچند طراحی خارجیِ XT5، کادیلاک بود آن را فریاد میزند اما وقتی پا به داخل خودرو می‌گذارید بیشتر با یک طراحی آلمانی مواجه می‌شوید. طراحی داشبورد که طبق شیوهٔ طراحی داخلی جدید کادیلاک شکل‌گرفته کاملاً جلب‌توجه می‌کند. صفحه‌نمایش آن در مقایسه با رقبایی چون ولوو XC90 بیش‌ازحد کوچک است و منوهایی به‌هم‌ریخته و شلوغ دارد اما از وضوح خوبی برخوردار است.

2017 Cadillac XT5
2017 Cadillac XT5

اگر با طراحی داخلی مدل جدید CT6 آشنایی داشته باشید، در XT5 هم همان نوع طراحی، رنگ و کیفیت را مشاهده می‌کنید و به نظر می‌رسد کادیلاک به هدف خود که جلب خریداران SUVهای لوکس هم‌کلاس از شرکت‌هایی چون آئودی، ب ام و، لکسوس و مرسدس بنز به سمت XT5 است موفق عمل کرده است.


از مبحث طراحی خارجی و داخل که بگذریم به بخش مشخصات فنی و قوای محرکه می‌رسیم. XT5 فعلاً برای ایالات‌متحده تنها با یک موتور 3.6 لیتری V6 تنفس طبیعی با 310 اسب بخار قدرت و 367 نیوتن متر گشتاور عرضه می‌شود که انتقال نیروی آن توسط گیربکس هشت سرعته اتوماتیک انجام می‌گیرد. هرچند 310 اسب بخار قدرت برای رقابت با بسیاری از SUVهای لوکس متوسط کافی به نظر می‌رسد اما در برابر رقبای اسپرت خود حرفی برای گفتن ندارد.

2017 Cadillac XT5
2017 Cadillac XT5

البته کادیلاک می‌تواند با به‌کارگیری پیشرانه 3 لیتری V6 دو توربو 400 اسب بخاری متعلق به CT6 در XT5 این نقص را جبران کند. XT5 برای عرضه در بازار چین به موتور 4 سیلندر 2 لیتری توربوشارژ با 258 اسب بخار قدرت و 400 نیوتن متر گشتاور مجهز شده است. هردوی این موتورها به‌صورت دیفرانسیل جلو یا چهارچرخ متحرک قابل سفارش هستند.

2017 Cadillac XT5
2017 Cadillac XT5

رانندگی با XT5 بی‌روح و بی هیجان است و ترمزها نیز حالتی اسفنجی دارند؛ اما با انتخاب حالت رانندگی اسپرت و همین‌طور سفارش سامانهٔ چهارچرخ متحرک، هیجان به رانندگی افزوده می‌گردد؛ هرچند که تأخیری قابل‌توجه از زمانی که یک حالت رانندگی را انتخاب می‌کنید تا زمانی که خودرو آن را اجرا می‌کند وجود دارد. به دلیل قدرت نسبتاً کم پیشرانه برای یک کراس اوور متوسط، همواره مجبور بودیم بر پیشرانه فشار وارد آورده و آرزو کنیم که کاش XT5 قدرتمندتر بود.

2017 Cadillac XT5
2017 Cadillac XT5

بازار SUVهای لوکس متوسط بسیار رقابتی است و حریفان قدرتمندی چون آئودی Q5، ب ام و X3 ، مرسدس بنز GLC و به‌تازگی جاگوار F-Pace در آن حضور دارند درحالی‌که لینکلن MKX و لکسوس RX از رقبای مستقیم XT5 بشمار می‌روند. هرچند XT5 با کروز کنترل فعال، سامانه‌های ایمنی زیاد و امکانات لوکسی مانند آینهٔ داخلی مبتنی بر دوربین، مجهزتر از لینکلن MKX است و انتخاب بهتری نسبت به آن محسوب می‌شود اما به‌سختی می‌توان عملکردی اسپرت از آن انتظار داشت.


جدول مشخصات فنی

پیشرانه V6 3.6 لیتری
قدرت 310 اسب بخار
گشتاور 367 نیوتن متر
گیربکس 8 سرعته اتوماتیک
حداکثر سرعت 205 کیلومتر در ساعت
محور محرک جلو
وزن خالص 1807 کیلوگرم
ظرفیت سرنشین 2+3
مصرف سوخت شهر/ جاده 12.38 / 8.71 لیتر
قیمت پایه 39990 دلار
قیمت نمونۀ مورد آزمایش 58000 دلار

منبع: autoblog

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

16 دیدگاه

  1. علیرضا سی بی
    سوابق: (51 دیدگاه) ,

    دوستان فقط به مصرف سوختش نگاه کنید…..12.38 اونم تو شهر
    بعد استاندارد ایران همچنان استاندارد لانه شیطان رو قبول نداره.

    پاسخ
  2. تصویر پروفایل Lord Cezar
    Lord Cezar
    سوابق: (305 دیدگاه) ,

    40 هزار دلار . یکم از مفت گرونتره .
    عاشق چراغای جلوشم . کادیلاک یاد گرفته باید چیکار کنه .
    فقط میتونم بگم خوش به حال صاحابشون .
    امیدوارم مدل 2 لیتر توربوش به منطقه آزاد بیاد . البته اگه دلالا بذارن اون قیمت پایه حفظ بشه.

    پاسخ
  3. تصویر پروفایل جواد
    جواد
    سوابق: (321 دیدگاه) ,

    من تنها یک مشکل با کادیلاک دارم اونم کنار گذاشتن اسمهای باشکوه خودش و استفاده از سیستم حروف و عدد هستش به نظرم جالب نیست حتی لینکلن هم بعد چند وقت داره دوباره اسمها را به سیستم خودش برمیگردونه که فعلا با کانتیننتال شروع کرده امیدوارم کادیلاک هم همین کار بکنه

    پاسخ
  4. Zodiac
    سوابق: (21 دیدگاه) ,

    واقعا با ابهت وزیباست قیمت بسار خوبیم داره
    امیدوارم کادیلاک به چایگاه واقعی ولایق گذشتش هر چی زودتر برگرده.دیدن اینجور ماشینهای با ابهتی روح ادم جلا میده

    پاسخ
  5. تصویر پروفایل AliZeus
    AliZeus
    سوابق: (418 دیدگاه) ,

    همه چیز عالی، زیبا و توامان با ابهت همیشگی کادیلاک…فقط بنظرم کابینش می تونست کمی بهتر و شلوغ تر باشه…ضمنا کادیلاک فقط مشکی 🙂

    پاسخ
  6. تصویر پروفایل asa
    asa
    سوابق: (368 دیدگاه) ,

    ای جانم وقتی یک خبری در باره کادیلاک در این سایت گذاشته میشه هم من و هم خود پدال روح تازه ای میگیریم. برای من خودرو سازی در کادیلاک خلاصه میشه . استاندارد جهاااان.

    پاسخ
    1. Nima
      سوابق: (794 دیدگاه) ,

      چند وقت پیش همین جمله رو پدال گذاشت که:
      کادیلاک قبلا استاندارد جهانى بود و الان هم داره توى همون راه قدم برمیداره
      دور نیس اصلا نیس
      کادیلاک بازم بهترین شرکت خودرو ساز دنیا میشه.

      پاسخ
  7. احسان(احسان سابق)
    سوابق: (2212 دیدگاه) ,

    واقعا کراس اوور خوشکلیه.کادیلاک در زمینه طراحی این ماشین کمتر از شاهکار عمل نکرده

    پاسخ
  8. ارمان
    سوابق: (997 دیدگاه) ,

    توش خوبه؟ به نظرم گزینهای بهتر زیادی هست
    اما خوب کایلاکم خاص تودشه

    پاسخ
  9. احمد باقری
    سوابق: (4314 دیدگاه) ,

    عجب چیزیه، یکی از یکی بهتر، زیباتر و استخوان دار تر. ابهت بالایی داره. مدتی است که کادیلاک داره خیلی خوب کار می کنه. همین روند رو ادامه بده، میتونه به یکی ازبهترینها، مثل قدیم تبدیل بشه.

    پاسخ
  10. بهنام طیبی
    سوابق: (4441 دیدگاه) ,

    چه خودروساز توپی خداییش. به این زیبایی قیمتش هم عالیه

    پاسخ
  11. erfan
    سوابق: (224 دیدگاه) ,

    من که رقباشو انتخاب میکنم. rx جدید رو به این ترجیح میدم. یا benz glc تا وقتی بنز هست کی میاد اینو بگیره

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.