بررسی فنی کیا سورنتو SX V6 مدل 2014

اگر به گذشته برگردیم متوجه می شویم که هیچ کسی به آخرین مدل از خودروی لوتوس الن (Elan) علاقه مند نبود، به جز شرکت کیا. این علاقه مندی، در سال 1995 سبب شد تا لوتوس حق امتیاز تولید آن را به این شرکت بفروشد و در نتیجه کیا نسخه های بعدی آن را تولید کند، اما اوضاع خیلی خوب پیش نرفت و کیا ورشکست و به هیوندای فروخته شد. بنابراین ابراز علاقه به این خودرو آخرین حرکت اشتباه بزرگ کیا محسوب می شود.

2014 Kia Sorento SX V-6 AWD
2014 Kia Sorento SX V-6 AWD

پس از این ورشکستگی، کیا به طور پیوسته بر کیفیت طراحی و ساخت خودروهایش می افزاید. اکنون این شرکت با تولید مدل 2014 از سری سورنتو، ادعا می کند بیش از 80 درصد نسبت به مدل های گذشته تغییر کرده است. گرچه ممکن است در ظاهر تفاوت چندانی مشاهده نشود.


سورنتوی جدید دارای سپرها و چراغ های جلو و عقب جدید و همچنین یک جلو پنجره کوچک تر می باشد ولی اجزای بدنه و شیشه ها تغییری نکرده اند. درون این خودرو، شاهد یک شیفتر جدید، کنترل های HVAC و یک صفحه نمایش 8 اینچی هستیم. نشانگرها ظاهری جدید دارند و یک صفحه الکترونیکی نیز برای نمایش سرعت قرار داده شده است. سیستم فرمان دقیق که با کمک سامانه الکترونیکی و سیستم میله/چرخ دنده، اگرچه جدید است اما به احتمال زیاد توسط مشتریان تشخیص داده نمی شود. صندلی ها از نو طراحی شده اند و با افزایش 1.2 اینچی فضای قرارگیری پاها در ردیف دوم، و 0.3 اینچی در ردیف سوم راحتی بیشتری را برای سرنشینان عقب حاصل می شوند.


تغییرات در سامانه انتقال قدرت زیاد بوده اند اما تاثیر نسبتا کمی بر عملکرد خودرو می گذارند. یک موتور 3.3 لیتری DOHC V-6 با 24 سوپاپ که توانایی تولید 290 اسب بخار و گشتاوری معادل 252 پوند/فوت جایگزین موتور 3.5 لیتری قبلی با 276 اسب بخار شد. در پیست، این خودروی 1906 کیلوگرمی، 0 تا 100 معادل 7.0 ثانیه داشت که نسبت به نسخه قبلی این خودرو که در سال 2011 عرضه شد، یک دهم کندتر محسوب می شود. گیربکس این اتومبیل به نرمی و با اطمینان کامل دنده ها را تعویض می کند و هیچ گونه صدای اضافی ندارد. مصرف سوخت این مدل نیز تغییری نکرده و 13 لیتر در شهر و 9.8 لیتر در بزرگراه در هر یک صد کیلومتر سوخت مصرف می کند.


کیا در این خودرو از یک بدنه جدید با امکان قرارگیری کمک فنرهای جدیدش استفاده کرده که تا 18 درصد به بهتر شدن سواری خودرو کمک کرده است. تغییرات نسبتا زیادی نیز در کمک های عقب صورت گرفته که به طور کلی به شما اطمینان می دهند در هر محیطی که قصد رانندگی داشته باشید، راحتی بیشتری را نسبت به گذشته خواهید داشت.


قیمت پایه سورنتو 24 هزار دلار است که نسبت به سال 2011 یک جهش 4 هزار دلاری را نشان می دهد. گرانترین مدل نیز که مدل SX-L می باشد حدود 40 هزار دلار قیمت دارد که انبوهی از تجهیزات لوکس و سفارشی از جمله تریم داخلی پوشش یافته با چوب و چرم ناپا، چرخهای 19 اینچی آلیاژی، صندلیهای گرم شونده و صفحه نمایش 7 اینچی را شامل می شود.


فکر می کنیم این خودرو با قیمتی بالاتر از 30000 دلار شانس زیادی برای رقابت نخواهد داشت، زیرا با وجود دوج دورانگو، فورد اکسپلورر، هوندا پایلوت و مزدا سی ایکس 9، عملا این خودرو یک کوتوله به نظر می رسد. گذشته از تمام تغییرات و بهبودهایی که کیا در این خودرو لحاظ کرده است، سورنتو همچنان یک شاسی بلند با سه ردیف صندلی محسوب می شود که می توان آن را به راحتی در یک پارکینگ قرار داد. [دانلود ویدئو]

[jwplayer player=”1″ mediaid=”38358″]
ترجمه: مصطفی طبری

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مصطفی طبری

نویسنده و مترجم سایت پدال و علاقه‌مند به دنیای فناوری و خودرو و عاشق مستندهای ماشین

30 دیدگاه

  1. حسین
    سوابق: (6 دیدگاه) ,

    کاشکی ایرانخودرو و سایپا هم که چندین بار تا حالا میگن اعلام ورشکستگی کردن مثل کیا بعد ورشکستگی پیشرفته میشدن!

    پاسخ
    1. slr722
      سوابق: (1351 دیدگاه) ,

      این ماشین اصلا احتیاج به فیس لیفت نداشت…
      تنها مشکل من با هیوندای و کیا اینکه هر دو روز یک بار هی تغییر میدن ظاهر ماشینو…

      ولی عاشق این ماشینم…توپه توپه
      اگه سوارش شین عاشقش میشین…

      پاسخ
      1. پرهام
        سوابق: (260 دیدگاه) ,

        یه خودروساز بگو مه ماشین هاشو فیس لیفت نمی کنه! شما زیادی روی هیوندای کیا حساس شدید

        پاسخ
      2. slr722
        سوابق: (1351 دیدگاه) ,

        داداش گلم پرهام جان…

        حق به شماست تموم خودرو سازها فیس لیفت میکنن. اما هیوندای کیا دیگه خیلی زود به زود این کار انجام میدن…که خیلی جالب نیست این کار…

        امید وارم منظورم گرفته باشی…

        پاسخ
      3. پژمان
        سوابق: (260 دیدگاه) ,

        سورنتو سال 2010 عرضه شد— 99 درصد خودروسازان بعد از 3 سال اولین فیس لیفت رو اعمال می کنن. بنز E کلاس هم که اخیرا فیس لیفت خورد بعد از 3 سال بوده

        چون بعد از 4 تا 5 سال کلا نسل عوض خواهد شد. اگر بعد از 3 سال فیس نخوره پس کی باید بخوره؟ کدوم خودروساز از این دیرتر فیس لیفت زده؟

        می گم دوستان رو هیوندای کیا حساس شدن.

        علت این حساسیت نظرات اشتباه برخی کارشناسان مجلات خودرویی ایران هستش که می خوان بگن یه چیزی سرمون می شه از این صحبتها می کنن — خودروهای کره ای زود فیس لیفت می زنن چون طراحی خوبی ندارن.

        الان می تونم 100 تا خودرو از آلمانی ژاپنی و آمریکایی فرانسوی اینجا اسم ببرم که بعد از 3 سال فیس زدن

        حالا اگر فیس نمی زدن همین کارشناسان می گفتن خودروسازان کره ای ضعیف هستن به همین خاطر نمی تونن مثل ژاپنی ها فیس لیفت بزنن!!!

        جدیدترین فیس لیفت هم که دیدم میتسو ASX بود، فراموش که نکردید قشقایی وقتی اومد به ایران همزنان فیس لیفت شده بود؟ رنو کولئوس؟ سیتروئن سی5 ؟بنز C کلاس؟تویوتا کمری 2010؟ کرولا؟ بگم بگم؟ همه اینها بعداز 3 سال فیس شدن

        همین مزدا 3 خودمون هم سال 2012 فیس لیفت شد

        پاسخ
      4. امیر
        سوابق: (332 دیدگاه) ,

        کیا توی مدل اسپورتیج جدید خیلی ضعیف عمل کرد از کارخونه ای که موهاویو با قدرت 340 اسب بخار و موتور 4.6 لیتری راهیه بازار کرد بعید بود که یه کراس اوور با موتور 2.4 لیتری و 4 سیلندر تولید کنه-خیلی حرکت ضایعی بود. و اینکه اپتیمای جدید رو هم هرکس گرفته میناله از موتورش به دلیل سنگین بودن اتاق و ناتوانی کشش موتور 2.4 لیتری- اپتیما ظاهرش فریبندست

        پاسخ
      5. پوریا
        سوابق: (2 دیدگاه) ,

        من دیشب برای اولین بار سوارش شدم.فوق العاده نرم و شتاب خیلی خوبی داره.واقعا فکر نمی کردم ماشینی به این خوبی باشه.تو عکس صفحه کیلومتر زیاد خوب جلوه نمی کنه ولی از نزدیک یه صفحه بزرگ و بسیار زیبا داره.به نظر من که هم زیباست هم جا داره و هم قدرت خوبی داره.

        پاسخ
  2. VAHID JINPACHI
    سوابق: (860 دیدگاه) ,

    باز هم قیمت ها رو می بینیم و افسوس می خوریم.

    پاسخ
    1. Amin
      سوابق: (25 دیدگاه) ,

      کسایی که با VAHID JINPACHI مخالف باشن ا خیلی پولدارن که با قیمت این ماشن افسوس نمی خورن یا با خودشونم مشکل دارن !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!11

      پاسخ
  3. نیما
    سوابق: (793 دیدگاه) ,

    ماشینه خیلی خوبیه
    قدرتش و امکاناتش نسبت به قبل بهتر شده
    بهترین بود تو هم ردهای کره ای
    اما دیروز برای اولین بار ix45 دیدم
    یا همون نیو سانتافه
    به جرات میتونم بگم از لحاظ زیبایی بسیار چشم گیر و خاص
    دقیقا استیل و حالت چراغ هاش اینفینیتی شده
    ببینید نمیفهمید چیه هیوندای هستش یا اینفینیتی
    داشبورد و کیلومترها حالت بسیار زیبیایی گرفته
    اسب بخارش از سرونتو کمتره اما رخش 10 برابر
    تو شاسی بلندهای رده 200 تومن حرف اولو میزنه نیو سانتافه

    پاسخ
    1. slr722
      سوابق: (1351 دیدگاه) ,

      چه عجب اقا نیما تحویل گرفتی اومدی یه سر به پدال زدی……….

      شما نباشی پدال لذتی نداره…

      یه دفعه میری دیگه نمیایی؟؟؟

      ما اگه یه رفیق تو پدال داشته باشیم اون شما هستی…

      پاسخ
    2. محمود
      سوابق: (860 دیدگاه) ,

      ببخشید اقا نیما این سانتافه نسل جدید که شما دیدین موتورش 2400 سی سی بود یا 3300 شش سیلندر بود؟

      پاسخ
    3. امیر
      سوابق: (332 دیدگاه) ,

      سانتافه ارزش 200 تومن نداره نیما جان هیوندایی هم میخواد یه جورایی ادای تویوتا رو در بیاره و بگه منم میتونم پول برندمو بگیرم

      پاسخ
  4. سارا
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    کسی اپتیما 2013 باقیمت مناسبب مثلا 110 تومن سراغ نداره اگه دارین شماره بدین

    پاسخ
  5. farid
    سوابق: (14 دیدگاه) ,

    خداییش ماشین زیبایی تو جاده ام این مدل دیدم واقعا سواری خوبی از 10 بهش 8 میدم

    پاسخ
  6. mk98
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    سواری این شاسی بلند عالی
    امکانات زیاد ،موتور مناسب ،مصرف سوخت متعادل و …. از مزایای این ماشین است .

    پاسخ
      1. مجید
        سوابق: (124 دیدگاه) ,

        سلام slr722 و بقیه دوستان.
        ماشین شما هم عقبش کمی میکوبه (یه کم خشکه)؟؟؟؟؟؟
        خداییش بقیه چیزاش عالیه . نسبت به هم ردیف های خودش.

        پاسخ
  7. ali m
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام دوستان عزیز.منم این ماشینو دارم،البته خیلی چیزاش با چیزهایی که توی سایتهای مختلف میبینید فرق داره.فقط میتونم بگم:معرکه هست.اگه سوارش بشین واقعا عاشقش میشین.

    پاسخ
  8. هیچکس
    سوابق: (7 دیدگاه) ,

    کدومش بهتره کیا سورنتو 2014یا سانتافه2014

    پاسخ
  9. داود
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    بإسلام
    ماشين خيلي خوبيه ،داشتم 2ماه پيش بخاطر ساخت و ساز اپارتمان فروختم
    الان هم پشيمونم شديد ،، يا سورنتو يا موهاوي
    خيلي باهاش حال كردم هر كجا دلم خواست توي افرود ميروندم نه گير كردن تو برف و ديدم نه چيز ديگه اي

    پاسخ
  10. عليرضا
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام
    من ميخوام ماشين بخرم.موندم بين سورنتو2012 كاركرده وسانتافه دو دف نيمه فول صفر كدومو انتخاب كنم . فروش هم برام مهمه .لطفا راهنمايي كنيد.ممنونم

    پاسخ
  11. مجید
    سوابق: (124 دیدگاه) ,

    علی رضا جان اگه سواری برات مهم هست سورنتو بگیر . اصلا سواریش قابل مقایسه نیست با سانتافه 2.4 که تو سر بالایی پراید برات بوق میزنه بری کنار.:)

    پاسخ
  12. Masih
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    من یه سورنتو دارم رو مشخصات ماشین نوشته sxl 3.5 مدل دیکه ای هست؟ قدرتش هم 289 هست لطفا بکید این کدومه

    پاسخ
  13. احسان
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سورنتو 2014 نسبت به سانتافه 2014 خیلی بهتره زیر پا وقدرت هندلیگش فقط یه اشکال که داره تو کیلومتر 5 تا15 هزار کمپرسور کولرش پیستون خرد میکنه و این مورد رو بالای 10 نفر به من گفتند وآخرش یقه خودم رو هم گرفت البته 4سیلندرمدل2014

    پاسخ
  14. Alireza
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    سلام دوستان.
    من قصد خرید این خودرورو داشتم ولی وقتی از دوستانم درباره آزرا پرسیدم خیلی دو دلم کردن و یه عده میگفتن سورنتو یه عده آزرا.
    میدونم در دو کلاس متفاوت عرضه شدن ولی اگه میشه با ذکر دلیل بهم بگید که کدوم بهتره . خیلی ممنون.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.