تجربه و آزمایشچشم اندازکیا

کیا اسپورتیج 2011

جی‌فاکتور: در اواخر دسامبر ۲۰۱۰ و زمانی که خودروسازان درحال اعلام آمارهای فروش سالیانه خود بودند، “جیم هنری” یکی از کارشناسان بخش اقتصادی شبکه CBS اعلام کرد: « علی‌رغم اینکه شرکت های کیا و هیوندای به رکوردهای فروش بسیار خوبی در پروسه ۱۲ماه گذشته و در مقایسه با سال ۲۰۰۹ در بازار ایالات متحده دست پیدا کردند، اما مدیران این دو مجموعه در ایالات متحده برای افزایش این سقف زیرفشارهستند! زیرا روئسای کیا درحالی که فکر می کردند به فروش ۶۰۰ هزار دستگاه تا پایان ۲۰۱۰ خواهند رسید، تا نوامبر۲۰۱۰ این رقم در ۳۰۰ هزار دستگاه خلاصه شد که ۱۰۰ هزار دستگاه آن تنها مربوط به فروش سورنتوی جدید بود. »

این اتفاقات درحالی رخ داد که میزان فروش کیا در همین بازار و در سال ۲۰۰۹ حدود ۲۶۱ هزار دستگاه اعلام شد و کارشناسان پیش بینی می کنند با وارد شدن اسپورتیج جدید این خودرو خواهد توانست بدلیل قیمت و کیفیت بشدت رقابتی در بازار، گوی سبقت تعداد فروش را از سایر محصولات کیا برباید.

Kia 2011 Sportage

اسپورتیج اولین بار درسال ۱۹۹۳ و با چهره ای شبیه یک پراید شاسی بلند روی پلت فرم و پیشرانه مزدا “بونگئو” وارد بازار شد. سپس نسل دوم در سال ۲۰۰۴ با چهره ای کاملا متفاوت و با نگاهی به بازارهای جهانی اعلام حضور کرد و توانست با فروش حدود ۲۰۰هزار دستگاه در سال ۲۰۰۹ (در بازار وسیع ایالات متحده) در لیست خودروهای قابل اطمینان موسسه ” کانسیومر ریپورتز ” و نهایتا در لیست بیست تایی موسسه Insure بعنوان دومین خودرویی سال ۲۰۰۹ با عنوان کمترین هزینه بیمه ای معرفی گردد.

Kia 2011 Sportage

البته در تست ایمنی که از سوی موسسه IIHS صورت گرفت، در بخش ایمنی سقف حائژ نمره ضعیفی شد وهمین مسئله سبب گردید تا موسسه فوق به کیا اعلام کند چنانچه بدنبال دریافت مجوزهای لازم برای فروش این خودرو در بازار ایالات متحده است باید به استانداردهای این مرکز، یعنی تحمل ۳برابر وزن خودرو بر روی سقف اسپورتیج دست پیدا کند. اما در سال ۲۰۰۷ کیا در نمایشگاه دیترویت گونه ای مفهومی با نام Kue Concept رونمایی کرد که سرآغازی برای خلق نسل جدید اسپورتیج گردید.

Kia 2011 Sportage

اگر نگاهی به سگمنت های موجود در بازار بیاندازیم، گروهی که کیا اسپورتیج تصمیم گرفته در آن حکم‌فرمایی کند – معروف به گروه مرگ – مینی اس یو وی ها با رقبایی چون تویوتا Rav4 ، هوندا CR-V ، بی ام و X3 ، مرسدس بنز GLK ، هیوندای توسان ، آئودی Q5 ، فورد Escape و نیسان قشقایی وروگ است که با تمامی این اوصاف کمپانی کره ای یک شانس بزرگ برای تولید این خودرو یافت وآن آنالیز نقاط قوت وضعف تمامی رقبا برا رسیدن به بهترین خروجی بود.

Kia 2011 Sportage

به همین دلیل موتورهای که کیا برای این کامپک SUV در نظر گرفته دو نوع بنزینی Theta II از نوع ۴سیلندر با گنجایش ۲.۴ و ۲لیتربا قدرت های ۱۷۲ و ۱۶۱ اسب و یک مدل دیزلی ۲لیتری ۱۷۲اسبی که البته با جستجوی بیشتر در اینترنت به این مجموعه پیشرانه های ۱.۶ Gdi بنزینی و دو نوع ۱.۷ و ۲لیتری CRDi توربو دیزل برای بازار اروپا هم یافت شد که البته گفته می شود یک نمونه دولیتری بنزینی توربو هم در آینده به این مجموعه اضافه می گردد که حدود ۲۷۰ اسب قدرت دارد وهمان موتورمشترک با سوناتا توربواست.

Kia 2011 Sportage

جعبه دنده از نوع شش سرعته خودکار بوده که عکس العمل فرزی به تصویض ها نشان نمی دهد، به همین دلیل رسیدن به سرعت یکصد کیلومتر در ۱۱.۸ ثانیه (۱۰.۶ بصورت استاندارد) و ۴۰۰ متر را با سرعت ۱۳۰ کیلومتر و در زمان ۱۸ثانیه طی می کند.

بدلیل وزن پایین ۱۳۹۷ کیلوگرمی و در نظر گرفتن ۸.۶ کیلوگرم برای یک اسب بخار و به کمک فرمان هوشمند که سبک به نظر می رسد، تقسیم نیرو و پایداری خودرو درمدل ۲چرخ متحرک که در اختیار ما بود در حدی خوب بنظر می رسید که توانست تا حداکثر ۰.۷۹ جی فشار جانبی را تحمل کند که برای یک شاسی بلند کامپت از المان‌های مثبت محسوب می گردد که با توجه به تقسیم میزان عرض بر ارتفاع و رسیدن به عدد ۱.۱ (که سنگ محک خوبی برای بررسی تعادل یک شاسی بلند است) و سیستم تعلیق مستقل در جلو و چند اتصالی در عقب، باعث ایجاد یک سواری خشک و اسپورت گردیده که در ردیف عقب بیش از جلو مشهود و ملموس بوده و ایجاد صدا در داخل کابین می کند و در برابر رقیب نرمی چون Rav4 به مشکل برخواهد خورد.

Kia 2011 Sportage

البته کیا اعلام کرده که مهندسین وی درحال کارکردن بروی فرمان پذیری وافزایش لذت سواری این مدل هستند تا کمی حرکات ریز بدنه درهنگان تعویض خطوط پوشش داده شود اما بهتر بود خودرو پس از تکمیل تمامی بخشهای فرایند تولید به بازارعرضه گردد.

سیسم ترمز هم بدلیل پشتیبانی مجموعه کمکی ترمز و ضد بلوکه، از خود چابکی وعکس العمل‌های خوب نشان داد ولی باید به این نکته اشاره داشت که تمامی توانایی‌های این خودرو برای شهر تعریف شده ونباید فکر آفرود رفتن با آنرا چون شاسی بلند است درسر بپرورانید.

Kia 2011 Sportage

صندلی های جلو نیز در کنار تنظیمات دستی ( که در قشقایی نیز اینگونه است ) حالت اسپرت نداشته اما در ردیف جلو برخلاف عقب، بدن در آن بازی نمی کند ولی راحت بوده واین امر با ارگنومی خوب و فضای پا و شانه و کاهش فضای سر ترکیب شده است ، که اگرچه باید به دید بسیار ضعیف اطراف بدلیل طراحی ستونها A و C و درپوش موتور اشاره کرد که راننده را در هنگام دور زدن محتاط می کند، که چنین مشکلی تا حدودی دربرخی خودروهای این کلاس دیده شده اما در اسپورتیج شدت بیشتری دارد.

Kia 2011 Sportage

در مبحث ابعاد و در مقایسه با نسل گذشته نیز اکسلها ۱۰میلی متر، طول ۸۸ میلی متر، عرض ۵۳ میلی مترافزایش وارتفاع هم ۵۸ میلی متر کاهش یافته که همین امر سبب بیشتر شدن فضای پا و گردن و همچنین کاهش ارتفاع سر تا سقف – که برای افراد با قدی ۱۸۰ سانتی مترمشکل ساز خواهد بود – گشته است.

Kia 2011 Sportage

حتی کیا دراین مدل برای سیستم الکترونیکی تلفن همراه والبته چند رسانه ای از سیستم UVO ماکروسافت سود برده که چیزی شبیه سیستم سینک فورد است ولی خوب مثلا سیستم جهت یاب بروی این مدل آپشن محسوب می شود!

Kia 2011 Sportage

در کل و در زمان کوتاهی که با کوچک دوست داشتنی کیا در سواحل نیلگون خیلج فارس گذراندیم آنرا نمونه ای ایده آل برای مصرف کنندگان خودروهای شاسی بلند شهری یافتیم، اگرچه پیشرانه ۲ لیتری و جعبه دنده آن با توجه به وزن کمش از خود لختی نشان می دهند و سواری خشک و کابین و تایرهای صدا داری دارد ولی بدلیل هماهنگی قابل قبول تمامی قسمتها و عرضه یک باکس نسبتا کامل با توجه به قیمت رقبای موجود در بازار ایران چون قشقایی، توسان، X3 ،GLK وRav4 پیش بینی می شود با ورودش تمامی معادلات بازار را برهم بزند و بتواند مشتریان خانم بیشتری را بسوی خود جلب کند!

Kia 2011 Sportage

سایر مشخصات فنی کیا اسپورتیج اس.ال ۲۰۱۱

حجم موتور : ۱۹۹۸ سی سی ؛ چهارسیلندر ؛ شانزده سوپاپه

حداکثر قدرت : ۱۶۱ اسب بخار در دور موتور ۶۲۰۰

حداکثرگشتاور : ۱۹۴ نیوتن متر در دور موتور ۴۵۰۰

قطر پیستون در کورس : ۸۶ در۸۶ میلی متر

وزن خالص : ۱۳۹۷ کیلوگرم

شتاب اولیه : ۱۰.۶  ثانیه

حداکثرسرعت : ۱۸۲ (کیلومتر بر ساعت)

ضریب پسا: ۰.۳۷cd

نوع جعبه دنده: ۶سرعته خودکار

سیستم تعلیق جلو: مستقل با شمش پیچشی و سیستم ضد شوک گازی و میله های تعادلی

سیستم تعلیق عقب: نیمه بیضوی دو مرحله ای وسیستم مونوتیوب ضد شوک گازی و بازوهای تعادلی

تنوع محصول: نه مدل رنگ بدنه ،  سه گونه رینگ و تریم داخلی

حجم مخزن سوخت : ۵۵ لیتر

میانگین مصرف سوخت شهری : ۱۱.۷  لیتر در ۱۰۰ کیلومتر

طول/عرض/ارتفاع : ۴۴۴۰/۱۸۸۵/۱۶۳۵ میلی متر

فواصل اکسل ها : ۲۶۴۰ میلی متر

رینگ و تایر عقب و جلو: ۲۰۵ /۷۰R 16

قیمت در زمان تست : حدود ۱۸ هزار دلار ( ۲۱میلیون تومان در جزیره کیش)

سایر امکانات: کروزکنترل، قفل مرکزی، بلوتوث، جک آی پاد، فرمان تلسکوپی، ترمز ABS ، شش عدد ایربگ، سیستم ثبات و پایداری، کنترل کشش، ترمز کمکی، کنترل باد تایرها، ترمز در سراشیبی، امکام نمایش عقب خودرو در آینه وسط، حسگر دید عقب، حسگر پنجره های جلو ، فرمان تلسکوپی امکانات.

………………………………………………………………………………………….

# متن فوق چکیده ای است از مقاله « کوچک دوست داشتنی! » ؛ به نویسندگی « مسیح فرزانه » و نقد « علیرضا محمدزاده » ؛ چاپ شده در سیصد و سی و هفتمین شماره مجله ماشین. متن کامل این مقاله را می‌توانید از اینجا مشاهده نمایید.

# این مقاله قطعا ایرادات و نقاط ضعف‌هایی نیز در خود خواهد داشت ؛ از این‌رو « گروه پدال » صمیمانه منتظر شنیدن نظرات خوانندگان محترم جهت رفع این نواقص است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جی فاکتور

جی‌فاکتور از سال 1383 وارد حوزه صنعت خودرو شد و حدودا دو سال بعد نیز به یاری گروه تخصصی خود و استفاده از آخرین متدهای علمی در زمینه تست فنی خودروها، آزمایش فنی خودروهای داخلی، وارداتی و چندی از سرشناس‌ترین برندهای جهانی در سایر کشورها را آغاز نمود. این گروه علاوه بر همکاری با مجله ماشین، با برندهای خاص تیونینگی در جهان نیز روابط کاری نزدیکی دارد.

مطالب مشابه

‫۵۷ دیدگاه‌ها

  1. محمدرضا

    ۲۶ فروردین ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام بر همه’ی دوستان.من میخوام یه اسپرتیج 2012بخرم .به نظر شما ایا انتخابم درسته یا با این مبلغ ماشین بهتری میتونم بگیرم. ممنونم از راهنمایی شما.

    موافقم 4
    مخالفم 0
    1. مهدی

      ۲۱ خرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (2 ديدگاه)

      اره

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. وحید

      ۶ آذر ۱۳۹۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      ببین دوست عزیز من اسپورتیج داشتم توی مینی اس یو وی ها ماشین خیلی خوشتیپ و همه پسندیه ولی سیستم تعلیق مستقل در جلو و چند اتصالی در عقب، باعث ایجاد یک سواری خشک و اسپورت شده در مقایسه با رقباش مثل معروف به گروه مرگ – چون تویوتا Rav4 ، هوندا CR-V ، بی ام و X3 ، مرسدس بنز GLK ، هیوندای توسان ، آئودی Q5 ، فورد Escape و نیسان قشقایی بدلیل ظاهر و قیمت نسبتا مناسبش فروش خوبی داشته و در ضمن اسپورتیج یه خودروی مینی شاسی بلند مناسب برای شهر هستش انتظار یک شاسی بلند تمام عیار رو ازش نداشته باشین.zero_boy1981@yahoo.com

      موافقم 0
      مخالفم 2
  2. مارال

    ۱۹ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ارزومه همچین ماشین شاستی فلندی داشته باشم خدایا کمکم کن

    موافقم 1
    مخالفم 1
  3. کوروش

    ۲ شهریور ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من اسپورتیج داشتم ولی دوست عزیز سورنتو جیز دیگست حتما جتما سورنتو بخر . هم تیپ داره هم همه چیزای دیکه

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. علیرضا

      ۳ شهریور ۱۳۹۲
      سوابق: (2 ديدگاه)

      سورنتو قیافه نداره اسپورتیج داره لوکس تره قیمت مناسب

      موافقم 2
      مخالفم 0
  4. معین

    ۲۳ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (25 ديدگاه)

    طراحیش حرف نداره وحشتناک قشنگه

    موافقم 3
    مخالفم 0
  5. سروش

    ۲۴ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    به نظر شما اسپورتیج بخریم بهتره یا توسان ؟

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. امیر

      ۲۸ آذر ۱۳۹۲
      سوابق: (21 ديدگاه)

      اسپورتیج الآن 120 میلیون است در حالی که توسا که از جلو شکل سوسک میمونه 130 تومان است . اسپورتیج بهتره ولی سانتافه 2014 از همه بهتره

      موافقم 1
      مخالفم 0
  6. حسام

    ۲۸ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بسیار زیباست

    موافقم 1
    مخالفم 0
  7. یگانه

    ۲۱ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با100میلیون میشه یه اسپورتج 2011 به بالا خرید؟البته اتاق جدیدشو؟لطفا یکی راهنمایی کنه

    موافقم 1
    مخالفم 0
  8. Amir mahdi

    ۳ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (20 ديدگاه)

    بله قطعا یکی پیدا میشه .من درحال حاضر یک پرادو دارم.ولی اسپورتیج هم ماشین خیلی خوبیه.

    موافقم 1
    مخالفم 1
  9. امیر

    ۱۳ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    میشه درموردنحوه استفاده از دنده کمک اسپورتیج 2010 توضیح کامل بدید ؟ / آیا در زمان حرکت ماشین میشه از دگمه 4wd استفاده کرد؟ / آیا مشکلی برای ماشین در زمان حرکت و استفاده از این دگمه ایجاد نمی شه ؟ / ممنون می شم اگه جواب بدید ! /.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. سمیرا

    ۵ خرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دوستان.از قیافه اسپورتیج خوشم میاد. اما چیزی که خیلی برام مهمه نرمی ماشینه. یعنی مدل 2012ش هم این خشکی رو داره؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. Masod

    ۱ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دوستان سلام ..مدتی پیش سوار اسپورتیج 2011 شدم برای اولین بار اونم تو هوای خیلی سرد ..ماشین رو روشن کردم 5 دقیقه نشد دیدم آمپر سنج دما بالا اومد با خودم فکر کردم شاید خرابه ولی وقتی بخاری رو روشن کردم ..گرمه گرم بود عشق کردم ??.صاحب خودرو گفت پیش گرم کن موتور داره ..واقعا داره ؟یا ما توهم زدیم..با تشکر

    موافقم 2
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا