سایر خودروهای آمریکایی

تست داینوی هنسی ونوم F5 را تماشا کنید

هنسی تحویل اولین نمونه‌های ونوم F5 به مشتریان را از نوامبر سال پیش شروع کرده و در حال حاضر مشغول تولید ۲۳ نمونه باقی مانده است، خودروهایی که همگی قبلاً به فروش رفته‌اند. در همین اثنا هنسی یک نمونه پروتوتایپ از هایپرکار خود را روانه تست داینو کرده تا بتواند آن را محک بزند. این یک فرصت خوب برای شنیدن صدای پیشرانه ملقب به “خشم” بوده چراکه تا دور ۸۳۰۰ می‌توان شاهد غرش‌های وحشتناک آن بود.

این ونوم F5 فاقد قطعات بدنه از پیشرانه ۸ سیلندر ۶.۶ لیتری با دو توربو و ردلاین ۸۵۰۰ سود می‌برد. قطعاً صدای تولیدی پیشرانه جذابیت‌های زیادی داشته و ما منتظر تست حداکثر سرعت آن هستیم، چیزی که بسیار خبرساز بوده است. فعلاً ما می‌توانیم صدای آزاد شدن ۱۸۱۷ اسب بخار و ۱۶۱۷ نیوتون متر گشتاور در تست داینو را بشنویم.

پیشرانه یاد شده اساساً بر پایه نیروگاه ۸ سیلندر LS جنرال موتورز شکل گرفته اما بسیار تغییر یافته و از کارتل خشک جدید، سوپاپ‌های تیتانیومی، بلوک آهنی قالب‌گیری شده و انژکتورهای سوخت متفاوت سود می‌برد. سیستم مدیریت پیشرانه نیز جدید بوده و از مسابقات درگ گرفته شده است. جایگزین ونوم GT صدای خام گیرایی داشته و نیروی تولیدی را از طریق گیربکس ۷ سرعته تک کلاچه نیمه اتوماتیک به چرخ ها می‌فرستد.

این تیونر مشهور مشکلی با فروش محصول ۲.۱ میلیون دلاری خود که فاقد ایربگ است ندارد. همین نبود ایربگ باعث شده ونوم F5 فقط بتواند در برخی رویدادها و نمایشگاه‌ها شرکت کند و کارکرد آن در سال نباید بیشتر از ۴ هزار کیلومتر باشد.

امسال امیدواریم شاهد تلاش‌های هنسی برای شکستن رکورد حداکثر سرعت باشیم. قاعدتاً جنگ شدیدی بین ونوم F5 و تواتارا رخ خواهد داد هرچند کونیگ زگ هم می‌تواند وارد میدان شود. باید منتظر ماند و دید کدام خودرو اولین بار از مرز سرعت ۵۰۰ کیلومتر در ساعت رد می‌شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. محمد امین

    ۱۷ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (2175 ديدگاه)

    صداش شبیه به ماسل کار های قدیمی هیت بعضی کقت ها هم مثل پورشه ی 917
    درکل خیلی صدای جذابی داره

    موافقم 26
    مخالفم 1
  2. محمد مختاری آذر

    ۱۷ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (1000 ديدگاه)

    عجب صدای جذابی داره ولی به نظر من جسکو ابسلوت زودتر از همه رکورد خواهد شکست فقط مشکل موجود یک پیست مناسب هستش که ندارند البته قبلا تو نوادا آمریکا انجام میداند ولی اونجا برای به داکثر سرعت رسیدن جسکو کوتاه هستش
    چون بوگاتی مال فولکس واگن بود فولکس واگن پیست اختصاصی خود را برای شکستن رکورد داد

    موافقم 14
    مخالفم 4
  3. Yasin

    ۱۷ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (243 ديدگاه)

    چه عجب یه خبری از F5 اومد

    موافقم 6
    مخالفم 1
  4. Nima

    ۱۷ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (1658 ديدگاه)

    عجب هیولایى.
    وااااقعا خوش صداست!
    واقعا خوش صدا.
    بخصوص pop and bang زیباش!
    صداى یه V8 آمریکایى اصیل و قدیمى

    موافقم 23
    مخالفم 1
    1. یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.

      ۱۷ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (2354 ديدگاه)

      باز هم قدرت نمایی آمریکایی به سبک پوشرادها.اینم برا اون عزیزانی که میگفتن پوشراد توان رسیدن به دور بالا نداره.تواتارا هم بیش از 8000 دور در دقیقه دور میگیره البته تا 10000 دور هم میرسن مثال نسکار.منتظر شکستن رکورد تواتارا توسط هنسی هستیم.و شکست رکورد 500 کیلومتر توسط هر دو این غولها

      موافقم 19
      مخالفم 13
      1. AMIN (M.A.S)

        ۱۸ دی ۱۴۰۰
        سوابق: (820 ديدگاه)

        علت اینکه این انجین ها در مقایسه با هلکت یا سری LT دور بالا هستن اینه که میل لنگ تخت هستن و میبینید نرخ گشتاور همین انجین فیوری کمتر از قدرت هست (خیلی جالبه که بیس هردو انجین تواتارا و فیوری سری LS جنرال موتورز هست) حداکثر گشتاور این انجین هم طبق ادعای هنسی توی 5500RPM بدست میاد
        ولی در عمل اگه ریسک اسیب و خرابی زیاد رو بخوایم تحمل کنیم خب انجین های غیر مسابقه ای OHC توانایی دور گیری خیلی بیشتری حتی از نسکار ها دارن مثلا همون انجین کازورث که فراتر از 11000RPM دورمیگیره
        اگر بخوایم وارد دنیای ریسینگ بشیم میبینیم در دورگیری انجین های پوشراد نسکار ها اصلا قابل قیاس با فرمول یک ها نیستن چون فرمول یک تا 18000RPMهم دور میگیره
        ولی اون انجین در میزان گشتاور و استفاده بهینه ازش واقعا کارایی نداره درحالی که پوشراد حتی دور بالاش چون گشتاورش در دورهای پایین تر در دسترسه برای خودرو سنگین تر مثل چلنجر خیلی بهتر از فرمول یک هست
        در کل این قضیه که پوشراد ها نسبت به OHC ها حداکثر دور کمتری دارن به نظرم خیلی عیب به حساب نمیاد ولی بالاخره باید قبول کرد که در دورگیری ضعیف تر (محدود تر) از OHCها هستن

        موافقم 11
        مخالفم 1
  5. Aboalfazl demon

    ۱۷ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (519 ديدگاه)

    کونیگزگ
    بوگاتی _ ریماک
    هنسی ونوم
    کدام یک مرز ۵۰۰ کیلومتر بر ساعت رو سریعتر رکورد میزنن؟؟؟؟

    موافقم 6
    مخالفم 1
    1. A.Safi

      ۱۸ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (1 ديدگاه)

      بوگاتی که نه،ریماک که به هیچ وجه نمیتونه،فقط میمونه هنسی و کونیگزگ که به نظرم کونیگزگ جسکو سریع تر خواهد بود اما من خودم شخصا طرفدار ونوم 5 هستم

      موافقم 9
      مخالفم 1
  6. R@m!n

    ۱۷ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (2243 ديدگاه)

    موتوری پوشراده LS7 کوروت که هنسی اسمشو گذاشته FURY به شخصه حس می کنم جنرال موتورز هم تو توسعه این ماشین دخیله اون خیلی زیاد .

    یه سری به جزئیات این موتور بزنیم:

    این موتور نسبت قدرت به وزن 1196 اسبی داره که همون سوراخ های سیلندر LS رو داره و با کم کردن قطرشون از 104.8 میلیمتر به 95.25 میلیمتر تلاش کردن تا به کمک های توربوهای دوقلوی برند precision که روکش های سرامیکی داره با فشرده کردن بیشتر هوا دور موتور رو به 8200 دور برسونن که برای یه موتور پوشراد واقعا عدده بزرگیه.

    هر بانک سیلندر هم توسط یه چرخه کمپرسور 76 میلیمتری مجزا که هوای مورد نیاز برای یه موتور 1300 اسبی رو فراهم می کنه.
    توربوهای precision یک محفظه کمپرسور تیتانیوم با چاپ سه بعدی برای هر توربوشارژر طراحی کرده که هوای 23psi را به دو بدنه دریچه گاز که به یک منیفولد ورودی آلومینیومی متصل شده پمپ می کنه که بالای موتور قرار داره و بعد از اون هوا از طریق یک اینترکولر آب خنک که بین محفظه ورودی و رانرهای پایینی قرار داره، به سمت پایین فشار میاره.
    کارهای زیادی برای تقویت پایه های ساختاری موتور برای گشتاور بالا انجام شده از جمله:
    – استفاده از فولاد تقویت شده پیستون ها، میله های اتصال، پیچ های میله و بلوک موتور از اول ساخته شدن، در حالی که میل لنگ، کلاهک های اصلی، میله های فشار و میل بادامک از فولاد بیلت ساخته شده اند. دریچه‌های خروجی از اینکونل ساخته شده‌اند که یک ماده سبک وزن درجه F1 است، و تابه روغن خشک کن از جنس آلومینیوم بیلت است (بیلت آلومینیوم ، یک نوع شمش آلومینیومیه که بیشتر در صنایع اکستروژن یا برون ریزی کاربرد داره که خلاصش ختم میشه به آلومینیوم یا هر فلزی با کیفیت بسیار بال و بسیار مقاوم).
    همچنین دریچه های دمنده، دو بدنه دریچه گاز 90 میلی متری جریان را به منیفولد ورودی کنترل می کنند. زیر اینترکولر یک منیفولد دوم قرار داره که هوای خنک را در خود نگه می داره و قبل از اینکه توسط دو انژکتور نصب شده در پورت پاشیده شود، وارد رانرهای جداگانه می شود.
    نسبت تراکم رو 10.0:1 تنظیم شده. در همین حال، سر سیلندرهای با جریان بالا از فنرهای دو سوپاپ برای تحمل بار شدیدی که تحت آن قرار خواهند گرفت، استفاده می‌کنن و برای استحکام بیشتر، هر درپوش اصلی سیلندر دارای شش پیچ است.

    به علاوه یک سیستم روغن‌کاری چهار مرحله‌ای داره، سیستم اگزوز به گونه ای طراحی شده است لوله‌های رانر بلند در یک نقطه جمع می‌شن قبل از اینکه گازها که توسط یک دریچه ضایعات خارجی کنترل می‌شن، در لوله‌های 3.0 اینچی تخلیه شوند که در نهایت با یک سیستم اگزوز تیتانیومی 3.5 اینچی تخلیه می شن.
    این ماشین تمام قدرتشو توسط یه گیربکس 7 سرعته تک کلاچ فقط به چرخ عقب می فرسته.

    توسعه شاسی F5 توسط John Heinricy، مدیر سابق بخش پرفورمنس جنرال موتورز انجام شده. بیشتر از 70 درصد بدنه ماشین از فیبر کربن (به جز سقف و درهای آلومینیومی) ساخته شده به طوری که بدنه لخت ماشین فقط 86 کیلو وزن داره.

    این ماشین بیشتر یه نمونه تیون سنگین از کوروت بنظر میاد و به شخصه فکر می کنم جنرال موتورز خیلی بیشتر از چیزی که شواهد موجوده تو ساخته این ماشین دخیله (هر چند اشاره ای نمیشه و اسم هنسی همه جا برده میشه) چون این لقمه برای تیونری که اوجه هنرش چپوندن یه سوپرشارژ گنده تو فرق سر موتورای پوشراد هست خیلی بزرگه، شایدم اشتباه می کنم.

    در کل نمیشه به این ماشین گفت یه محصول انقلابی ولی خب قراره کارهای بزرگی بکنه. امیدوارم به وعده هاشون عمل کنن.

    موافقم 21
    مخالفم 2
    1. VIPER

      ۱۷ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (2599 ديدگاه)

      ایول داداش از کامنتت حسابی لذت بردم

      موافقم 13
      مخالفم 1
    2. جناب ایکس

      ۱۸ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (1467 ديدگاه)

      ایول، بسیار مفید و جالب. لذت بردیم.

      موافقم 6
      مخالفم 0
  7. جناب ایکس

    ۱۸ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (1467 ديدگاه)

    جااااااان🤤🤤🤤…
    صدای موتور ناسکار میده

    موافقم 8
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا