بی ام و

رونمایی از قایق عجیب بی ام و در جشنواره فیلم کن

این قایق می‌تواند مسافت ۱۰۲ کیلومتر را با سرعت ۵۵.۵۶ کیلومتر بر ساعت بپیماید.

بی‌ام‌ و در اقدامی غیرمنتظره از یک قایق هیدروفویل یا بر فراز آب‌رو برقی رونمایی کرد. این وسیله نقلیه که «The Icon» نام دارد حاصل همکاری خودروساز آلمانی و قایق‌سازی مشهور «تاید» (TYDE) است. این محصول مشترک در جشنواره فیلم کن پرده‌برداری شد.

درست است که الکتریسیته هنوز جای خود را به اندازه کافی در پیشرانه‌های قایق‌ها باز نکرده اما این طرح مفهومی تلاش کرده تا ذهنیت موجود درباره پیشرانه‌های یادشده را تغییر دهد. بی‌ام‌و در معرفی این محصول قدمی فراتر از قبل برداشته و اعلام کرده که این هیدروفویل یک مدل مفهومی نیست و باید آن را یک «محصول آماده تولید» برای مصارف تجاری و شخصی دانست.

باواریایی‌ها درباره پیشرانه برقی آیکان می‌گوید از یک بسته باتری شش تایی به مجموع ظرفیت ۲۴۰ کیلووات ساعت استفاده کرده‌اند که توان تولید ۱۳۴ اسب بخار قدرت را دارد و نهایتا سرعت قایق را به ۵۵.۵۶ کیلومتر بر ساعت یا ۳۰ گره می‌رساند. خوشبختانه فناوری باتری این هیدروفویل می‌تواند تا ۱۰۲ کیلومتر پشتیبان کاربری آن باشد که خود نویدبخش پیشرفت‌های بیشتر در حوزه قایق‌های برقی به شمار می‌رود.

یکی از اصلی‌ترین فاکتورهایی که باعث شده قایق پیل‌پیکر بی‌ام‌و به این سطح از گستره قابل‌پیمایش برسد، طراحی هیدروفویل و نوع حرکت بر فراز آب آن است که به ادعای سازنده از تلفات انرژی آن کم کرده و در مقایسه با نمونه‌های عادی تا ۸۰ درصد انرژی کمتری لازم دارد.

به‌صورت کلی، منطق کار هیدروفویل‌ها به این صورت است که قایق روی پره‌های متصل به ستون‌های عمودی زیر خود سوار می‌شود و بدنه آن پس از حرکت دیگر با سطح آب تماس ندارد. نتیجه این طراحی مدرن ضربات کمتر ناشی از برخورد با موج، سواری نرم‌تر و مصرف انرژی حداقلی برای قایق‌ها به شمار می‌رود. همچنین ارتعاشات حاصل از ضربه‌ها کمتر به موتور قایق وارد شده و استهلاک آن را کاهش می‌دهد.

تنها صدایی که درون کابین این قایق شنیده می‌شود صدای پیشفرضی است که توسط آهنگ‌ساز مشهور، «هانس زیمر»، آماده شده؛ این آهنگ‌ساز بزرگ وظیفه ساخت صدای چندین محصول برقی دیگر از برند بی‌ام‌و را برعهده داشته است. سیستم پخش صدای دالبی اتموس هم وظیفه پخش این صدا و سایر موسیقی‌ها را دارد و به‌عنوان یک پکیج لوکس و با کیفیت، صدایی فوق‌العاده را در کابین آیکان پخش می‌کند.

از بخش‌های چشمگیر بیرونی که گذر کنید به کابین بی‌نظیر و فوق‌لوکس محصول بی‌ام‌و می‌رسید که میزان یک سکان مجهز به نمایشگر باکیفیت برای نمایش اطلاعات ضروری است. این نمایشگر ۳۲ اینچی از نسل هشتم سیستم iDrive بی‌ام‌و سود می‌برد و رابط کابری مشابه سیستم‌های داخلی خودروهای بی‌ام‌و دارد؛ بنابراین از سیستم فرامین صوتی بی‌ام‌و نیز پشتیبانی می‌کند. طراحان تلاش خود را کرده‌اند تا با استفاده از المان‌هایی چون نورپردازی‌های داخلی و چراغ‌های LED، حال‌وهوای خودروهای باواریا را بازسازی کنند.

هیدروفویل بی‌ام‌و ۱۳.۱۴ متر طول و ۴.۳۱ متر پهنا در کشیده‌ترین نقطه عرض خود دارد؛ بنابراین می‌تواند تعداد مناسبی سرنشین را بدون مشکل جابه‌جا کند. بی‌ام‌و سخنی از ادامه ساخت قایق‌ها به شکل تولید انبوه سخنی به میان نیاورده است اما با ساخت این قایق روشن کرد که توانایی آن را دارد. نظر شما درباره یک قایق از برند اسپرت آلمانی چیست؟ آیا بی‌ام‌و اقبالی در این بازار دارد؟!

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۱ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۴ دیدگاه‌ها

  1. سیاوش

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (47 ديدگاه)

    130 اسب بخار کم نیست ؟

    موافقم 15
    مخالفم 8
    1. Mr Tiger

      ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (19 ديدگاه)

      داداش تزیلی نیست… یه قایق رو آبه که اصن همه ی زیر قایق هم با آب برخورد نداره و فقط چنتا اهرم تو آبه… قرار نیست سرعتشم ۲۵۰ کیلومتر بشه…

      موافقم 4
      مخالفم 1
  2. R/T

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (962 ديدگاه)

    چقدر لوکس

    موافقم 13
    مخالفم 3
  3. احسان

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (11 ديدگاه)

    ای کاش کف قایق هم از شیشه بود تا سرنشین ها آب دریای زیر پاشون رو هم ببینن

    موافقم 4
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا