تجربه و آزمایششورلت

اولین رانندگی با کوروت E-Ray هیبرید؛ سرعت شگفت‌انگیز با راحتی فوق‌العاده

شورلت کوروت E-Ray یک سوپراسپرت پیشرفته و بسیار راحت است که با فشردن پدال گاز به هیولایی با پرفورمنس در حد هایپرکارها تبدیل می‌شود.

تکامل یا مرگ. این اعتقاد چارلز داروین بود که در مورد خودروها هم صدق می‌کند. بارزترین مصداق این موضوع شورلت کوروت است. وقتی در نسل C8 پیشرانه به پشت صندلی‌ها انتقال یافت، کوروت به چیزی شبیه یک سوپراسپرت ایتالیایی تبدیل شد. C8 فراری بودن خود را با Z06 و آن پیشرانهٔ V8 تنفس طبیعی میل‌لنگ تخت عمیق‌تر کرد و حالا تکامل بعدی، E-Ray با پیشرانهٔ هیبریدی و سامانهٔ چهارچرخ محرک است که کوروت را بیش‌ازپیش به یک سوپراسپرت چهارفصل تبدیل نزدیک می‌کند.

در این ماشین اما به بهانهٔ کاهش مصرف سوخت، پرفورمنس از بین نرفته و E-Ray همچنان سریع است، خیلی سریع. برخلاف سوپراسپرت‌های هیبریدی رو به رشد بازار مثل فراری ۲۹۶ GTB و مک‌لارن آرتورا، E-Ray را نمی‌توان برای شارژ به برق وصل کرد و موتور الکتریکی آن صرفاً افزایش‌دهندهٔ قدرت است تا کاهش‌دهندهٔ مصرف سوخت. E-Ray قطعاتی را از هردو مدل استینگری پایه و Z06 قرض گرفته است. پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری V8 با سیستم اگزوز پرفورمنس و ۴۹۵ اسب بخار قدرت از استینگری گرفته شده و بدنهٔ عریض‌تر، ترمزهای کربن سرامیکی و لاستیک‌های پهن نیز متعلق به Z06 هستند.

سیستم هیبریدی E-Ray از یک موتور الکتریکی کوچک که به چرخ‌های جلو نیرو می‌دهد و در جلوی کابین نصب شده، یک پکیج باطری ۱.۹ کیلووات ساعتی که در تونلی بین سرنشینان قرار دارد و سیستم خنک‌کنندهٔ اضافی برای کنترل دمای باطری‌ها تشکیل شده است. این سیستم با ۱۶۰ اسب بخار قدرت، مجموع خروجی قوای محرکه را به ۶۵۵ اسب بخار قدرت و ۸۰۷ نیوتن متر گشتاور می‌رساند که فقط ۱۵ اسب بخار از Z06 کمتر است و از آرتورا گشتاور بیشتری دارد.

قوای محرکهٔ هیبریدی اما تنها چیزی نیست که برای اولین با در کوروت می‌بینیم زیرا E-Ray همچنین اولین کوروت چهارچرخ محرک هم محسوب می‌شود. E-Ray با گشتاور فوری موتور الکتریکی، قدرت بالای پیشرانهٔ V8 و کشش چهارچرخ محرک، پرفورمنس فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌کند که به‌راحتی در دسترس است. چنین شتاب گیری سریعی را معمولاً در خودروهای الکتریکی پرفورمنس مثل تسلا یا لوسید می‌بینیم.

خودروی آزمایشی ما به لاستیک‌های میشلن تابستانی (یک آپشن ۵۰۰ دلاری) و تنظیمات تعلیق مناسب پیست مجهز بود. با استفاده از لانچ کنترل، ظرف ۲.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت رسیدیم. این سریع‌ترین شتابی است که تاکنون برای یک کوروت ثبت کرده‌ایم و ۰.۱ ثانیه از Z06 سریع‌تر است. E-Ray هیبریدی ۴۰۰ متر را هم در ۱۰.۶ ثانیه طی کرد. این کوروت همچنین به لطف لاستیک‌های فوق پهن میشلن (۲۷۵ در جلو و ۳۴۵ در عقب)، چسبندگی بسیار خوبی هم دارد و در آزمایش ما شتاب جانبی ۱.۰۸ جی را ثبت کرد. این خودرو از سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت نیز در ۴۶.۳ متر متوقف شد و همهٔ این‌ها در حالی است که E-Ray با وزن ۱۸۰۰ کیلوگرم، حدود ۱۳۵ کیلوگرم از Z06 سنگین‌تر است.

بااین‌وجود، ژن استینگری به‌وضوح در ذات E-Ray احساس می‌شود. برخلاف Z06 وحشی و پرسروصدا، E-Ray کوروتی اهلی است که راحتی و آرامش جاده‌ای شگفت‌انگیز C8 استینگری را نشان می‌دهد. سواری این کوروت هیبریدی به لطف کمک‌فنرهای مغناطیسی، تقریباً به‌خوبی استینگری است هرچند که آن لاستیک‌های عظیم سروصدای بیشتری دارند. در جاده‌های پیچ‌درپیچ، E-Ray با همان سرعت استینگری به فرمان دادن‌های راننده پاسخ می‌دهد و با چسبندگی فوق‌العاده‌ای به همان سمتی که اشاره می‌کنید حرکت می‌کند. ترمزها نیز قدرتمند و بدون کاهش توان هستند.

شورلت برای اینکه نشان دهد کوروت E-Ray در پیست هم خودروی توانمندی است، امکان زدن چند دور در پیست بین‌المللی پیکس پیک را فراهم کرده بود. هندلینگ پایدار، چسبندگی بالا و ترمزهای عالی، بیدار کردن لوئیس همیلتون درونی راننده را برای هدایت خودرو آسان می‌کند. هرچند هنوز هم Z06 پیست محورترین عضو خانوادهٔ Z06 است اما E-Ray عملکردی بسیار نزدیک به آن دارد. سیستم کنترل سواری مغناطیسی، تعادل بی‌مشکلی را فراهم می‌کند و به کنترل وزن سنگین‌تر خودرو حتی در تنگ‌ترین پیچ‌ها کمک خواهد کرد درحالی‌که پایداری و چسبندگی E-Ray هم عالی است.

به لطف حالت استیلث سیستم هیبریدی می‌توان بدون بیدار کردن همسایه‌ها با صدای V8 از محله خارج شد. در این حالت می‌توان حدود ۸ کیلومتر را به‌صورت تمام الکتریکی با حداکثر سرعت ۷۰ کیلومتر بر ساعت پیمود. در این حالت، کوروت خودرویی دیفرانسیل جلو خواهد بود. هنگام رانندگی معمولی، سیستم هیبریدی آن‌قدر خوب با موتور V8 ادغام شده که بدون دیدن صفحه آمپر هرگز متوجه نخواهید شد چه زمانی نیروی برق به کمک موتور بنزینی می‌آید. این سیستم اما تأثیری در کاهش مصرف سوخت ندارد و E-Ray دقیقاً مثل استینگری در هر صد کیلومتر به‌صورت ترکیبی به ۱۲.۴ لیتر بنزین نیاز خواهد داشت.

در ظاهر اما E-Ray آن‌قدرها جذاب به نظر نمی‌رسد و هرچند از همان بدنهٔ عریض Z06 استفاده می‌کند اما از بسیاری از قطعات بیرونی برادر پیست محور خود بی‌بهره است. همچنین در اینجا همهٔ قطعات سپر جلو همرنگ بدنه هستند و در عقب هم خبری از سر اگزوزهای میانی Z06 نیست. علاوه بر این، به نظر می‌رسد E-Ray به عایق‌های صوتی بیشتری نیاز دارد زیرا هنگام حرکت با سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت، ۷۶ دسی‌بل سروصدا در داخل کابین ثبت می‌شود که تجربهٔ رانندگی راحت با یک کروزر مسافرتی را مخدوش می‌کند.

جمع‌بندی

قیمت کوروت E-Ray از ۱۰۶,۵۹۵ دلار آغاز می‌شود که قطعاً ارزان نیست اما در مقایسه با رقبایی مثل مک‌لارن آرتورای ۲۳۷ هزار دلاری، بسیار ارزشمند خواهد بود. چنین رقمی برای پرفورمنسی در حد هایپرکار، تعادل در پیست و تجربهٔ رانندگی راحت‌تر از C8 بهای بسیار کمی خواهد بود. بطورکلی، E-Ray شخصیت دوگانه‌ای دارد که پرفورمنس وحشیانه Z06 را با راحتی بزرگراهی استینگری ترکیب می‌کند. این یک کروزر راحت برای مسافت‌های طولانی است که در پیست تقریبا به خوبی Z06 عمل می‌کند. E-Ray با ۷,۸۰۰ دلار قیمت کمتر از برادر پیست محور خود به همراه رفتار گرند تورر مانند استینگری، پیشنهاد جذابی است که به‌سختی می‌توان از آن گذشت هرچند که صرف‌نظر کردن از Z06 با اختلاف قیمتی بسیار اندک هم دشوار خواهد بود.

مشخصات فنی

Chevrolet Corvette E-Ray 2024

پیشرانه ۶.۲ لیتری V8 هیبریدی
قدرت ۶۵۵ اسب بخار
گشتاور ۸۰۷ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته دوکلاچه
محور محرک چهارچرخ
شتاب صفر تا ۹۶ ۲.۵ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۰.۶ ثانیه
توقف از ۱۱۰ ۴۶.۳ متر
شتاب جانبی ۱.۰۸ جی
حداکثر سرعت ۲۹۵ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ۱۲.۴ لیتر ترکیبی
طول ۴,۶۸۹ میلی‌متر
عرض ۲,۰۲۴ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۲۳۴ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۲,۷۲۳ میلی‌متر
وزن ۱۷۹۸ کیلوگرم
حجم صندوق بار ۳۷۰ لیتر
ظرفیت سرنشین ۲ نفر
قیمت پایه ۱۰۶,۵۹۵ دلار
قیمت تست‌شده ۱۱۳,۹۸۵ دلار

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵۷ رای
منبع
Car&Driver

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. مازیار

    ۲۲ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (819 ديدگاه)

    مشخصات خوبی داره اما از اونجایی که اینروزها همه دارن به سیم آخر میزنن انتظار برای غول‌های مرحله آخر بازار گرم تری داره

    موافقم 28
    مخالفم 2
  2. سالار جان خان جان فصل

    ۲۲ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (368 ديدگاه)

    تمام

    موافقم 31
    مخالفم 0
  3. corvette

    ۲۲ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (304 ديدگاه)

    این یک کوروت برای روز مره هستش
    و قیمت خوبی هم داره
    آره وزنش سنگین شده قطعا . ولی خب . یه سوپر اسپرت دیلی هستش و بی آزار
    انتظار z06 نداشته باشید از این ماشین
    در نوع خودش کارش رو خوب انجام داده

    موافقم 25
    مخالفم 0
  4. مانی

    ۲۲ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (58 ديدگاه)

    به نظرم شورولت کوروت یکی از باصرفه ترین سوپر اسپرت های جهان از نظر قیمت است و ارزش خرید بالایی دارد.

    موافقم 45
    مخالفم 3
  5. نشناسی بهتره

    ۲۲ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (390 ديدگاه)

    بشدت منتظر zora و zr1 هستم
    کوروت بتاز که داری عالی میتازی🙏💪

    موافقم 22
    مخالفم 4
  6. SR71

    ۲۲ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    قدرت نمایی به سبک امریکا .
    شکست دادنش از لحاظ ارزش پول در برابر پرفورمنس فعلا غیر ممکنه .
    واقعا ظلم و حماقته که به این ماشین میگن سوپراسپرت فقرا .
    این c8 رنسانس سوپر اسپرتاست .

    موافقم 33
    مخالفم 3
  7. Saman

    ۲۲ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (181 ديدگاه)

    شاهکار و مهندسی ناب و بی نظیر US.

    موافقم 27
    مخالفم 4
  8. سوشیانت

    ۲۲ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1952 ديدگاه)

    ایول مهندسی آمریکایی یعنی این تو شتاب مکلارن آرتورا رو شکست میده💪🇺🇲 در ضمن بنز اولین ماشین بنزینی جهان رو ساخت و با این حساب باید بگیم همه ماشین ها یه جور بنزن؟! قطعا نه پس این هم دلیل نمیشه که بگیم شورولت کوروت یه جور فراریه چون تکنولوژیشون کاملا باهم فرق داره

    موافقم 20
    مخالفم 15
    1. دانیال_Surrey،England

      ۲۲ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (2788 ديدگاه)

      ایول به شما که یک دهم سریع تر به لطف سامانه چهار چرخ رو اینقدر بزرگ میکنید.

      موافقم 15
      مخالفم 15
      1. فرهاد

        ۲۳ مهر ۱۴۰۲
        سوابق: (689 ديدگاه)

        همین کوروت e-ray که فقط ۱۱۳ هزار دلار قیمت داره ، خیلی راحت ۹۰ درصد سوپرکار های چند صد هزار دلاری مکلارن رو شکست میده !!

        موافقم 14
        مخالفم 5
      2. سوشیانت

        ۲۳ مهر ۱۴۰۲
        سوابق: (1952 ديدگاه)

        اگه اینطوری بخوایم بگیم مکلارن آرتورا از کوروت c8 z06 که دف عقبه و موتور برقی هم نداره باز شتابش کمتره پس بهونه نیار

        موافقم 4
        مخالفم 6
  9. محمد ب

    ۲۲ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (214 ديدگاه)

    اگه این سیستم هیبریدی روی zo6 نصب میشد آخرت ماشین میشد

    موافقم 13
    مخالفم 0
  10. Enzo Ferrari 2008

    ۲۲ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    رقیب خوبی برای فراری هست!!

    موافقم 13
    مخالفم 2
    1. amir

      ۲۳ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (2395 ديدگاه)

      ولی من حتی اگه از فراری هم سریع تر باشه بازم فراری رو ترجیح میدم

      موافقم 2
      مخالفم 11
  11. blackwing

    ۲۲ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (917 ديدگاه)

    واقعاً خفنه
    حالا ببین ZR1 و Zora چی قراره باشن

    موافقم 10
    مخالفم 2
  12. حسن

    ۲۴ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1363 ديدگاه)

    واقعا تاسف اوره به نظرم قدر نادیده ترین خودروی تولید سال 2024 بوده
    ۶۵۵ اسب بخار قدرت و سامانهٔ چهارچرخ محرک شتاب ۲.۵ ثانیه و ۴۰۰ متر را در ۱۰.۵ ثانیه
    هر کمپانی دیگه یک خودرو با این مشخصات زده بود دنیا را اسفالت میکردن

    موافقم 5
    مخالفم 0
    1. امیر

      ۲۴ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (689 ديدگاه)

      این تازه اول راه برای نسل هشتم کوروت هست ! هنوز قدرتمندا یعنی zr1 و zora رونمایی نشدن ، واقعا دوست دارم ببینم اروپایی ها چه برنامه ای برای رقابت این دو هیولا مخصوصا zora هزار اسبی دارن !؟ ( تازه قراره نسخه تمام الکتریکی c8 هم تولید بشه که شایعات میگن ممکنه از zora هم پر شتاب تر باشه )

      موافقم 2
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا