خودروهای چینی

استقبال قابل‌توجه از BYD دنزا D9؛ یازده هزار خریدار در 12 ساعت اول فروش!

شرکت دنزا متعلق به BYD چین اعلام کرد در ۱۲ ساعت اول عرضه مینی ون D9 حدود یازده سفارش برای آن دریافت کرده است.

پیش‌فروش خودروها در روزهای اول عرضه یک ابزار بازاریابی مهم و کلیدی است که برندهای چینی از آن استفاده می‌کنند تا روی خریداران و همچنین رقبا تأثیر بگذارند. دنزا اعلام کرده است در ۱۲ ساعت اول عرضه مینی ون D9 تعداد ۱۱,۲۸۷ سفارش خرید را دریافت کرده است؛ اما شرکت لی اتو به عنوان رقیب دنزا اشاره ای به آمار استقبال از مینی ون جدید مگا نداشته و ارزش سهام شرکت نیز از زمان عرضه مگا تاکنون افت حدود ۱۸ درصدی را نشان می‌دهد.

استقبال اولیه از یک خودرو معمولا نشان دهنده عملکرد آن در بازار است و برندهایی که اشاره ای به این آمار نمی‌کنند احتمالاً شاهد استقبال سردی از طرف مشتریان بوده‌اند. مینی ون به‌روز شده D9 که به برند لوکس دنزا تعلق دارد رقیبی برای لی اتو مگا به شمار می‌رود. این دو خودرو اخیراً سر و صدای زیادی در بازار خودروهای چندمنظوره چین به راه انداخته‌اند هرچند به نظر می‌رسد سرنوشت متفاوتی در انتظار D9 و مگا خواهد بود. BYD دنزا D9 به‌روز شده چندی پیش در مراسم ویژه‌ای در پکن معرفی شد. این خودرو به دو صورت هیبریدی و تمام برقی قابل انتخاب خواهد بود. مدل هفت‌نفره دنزا D9 DM-i هیبریدی با ۵ تریم عرضه می‌شود و قیمت پایه حدود ۴۷ هزار دلاری دارد. مدل برقی هفت‌نفره D9 EV نیز با قیمت حدود ۵۳ هزار دلار در دسترس خریداران قرار می‌گیرد. با این تفاسیر چینی‌ها قیمت مدل هیبریدی و برقی D9 را به ترتیب ۱۴۰۰ و ۲۲۰۰ دلار کاهش داده‌اند.

این مینی ون همچنین به‌صورت چهارنفره و با عنوان پایونیر هم در دسترس است و قیمتش به ۸۴ هزار دلار می‌رسد. شایان ذکر است قیمت همین مدل قبل از به‌روزرسانی دنزا حدود ۹۲ هزار دلار بوده است؛ اما لی اتو مگا به‌صورت رسمی در هفته قبل معرفی شد و پدال نیز خبر مربوط به آن را منتشر کرد. این برند چینی از مگا به عنوان بزرگ‌ترین و جادارترین خودروی سواری و برقی جهان نام می‌برد هرچند به نظر می‌رسد این ادعا درست نباشد.

لی اتو مگا در حال حاضر فقط با تریم مکس و قیمت حدود ۷۸ هزار دلار در دسترس است و به این ترتیب گران‌ترین محصول شرکت لی اتو به شمار می‌رود. اگرچه مدیران شرکت مکرراً تأکید دارند که مگا در بازه قیمتی فراتر از ۷۰ هزار دلار پرفروش‌ترین خودروی بازار چین خواهد بود اما به نظر می‌رسد عملکرد اولیه آن در بازار ناامید کننده بوده است. لی ژیانگ مؤسس و مدیرعامل این برند یک روز قبل از رونمایی مگا اظهار داشت تعداد افرادی که سپرده رزرو ۷۰۰ دلاری برای خرید مگا را پرداخت کرده‌اند بیشتر از کل فروش خودروی L9 در سال ۲۰۲۲ بوده است.

البته نه مدیرعامل و نه سایر مدیران این شرکت اشاره ای به آمار پیش‌فروش مگا در ساعات اولیه نداشته‌اند. اگرچه لی اتو آمار موردبحث را منتشر نکرده اما برخی کانال‌های دیگر می‌گویند میزان پیش‌فروش مگا کمتر از انتظارات قبلی بوده است. چندین رسانه خودرویی نیز اخیراً به آمار پیش‌فروش کمتر از ۴ هزار دستگاهی مینی ون لی اتو در ۷۲ ساعت اولیه عرضه اشاره کرده‌اند. مدیران شرکت هدف اولیه خود را فروش ماهانه ۸ هزار دستگاه اعلام کرده بودند اما به نظر می‌رسد این ناکامی در عرضه اولین محصول برقی لی اتو برای شرکت گران تمام شده و ارزش سهام آن حدود ۱۸ درصد افت کرده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۵ دیدگاه‌ها

  1. فريد

    ۱۸ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (507 ديدگاه)

    من خودم دوست دارم از اینا داشته باشم. خوراکه سفرن این ماشینا

    موافقم 10
    مخالفم 5
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۱۸ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (10232 ديدگاه)

      یه کپی ضایع از لکسوس و تویوتا ون لوکس!!!

      موافقم 12
      مخالفم 10
      1. Mr

        ۲۵ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (726 ديدگاه)

        از باتری حالت جامد چه خبر؟
        لکسوس و تویوتا برقی هم زدن جدیدا؟
        (دوست ندارم برندی رو تحقیر کنم ولی وقتی ایراد حاج عبدالعظیمی میگیری مجبور میشم جواب بدم)

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. ۱۸ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (3305 ديدگاه)

    من میگم هایما 7x از این بهتره

    موافقم 3
    مخالفم 12
  3. Mj

    ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    چقدر زشته

    موافقم 3
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا