سام کاویانی: بهتازگی پای سدان کوچکی از دیار اژدهای زرد به محوطه شرکت کرمان موتور باز شده است. گویا خط تولید این سدان شرقی آماده شده است و اگر اتفاق غیرمترقبهای رخ ندهد اولین سری از این خودروها را به زودی در خیابانها خواهیم دید. این سدان کوچک ساختهای از برند محبوب و نامآشنای جک بوده و J4 نام دارد.
جک J4 در بازار چین با نام HEYUE A30 فروخته میشود؛ اما چرا HEYUE؟ درواقع کمپانی جک ساختههای خود را در بازار چین عمدتاً در قالب دو زیر برند به نامهای HEYUE و REFINE به فروش میرساند. برند HEYUE خودروهای ارزانتر جک را شامل میشود و REFINE هم خودروهای گرانتر را دربر میگیرد. مثلاً جک S5 با نام JAC Refine S5 در بازار چین فروخته میشود.
جک J4 برای نخستین بار، ماه نوامبر سال ۲۰۱۲ میلادی و در نمایشگاه خودروی گوآنگژو چین پا به عرصه وجود نهاد و تولید آن نیز یک سال پس از این تاریخ کلید خورد. فرم بدنه آن در مرکز طراحی کمپانی جک در کشور ایتالیا و زیر نظر شخصی به نام دانیل گاگلیون (DANIELE GAGLIONE) طراحی و قالبریزی شد. طراحی بدنه این خودرو تأثیراتی را از برخی ساختههای هیوندای اخذ نموده است که این تأثیرات در کابین این خودرو، رنگ و نمود بیشتری به خود گرفته است. پلت فرم مدل J4 مربوط به خودروهای کامپکت کمپانی جک است و از حیث جایگاه، این خودرو در میانه جک J3 و J5 جای میگیرد. دو خودرویی که پیشتر، در بازار ایران نیز فروخته شدند.
همانطور که گفته شد، طراحی بدنه و داخل کابین جک J4 به ساختههای هیوندای بسیار شبیه است. مثلاً در بدنه، نمای جلو تا حد زیادی از هیوندای سوناتا نسل ششم و یا سری YF الهام گرفته و اگر از زرقوبرق و تناسبات دقیق و برتر نسخه اصلی فاکتور بگیریم، توگویی در جلو با یک نمونه کوچک شده و آبرفته از سوناتا YF روبرو هستیم، شکل چراغها، جلوپنجره و حتی فرم گلگیرها و برآمدگی کاپوت نیز آدمی را به یاد سوناتای نسل ششم میاندازد. در عقب هم فرم چراغها شباهت بسیاری با برادر بزرگتر این خودرو یعنی جک J5 دارد. در کل، نمای خارجی جک J4 از جذابیت درخوری بهره میبرد و در یک کلام زیبا و عامهپسند است.
در داخل، ما با داشبوردی منظم و شستهورفته و با مونتاژی خوب روبرو هستیم که از چیدمان و ارگونومی مناسبی بهره میبرد و در دو رنگ متفاوت نیز قالبریزی شده است. فرم کلی این داشبورد، شباهت فراوانی با نمونه به کار رفته در هیوندای اکسنت دارد و بهویژه در کنسول میانی، این شباهت انکارناپذیر است. در جایجای کابین و داشبورد هم جزییاتی به رنگ نقرهای به کار رفته است و وجود همین امر جذابیتی دوچندان را برای آن خلق نموده است.
جک J4 با یک پیشرانه چهار سیلندر به حجم ۱.۵ لیتر عرضه میشود. توان این پیشرانه معادل ۱۱۱ اسب بخار و گشتاور آن برابر با ۱۴۶ نیوتنمتر است. نیروی حاصل از این پیشرانه بهواسطه یک گیربکس ۵ سرعته دستی و یا اتوماتیک CVT به چرخهای جلوی این خودرو منتقل میشود. جک J4 در مدت زمانی معادل ۱۳.۵ ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت شتاب میگیرد و ماکزیمم سرعت نهایی آن نیز معادل ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت است. فرمان آن از نوع الکتریکی (EPS) است و سیستم تعلیق جلوی آن از گونه مکفرسون استرات و عقب هم از نوع محور پیچشی است. ترمزهای جلویی آن از نوع دیسکی بوده و عقب هم از نوع کاسهای است. مصرف سوخت ترکیبی در نسخه با گیربکس دستی آن معادل ۵.۹ لیتر و در نسخه اتوماتیک ۶.۲ لیتر در هر یکصد کیلومتر مسافت است. استاندارد آلایندگی این خودرو یورو ۴ است.
طول/عرض/ارتفاع این خودرو معادل ۴۴۳۵/۱۷۲۵/۱۵۰۵ میلیمتر و فاصله بین دو محور آن برابر با ۲۵۶۰ میلیمتر است. فاصله کف این خودرو از سطح زمین معادل ۱۶۰ میلیمتر است که رقم بسیار خوبی برای جادههای عمدتاً ناهموار کشورمان است. صندوقعقب بسیار جادار این خودرو هم میتواند ۵۵۰ لیتر بار را در دل خود پذیرا باشد. وزن خالص جک J4 نیز معادل ۱۱۱۰ کیلوگرم است.
جک J4 در سه نسخه متفاوت COMFORT،LUXURY و PREMIUM در بازار چین عرضه میشود که فول ترین نسخه و یا PREMIUM از تجهیزات شایان توجهی ازجمله کروز کنترل، سانروف برقی، پوشش چرمی صندلیها و فرمان، تهویه مطبوع اتوماتیک، صفحه نمایش مجهز به سامانه GPS، پاور ویندوز، چراغهای اتوماتیک جلو، چراغهای بدرقه راننده در نقاط تاریک، آینه داخلی وسط الکتروکرومیک،۶ عدد بلندگو، سامانه صوتی با قابلیت پخش CD،MP5 و درگاه USB و IPOD و اتصالات بلوتوث، فرمان چندکاره، کامپیوتر سفری و… برخوردار است.
نسخه PREMIUM جک J4 همچنین به لحاظ ایمنی به اقلامی همچون ۶ عدد کیسه هوا ازجمله جلو، جانبی و پردهای، سامانههای ترمز ABS و EBD، ستون جاذب انرژی، سنسور فشار باد لاستیکها (TPMS)، کمربندهای پیش کشاننده، سنسور پارک عقب، قفل ایمنی کودک، میله ضربهگیر در درون دربها و… مجهز است.
بهای جک J4 در بازار چین از ۶۲,۸۰۰ یوآن (۹,۵۰۰ دلار) برای نسخه دستی تیپ پایه آن یعنی COMFORT شروع و به ۸۲,۸۰۰ یوآن (۱۲,۵۵۰ دلار) برای نسخه اتوماتیک تیپ فول آن PREMIUM ختم میگردد. نکته جالب اینجاست که قیمت این خودرو در بازارهای صادراتی از این ارقام هم کمتر است، مثلاً در امارات این خودرو به بهایی معادل ۳۲ هزار درهم (۸,۷۰۰ دلار) به فروش میرسد.
نکته مهم دیگر اینکه، جک J4 برخلاف دیگر برادرانش ازجمله جک S3، رقم فروش جالبتوجهی را در بازار چین شاهد نبوده است. مثلاً نام این خودرو در لیست ۱۱۰ سدان پرفروش این کشور در سال ۲۰۱۶ میلادی مشاهده نشد و آخرین آمار فروشی هم که از این خودرو وجود دارد مربوط به سال ۲۰۱۴ میلادی است که در این سال، تنها ۱۱,۲۲۴ دستگاه از آن به فروش رسید؛ اما چرا خودروهایی همچون جک J4 از ارقام فروش پایینی در کشور مادر خود، یعنی چین برخوردارند؟ شاید دلیل این امر را بتوان در بازار فوقالعاده رقابتی و متنوع این کشور جستجو نمود که امکان گرانفروشی و انحصار را برای سازندگان داخلی آن حتی باوجود تعرفههای بالای گمرکی سخت محدود میکند. مثلاً در مقام مقایسه، برخی از رقبای عمده این خودرو که اتفاقاً همگی آنها در چین نیز ساخته میشوند، ازجمله نسخه پایه شورولت آوئو سدان با پیشرانه ۱.۴ لیتری و ۱۰۳ اسب بخاری و با دنده دستی معادل ۷۳,۹۰۰ یوآن (۱۱,۲۰۰ دلار)، نسخه پایه فورد فیستا سدان با پیشرانه ۱.۵ لیتری و ۱۱۰ اسب بخاری و با دنده دستی به بهای ۷۹,۹۰۰ یوآن (۱۲,۱۰۰ دلار)، نسخه پایه هیوندای ورنا با پیشرانه ۱.۴ لیتری ۱۰۷ اسب بخاری و با دنده دستی به بهای ۷۳,۹۰۰ یوآن (۱۱,۲۰۰ دلار) در چین به فروش میرسند.
پس به عینه شاهدیم که قیمت چنین رقبایی تا چه اندازه به قیمت جک J4 نزدیک است و در کنارش، مصرفکننده چینی هم تا چه میزان از حق انتخاب وسیعی در بازار داخلی خود بهره میبرد. خریدار چینی خودرو، مجبور نیست رقیبی مشابه با یک خودروی داخلی را بهصرف جدید بودن، برند بودن و یا حتی کیفیت و یا زیبایی ظاهری بیشتر، به دو یا سه برابر قیمت خودروی داخلی خریداری نماید. قضیهای که بهخودیخود بهعنوان یک پارامتر منفی تنها به زیان مصرفکننده داخلی عمل نموده و فقط به نفع آن دسته از سازندگان و قطعه سازان بیخیال و نهچندان سختکوش و همچنین دلالان رانتخواری تمام میشود که خودروسازی را در تنها در فروش گرانتر و یا احیاناً احتکار خودرو میبینید و نه ارائه محصول با کیفیتی که مورد قبول عامه مشتریان در بازارهای داخلی و صادراتی باشد و بتواند رضایت کامل آنها را به خود جلب کند.
در خاتمه، جک J4 در کشورمان مستقیماً با خودروهایی همچون رنو تندر ۹۰ پلاس، بسترن B30 و برلیانس H220 رقابت میکند. قیمت این خودرو توسط کرمان موتور ۶۶.۹ میلیون تومان برای پیشفروش اول تعیین شده است.
منابع:
CARNEWSCHINA.COM
CHINAAUTOWEB.COM
و…
Hosein
۸ شهریور ۱۳۹۶کیلومتر شمارش مثل نقاشیه با مدادرنگیه.لگوش خیلی ضایس کل ماشینم که در حد کاردستیه.همون j5قابل تحمل بود دیگه روش مانور نده ترو قرآن.حالا قیمت…..
Hosein
۸ شهریور ۱۳۹۶چه نسبتی داری باهاشون که ناراحت میشی؟!ماشین چینی داری؟بازم دلیل نمیشه ناراحت بشی.بحث مقایسه با داخلیها نیست. واقعیته این ماشین خیلی بی سلیقه و بی کیفیت ساخته شده.اگه به قیمت واقعیش فروخته میشد اصلا حرفی نبود ولی چون میدونم بالای پنجاه می خواد عرضه بشه …بعدا هرکی از ماشین چینی نقد کنه پراید قسطی ورداشته؟!یذره منطق.من یه پراید( آخر۸۲)??? دارم تازمانی هم که یه ماشین نسبتا با ارزش از نظر قیمتی و توانم پیدا نشه عوضش نمیکنم??
الف.ی
۸ شهریور ۱۳۹۶اگه منظورت 50 میلیونه که تقصیر نماینده وطنیه
تو این ماشین پیشرفت خیلی چشمگیری رو اقلا من نمی بینم و لی من نمیدونم مشکل ایرانی ها با همه ماشین های چینی چیه؟ درسته که خیلی هاشون جای بسیار زیادی برای پیشرفت دارن ولی الآن هم دو شرکت جک و چری واقعا ماشین های بدی نمی زنن.
دوستان!!!! چینی ها زمانی به بازار ایران وارد شدن که تازه اولای راه افتادنشون بود و هر کدوم یکی از یکی بدتر بودن ولی حالا خیلی اوضاع برای این دو شرکت ( جک و چری) عوض شده و پیشرفت زیادی کردن و تا حدودی هم لیفان
شما خودت لیفان 520 رو با 820 مقایسه کن تا پیشرفتش رو ببینی
اصلا بحث مقایسه با محصولات داخلی یا حتی محصولات روز دنیا نیست ولی ببینم همین آقایون و خانم هایی که تا اسم ماشین چینی میاد حالشون بد میشه یه بار سوار جک s5 یا چری tiggo 7 شدن؟
بعضی ازچینی ها مثل زوتی با کپی کاری های پیایی حال من رو هم بهم میزنن و بعضی هاشون هم طوری ماشین رو طراحی میکنن که به سختی میشه ردی از طراحی شرکت دیگری توشون پیدا کرد.
aston martin
۹ شهریور ۱۳۹۶دقیقا
ماشین واقعا مزخرفیه نمیدونم چرا تو نقد هم ازش تعریف شده
این ماشین از طراحی نسلی از هیوندای یک کپی برداری ناشیانه کرده که خودش یکی از پر بحث ترین دیزاین های هیوندای بوده و خیلی سریع اومد و عوضش کرد
هیچ اصالت و جذابیتی تو این ماشین وجود نداره
قیمتشم زده نه هزار دلار تو کشور ما کمتر از هفتاد میلیون نمیدن درحالی که باید قیمتش زیر سی تموم بشه
صادق
۱۰ شهریور ۱۳۹۶چون کلا تنها سایتی که از تولیدات چینی و بی کیفیت کرمان موتور تعریف میکنه پدال هست و تنها سایتی که حرف و یا نقدی بر خدمات پس از فروش افتضاح کرمان موتور نمیکنه و حرفی نمیزنه بازم پدال هست!
آخه جک و چه به این حرف ها! J5 شون که بعد از 80 تا سرعت صدای شدید باد توی کابین میپیچه انگار سوار پیکان شدی! اتوماتیک اش هم علاوه بر این مشکل، گیربکسش شدیدا تنبل و خسته ای هم داره! قبل از J5 هم جک هاچ بک J3 تو بازار ایران کاملا شکست خورد! دیگه وای به حال j4 شون که از J5 هم کیفیت کمتری داره!
آت و آشغالهای فرانسوی شرف دارن به این ماشین های بی اصل و نسب چینی که خدمات پس از فروششون هم صفره! نشون به اون نشونی که کرمان موتور توی رده بندی اخیر استاندارد خدمات پس از فروش آخر شد!
علیرضا4225
۸ شهریور ۱۳۹۶احسنت به خودرو سازی چین هر روز بهتر از دیروز بر عکس کشور ما
meyti
۸ شهریور ۱۳۹۶همین رو هم ایران خودرو یا سایپا نمی تونه بزنه.
پهلوان مک لارن(دانیال)Surrey-England
۸ شهریور ۱۳۹۶پدال این چیه گذاشتی روزمونو خراب کردی?
من برم تا رفقای جکی چان نیومدن برام?
ایران خودرو = فرغون سازی (ویران خودرو)
۸ شهریور ۱۳۹۶اون عکس کابین دوم که مانیتور داره مال کدوم خودرو هستش این جک که مانیتور نداره
ونوم اف ۵
۸ شهریور ۱۳۹۶تو ایران تا ۲۰۰ میلیون بدن مردم صف میبندن برای خریدش ولی اگه گرونتر باشه بازم صف میبندن برای خرید
MAHDI . TUNING
۸ شهریور ۱۳۹۶246 نیوتون گشتاور؟؟؟؟
حداقل در مورد اعداد اشتباه نکنید
فرشاد
۸ شهریور ۱۳۹۶ای بد نیست، سازندشم یه مقدار خوش نامه، اما نمیتونه انتخاب اولم تو این رنج قیمتی باشه، برلیانس H330 و تا حدودی دنا پلاس، میتونن اولویت بالاتری داشته باشن.
حسین
۸ شهریور ۱۳۹۶با توجه به سیاست قیمت گذاری کرمان خودرو قیمتی بین ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان برای این ماشین قابل پیش بینی است
MAHDI . TUNING
۸ شهریور ۱۳۹۶حدود 40 و خورده هست
از j5 ارزونتره
پیمان
۹ شهریور ۱۳۹۶جلوپنجره اش که کپی ساناتا ست قشنگه ،بقیه اش افتضاحه.
سهراب
۱۴ دی ۱۳۹۶سلام ، یه کم منصف باشیم بد نیست با قیافه ماشین کاری ندارم که کاملا سلیقه ای هست و نظر هر کس محترمه ولی موتور این ماشین امتحانشو پس داده از حق نگذریم موتور خوبی داره کم اصطحلاک و بی دردسر ، اون برادری هم که گفته که جی 5 بعد سرعت 80 تا صدای پیکان میده میگم برادر من کاملا اشتباه می کنی عزیز ، ولی به نظر من هم جی 4 شکست می خوره فک نکنم بتونه مثل جی 5 فروش خوبی داشته باشه