دوج

چرا پیشرانه شش سیلندر هوریکین می‌تواند شروع عصر جدید خودروهای عضلانی باشد؟

هرچند پیشرانه‌های V8 همی کرایسلر کنار گذاشته شدند اما موتور توربوشارژ جدید هوریکین می‌تواند باعث نجات خودروهای عضلانی شود.

استلانتیس به دلیل فشار قوانین آلایندگی، کار روی یک پیشرانهٔ جدید را آغاز کرد که بدون کاهش پرفورمنس، آلودگی کمتری داشته باشد. بدین منظور، سراغ توربوشارژر رفتند و جواب داد. هرچند یک پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی توربوشارژ جذابیت یک موتور V8 را ندارد اما هوریکین پتانسیل بالایی دارد و می‌تواند اتفاقات مهمی را رقم بزند.

ارائه قدرت V8

موتور شش سیلندر خطی جدید هوریکین نتیجهٔ استراتژی استلانتیس برای کاهش چشمگیر تولید گازهای گلخانه‌ای است. این شرکت قصد دارد تأثیر کربنی خود را تا سال ۲۰۳۰ به نصف کاهش دهد و تا سال ۲۰۳۸ به کربن صفر برسد. ازاین‌رو، استلانتیس در مارس ۲۰۲۲ موتور هوریکین را رونمایی کرد. این یک موتور ۳ لیتری توئین توربوی شش سیلندر خطی است که قدرتی در حد موتورهای V8 همی تولید می‌کند اما آلایندگی و مصرف سوخت کمتری دارد. این پیشرانه از یک بلوک آلومینیومی تشکیل شده که امکان تولید در دو نسخهٔ مختلف را فراهم می‌کند. این نسخه‌ها خروجی استاندارد یا SO و خروجی بالا یا HO نام دارند. نسخهٔ SO روی کاهش مصرف سوخت تمرکز دارد درحالی‌که نسخهٔ HO برای پرفورمنس در نظر گرفته شده است.

برای دستیابی به قدرت بالا و کاهش آلایندگی، مهندسان بخش قوای محرکهٔ استلانتیس از تکنولوژی‌های مدرن در توسعهٔ موتور هوریکین استفاده کرده‌اند که ازجملهٔ آن‌ها می‌توان به استارت استاپ، دو منیفولد اگزوز آب خنک در سرسیلندر، ترموستات جریان بالا، دو توربوشارژر جریان بالا با اینرسی کم، سیستم تزریق مستقیم سوخت با فشار بالا، دو میل بادامک روی سرسیلندر و اینترکولر آب به هوا اشاره کرد.

موتور هوریکین، ناجی خودروهای عضلانی

یکی از اولین خودروهایی که به پیشرانهٔ هوریکین مجهز شد، جیپ گرند واگنییر بود. در این خودرو، موتور شش سیلندر جدید جایگزین پیشرانهٔ ۶.۴ لیتری V8 همی شد و با وجود کمتر از نصف حجم موتور همی، ۲۵ اسب بخار قدرت و ۳۴ نیوتن متر گشتاور بیشتری تولید می‌کند. همچنین این پیشرانه جدید کشش بیشتری هم دارد خصوصاً در دورهای بالا. البته هوریکین فاقد صدا و شخصیت موتور V8 است و این باعث می‌شود نتواند نظر علاقه‌مندان به ماسل کارها را جلب کند اما از پرفورمنس عالی در کنار مصرف سوخت و آلایندگی پایین نمی‌توان صرف‌نظر کرد.

هوریکین زیر کاپوت چارجر جدید

خیلی از علاقه‌مندان به خودروهای عضلانی هرگز موتور هوریکین را جایگزین مناسبی برای V8 نمی‌دانند. این موضوع قابل‌درک است زیرا برای دهه‌ها موتور V8 ویژگی ثابت و اساسی ماسل کارها بوده است. بااین‌حال، هوریکین به دلیل قدرت و راندمان بالا، نهایتاً زیر کاپوت نسل جدید دوج چارجر قرار خواهد گرفت. دوج در کنار چارجر دیتونا الکتریکی، نسخهٔ بنزینی را با نام سیکس‌پک و در دو سطح قدرت شامل ۴۲۰ و ۵۵۰ اسب بخار ارائه خواهد کرد. به گفتهٔ مدیر اجرایی دوج «تیم کونیسکیس»، هوریکین بهتر از همی خواهد بود زیرا قدرت و گشتاور بیشتری نسبت به موتورهای ۵.۷ و ۶.۴ لیتری تولید می‌کند. علاوه بر این، گفته می‌شود با کمک سیستم هیبریدی، موتور هوریکین می‌تواند به‌راحتی تا ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت تولید کند و جایگزینی برای هلکت باشد. نسخه‌های بنزینی چارجر اواسط سال ۲۰۲۵ راهی بازار خواهند شد اما پیش از آن، موتور هوریکین را زیر کاپوت پیکاپ‌های رم خواهیم دید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۵ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۴۱ دیدگاه‌ها

  1. Taha Ayoobi

    ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1295 ديدگاه)

    همینه دیگه،کاری نمیشه کرد.
    جای شکرش باقیه که به فکر این هستن که چارجر افت نداشته باشه و بتونه مثل نسخه های V8 باشه.
    ولی من هنوز با یه چیزی کنار نیومدم:
    چرا چلنجر رو منحل کرد؟
    خوب جدا از چارجر، اسم دو درش رو میذاشتی چلنجر براچی منحلش میکنی؟

    موافقم 14
    مخالفم 2
    1. froG-driVer

      ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (154 ديدگاه)

      جای شکرش اینه که هنوز تمام برقیشون نکردن و درونسوزن اما هیچوقت نمیتونه جای ابهت و قدرت و صدای وی هشت ها رو بگیره

      موافقم 15
      مخالفم 5
      1. NAVID۰۰۹۸

        ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (10233 ديدگاه)

        البته که اگر برقی شوند ، دیگه خریداری ندارن!!!
        نشون به اون نشون که موستانگ مک‌ای یه شکست تجاری برای فورد بود که میخواست از دَکَلِ اسم موستانگ بالا بره و طرفداران را یوووووواش بکشونه سمت خرید برقی که دید خیر ، شدنی نیست و بهتره از یه حیله و مکر دیگه استفاده کنند!!!

        شرکت فورد ، امروز بیانیه داده به نمایندگی‌هاش که هر کسی تسلا داره و بره یکی از محصولات فورد را خریداری کنه ، ۱۵۰۰ دلار تخفیف میگیره و البته مزایای دیگه هم داره که تو بخشنامه‌اَش اومده!!!

        ایلان ماسک خیلی‌ها را بدبخت کرد ، بخصوص اونایی که سرمایه‌گذاری کلان کردن و هوا برشون داشته بود 😂!!!

        موافقم 5
        مخالفم 7
      2. Taha Ayoobi

        ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (1295 ديدگاه)

        froG-driVer@
        چارجر که نسخه تمام برقی شو داده ولب خوبیش اینه که بنزینی کاملش رو هم داده.

        موافقم 5
        مخالفم 0
    2. A.m.A

      ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (95 ديدگاه)

      از هر زاویه ای نگاه میکنم ماسل کار برقی تو کتم نمیره
      بابا ماشین اسپرت برقی خوب ولی آخه ماسل کار با صدا جارو برقی نوکرتم.
      استلانتیس چه با ذوقم میگن شتاب و هندلینگش بهتره.خب به درک

      کدوم احمقی از ماسل کار انتظار هندلینگ ۹۱۱رو داره

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. Taha Ayoobi

    ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1295 ديدگاه)

    آقا یه سوال برام پیش اومده
    الان مثلا هوریکین رو توی سه‌ تا ماشین می‌بینیم
    چارجر، جیپ و رم.
    وقتی میخوان این موتور رو تو ماشین های مختلف به کار ببرن توش تغییرات میدن یا کلا همونجوری میذارن؟

    موافقم 6
    مخالفم 0
    1. مازیار

      ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (2524 ديدگاه)

      تغییرات تو این مثال هایی که زدی بیشتر مربوط به گیربکس و دیفرانسیل هست
      مگه اینکه خروجی موتور ها (قدرت و گشتاور) با هم فرق داشته بلشه

      موافقم 7
      مخالفم 1
    2. Pedram

      ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام خودرو هایی که ذکر کردید با توجه به کاربری متفاوت احتمالا در فرایند کالیبراسیون خروجی های متفاوت داشته باشند
      هرچند در نهایت تصمیم پایانی با کمپانی هست

      موافقم 6
      مخالفم 1
      1. Taha Ayoobi

        ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (1295 ديدگاه)

        @مازیار
        @Pedram
        تشکر
        نظر منم همینه که با توجه به کاربری خروجی ها و شاید برخی قطعات رو هم تغییر میدن.

        موافقم 5
        مخالفم 0
    3. B

      ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (368 ديدگاه)

      صدها چیزو منکنه تغییر بدن
      یه مثال بزنم موتور ۱۲ سیلندر رولس رویس همونی که بی ام و رو ۷۶۰li هست اما خرابی و لرزشش کمتره

      موافقم 4
      مخالفم 0
    4. یوسف

      ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (939 ديدگاه)

      بله خیلی چیزها تغییر میکنه….
      مثل تراکم موتور…. جهت دست یابی به گشتاور بیشتر در دور پایین یا اسب بخار در دور بالا
      …. ظرفیت کارتل
      سیستم برق و جرقه زنی
      و ودی هوا و رم ایر
      و خیلی چیز های دیگه
      یه مثال بزنم…. لندرور از موتور bmw داره استفاده میکنه.ولی باید بدونید که همین جوری الکی نبوده و 85 تا تغییر داشته تا بتونه جواب گوی نیاز های لندرور باشه…. جالبتر اینکه لندرور با این تغییرات تونسته با 200 کیلو اضافه وزن بیشتر ماشین همون عملکرد رو داشته باشه.

      موافقم 9
      مخالفم 0
      1. Taha Ayoobi

        ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (1295 ديدگاه)

        👏👏👏

        موافقم 4
        مخالفم 0
    5. A.m.A

      ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (95 ديدگاه)

      تفاوت ها توی برنامه ریزی و تنظیم ایسیو،گیربکس و ضرایبش،دیفرانسیلو…میشه ولی خود موتور یکیه مثه همون کاری که ایران خودرو با tu5 میکنه اونا اصولی ترشو انجام میدن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. زیزیگولو

    ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (5008 ديدگاه)

    جیپ تونست با موتور هوریکین طوفان به پا کنه

    موافقم 9
    مخالفم 1
  4. A

    ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (27 ديدگاه)

    چقدر عالی

    موافقم 7
    مخالفم 0
  5. یانکی من هم فرزند کسی هستم

    ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (94 ديدگاه)

    این موتور از نظر قدرت خیلی خوبه.بیمر که متخصص ۶ خطی هست بعد یک عمر بیشترین قدرتی که ازش گرفته ۵۶۰ اسب اونم رو نسخهای سفارشی هست ولی هوریکین از بدو ورود ۵۴۰ اسب قدرت داره که احتمالا بیشتر هم باشه.ولی نکته اصلی تو میزان دور گرفتن موتور هست که کات آف هوریکین رو ۶ هزاره ولی بیمر بیش از ۷هزار دور در دقیقه که باعث لذت بیشتر و صدای جذابتر میشه.هوریکین یه موتور قدرتی هست که گشتاور زیادی تو دور پایین میده و روی پیکاپها suv. ها احتمالا عالی عمل می‌کنه ولی رو ماسل چشمم آب نمیخوره.

    موافقم 4
    مخالفم 3
    1. Taha Ayoobi

      ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (1295 ديدگاه)

      تو خود متن هم گفت که توی دور های بالا هم کشش خوبی داره.

      موافقم 3
      مخالفم 0
  6. amirboss

    ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (354 ديدگاه)

    پدال باید یه مقاله جامع راجب به مشخصات و قابلیت های این موتور بذاره تا ببینیم از چه مکانیسمی استفاده میکنه
    البته مبارزه وبرکناری موتور های برقی غیر ممکنه ولی بازم این موتور میتونه چندسالی به عمر درونسوزها اضافه کنه

    موافقم 3
    مخالفم 0
  7. P

    ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (284 ديدگاه)

    ظریب تراکم تو نسخه ho 9.5 و تو نسخه so 10.4 همینطور دور نسخه ho 6100 و so 5800

    موافقم 3
    مخالفم 0
  8. ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (3349 ديدگاه)

    هعی

    موافقم 4
    مخالفم 0
  9. عارف رضاییان

    ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (85 ديدگاه)

    وقتی تکنولوژی اروپا وامریکا ترکیب میشود

    موافقم 3
    مخالفم 1
    1. سوشیانت

      ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (1939 ديدگاه)

      هوریکین موتوری هست که توسط بخش آمریکای استلانتیس(گروه کرایسلر) طراحی شده ربطی به اروپا نداره

      موافقم 1
      مخالفم 5
      1. مازیار

        ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (2524 ديدگاه)

        فیات ساخته

        موافقم 9
        مخالفم 4
        1. سوشیانت

          ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (1939 ديدگاه)

          ایتالیایی ها موتور جورجیو رو ساختن هوریکین ساخت کرایسلره

          موافقم 0
          مخالفم 5
        2. مازیار

          ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (2524 ديدگاه)

          فیات ساخته

          موافقم 6
          مخالفم 1
        3. مازیار

          ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (2524 ديدگاه)

          😂😂😂
          متعلق به گروه کرایسلر هست
          اما فیات ساخته

          موافقم 6
          مخالفم 1
        4. مازیار

          ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (2524 ديدگاه)

          تو بدیهیات موندی

          موافقم 3
          مخالفم 1
        5. سوشیانت

          ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (1939 ديدگاه)

          کی گفته فیات ساخته لینکت کجاست؟! بعدش چطوری میشه موتور متعلق به کرایسلر باشه ولی فیات اون موتور رو ساخته؟!
          https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.topspeed.com/cars/chrysler-s-hurricane-straight-six-the-american-2jz-mopar-fans-desperately-needed/&ved=2ahUKEwikqouCysuFAxWY9gIHHfk9Dho4FBAWegQICRAB&usg=AOvVaw2wD5LQaLh8GuKzWGjDbr5K
          اینم لینک کامل در واقع این موتور ساخت جیپه ولی از اونجایی که کرایسلر مالک جیپه معروفه به موتور کرایسلر

          موافقم 0
          مخالفم 1
        6. مازیار

          ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (2524 ديدگاه)

          اگه نمیتونی قبول کنی که موتور داج رو اروپایی ها ساختن مشکل خودته

          موافقم 1
          مخالفم 1
        7. سوشیانت

          ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (1939 ديدگاه)

          مشکل از کسیه که دو تا لینک میفرستی باز حرف خودش رو میزنه

          موافقم 0
          مخالفم 1
        8. مازیار

          ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (2524 ديدگاه)

          آخه چی میگی تو؟
          گفته پیشرانه جدید گروه کرایسلر
          این دلیلت هست؟
          فقط یه فوق متعصب نمیتونه قبول کنه همکاری کمپانی ها رو
          کفایت مذاکرات

          موافقم 1
          مخالفم 0
        9. سوشیانت

          ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (1939 ديدگاه)

          گروه کرایسلر یعنی چی یعنی خود کرایسلر جیپ و دوج، نگفته فیات کرایسلر در ضمن یه لینک دیگه هم فرستادم تو اون هم گفته این موتور کرایسلره اون جمله آخرت هم بهتره بگی خودمم میدونم ربطی به فیات نداره ولی نمیخوام قبول کنم

          موافقم 0
          مخالفم 1
  10. آرش آمریکایی

    ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (625 ديدگاه)

    یه حسی بهم میگه این انجین هم مثل انجین های اکوبوست فورد پر دردسر هست

    موافقم 0
    مخالفم 3
    1. R@min

      ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (1684 ديدگاه)

      چه دردسری ؟

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. آرش آمریکایی

        ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (625 ديدگاه)

        اکوبوست عین 405 واشر سرسیلندر میزنه

        هم 4 سیلندرش هم 6 سیلندرش

        یه مکانیکی میگفت موتور توربو خودش بد هست ولی اکوبوست دیگه بدترینش هست
        چون خروجی اگزوز و ورودی توربو دقیقا از کنار هم از وسط سیلندر زیر سیلندر 2 و 3 رد میشه که حرارت زیادی ایجاد میکنه و باعث استهلاک زیادش میشه

        موافقم 1
        مخالفم 3
        1. R@min

          ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (1684 ديدگاه)

          آها به اون مکانیک بگو هر وقت دیدی موتوری رو بیشتر از ۳۰ میلیون ماشین در تمام کلاس ها سوار شد از جمله پرفروش ترین ماشین کار دنیا با بیشترین رضایت و بهترین مصرف سوخت و راندمان و با تکنولوژی روز بیشترین دوام داشت و رفت تو بالاترین سطح مسابقات استقامتی حتی یه مسابقه تونست تموم کنه اونوقت از دردسر و مقایسه با بقیه موتورا حرف بزنه اونم تو بازار آمریکا !

          موافقم 2
          مخالفم 1
  11. ALI.S

    ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (218 ديدگاه)

    امیدوارم روزی این ماسل کارها برقی نشوند🥲
    این رو من هم به عنوان یک طرفدار آلمانی درک می‌کنم😭

    موافقم 4
    مخالفم 1
  12. وطن پرست

    ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ما هیچ
    ما نگاه
    ما حسرت.
    سهم ما طرفدارانی که تو این مملکت بن بست داریم الکی ادای زندگی کردنو درمیاریم چی بود از دنیا؟
    ما همون پراید و پژومون رو اسپرت کنیم و با یه هدر و یه منبع عوض کردن، ادای سوار شدن به ماسل کار رو دربیاریم و تلقین کنیم به خودمون که ما هم زنده ایم و زندگی میکنیم.
    هعععی ایران چی بودی چی شدی.

    موافقم 3
    مخالفم 1
  13. Ali

    ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (25 ديدگاه)

    ولی یکی نمیگی که ظرفیت ارتقا اون موتور ۸ سیلندر چقدر زیاده و از این ۶ سیلندر نمیشه به اون میزان با اطمینان رسید! روی ۶ فشار آوردن برای رسیدن به خروجی ۸ و بیشتر یه ریسک خطرناک! مثل خروجی گرفتن از ۳ سیلندر به اندازه خروجی پایه ۶ یا ۸ سیلندر!

    موافقم 0
    مخالفم 2
  14. Driver

    ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (10 ديدگاه)

    چینش ۶ سیلندر خطیش برای جالب بود . صدای متفاوتی هم میتونه تولید کنه . فکر کن گاز بدی صدای 2jz بیاد 😂

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا