ترکیدن تایرها یکی از بدترین اتفاقاتی است که ممکن است هر راننده ای آن را تجربه کند. خطرناکی این اتفاق برای خودروهای مسابقه ای که هم سرعت زیادی دارند و هم ارتفاع کفی آنها تا سطح زمین بسیار اندک است به اوج خود می رسد . . .
[jwplayer mediaid=”۸۷۶۰۶″]ویدئویی که مشاهده کردید در جریان مسابقه ۶۰۰ کیلومتری Radical Euromasters در پیست Spa-Francorchamps در بلژیک گرفته شده؛ راننده سوئیسی خودروی شماره ۲۹ یعنی آقای Marcello Marateotto هنگام عبور از پیچی که به نام Eau Rouge معروف شده، بعد از ترکیدن یکی از تایرهای عقبی خودرو کنترلش را از دست داد و از مسیر مسابقه خارج شد. خوشبختانه به لطف دیواره تایری اطراف پیست آسیب جدی به راننده رادیکال وارد نشد.
امیر
۲۶ شهریور ۱۳۹۳کامنت اول
خوبه رانندش زنده مونده تصادف وحشتناکی بود .
ASTON MARTin
۲۶ شهریور ۱۳۹۳دوستان در جایی توی اینترنت خوندم که یکی ادعا میکرد ترکیدن لاستیک های عقب بسیار خطرناک تره تا لاستیک های جلو! توی نت سرچ کنید گیر میاد
ولی بجز اون بقیه میگن به علت وجود محور در جلو ، ترکیدن جلویی ها خطرناک تره و منجر به واژگونی میشه. من خودمم توی ترکیدن لاستیک عقب بودم که چیزی جز لرزش نداشت
حالا بالاخره عقب یا جلو؟
مهدی
۲۶ شهریور ۱۳۹۳1ـ در مسیر مستقیم :
الف) ترکیدن تایر عقب : اگه عجله داری به مسیرت ادامه بده . هیچ چی نمیشه . اگر هم وقت داری آروم ترمز کن و معکوس های سبک بکش بزن کنار
ب) ترکیدن تایر جلو : فرمونو محکم بگیر چون ماشین تمایل به انحراف از مسیر مستقیم داره . باقی داستان میشه قسمت الف.
2 ـ در پیچ :
الف) ترکیدن تایر عقب سمت گردش پیچ (مثلا ترکیدن تایر عقب سمت راست در پیچ راستگرد) : بدون آزاد کردن گاز پیچ رو رد میکنی بعدش آروم میزنی کنار.
ب) ترکیدن تایر عقب سمت خلاف گردش پیچ (بدترین حالت ممکن) : اگه سرعتت زیاد باشه کاریش نمیشه کرد حتما مردی . اگه سرعتت کم باشه (مثلا 80 تا با پراید) فرمون برعکس میگیری (فرمون رو خلاف جهت گردش پیچ میچرخونی) و پدال گاز رو تخته میکنی . شاید بتونی از پیچ رد شی اگه عکس العملت سریع باشه.( در این حالت همیشه یادت باشه: بدون فکر ، فرمون بر عکس پدال گاز تخته) (فکر کنی مردی)
ج) ترکیدن تایر جلو سمت گردش پیچ: در سرعت بالا خیلی خطر نداره چون فشار رو چرخ سمت دیگس. با همون سرعت و با کمی دقت پیچ رو رد میکنی میزنی کنار. ولی در سرعت کم ماشین تمایل به مسیر مستقیم پیدا میکنه (پیچ نمیزنه) باید با فشار بیشتری فرمون رو به سمت پیچ بگیری (سخته ولی ممکنه)
د) ترکیدن تایر جلو سمت خلاف پیچ: ماشین تمایل بیشتر به پیچیدن (در جهت پیچ) پیدا میکنه (یعنی پیچ میپیچه تو بیشتر از پیچ میپیچی) اگه سریع عمل کنی با فرمون برعکس و پدال گاز ثابت ماشین برمیگرده و اگر دیر بجنبی ماشین از جهت گردش پیچ از مسیر خارج میشه.
نکته مهم: تحت هیچ شرایطی از پدال ترمز استفاده نمیشود مگر اینکه ماشین در مسیر مستقیم و تحت کنترل کامل راننده باشد.
منبع: سایت پی سی ورلد
حسين
۲۷ شهریور ۱۳۹۳ترکیدن تایر جلو سمت گردش پیچ و ترکیدن تایر جلو سمت خلاف پیچ رو جابجا نگفتین؟؟؟ چرا تو ترکیدن تایر جلو سمت خلاف پیچ ماشین در جهت پیچ میچرخه؟؟؟؟
k1
۲۷ شهریور ۱۳۹۳زمانی ترکیدن لستیک جلو خطرناکه که جاده دارای ناهمواری باشه و زانی خطرناک تر میشه که ترمز کنی
حداقل3 تا افتاب بالانس میزنی
حسين
۲۶ شهریور ۱۳۹۳این کامنت اولی رو جمعش کنید لطفا. اینجا جای بچه بازی نیست. مسخره بازی رو تموم کنید. یه موضوع یه مدتی بامزس. بعدش دیگه باعث از چشم افتادن میشه. عوض اینکه از نظر علمی خودشونو بیارن بالا، سر چیزای الکی تعداد کامنتا رو زیاد میکنن. طرف تو پست آئودی TT یه کامنت گذاشته با متن «کامنت اول» بعد توی یه کامنت دیگه نظرشو گفته (منظورم امیر نیست). اونجا چیزی نگفتم. تا حالا هم اصلا نگفته بودم اما جمع گنید این بچه بازیها رو از تو پدال. یه سری اینجا دارن زحمت میکشن و مطلب میذارن، یه سری هم کلی اطلاعات از طریق کامنت گذاشتن و بحث کردن منتقل میکنن به شما بعد شما میای پدال که کامنت اولو بذاری و بری!!!! اینجا یه سایت علمی و فنیه. لطفا چرت و پرت نگین و ارزش خودتونو کم نکنید.
چیزی را بر زبان نیاورید که از ارزش شما بکاهد.
امیر
۲۶ شهریور ۱۳۹۳با تشکر از شما دوست عزیز.
Elring-aventador
۲۶ شهریور ۱۳۹۳اقا امیر با حسین جان موافقم
اگر شما یا هر کس دیگری به این مسائل حاشیه ای علاقمندید لطفا به سایت های دیگری که مخصوص این شوخی ها هستند مراجعه کنید
چون واقعا موضوع مباحث پدال داره عوض می شه و از حالت علمی به گپ و گفتگو تبدیل می شه
و به همین علت هم خیلی از دوستان بزرگوار یا دیگه کامنت نمی ذارن یا اصلا پدال نمیان
مثل :کربنادو ، اقا میلاد که خیلی وقته من کامنتی از ایشون ندیدم ، اقا محمد ، و خیلی های دیگه
لطفا بس کنید تا سایت به روال عادی خودش برگرده
ASTON MARTin
۲۶ شهریور ۱۳۹۳اگر اینایی که اینطوری علیه “کامنت اولی” بودن شعار نمیدادن الان وضع پدال این نمیشد!
یکی میاد میگه کامنت اول شدم ده نفر میان سرزنشش میکننو کل جدشو میارن جلو چشش!
عین این میمونه که یکی یه چیزی رو دیوار نوشته باشه بعد یکی دیگه بیاد تو دو خط متن بنویسه و توضیح بده که اینکار رو نکن زشته!
من الان خودم یه سوال علمی پرسیدم ولی بقیه اینقدر سر دوتا واژه ناقابل هرز نویسی کردن که هیـــــچ جایی برای پاسخگویی به اون سوال نموند! بعدم همشون معترضن که چرا پدال بچه بازی شده چرا اینطوری شده چرا اونطوری شده چرا از ارزشهای دانشیکش کم شده! : |
Elring-aventador
۲۶ شهریور ۱۳۹۳aston جان اگه کسی این واژ منفور کامنت اولی رو ننویسه کسی بهش انتقاد نخواد کرد
صادق
۲۶ شهریور ۱۳۹۳خب داداش آستون مارتین، هر چیزی باید در جای خودش بهش رسیدگی بشه
اینکه شما یه سوال فنی پرسیدی و انتظار جواب داری، کار کاملا درستیه، اصلا این سایت برای همین سوال و جوابهاس
خب اینطور که دیدم، یکی از بچه ها (آقای 4matic) در مورد سوال شما بحث کرده
خب کم و بیش از این سوالا و جوابا پیش میاد و بعضی از بچه ها درگیر این جور بحثا میشن، که خیلی هم خوب و جالبه
اما از طرفی هم باید به مسائل حاشیه ای پرداخت یا نه؟؟
خب این بحث کامنت اولی شدن یه مدتیه که رواج پیدا کرده و قبلا این چیزا توی سایت نبود، باید حلش کنیم داداش که پدال مث قبلش بشه
به هر حال اینایی که میگن این بحثا رو جمع کنید، خوبِ پدال رو میخوان، میخوان که بیخودی شلوغ بازی را نیوفته
برای این هم که این مسائل از همینجا جمع بشه، هر کسی جوابی در مورد سوال داداش آستون داره، بگه
اول از خودم:
داش استون، به نظر من ترکیدن لاستیک جدای از محور عقب بودن یا جلو بودن، به متحرک بودن محور هم بستگی داره
برای همین برخی ماشینای 4 چرخ متحرک در صورتی که یه چرخ مشکل پیدا کنه، نیرو رو طوری تقسیم میکنن (بسته به شرایط موجود، نیروی چرخ دارای مشکل رو کم یا زیاد میکنن) تا ماشین منحرف نشه، یا حداقل کمتر منحرف بشه
ولی در حالت عادی، به نظرم احتمال خطر لاستیک جلو بیشتره
ارادتمندم
ASTON MARTin
۲۶ شهریور ۱۳۹۳صادق جان با حرفات مخالف نیستم
نگرش شخصیم اینه که حالا نیازی نیست خیلی ب این پدیده ها خورده گرفت ! این جور مسائل هرجایی یه مدت باب میشن و بعد از مدتی هم فراموش میشه
درود بر دوستانی که پاسخ دادن
الرینگ صادق ماتیک و . . .
مجتبی (ساروی)
۲۶ شهریور ۱۳۹۳حاضرم قسم بخورم اونایی که میگن کامنت اولی حداکثر 14سالشونه
البته از نظر…
peugeot200
۲۶ شهریور ۱۳۹۳من برگشتم
بعد چند ماه
Elring-aventador
۲۶ شهریور ۱۳۹۳خووووووووووووووووش اومدی
امیر
۲۶ شهریور ۱۳۹۳فازتون چیه میاین زیر کامنت اول کامنت میزارید ؟؟؟؟!!!!
::D:D:D:D
SuperVeloce
۲۶ شهریور ۱۳۹۳اوف اوف اوف اوف…
McLaren Automotive
۲۶ شهریور ۱۳۹۳رانندش واقعا شانس آورده اگر جای اون من بودم تیکه تیکه میشدم والا با این شانسم !!!
Sina sh
۲۶ شهریور ۱۳۹۳چی شد !!!!!
bmw
۲۶ شهریور ۱۳۹۳حقش بود این طور شه
ببینم چند تا انلایک میخوره
توفیقی
۲۶ شهریور ۱۳۹۳عجب آدمایی پیدا میشن.چه خبره این همه سرعت
توفیقی
۲۶ شهریور ۱۳۹۳این جور ادما همون بهتر که بمیرن.
توفیقی
۲۶ شهریور ۱۳۹۳آخر نفهمیدیم چرا از پدال یکی یکی بچه ها دارن میرن.
ASTON MARTin
۲۶ شهریور ۱۳۹۳خب توفیق جان چندتاچندتا کامنت میزاری کامنتای بقیه گم میشه خسته میشن میرن دیگه
یه عاملش اینه !
توفیقی
۲۶ شهریور ۱۳۹۳بچه ها لطفا بیایین سایت بحث کنیم.دیواری کوتاه تر از پدال پیدا نکردید؟؟
امیر
۲۶ شهریور ۱۳۹۳توفیقی جان آواتارت پرچم خدا بیامرز هیتلره.
kurdishlambo
۲۶ شهریور ۱۳۹۳مثلا الان همه این 4 کامنتت میشن 3 خط یه کامنت حالا جرا کردینش 4 کامنت نمیدونم؟!شایدم اینجوری تعداد کامنتاتون بالا میره نه؟؟
توفیقی
۲۶ شهریور ۱۳۹۳اینقدر می نویسم یکی حرصش بگیره جواب بده.
انگار آخرالزمان نزدیکه که همه یکی یکی دارن میرن.
خلاصه هر چی بشه من بعد قیامت هم به پدال سر میزنم.
صادق
۲۶ شهریور ۱۳۹۳توفیقی جان، تابستون حالش همینه
صب کن بریم تو پاییز، میبینی که اکثر میان
بعدشم، خیلیا دلیلشون موجهه برا نیومدن
میلاد که با ip سایت مشکل پیدا کرده
شاهین که این روزا خیلی کار دانشگاهی داره
محمدم که تازه رفته اونور، گفت اینترنتم جور بشه میام
محمد حسین هم که گفت یه حالو هوایی عوض میکنه و میاد
فقط این وسط، نمیدونم رضا کجا غیبش زد، خیلی یدفه ای رفت :(
مجتبی (ساروی)
۲۶ شهریور ۱۳۹۳توفیقی میدونی سردمدار اون پرچم توی باعث مرگ 72میلیون نفر تویه جنگ جهانی دوم شده ؟
72میلیون نفر یعنی به اندازه کل جمعیت ایران
میدونم ارم کاریزماتیکی داره و قشنگه
ولی خیلی چیزای دیگه فقط ظاهرشون قشنگه مثله اکثر معشوقه ها پس خواهش میکنم اواتارت رو به احترام زن ها و مردها و بچه هایی که به خاطر هیچ و پوچ و غرور یک جانی روانی ادمکش اواتارت رو عوض کن
رضا ... فقط مرسدس بنز
۲۶ شهریور ۱۳۹۳توفیقی جان یه عکس از سواحل هاوایی بزن رو اواتارت ملت کیف کنن …………. :D
ASTON MARTin
۲۶ شهریور ۱۳۹۳اره دیه پ برا چیه!
اصلا خیلی از سایت ها و فرم ها این کار رو ممنوع کردن! بجرعت میگم همشون! چون واقعا بی نظمی ایجاد میکنه!
نمیدونم چرا پدال برخورد نمیکنه!
اخه کیو دیدین برا افزایش کامنتش بیاد اختشاش ایجاد کنه؟
نزارید آقا نزارید :| :@
امیر
۲۶ شهریور ۱۳۹۳اصلش اینه
آرههه دیهه پ برای شیه؟
دوست عزیز و احتمالا همشهری من
ASTON MARTin
۲۶ شهریور ۱۳۹۳کجایی مگه؟
e36
۲۶ شهریور ۱۳۹۳ماشینه خیلی سعی کرد تیک آف کنه مثل هواپیما از زمین بلند شه اما نشد !!!
علی آهنگر
۲۶ شهریور ۱۳۹۳ای بابا حیف شد :D
4MATIC
۲۶ شهریور ۱۳۹۳امیرخان که هی کامنت اولی میکنی بهت جایزه نمی دن بعدشم ترکیدن لاستیک جلو خطرناک تره چون اگه یه نیش ترمز بزنی چپ کردی ولی اگه عقب بترکه می شه باترمز کم کم وارام وایساد
امیر
۲۶ شهریور ۱۳۹۳راننده هم تویه ترکیدن لاستیک نقش داشت
ببین رانده اون ماشین آبی و سفید چقدر زیبا پیچ را رد کرد
بعدش این یکی با اون سرعت اومد کنار پیست و یهو پیچید که فک میکنم فشار زیادی به لاستیکش وارد کرد
حالا اینا رو ول کن اون داوره رو نگاه کن که میخواد با اون کاغذ که تو دستشه جلوی برخورد ماشین با خودشو بگیره :)))))))))))))
ASTON MARTin
۲۶ شهریور ۱۳۹۳ایول =))
4MATIC
۲۶ شهریور ۱۳۹۳bmwچراحقش بو؟؟؟؟؟
لاستیکش ترکید تقصیرراننده نبود که
محمدرضا ♥BMW♥
۲۶ شهریور ۱۳۹۳1% فک کنید پراید بود…خخخ
Elring-aventador
۲۶ شهریور ۱۳۹۳بعد باید راننده رو از تو سوراخ های رادیاتور می کشیدن بیرون :)
حسین
۲۶ شهریور ۱۳۹۳اینجاس ک میگه ماشین خودشو فدای رانندش کرد اما تو ایران راننده خودشو فدای ماشینش میکنه
Elring-aventador
۲۶ شهریور ۱۳۹۳نه حسین جان ماشین و راننده خودشونو فدای خود خواهی های یه تعداد انگشت شماری می کنن
حمید رضا
۲۶ شهریور ۱۳۹۳ببخشید من یه سوال دارم بنظر شما بهتره در تهران اینترنت رو از چه شرکتی با چه سرعتی بگیرم لطففاً راهنمایی کنید.
رضا ... فقط مرسدس بنز
۲۶ شهریور ۱۳۹۳پارس آنلاین بگیر از همه مطمئن تره.شاتل . آسیاتک هم خوبن ولی اگه مردی هم نرو از مخابرات بگیر………..سرعت هم بستگی به نیازت داره ولی اگه خودت نیازتو فعلا نمیدونی با 128 یک ماهه شروع کن اگه کم بود زیادش کن…..
میلاد
۲۶ شهریور ۱۳۹۳خونسردی اونی که تی شرت سورمه ای پوشیده تو حلقم.
انگار نه انگار یه ماشین داره میاد طرفش :|
حسین
۲۶ شهریور ۱۳۹۳میلاد جان ب نکته جالبی اشاره کردی
datsun
۲۶ شهریور ۱۳۹۳خودرو سازه که اینقدر پیشرفت کردن خوب یه لاستیک بسازن که نترکه والا ، بعدش ترکیدن لاستیک جلو خطرناک تر چون حداقلش این که رو فرمون تعادلی نداری
مسعود
۲۶ شهریور ۱۳۹۳با سلام
در مورد ترکیدن لاستیک چون تجربه داشتم گفتم به اشتراک بذارم البته اگه آقا یا شاید خانوم پدال بذاره تایر عقب تو سواری با سرعت 80 الی 120 یه لرزش کوچیک ایجاد میکنه اما لاستیک جلو اگر فرمون هیدرولیک نباشه احتمالا آخرین تجربه رانندگی طرفه اما اگه هیدولیک باشه قابل کنترله.
امید
۲۶ شهریور ۱۳۹۳بیچاره بازم شانس اورد اتفاقی براش نیفتاد
enzo
۲۹ شهریور ۱۳۹۳Eau Rouge (اروژ)
راننده های بزرگ زیادی تواین پیچ تصادف کردن
یکی از معروفترین پیچهای دنیاس تو موتور اسپرت
نوید
۲۹ شهریور ۱۳۹۳اگه پراید داشت هیچیش نمیشد
!!!!!!!!!!!!!!!سایپا مطمئن!!!!!!!!!!!!!!