سایر خودروهای اروپایی

کاترهام سون برقی با 322 اسب بخار قدرت و 700 کیلوگرم وزن!

شرکت کاترهام در فستیوال گوودوود ۲۰۲۳ دو نسخه پیش‌تولیدی از سون برقی اسپرت را به نمایش گذاشت. این خودروی جذاب ۳۲۲ اسب بخار قدرت و ۷۰۰ کیلوگرم وزن دارد.

این خودروی برقی از نظر صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۳.۴ ثانیه‌ای عملکرد مشابهی با سون ۴۸۵ که ۲۳۷ اسب بخار قدرت دارد خواهد داشت. همچنین در صورت شارژ کامل باتری می‌توان به مدت ۲۰ دقیقه با شدت تمام در پیست تاخت. با استفاده از شارژر ۱۵۰ کیلوواتی نیز شارژ باتری در عرض ۱۵ دقیقه انجام خواهد شد. مدیرعامل کاترهام می‌گوید:

سون برقی باعث حضور ما در دنیای خودروهای برقی می‌شود. ما در حال همکاری کامل با شرکای خود هستیم.

پروتوتایپ های یاد شده که توسط سازنده مشهور پیشرانه یعنی سوئیندون مهیا شده‌اند بخشی از برنامه‌های کاترهام برای کاهش آلایندگی سبد محصولات خود و رعایت قوانین جدید خواهند بود. مدیرعامل این شرکت که قبلاً مدیر بخش نیسمو نیسان بود و جولای سال قبل به کاترهام پیوست خاطرنشان می‌سازد:

کاترهام سون برقی فعلاً خودرویی نیست که بتواند به این زودی‌ها راهی بازار شود. ما همه‌چیز را در زمان مناسب خود انجام می‌دهیم و باید برای تولید آن صرفه اقتصادی وجود داشته باشد.

او می‌گوید قبلاً برخی مشتریان به سون برقی ابراز علاقه کرده‌اند اما در حال حاضر این رقم زیاد نیست. تولید خودرویی برقی که بتواند با نیازهای محصولات پیست محور، اسپرت و سبک‌وزن هماهنگ باشد کار سختی بوده و درست در نقطه مقابل آن چیزی قرار دارد که همه مردم درباره خودروهای برقی فکر می‌کنند. همین امر یکی از سخت‌ترین چالش‌های کاترهام برای تولید خودروی موردبحث است. پروتوتایپ های برقی سون از جدیدترین شاسی این شرکت سود می‌برند و بجای پیشرانه درون‌سوز و گیربکس شاهد استفاده از باتری ۵۰ کیلووات ساعتی با ظرفیت قابل‌استفاده ۳۸ کیلووات ساعت هستیم.

پیشرانه برقی با ۳۲۲ اسب بخار قدرت و دیفرانسیل لغزش محدود نیز جزو دیگر ویژگی‌های خودروی یاد شده خواهند بود. سیستم تعلیق جدید سون برقی جمع‌وجور از تنظیمات دوبل جناغی کاملاً مستقل بکار رفته در سون CSR بوده هرچند بزرگ‌ترین هدف سوئیندون در توسعه این خودرو دستیابی به سرعت شارژ ۱۵۰ کیلووات بوده است. گفته می‌شود مدیریت گرمای باتری نیز یک چالش دیگر بوده و البته خود کاترهام نیز به دنبال دستیابی به وزن کاملاً پایینی بوده است. تمامی این چالش‌ها باعث شده‌اند شتاب گیری خودرو توازنی بین وزن و گشتاور ایجاد کند. همان‌طور که می‌دانید علاوه بر سرعت شارژ، وزن نیز مشکل بزرگی برای خودروهای برقی متمرکز در پیست است. در کل باید گفت کاترهام سون برقی توانسته وزن ۷۰۱ کیلوگرم را ثبت کند که بیشتر از وزن ۶۲۶ کیلوگرمی سون ۴۸۵ بنزینی است. مدیرعامل این برند در خاتمه می‌گوید:

ما می‌خواستیم خودرویی تولید کنیم که بهترین شانس را برای تشابه با محصولات کنونی داشته باشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۵ دیدگاه‌ها

  1. Amiro

    ۲۴ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (357 ديدگاه)

    ما می‌خواستیم خودرویی تولید کنیم که بهترین شانس را برای تشابه با محصولات کنونی داشته باشد.
    اگه منظورش ماشین های خودشونه باید بگم که از موقعی که با کاترهام آشنا شدم همین فیسو فقط دیدم😂😂😂
    🤌🙂🧡

    موافقم 22
    مخالفم 1
    1. Gtc فقط ایتالیایی آلمانی انگلیسی شعبه ۲

      ۲۴ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (233 ديدگاه)

      کاترهام فقط یک ماشین دم دستی برای برای خوش گذرانی افراد پول داری هست که حداقل ۳ تا ماشین به بالا دارن بعد این ماشین با این فیس تا الان فروخته دیگه نیازی نداره تغییر بده

      موافقم 12
      مخالفم 2
      1. Mr. gt c

        ۲۴ تیر ۱۴۰۲
        سوابق: (296 ديدگاه)

        همچین برای پولدار ها فقط نیست چون آستانه قیمتش از ۳۰ هزارتا شروع میشه تا ۵۰ خورده ای.

        موافقم 13
        مخالفم 0
  2. بهرام

    ۲۴ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (95 ديدگاه)

    باز هم آشغال چوبی دیگری از انگلیس

    موافقم 3
    مخالفم 19
  3. Saeed

    ۲۴ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (206 ديدگاه)

    باز همون طراحی قدیمیش
    فکر کنم اینا با سایپا و ایران‌خودرو دستشون تو یه کاسست

    موافقم 0
    مخالفم 3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا