سایر خودروهای اروپایی

لوتک C1000، سوپرکار 1000 اسب بخار با پیشرانه مرسدس دهه 90

لوتک C1000 سوپرکار تک نمونه متعلق به دههٔ  ۹۰ میلادی است که با هزینهٔ ۳.۴ میلیون دلاری ساخته شد و مدعی دستیابی به حداکثر سرعت ۴۳۰ کیلومتر بر ساعت بود.

خودرویی که در اینجا می‌بینید سوپرکاری تک ساخت بنام لوتک C1000 متعلق به دههٔ ۹۰ میلادی است که هرچند شاید تاکنون نامش را نشنیده باشید اما خودروی بسیار خاصی بوده و حالا برای حراج گذاشته شده است. لوتک یک شرکت آلمانی بود که به ساخت خودروهای مسابقه‌ای گروه C می‌پرداخت. در سال ۱۹۹۰ یک سرمایه‌دار نفتی از امارات از این شرکت ساخت سریع‌ترین خودروی جهان را خواست و این باعث تولد C1000 شد.

زیرساخت C1000 یک شاسی فیبر کربنی است که با پانل‌های بدنهٔ فیبر کربنی سبک‌وزن ترکیب شده و وزن تنها ۱۰۸۰ کیلوگرمی را فراهم کرده است. لوتک برای این خودرو از پیشرانهٔ ۵.۶ لیتری V8 مرسدس بنز استفاده کرد اما این موتور به دو توربوشارژر گرت مجهز شد که قدرت را به رقم چشمگیر ۱۰۰۰ اسب بخار رساند. تمام این نیروی عظیم توسط یک گیربکس پنج سرعتهٔ مسابقه‌ای به چرخ‌های عقب منتقل می‌شد.

پس از چهار سال توسعه و ساخت، C1000 در سال ۱۹۹۵ تکمیل شد. ظاهراً ساخت این خودرو در آن زمان ۳.۴ میلیون دلار هزینه داشته است. لوتک با جسارت اعلام کرد که C1000 می‌تواند به سرعت ۴۳۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. این رقم برای خودرویی که سه سال قبل از مک‌لارن F1 با حداکثر سرعت ۳۸۶ کیلومتر بر ساعت ساخته شده بسیار چشمگیر به نظر می‌رسد ولی حداکثر سرعت C1000 هیچ‌گاه تأیید نشد.

بااین‌حال، ظاهراً این سوپرکار تک ساخت ظرف ۳.۲ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت و در ۸ ثانیه به دویست کیلومتر بر ساعت می‌رسد. حال این سوپراسپرت منحصربه‌فرد در میامی برای فروش گذاشته شده و به نظر می‌رسد تاکنون تنها ۴۱۴۵ کیلومتر کار کرده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. (Ali(chevynova

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (6818 ديدگاه)

    هه هه
    ۳/۴ میلیون پولش بوده و ادعای ۴۳۰ تا سرعت ولی اخرش هم تایید نشده
    الکی گرون و تولید محدود به روایت تصویر

    موافقم 14
    مخالفم 87
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۱۴ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (2362 ديدگاه)

      یک نمونه ساختن برای جذب مشتری و پیش فروش، حتی اگر شرایط فنی درست باشه که ظاهرا نیست
      احتمال شکست پروژه خیلی بالا بوده و ریسک بزرگی کردن
      چون پرداخت پول بیش از 2-3 میلیون دلار برای ابرخودروی صفر کیلومتر، در شرایط اقتصادی دهه 90 میلادی، اصلا معمول نبود

      موافقم 75
      مخالفم 4
      1. Hitman

        ۱۴ فروردین ۱۴۰۲
        سوابق: (389 ديدگاه)

        الان پیشرانه این لوتک مربوط به مرسدس c11 میشه؟

        موافقم 17
        مخالفم 1
        1. Royal Driver AMG

          ۱۴ فروردین ۱۴۰۲
          سوابق: (1293 ديدگاه)

          نه عزیز. پیشرانه لوتک سی۱۰۰۰ اصلش موتور M117 مرسدس که نزدیک ۲۰ سال تولید میشد بود از ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۹. و قدرت پایه‌اش تا ۳۳۰ اسب بخار میرسید. که با توربوشارژر های گرت به ۱۰۰۰ رسیده. این موتور ام۱۱۷ توی ساوبر سی۸ بود.سی ۱۱ که میگی موتورش ام۱۱۹ بود.مرسدس سی۱۱ مال سال ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۱ بود و موتور M119 (که حجمش به ۵ لیتر کاهش پیدا کرده بود رو داشت یک هیولای تمام عیار محسوب میشد تعدادی مسابقه هم برنده شد. مرسدس بنز سی۱۱ در کنار جگوار xjr9, پورشه ۹۶۲سی، مزدا ۷۸۷بی و پژو ۹۰۵ بهترین گروه سی های لمانز بودن.

          موافقم 25
          مخالفم 1
    2. Alan.r

      ۱۴ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (1090 ديدگاه)

      علی آقا
      اولا که هایپرکار ها همشون تولید محدودن دوما انتظار داری که یه هایپرکار ۱۰۰۰ اسب بخاری تو دهه نود ارزون باشه؟
      این حجم از فشار بی سابقه است⁦🔥🔥

      موافقم 39
      مخالفم 2
    3. R

      ۱۴ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (1025 ديدگاه)

      مثل تواتارا و ونوم اف ۵ که الان محو شدن

      موافقم 18
      مخالفم 3
  2. Camaro ZL1 427

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (136 ديدگاه)

    ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت برای اون زمان خیلی هست
    حتی الان هم زیاده

    موافقم 32
    مخالفم 0
  3. یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (2354 ديدگاه)

    چقدر خوشگله.این رو خوده بنز باید دست میگرفت.یه پلتفرم آلومینیومی که ارزونتر بشه.خلاصه حس خوبی بهم میده به دل میشینه.حتمن صدای خوبی هم تولید میکنه.یه جورایی از بغل یاد فورد gt90 میوفتم.اونم چیز شاخی بود حیف تولید نشد ولی تستش رو ببینید صدای خاصی تولید میکنه

    موافقم 30
    مخالفم 2
  4. علی جردن

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1049 ديدگاه)

    آقا عکس کابین این غول رو ندارین ببینیم چه شکلیه؟

    موافقم 12
    مخالفم 1
    1. محسن

      ۱۴ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (136 ديدگاه)

      سرچ کنی میاد تو گوگل،داخلش خیلی زشته ولی

      موافقم 4
      مخالفم 0
    2. محی

      ۱۴ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (136 ديدگاه)

      سرچ کنی میاد تو گوگل،داخلش خیلی زشته ولی

      موافقم 4
      مخالفم 2
  5. Alan.r

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1090 ديدگاه)

    ۱۰۰۰ اسب بخار و صفر تا صد ۳.۲ در دهه ۹۰!!!!
    حیف که تولید نشد کاش خود مرسدس تولیدش می‌کرد

    موافقم 13
    مخالفم 2
    1. Royal Driver AMG

      ۱۴ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (1293 ديدگاه)

      مرسدس خودش چیزیو داره به اسم CLK GTR AMG.

      موافقم 9
      مخالفم 2
  6. مهردادکمال

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1831 ديدگاه)

    ایا توسط دستگاه داینومتر این ۱۰۰۰اسب توان موتور تایید شده. اخه مکلارن اون زمان حول و حوش ۶۲۰اسب قدرت داشته به اعداد یکم مشکوکم به هر حال از اون مقاله های حال خوب کن بود

    موافقم 9
    مخالفم 1
  7. Hamilton1970

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (529 ديدگاه)

    ۱۰۰۰ اسب بخار تو دهه نود خیلی بوده….
    الان هم خیلیه….
    چهره‌ای هم خوبه، قشنگه…

    موافقم 10
    مخالفم 0
  8. مهدی قربانی

    ۱۶ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    یادش بخیر سال ۷۴ توی مجله ماشین مقاله اش رو خوندم بهمراه اون عکس از پشت که سیاه و سفید بود و همیشه آرزو داشتم از نمای جلو و کناری عکسش رو ببینم که چند سال پیش فیلم های تستش رو در یوتیوب دیدم

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا