فورد

فورد فستیوا یا پراید، خودرویی تاثیرگذار و محصول همکاری بین‌المللی

در این مطلب نگاهی به تاریخچهٔ فورد فستیوا خواهیم داشت. خودرویی با ریشهٔ ژاپنی که به پرفروش‌ترین خودروی بازار کشورمان تبدیل شد.

فورد فستیوا یا همان پراید خودمان، یک خودروی کوچک ساب‌کامپکت بود که عمدتاً بازارهای آمریکای شمالی، ژاپن و استرالیا را هدف قرار داده بود. این خودرو در ابتدا با تنها ۶۳ اسب بخار قدرت، به‌عنوان گزینه‌ای ارزان‌قیمت برای جوانان در نظر گرفته شده بود اما نهایتاً به لطف شخصیت ساده و چابک خود، در بین علاقه‌مندان به خودرو هم موردتوجه قرار گرفت. فستیوا یکی از اعضای خانواده‌ای است که شامل سه برادر با تفاوت‌هایی جزئی نسبت به یکدیگر می‌شود. دو خودروی دیگر این خانواده، مزدا ۱۲۱ و کیا پراید بودند. این ترکیب درنتیجهٔ فرایند توسعه و تولیدی حاصل شد که از طریق همکاری مشترک سه شرکت فورد، مزدا و کیا صورت گرفت.

در این پروژهٔ مشترک، مزدا طراحی و مهندسی خودرو را انجام داد، کیا وظیفهٔ تولید را بر عهده داشت و فورد آن را برند مشهورتر خود در آمریکای شمالی عرضه کرد زیرا در آن سال‌ها مزدا و کیا به‌اندازهٔ امروز در این کشور شناخته‌شده نبودند. فستیوا همچنین حضور فورد را هم در بازار ژاپن که بیشتر به خودروهای کوچک تمایل داشت گسترش داد. فورد فستیوا در کرهٔ جنوبی با نام کیا پراید عرضه شد (و از سال ۱۹۹۱ در اروپا). این بخشی از استراتژی کیا بود که از دههٔ ۸۰ به بعد اجرایی شد. این شرکت قصد حضور در بخش خودروهای کوچک و ارزان بازار را داشت یعنی جایی که تا آن زمان تقریباً به‌طور کامل تحت سلطهٔ ژاپنی‌ها بود اما با حرکت این خودروسازان به سمت خودروهای گران‌تر، خلوت و خلوت‌تر می‌شد.

مزیت رقابتی اصلی کیا در این استراتژی، هزینهٔ پایین نیروی کار بود که باعث کاهش قیمت محصولاتش می‌شد. بدین ترتیب، مدت کوتاهی پس‌ازاینکه کیا تولید پراید را برای بازار داخلی کره آغاز کرد، صادرات این خودرو با برند فورد به آمریکای شمالی هم آغاز شد.

فورد فستیوا

نسل اول فستیوا یا همان پراید، در نسخه‌های مختلفی شامل هاچ‌بک سه‌در و پنج‌در، سدان و استیشن ساخته شد. این خودرو بسته به بازار، با پیشرانه‌های ۱.۱ لیتری و ۱.۳ لیتری عرضه می‌شد و گیربکس‌ها هم بسته به تیپ، چهار یا پنج سرعتهٔ دستی بودند. بالاترین تیپ این خودرو با نام LX با ویژگی‌هایی مثل گیربکس پنج سرعته، دورسنج موتور، رادیو کاست و صندلی‌های پارچه‌ای ارائه می‌شد. در سال ۱۹۹۰ نسخهٔ فیس‌لیفت فستیوا با چند تغییر معرفی شد. مهم‌ترین پیشرفت، تغییر سیستم سوخت‌رسانی از کاربراتوری به انژکتوری بود. علاوه بر این، حالا یک گیربکس سه سرعتهٔ اتوماتیک هم ارائه و گیربکس چهار سرعتهٔ دستی حذف شد. کمربندهای ایمنی دستی هم با نمونه‌های جمع شونده جایگزین شدند. فستیوا اما با وجود همهٔ ویژگی‌های مثبتش، ایمنی پایینی داشت و تنها دو ستاره از پنج ستاره را کسب کرد.

مزدا ۱۲۱

مزدا ۱۲۱ در ژاپن تولید می‌شد اما هدف آن عرضه در بازار این کشور نبود بلکه به استرالیا و اروپا صادر می‌شد. تفاوت اصلی این خودرو با فستیوا، برخورداری از سانروف پارچه‌ای کامل بود که در نمونه‌های ساخت کره دیده نمی‌شد. در سال ۱۹۸۹ نیز نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ ۱۲۱ برای بازار استرالیا با ویژگی‌هایی مثل جلوپنجرهٔ جدید و بهبود کابین ارائه شد. دو سال بعد اما ۱۲۱ از بازار استرالیا کنار رفت و بجای آن فستیوا از کره به این کشور صادر شد. همین اتفاق در بازار اروپا هم رخ داد و کمی بعد کیا صادرات انواع هاچ‌بک سه‌در، هاچ‌بک پنج‌در، سدان و استیشن پراید را به اروپا آغاز کرد.

کیا پراید

کیا تولید پراید را در سال ۱۹۸۶ در کره جنوبی آغاز کرد. نمونه‌های تولید کره علاوه بر اینکه با برند کیا در این کشور عرضه می‌شدند، با نام فورد فستیوا هم به ایالات‌متحده و ژاپن صادر می‌شدند. صادرات این خودرو به اروپا هم از سال ۱۹۹۱ با نام پراید آغاز شد تا اینکه کیا در سال ۲۰۰۰ به تولید آن پایان داد. این در حالی است که نسل دوم فستیوا در سال ۱۹۹۳ معرفی شد بود.

سایپا پراید

شرکت ایرانی سایپا از سال ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۵ پراید را تحت لیسانس کیا در ایران تولید کرد. در سال ۲۰۰۳ نیز این شرکت نسخهٔ لیفت‌بک پنج‌در پراید را با نام ۱۴۱ تولید کرد و پس‌ازآن نسخه‌های دیگری با نام‌های مختلف مثل ۱۳۲ و ۱۱۱ ساخته شدند. با وجود خاتمهٔ تولید پراید در ایران، ریشه‌های این خودرو هنوز هم در چنین خودروی ایرانی دیده می‌شود و خود پراید هم همچنان یکی از متداول‌ترین خودروهای خیابان‌های این کشور محسوب می‌شود.

پراید در چین

پراید در نسخه‌های سدان و هاچ‌بک از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۳ در چین تولید شد. تولید این خودرو در کارخانهٔ شرکتی بنام جیانگسو یوئدا انجام می‌شد که در سال ۱۹۹۹ به جوینت ونچر یوئدا کیا تبدیل شد. پراید در چین با یک پیشرانهٔ ۱.۴ لیتری چهار سیلندر عرضه می‌شد که ۷۵ اسب بخار قدرت و ۱۲۰ نیوتن متر گشتاور داشت. ۲۰۰۴ آخرین سالی بود که پراید در نمایندگی‌های یوئدا کیا در چین فروخته شد و در آن زمان بین ۵۹,۸۰۰ یوآن معادل ۸,۴۰۰ دلار تا ۸۹ هزار یوآن معادل ۱۲,۵۰۰ دلار قیمت داشت.

نسل دوم فورد فستیوا

نسل دوم فستیوا در سال ۱۹۹۳ معرفی شد. این خودرو به‌طور مشترک توسط فورد و کیا توسعه پیدا کرد و این بار مزدا در پروژه دخیل نبود. مثل نسل اول اما این بار هم فستیوا بسته به بازار با نام‌های مختلفی عرضه می‌شد. نسخهٔ بازار آمریکای شمالی که اسپایر نام داشت، در قالب هاچ‌بک سه‌در و پنج‌در با حداقل امکانات عرضه می‌شد و حتی فرمان هیدرولیک هم فقط در نسخهٔ پنج‌در اتوماتیک وجود داشت. در کره جنوبی هم این خودرو با نام کیا آولا شناخته می‌شد اما فستیوا در این کشور بیشتر برای بازارهای صادراتی تولید می‌شد زیرا خریداران کره‌ای در آن زمان بیشتر خودروهای سدان را ترجیح می‌دادند.

نسل سوم فورد فستیوا

سومین و آخرین نسل فستیوا اساساً نسل اول مزدا دمیو با نشان فورد بود. این خودرو بعداً به مزدا ۲ تبدیل شد. در سال ۲۰۰۲ با خاتمهٔ تولید نسل اول مزدا دمیو، فورد فستیوا هم به آخر خط رسید و این نام برای همیشه از سبد محصولات فورد کنار رفت. با این اتفاق، عصر خودروهای ارزان‌قیمت و کم‌قدرت اما هیجان‌انگیز هم به پایان رسید. بعداً نیز به‌تدریج کل بخش ساب‌کامپکت در بازار آمریکا کمرنگ شد و فورد حتی به عرضهٔ هاچ‌بک فی‌یستا هم در این کشور پایان داد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶۴ رای
منبع
CarBuzz

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۵ دیدگاه‌ها

  1. حسین

    ۲۸ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (2824 ديدگاه)

    اولین اش در کجا ، با چه نامی و با چه برندی عرضه شد؟

    موافقم 32
    مخالفم 5
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۲۸ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (10232 ديدگاه)

      یه زمانی 🌹🌹🌹 بود و به مرور زمان 💩💩💩 شد و 💩 ماند !
      یکی از قاتلان بِلفطره‌ی ما ایرانی‌ها بعد از حمله‌ی اعراب و قهطی دسیسه عنگلیسی‌‌ها ، همین پراید بوده و هست !
      پراید یه قاتل زنجیره‌ایه ، اینطوری کوچولو نگاش نکنید ، گرگیه باس خودش !

      موافقم 117
      مخالفم 33
    2. REZA

      ۲۹ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (9 ديدگاه)

      در ژاپن عرضه شد ولی با اسمی دیگه
      ولی غیر از این
      هیچ نیست چون این 💩 بد از ژاپن عرضه شد، از ژاپن بد💩 که عرضه شد و تموم شد ولی اینجا هنوز میبینیمش
      این قاتل مثل چنگیز مغول که از بد ترین جنایت کاران تاریخ شرقِ که اینم از شرش خلاص میشیم و هیچ میشه

      موافقم 26
      مخالفم 8
  2. Vague

    ۲۸ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    حتی با استانداردای گذشته هم ایمنی نداشته . چه برسه به الان . البته ایمنی پیشکش . این حضورش اصلا خودش ناامنی ایجاد میکنه .

    موافقم 62
    مخالفم 8
  3. 𝐀𝐥𝐢

    ۲۸ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (982 ديدگاه)

    سایپا هنوز داره پراید رو تولید میکنه💪

    موافقم 15
    مخالفم 34
  4. JaMsHiD

    ۲۸ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (967 ديدگاه)

    بر باعث و بانیش لعنت ! …

    موافقم 38
    مخالفم 7
  5. ۲۸ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (3280 ديدگاه)

    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2023/12/Ford-Festiva-9.jpg
    نامردا کاش پراید صبا رو با این فرمون تولید می‌کردید

    موافقم 32
    مخالفم 3
    1. ( سلام داداش چطوری سابق )

      ۲۸ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (83 ديدگاه)

      اون زمان ایربگ داشته ! ، بعد ماشین های ایران کلا ۱۰ ساله که روش ایربگ دارن سوار میکنن که اونم کار نمیکنه !

      موافقم 48
      مخالفم 2
      1. ۲۸ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (3280 ديدگاه)

        خیلی نامردن

        موافقم 14
        مخالفم 1
  6. علی

    ۲۸ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (23 ديدگاه)

    شما هم وقتی این مطلب رو خوندید ، وجودتون رو غم گرفت؟

    موافقم 44
    مخالفم 5
  7. یوسف

    ۲۸ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (744 ديدگاه)

    جالبه که فورد فستیوا در دهه 1980 میلادی و با توجه به استانداردهای اون زمان دو ستاره ایمنی از پنج ستاره گرفته فکر کنم با استانداردهای ایمنی الان منفی پنجاه ستاره بگیره.

    موافقم 33
    مخالفم 3
  8. علی جردن

    ۲۸ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1049 ديدگاه)

    در مورد پراید باید بگم بهترین خودروی مسافرکشی اسنپ تاکسی تلفنی و درون شهری بود و هست
    صندلی ردیف عقب پژوها مخصوصا وسط صندلی عقب پژوها تنگ بود اما پراید در صندلی عقب بسیار بسیار راحت تر از پژوها هسن

    نسل گذشته با خاطرات سفرهای پرجمعیت خانوادگی با پیکان خاطره دارن

    نسل جدید با دور دورهای مجردی با پراید تو بالاپایین شهر خاطره دارن

    موافقم 44
    مخالفم 9
  9. 911

    ۲۸ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (564 ديدگاه)

    ماشالله پراید
    ماشالله قدرت
    ماشالله ایمنی
    ماشالله طراحی
    ماشالله تجهیزات
    ولی با اینکه کلا ماشین درستی نبود ، وقتی اومد ایران واس خودش ماشین خوبی بود . برا کسانی که بودجه کمی داشتن می تونست یک ماشین خوبی باشه .
    اما خوب دیگه نمیشه از ایرادات چشم پوشی کرد .
    قشنگ ترین پراید تاریخ هم از نظر من ۱۳۲ هست.
    چه کنیم دیگر بازار ایرانه دیگه مجبوریم اینا رو بگیریم .
    بخوایم چینی خوب هم بگیریم باید ۱ تومن هزینه کنیم پس یعنی باید بریم سراغ ماشین های هزار سال پیش با ظاهر ارتقا یافته.
    در یک کلام خیلی بد بختیم

    موافقم 38
    مخالفم 3
  10. الف.ی

    ۲۸ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1645 ديدگاه)

    آقا مقاله عالی بود دمتون گرم خاطره بازی شد
    فقط این جمله بند آخر «ٰبا این اتفاق، عصر خودروهای ارزان‌قیمت و کم‌قدرت اما هیجان‌انگیز هم به پایان رسید.»
    تروخدا پراید سوارا برا لایی بازی انگیزه نگیرید :)
    نه برا خودتون امنیت داره نه برا بقیه

    موافقم 12
    مخالفم 1
  11. Saeed

    ۲۸ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (206 ديدگاه)

    سایپا با شاسی ماشین هاچبک وانت میزنه🗿

    موافقم 29
    مخالفم 0
  12. LAMBORGHINI

    ۲۸ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (103 ديدگاه)

    ماشاالله پراید
    پراید فورد میزاره تو جیبش

    موافقم 11
    مخالفم 1
  13. قنداقی فسقلی

    ۲۸ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (635 ديدگاه)

    آقای دهقان پلتفرم وانت پیکاپ پراید به پراید هاچبک تعلق داره

    موافقم 6
    مخالفم 0
  14. Daniel

    ۲۸ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    ممنون از سایت پدال که پراید های نسل قدیم رو بررسی کردید

    موافقم 6
    مخالفم 1
  15. مهردادکمال

    ۲۸ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1827 ديدگاه)

    پراید ماشین بدی نبود خیلی ها با اومدن پراید صاحب ماشین شدن که زمانی ارزوی خیلی ها بود خیلی ها با پراید کلا رانندگی رو یاد گرفتن خرج پایین مکانیکی ساده مصرف مناسب (همه در شرایط ایران) لوازم فراوان که حتی در دوردست ترین نقاطم پیدا میشن… اگر پراید رو تو همون اواسط دهه 80 متوقف میکردن و ریو رو جایگزینش میکردن امروز پراید تبدیل به یک. اسطوره و نوستالژی خوب میشد اما افسوس که اون قد کیفیت رو پایین اوردن و کش دادن تولیدشو که موجب تنفر همه شده
    به هر حال الان هم بنظرم با بودجه زیر 170-180تمن پراید برای استفاده شهری انتخاب بدی نیست

    موافقم 27
    مخالفم 1
  16. Arash IV

    ۲۸ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (110 ديدگاه)

    این ماشین دست عزرائیل رو از پشت بسته (نسخه ایرانیش)

    موافقم 15
    مخالفم 1
  17. ارمان

    ۲۹ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (35 ديدگاه)

    هعی لعنت بهتون که این 💩 رو طراحی کردید
    بعد انداختید به جون ما

    موافقم 7
    مخالفم 5
  18. یاس ی

    ۲۹ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1021 ديدگاه)

    پراید با قیمت منصفانه برای خانواده کم درامد ایرانی بهترین گزینه بود.خصوصا برای استفاده به عنوان تاکسی درون شهر. همین الان دوستان ما پراید دارن جیبشون خالی میشه دو ساعت توی شهر میچرخن و سلیقه ای مسافر سوار میکنن بین 200تا 400 کاسب میشن.حداقل خرج خورد و خوراک را از حقوقشون نمیدن. ولی باید با پراید اندازه پراید توقع داشت نه اینکه بری توی جاده اندازه پژو یا ماکسیما بهش گاز بدی. قطعا اینجوری عزراییل شما را خیلی دوست داره. ولی برای استفاده شهری برای بازار محدود بد نیست البته گفتم در واقع چاره ای نیست. اگه بازار بازی داشتیم به جای پراید با اکسنت و کرولا و مزدا مردم مسافرکشی میکردن، مثل چند سال قبل مناطق آزاد.

    موافقم 10
    مخالفم 1
  19. احمد

    ۲۹ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    لینک اصل خبر برای کدام سایت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. .

    ۱ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (52 ديدگاه)

    نسل آخر این فستیوا جلو سپرش چقدر شبیه به سمند وانته اگر دقت کنید.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا