فورد

نوآوری‌های جالب فورد برای بهبود آیرودینامیک خودروها

فورد در حال بررسی استفاده از برخی تکنولوژی‌های جدید و پیشرفته برای بهبود آیرودینامیک خودروهاست.

این خودروساز آمریکایی روی شکل‌های جدیدی از تکنولوژی آیرودینامیک کار می‌کند تا به این ترتیب بتواند راندمان محصولات خود را بهبود بخشد. فورد برای پیشبرد اهداف خود از اصول باد استفاده می‌کند. اگرچه استفاده از باد به اصطلاح الکتریک یا باد یونی چیز جدیدی نیست اما پیچیدگی‌های زیادی دارد. به‌طور خلاصه باید گفت باد الکتریک به دست‌کاری و شتاب بخشی به باد با ترکیب الکترودها، ولتاژ و هوا اشاره دارد. فورد در اختراعی که اداره ثبت اختراع و علائم تجاری آمریکا منتشر کرده به دنبال استفاده از این پدیده الکتروهیدرودینامیک برای بهبود راندمان آیرودینامیکی خودروهاست. درصورتی‌که سیستم یاد شده سبک‌وزن و کارا باشد شاید شاهد تولید خودرویی آیرودینامیک تر از گوردون موری T.50 نیز باشیم. برای اینکه به اهمیت تکنولوژی موردبحث پی ببریم باید به‌صورت علمی‌تر آن را بررسی نماییم.

زمانی که یک رسانا جریان برق را دریافت می‌کند، این جریان در کل سطح خارجی جسم پخش می‌شود و البته دوست دارد که بیشتر در بخش‌های تیز و گوشه‌ها تمرکز یابد. با استفاده از نقطه تیز به عنوان یک الکترود، میدان الکتریکی بسیار قوی‌تر خواهد بود و اگر این مقدار از گرادیان ولتاژ شروع تخلیه تاج CIV بیشتر باشد، هوای اطراف بخش تیز یونیزه شده و میزان کمی از پلاسما در نوک الکترود تشکیل می‌شود.

این فرایند باعث تولید مولکول‌های هوای یونیزه شده با همان میزان قطبیت نوک دارای بار الکتریکی خواهد شد. به دلیل دافعه بین یون‌ها، ابر یونی سریعاً گسترش می‌یابد و این دافعه باعث ایجاد باد از نوک الکترود می‌شود. نکته دیگر اینکه فرایند یاد شده با تولید صدایی آرام همراه است. فورد در واقع به دنبال استفاده از همین نیرو خواهد بود. فورد می‌گوید این تکنولوژی پتانسیل استفاده در اطراف خودرو را دارد. یک سیستم بزرگ می‌تواند برای تسریع حرکت باد در مجرای S یا زیر اسپلیتر خودرو بکار رود. همچنین امکان استفاده از سیستمی دیگر برای جداسازی هوا در پشت خودرو وجود دارد اما حتی می‌توان آن را به‌صورت محدودتر برای تولید آینه‌ها، مجاری ترمز، ورودی‌های هوا و سیستم‌های آیرودینامیک فعال کنونی بکار برد تا راندمان آیرودینامیکی خودروها بهبود یابد.

اساساً با استفاده دقیق از باد الکتریک در بخش‌های کلیدی خودرو می‌توان هوا را بهتر از آنچه در T.50 دیده‌ایم دست‌کاری کرد. همچنین تکنولوژی یاد شده می‌تواند نیاز به استفاده از رادیاتور فن مخصوص را از بین ببرد و باعث کاهش وزن خودرو شود. ما حدس می‌زنیم در راه استفاده از این تکنولوژی چالش‌هایی از جمله هزینه توسعه آن وجود دارد اما شاید قبلاً قدم‌هایی در زمینه تولید یک ابر خودروی تیراژ محدود با همین تکنولوژی برداشته شده باشد.

اگرچه برخی اطلاعات اولیه از موضوع یاد شده در دسترس است اما فورد تمامی جزئیات مربوط به آیرودینامیک موستانگ GTD را منتشر نکرده و امیدواریم باد یونی بخشی از آن باشد. اختراع فورد نشان می‌دهد این سیستم می‌تواند در سرعت مشخص فعال شود تا از ایجاد صدای اضافی پیشگیری شود. البته با توجه به کاهش وزن و عدم نیاز به استفاده از فن رادیاتور، این تکنولوژی شاید یک روزی در خودروهای خانوادگی و رده میانی نیز نصب شود. در پایان باید گفت فورد اخیراً یک اختراع برای پوشش فضای بار تطبیقی و آیرودینامیک را نیز ثبت کرده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. پیام

    ۲۶ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (1591 ديدگاه)

    موستانگ با آیرودینامیک بالاتر بیاد ببرون چی میشههه! آدم وقتی میبینه آمریکا هامر رو با وزن بالای چهار تن و اون طراحی جعبه‌ای که آیرودینامیک خاصی نداره با صفر تا صد ۳ میزنه میگه پس چند سال بعد چیکار میکنه!!!

    موافقم 57
    مخالفم 12
    1. americanv8

      ۲۷ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (24 ديدگاه)

      چه عجب بر ضد ماشین آمریکایی حرف نزدی و سعی نکردی آمار فروش جنسیس و هیوندای و ….. رو به رخ بکشی 😂

      موافقم 1
      مخالفم 0
  2. Arshia m3csl

    ۲۶ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (1017 ديدگاه)

    منتظر فورد ماستنگ gtd ماسل کار سوپراسپرت فورد هستم کاش زودتر بیاد و با پورشه 911gt3 rs و مرسدس بنز amg gt بلک سریز و فراری 296 جی تی بی رقابت جذابی رو شروع کنه فورد ماستنگ واقعا خاص و عالیه به خصوص gtd که قراره بیاد

    موافقم 43
    مخالفم 4
  3. Taha Ayoobi

    ۲۶ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (1251 ديدگاه)

    به قول کاربر GM
    ماشالا پشتوانه
    ماشالا اصالت
    ماشالا نو آوری

    موافقم 45
    مخالفم 3
  4. mercedes

    ۲۶ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (327 ديدگاه)

    واکنش911gt3 :تموم شد! ، خیلی تاثیر گذار بود.

    موافقم 17
    مخالفم 28
  5. مازیار

    ۲۶ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (2512 ديدگاه)

    این ماستنگ GTD تب انتظار رو حسابی بالا برده
    امیدوارم عملکرد میدانی کاملی ازش ببینیم

    موافقم 26
    مخالفم 0
  6. ۲۶ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (3286 ديدگاه)

    اینا چیه فقط _ تسلا :🚽

    موافقم 10
    مخالفم 30
  7. پری وش

    ۲۶ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (5 ديدگاه)

    الان چ کاری از دستم بر میاد این که گفتی واگعی بود یا کیکه بدم شش یا از ماتریکس خارج بشم

    موافقم 4
    مخالفم 7
    1. ایلیا

      ۲۷ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (2 ديدگاه)

      فقط چیزی نمی‌فهمی از این مباحث ، لطفا خداحافظی کن😅با تشکر

      موافقم 5
      مخالفم 0
  8. امیرحسین

    ۲۷ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (118 ديدگاه)

    سلام آقای احمد زاده کدوم رو قبول داری؟
    فورد موستانگ جی تی 2013
    شورولت کامارو اس اس 2013
    دوج چلنجر اس آر تی 8 2013

    موافقم 5
    مخالفم 0
  9. Erfan

    ۲۷ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    در حد خودش خوبه، ولی حریف آلمانی‌ها نمیشه.

    موافقم 1
    مخالفم 12
    1. Taha Ayoobi

      ۲۸ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (1251 ديدگاه)

      عرفان جان؟؟؟

      موافقم 2
      مخالفم 1
  10. Muscle car

    ۲۷ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (42 ديدگاه)

    هیچ اتومبیلی مثل موستانگ نیامده و نخواهد آمد…

    موافقم 6
    مخالفم 1
  11. Maxford

    ۲۹ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    فورد همیشه سعی کرده جایگاهش رو حفظ کنه و پیشرفت کنه و روی پای خودش باشه.
    امیدوارم همینطور ادامه بده…
    راستی ماستنگ GTD که اصلا نگم برات آماده ایست قلبی بعد از اومدنش باشید…

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا