موتورسیکلتهوندا

تاریخچه هوندا گلدوینگ، بهترین موتورسیکلت تورینگ جهان

هرچند هوندا گلدوینگ امروز به‌عنوان بهترین موتورسیکلت تورینگ جهان شناخته می‌شود اما در سال ۱۹۷۵ به‌عنوان نسل جدید موتورسیکلت پرفورمنس هوندا به بازار عرضه شد.

هوندا گلدوینگ بدون شک بهترین موتورسیکلت تورینگ جهان محسوب می‌شود و بیش از چهل سال است که بر این کلاس سلطه داشته است. اکتبر ۲۰۲۴ پنجاهمین سالگرد تولد گلدوینگ است و طی این مدت بیش از ۶۴۰ هزار دستگاه فروخته است. این موتورسیکلت اما ابتدا اصلاً یک تورینگ نبود و قرار بود سوپربایک جدید هوندا باشد. پس گلدوینگ تورینگ امروزی با پیشرانۀ ۱.۸ لیتری شش سیلندر از کجا آمده است؟ در ادامه این ماجرای جالب را توضیح خواهیم داد.

هوندا گلدوینگ چطور توسعه پیدا کرد؟

در سال ۱۹۶۹، هوندا با مدل انقلابی CB750 خود در دنیای موتورسیکلت‌ها غوغایی به راه انداخت. پیشرانۀ چهار سیلندر خطی هوا خنک این موتورسیکلت یکی از بهترین پیشرانه‌های آن دوران بود و CB750 سریع‌تر، سبک‌تر و چابک‌تر از تمام رقبای خود محسوب می‌شد. تا سال ۱۹۷۲ اما این موتورسیکلت از همه طرف تهدید شد. سوزوکی مدل G750 را با پیشرانۀ دو زمانۀ آب خنک با قدرت مشابهی به بازار فرستاد و کاوازاکی هم با مدل ۹۰۰ سی‌سی Z1 به میدان آمد. هوندا اما بیکار ننشست به با استراتژی جدیدی به رقبا پاسخ داد. این شرکت اولین بخش تحقیق و توسعۀ خود را به رهبری «سوئیچیرو ایریماجیری» ایجاد کرد. وی کسی بود که در توسعۀ پیشرانه‌های مسابقه‌ای دور بالای پنج و شش سیلندر هوندا در دهۀ ۶۰ نقش داشت و در بخش رو به رشد خودروسازی هوندا نیز حضور داشت. وظیفۀ این بخش تحقیق و توسعه، ساخت موتورسیکلت پرچم‌دار جدید هوندا بود.

توسعۀ پیشرانۀ M1

ایریماجیری که مرد خلاقی بود، می‌دانست برای این موتورسیکلت ساخت یک پیشرانۀ چهار سیلندر خطی بزرگ‌تر کافی نیست و باید چیز کاملاً متفاوتی توسعه داده می‌شد. پروتوتایپ این پیشرانه که M1 نام گرفته، کاملاً متفاوت از تمام پیشرانه‌هایی بود که هوندا و یا حتی دیگر موتورسیکلت‌سازان ساخته بودند. حجم ۱۴۷۰ سی‌سی این پیشرانه بیش از دو برابر CB750 بود و دو سیلندر بیشتر داشت. این پیشرانه با آرایش تخت، اولین موتور چهار زمانۀ ژاپنی بود و با آب خنک می‌شد. همچنین انتقال نیرو هم بجای زنجیر از طریق میل‌گاردان انجام می‌شد. پیشرانۀ M1 به‌گونه‌ای طراحی شده بود که فقط روی تولید قدرت بیشتر تمرکز نداشته باشد و گشتاور زیادی را هم در دور موتور گسترده‌ای ارائه کند. درنتیجه، پیشرانه ۸۰ اسب بخار قدرت در دور ۶,۷۰۰ rpm تولید می‌کرد و امکان رسیدن به حداکثر سرعت ۲۲۵ کیلومتر بر ساعت را فراهم می‌کرد. طرح تخت پیشرانه همچنین مرکز ثقل بسیار پایینی را ایجاد می‌کرد اما این پیشرانه در کنار گیربکس، طول بسیار زیادی داشت و موقعیت راکب را تنگ می‌کرد.

توسعۀ نسل اول گلدوینگ

پروتوتایپ پیشرانۀ M1 یک هیولا بود. این یک طرح رؤیایی بود که طی نیم قرن روی گلدوینگ تأثیر گذاشت اما ابتدا هوندا باید این پیشرانه را رام می‌کرد تا مناسب استفاده در یک موتورسیکلت تولیدی شود. در آن مرحله، هدف همچنان ساخت نسل بعدی موتورسیکلت پرفورمنس پرچم‌دار بود. اولین قدم، کوچک کردن پیشرانه بود. بدین منظور، مهندسان دو سیلندر و یک‌سوم حجم موتور را کم کردند و درنهایت به یک چهار سیلندر ۹۹۹ سی‌سی رسیدند. بلوک پیشرانه و میل‌لنگ به‌طور یکپارچه طراحی شده و گیربکس زیر میل‌لنگ قرار گرفت تا پیشرانۀ تولیدی تا حد امکان کوتاه شود.

یکی دیگر از نوآوری‌ها، انتقال باک سوخت به زیر زین بود اما محفظه‌ای با ظاهر شبیه باک هم در همان جای معمول نصب شده بود که جعبه‌ابزار، کیت استارت برای مواقع اضطراری، جعبه‌فیوز و مخزن مایع خنک‌کننده در آن قرار می‌گرفت. با انتقال باک به عقب، مرکز ثقل بازهم پایین‌تر می‌آمد. با وجود پیشرانۀ بزرگ، سیستم آب خنک و میل‌گاردان، وزن خشک موتورسیکلت روی ۲۷۰ کیلوگرم نگه داشته شد.

عرضه به بازار

ازآنجایی‌که CB750 در هوندا با نام پادشاه موتورسیکلت‌ها شناخته می‌شد، گلدوینگ که قرار بود جانشین آن باشد، پادشاه پادشاهان لقب گرفت. نام گلدوینگ هم از لوگوی بال هوندا گرفته شده بود. این موتورسیکلت اولین بار در کنفرانس سالانۀ نمایندگی‌های هوندا در لاس‌وگاس در سپتامبر ۱۹۷۴ معرفی و در سال ۱۹۷۵ راهی بازار آمریکا شد. گلدوینگ به دلیل استفاده از فیرینگ‌های کوچک و فقدان طلق جلو، به‌عنوان موتورسیکلتی نیکد پرفورمنس شناخته می‌شد. رسانه‌ها و مردم استقبال خوبی از گلدوینگ کردند اما واقعاً نمی‌دانستند در چه کلاسی قرار می‌گیرد و باید به‌عنوان چه نوع موتورسیکلتی از آن استفاده شود زیرا خود هوندا چنین چیزی را اعلام نکرده بود. گلدوینگ قرار بود یک سوپربایک باشد اما این‌طور نبود و شخصیتی دوگانه داشت.

قدرت ۷۸ اسب بخاری، صندلی اسپرت و ترمزهای دیسکی دوتایی در جلو و تکی در عقب، گلدوینگ را به موتورسیکلت‌های اسپرت شبیه می‌کرد اما رسانه‌های موتورسیکلتی نمی‌دانستند باید آن را در چه کلاسی قرار دهند. یک مجله حتی این محصول هوندا را بجای گلدوینگ، یک موتورسیکلت چهار سیلندر ۱۰۰۰ سی‌سی برای جنتلمن‌ها توصیف کرد. برخی مجله‌ها هم هندلینگ راحت و قدرت و گشتاور فراوان گلدوینگ را تحسین کردند و حتی یک مجلۀ بریتانیایی آن را خودروی دوچرخ توصیف کرد اما هیچ‌کس این موتورسیکلت را یک تورینگ ندانست.

از موتورسیکلت پرفورمنس تا قهرمان تورینگ‌ها

گلدوینگ یک موتورسیکلت تورینگ تمام و کمال نبود اما یک مدل اسپرت هم محسوب نمی‌شد. در آن سال‌ها، در اروپا موتورسواران خواهان یک کروزر اسپرت پرفورمنس بالا با هندلینگ مناسب بودند درحالی‌که در آمریکا، پیمایش‌های طولانی با موتورسیکلت بسیار محبوب بود. به همین دلیل، در این کشور موتورهای هارلی دیویدسون، ب‌ام‌و و موتو گوتزی فروش خوبی داشتند اما این‌ها مدل‌هایی نبودند که در سطح جهانی موردپسند همه باشند زیرا قیمت گرانی داشتند و برخی آن‌ها از قابلیت اطمینان پایین رنج می‌بردند. گزینه‌های دیگر مثل هوندا CB750 و کاوازاکی Z1 هم با ظرفیت سوخت پایین و زنجیری که نیاز به تعمیر و نگهداری منظم داشت، برای مسافت‌های طولانی مناسب نبودند.

موتورسواران آمریکایی اما خیلی زود به پتانسیل تورینگی گلدوینگ پی بردند و بلافاصله یک صنعت افترمارک قدرتمند برای عرضۀ طلق جلو، فیرینگ کامل و خورجین برای این موتورسیکلت شکل گرفت. گلدوینگ حالا به یک تورینگ تبدیل شده بود که می‌توانست از نمونه‌های موجود بهتر عمل کند. این موتورسیکلتی فوق‌العاده قابل‌اعتماد بود که قیمت بسیار کمتری داشت. هوندا که این شرایط را دید، در سال ۱۹۸۰ نسخۀ تورینگ از مدل جدید GL1100 را معرفی کرد. این نسخه به زین راحت و سیستم تعلیق بادی مجهز بود و فاصلۀ محوری بیشتری داشت درحالی‌که پیشرانۀ ۱۰۸۵ سی‌سی چهار سیلندر تخت آن با جرقه‌زنی الکترونیکی، نزدیک به ۸۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد.

این آغاز دوران مدرن گلدوینگ بود. بعداً نیز نسخه‌های اینتراستیت و آسپنساد با فیرینگ کامل، طلق جلو، سیستم صوتی، چراغ‌های قوی‌تر و صندوق بار ارائه شدند. البته حالا وزن این مدل‌ها به بیش از ۳۰۰ کیلوگرم رسیده بود اما هنوز هم بسیار راحت و قابل‌اعتماد بوده و قیمت مناسبی داشتند. گلدوینگ در اولین سال عرضه تنها ۱۳ هزار دستگاه فروخت اما نیم قرن بعد این رقم به بیش از ۶۴۰ هزار دستگاه رسیده که بیشتر آن در آمریکا فروخته شده است. ایالات‌متحده آن‌قدر برای هوندا بازار بزرگی بود که خط تولید گلدوینگ را به این کشور منتقل کرد و برای سال‌ها تا زمان رکود مالی بزرگ اواخر دهۀ ۲۰۰۰ موتورسیکلت تورینگ خود را در آمریکا به تولید رساند. گلدوینگ زمانی که به یک تورینگ واقعی تبدیل شد، با موتورسیکلت‌های شناخته‌شدۀ آن زمان مثل هارلی دیویدسون الکترا گلاید، ب‌ام‌و R100 RT و موتو گوتزی ۱۰۰۰SP اسپادا به رقابت پرداخت.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۰۰ رای
منبع
HotCar

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. SRT

    ۱۰ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    جیگرم حال اومد . به به .
    اما چه فایده که جوانان بیچاره مملکت ما اون اشغال ۱۲۵ رو میتونن بخرن و با جون خودشونو بقیه بازی کنن حیف و صد حیف .
    نصف آلاینده های کل گیتی مال همین ۱۲۵ های ایرانه

    موافقم 78
    مخالفم 1
    1. net

      ۱۰ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (3149 ديدگاه)

      دو عکس اخر این مدل موتورهای بزرگ و پهن داخل شهر رانندگی سخته

      موافقم 7
      مخالفم 19
    2. احسان

      ۱۰ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (106 ديدگاه)

      همون 125 لعنتی رو هم دیگه نمیشه خرید. نگاهی به قضر فقیر که نهایت درآمدش 10 تومن هست نگاهی بیندازید و از حقوقش اجاره و خرج و مخارج کسر کنید ،چیزی نمی مونه 60 و 50 میلیون بدی 125.رفته بودم پیش تعمیرکار موتورم، یک پیرزنی فقیر اومد میخواست با 15 تومن موتور بخره و پسرش کار کنه.و جز موتور های مزایده ای پیشنهادی نبود! آدم دلش خون میشه. وضع خیلی ها از نظر مالی بده.

      موافقم 61
      مخالفم 2
  2. ۱۰ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (3286 ديدگاه)

    هوندا کویر هم خوبه ها!
    همتاز هم خوبه
    خیلی باحاله باهاشون سرعت برو ترمز نمیگیره نذر می‌کنی نماز بخونی و مسجد بری تا ترمز بگیره 😂😂

    موافقم 36
    مخالفم 0
  3. ممد ژانگولر

    ۱۰ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (3560 ديدگاه)

    موتور نیست که لامصب
    توربین بخاره ماشالله

    موافقم 28
    مخالفم 0
  4. محمد

    ۱۰ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (599 ديدگاه)

    پدال این مقاله دو قسمتیه؟🤔
    ندیدم تصویری از آخرین ورژن گلدوینک تو مطلبتون!

    موافقم 14
    مخالفم 1
    1. امیر دهقان

      ۱۰ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (695 ديدگاه)

      این مطلب فقط تاریخچه نسل اول گلدوینگ و چگونگی تبدیل اون از یه سوپربایک به موتور تورینگ هست

      موافقم 23
      مخالفم 0
  5. F22RAPTOR

    ۱۰ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (2599 ديدگاه)

    به‌به آفرین داره هوندا
    و این مدل گلدوینگ بسیار زیبا

    موافقم 16
    مخالفم 0
  6. parhamiof

    ۱۰ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (692 ديدگاه)

    نسل جدید هوندا گلدوینگ از خیلی از ماشینای ایرانی راحت تره
    قوی تره
    امکانات بیشتری داره
    و….

    موافقم 27
    مخالفم 1
  7. yaghoub

    ۱۰ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (297 ديدگاه)

    خودرویی روی دو چرخ . واقعاً توصیف خوبی برای گلدوینگ است .
    راحتی و قدرت گلدوینگ رو حتی خیلی از ماشین ها هم ندارند .

    موافقم 31
    مخالفم 3
    1. Kato

      ۱۱ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (449 ديدگاه)

      من از نزدیک دیدم …. واقعا همینه ماشین دوچرخ…

      موافقم 9
      مخالفم 0
  8. P

    ۱۰ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (284 ديدگاه)

    از اون مقاله ها بود که دلت نمیخواست تموم بشه ، به به

    موافقم 17
    مخالفم 1
  9. حسین دهمرد

    ۱۰ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (2433 ديدگاه)

    پرفورمنسش با یه هارلی دو سیلندر یکیه.

    موافقم 3
    مخالفم 19
    1. کاوه

      ۱۱ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (62 ديدگاه)

      رفیق نکنه انتظار داری مثلا بیان ۳۰۰ اسب بکشن بیرون ازش؟فکر کردی مثلا این ۶ سیلندره باید اسب بخار اش خیییییییلی بیشتر از هارلی دو سیلندر باشه؟؟؟؟؟این سیلندر های اضافی اصلا با هدف اضافه کردن اسب بخار ساخته نشدن.هدف ساخت این موتور نرمی راحتی کنترل و فرمان پذیری بی نظیر راحتی استفاده توی مسیر های طولانیه.به هدف خودشم کاملا رسیده و قطعا بهترین موتور تورینگ دنیاست.کسی با موتور ۳۰۰ کیلویی تورینگ نمیره مسابقه بده.نمیره گاز رو تخته کنه برسه به ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت.نهایت سرعت لازم برای این موتور ها ۱۵۰_۱۶۰ تاست که اونم خیییییییلی زیاده و گلد وینگ به راحتی به این سرعت ها میرسه.

      موافقم 12
      مخالفم 0
  10. دانیال

    ۱۰ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (596 ديدگاه)

    هوندا عشق لاینتهی

    موافقم 10
    مخالفم 1
  11. 18:45

    ۱۱ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (472 ديدگاه)

    از اون مطالب شاه بیت و غزل وارانه بود احسنت😎😍😍
    کمپانی هوندا تو بحث موتورسیکلت 80درصد اوقات تو طول تاریخش همیشه تو ارائه بالاترین نوآوری ها و افتخارات پیروز میدان بوده و یجورایی انگار با معرفی هر موتورسیکلتی از برند هوندا، انگار
    ب ام و و بنز جدید و معرفی کردن نه یه موتورسیکلت!!
    جالبه بدونین که پرفروش ترین وسیله نقلیه تاریخ هم تا به الان، موتورسیکلت مشهور
    سوپرکاب هوندا هست که هنوزم داره تولید میشه و بخاطر بی دردسر بودن و قابلیت انعطاف اون تونسته این مقام و حفظ کنه.
    اولین سوپربایک واقعی تاریخ، بهترین تورینگ تاریخ، افتخارات تو موتو جی پی، ارائه اولین سیکلت جهان با کیسه هوا، بهترین سوپربایک های تاریخ، پرفروش ترین وسیله نقلیه تاریخ، بادوام ترین سیکلت ها و… تنها گوشه کوچکی از افتخارات هوندا هستن…
    دوستان حالا جالبه بدونین که اولین سیکلت تاریخ که مسافت های بسیار طولانی رو بدون بروز هیچگونه بروز مشکل فنی طی طریق می‌کرد، سیکلت r100 RS و r100 RT از کمپانی BMW بود که دهه 70 معرفی شد. همچنین اولین سیکلت تاریخ بود که مجهز به قاب بادگیر بود و همچنین بدعت گذار اولین سیکلت تورینگ مدرن تاریخ شد!
    یه سیکلت بادام، قدرتمند و نرم که شاید باور نکنین که حتی لقب بلندمرتبه ترین موتورسیکلت تاریخ رو هم برای چنددهه گرفته بود!!
    همچنین ب ام و ابداع کننده کلاس آدونچر_اسپرت هم بوده که دو تاخصیصه رو برای اولین بار باهم ادغام کرده بود.
    کلا هوندا و ب ام و بیشتر از هر محصول دیگه ای روی بهترین تورینگ های تاریخ موفق تر بودن و این و میشه از روی آخرین تورینگ های کمپانی هم تشخیص داد…
    ب ام و هم 50ساله که انواع تورینگ فول سایز میده بازار و تقریبا همون ویژگی های گلدوینگ رو با هندلینگ و خواص اسپرت تر عرضه میکنه…

    موافقم 9
    مخالفم 0
  12. دانیال

    ۱۱ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (9 ديدگاه)

    چی میشه اینا بیاد تو ایران،مجاز باشه،،اگر کسی بخاد ترور کنه با موتور گازی هم میکنه،،اینا خیابانی هستن موتر پیست نیست میگید نیاد و قاچاقه،تازه اون موتر ورزشه خودش،چند دسته هستن ریس،کراس پرشی موتور سنگین خیابانی، حسن رعیت که با بابک زنجانی بود از این موتور هوندا صفر رفت از گمرگ سوار شد اورد،چرا ملت سوار نشن

    موافقم 7
    مخالفم 1
  13. محسن

    ۱۲ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    نتیجهٔ قناعت ،سخت کوشی ، هوشیاری . وجدان کاری.

    موافقم 3
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا