ایران خودروسایپا

هر آنچه از اتوبوس برقی ایران خودرو ای آتروس و سایپا اسکای ول می‌دانیم

در نمایشگاه خودروی مشهد ۱۴۰۱، دو مدل اتوبوس تمام الکتریکی مونتاژ ایران خودرو و سایپا به نمایش گذاشته شده است. هرچند که زمان دقیق برای تولید انبوه این اتوبوس‌ها هنوز اعلام نشده اما مشخصات فنی   ای آتروس ایران خودرو و اسکای ول سایپا مشخص است.

اتوبوس برقی سایپا ای آتروس

اواخر اسفند سال ۱۴۰۰، ای آتروس به عنوان قدرتمندترین اتوبوس برقی کشور توسط ایران خودرو رونمایی شد. این مدل، ۴۷۵ اسب بخار قدرت و ۳۵۰۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد. باتری ای آتروس با ظرفیت ۳۵۰ کیلووات ساعت، توان پیمایش ۳۸۰ در حالت عادی و ۲۵۰ کیلومتر با تهویه مطبوع (کولر یا بخاری روشن) فراهم می‌کند. زمان لازم برای شارژ این اتوبوس مشخص نیست اما احتمالا با شارژر مخصوص شرکت سازنده، حدود ۳ تا ۴ ساعت زمان برای تکمیل باتری‌ها لازم است.

اتوبوس برقی سایپا اسکای ول

اتوبوس برقی سایپا با نام اسکای ول نیز، سال ۱۴۰۰ رونمایی شد. مشخصات فنی این مدل به تازگی منتشر شده و خبر از یک موتور ۲۴۵ کیلووات (۳۲۹ اسب بخار) با گشتاور ۳۳۲۹ نیوتن‌متر می‌دهد. باتری‌های اسکای ول، ۳۲۲ کیلووات ساعت هستند و مشابه ای آتروس ایران خودرو، انرژی لازم برای ۲۵۰ تا ۳۵۰ کیلومتر حرکت را فراهم می‌کنند. شارژ باتری‌ها با برق شهری، نیازمند ۸ ساعت زمان است اما به لطف شارژر مخصوص، می‌توان اسکای ول را در کمتر از ۴ ساعت شارژ کرد.

امید است طی سال‌های آینده با افزایش عرضه‌ی اتوبوس‌های برقی توسط ایران خودرو و سایپا، پسوند “دیزل” از نام شرکت‌های مونتاژ کننده حذف و یا برند تجاری جدید به عنوان زیرمجموعه استفاده شود.

میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۴ رای

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. Alan.r

    ۱۰ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (1090 ديدگاه)

    قدرت و بردشون برای داخل شهر خوبه خیلی خوب میشه اگه جایگزین اتوبوس های قدیمی پرمصرف بشن

    موافقم 65
    مخالفم 1
  2. Payfast

    ۱۰ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (807 ديدگاه)

    ۳۵۰ کیلومتر؟ نهایت تکنولوژی

    موافقم 9
    مخالفم 50
    1. Amir

      ۱۰ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (275 ديدگاه)

      انصافا با در نظر گرفتن اینکه یه اتوبوسه و از اون مهم تر ایرانیه خیلی هم کم به نظر نمیاد اما مشکل اینه که اتوبوس ها باید مسافت زیادی رو طی کنن و امیدوارم این باتری ها مثل پیشرانه‌ هامون تا ۵۰ سال استفاده نشن و باتری های بهتر و بزرگ تری در آینده استفاده بشن

      موافقم 50
      مخالفم 3
      1. Farimani

        ۱۰ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (43 ديدگاه)

        دقیقا حتی باطریها و الکتروموتور و سایر متریالش ایرانیه . اصلا به چین ربط نداره

        موافقم 21
        مخالفم 9
        1. Dian

          ۱۰ شهریور ۱۴۰۱
          سوابق: (607 ديدگاه)

          بعید میدونم باتری هاش ایرانی باشه
          چون باتری اکثر خودرو های برقی در جهان یا مال catl چینه یا lg energy soltutions
          اینم با احتمال ۹۰ درصد همون catl عه

          موافقم 28
          مخالفم 2
        2. SS

          ۱۰ شهریور ۱۴۰۱
          سوابق: (744 ديدگاه)

          اگر پیمایش اعلام شده با در نظر گرفتن و تست در شرایط آب و هوایی ایران باشه خوب و قابل قبول هست. همونطور که میدونید باتری ها در سرما و گرمای شدید درصد قابل توجهی از ظرفیت رو از دست میدن.
          ——-
          @Farimani منبعی برای حرفتون دارید؟
          حتی بزرگترین شرکت های خودروسازی جهان هم در حال حاضر از چند شرکت مشخص باتری های خودشون رو تامین میکنن
          حالا با “همکاری” که این دو شرکت با چین دارن اگر کل اتوبوس چینی نباشه حداقل به نظرم سیستم محرکه چینی خواهد بود

          موافقم 17
          مخالفم 1
        3. Amir

          ۱۰ شهریور ۱۴۰۱
          سوابق: (275 ديدگاه)

          درسته خب قطعاتش چینیه ولی Payfast میگه تکنولوژی پایینه منم میگم با اسم اتوبوس ایرانی ساخته شده پس انتظارات عجیب غریب نداشته باشید هر چند در شرایط واقعی احتمالا این اعداد به دست نیاد.

          موافقم 10
          مخالفم 0
      2. کیانوش

        ۷ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (788 ديدگاه)

        اتوبوس شهریه بزگروار د یست پنجاه کیلومتر با تهویه رروش خیلی هم کافیه واسش چهار ساعته هم شارژ میشه دویست پنجاه کیلومتر واسه ی شیفتش کاملا کافیه

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. Dian

      ۱۰ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (607 ديدگاه)

      اینو با خودرو های برقی مقایسه نکن
      ۳۲۲ کیلووات ساعت یعنی حدود ۶ برابر یه خودروی برقیه
      ولی آیا جرم اتوبوس پر از سرنشین هم ۶ برابر خودروی برقیه؟ خب به مراتب بیشتره
      اتفاقا برد ۲۵۰ تا ۳۵۰ کیلومتر برای یه اتوبوس برقی خیلی هم خوبه
      ولی مشکل اینه که ۹۰ درصد مواقع اعدادی که اینا میگن با واقعیت اختلاف دارن

      موافقم 13
      مخالفم 2
      1. Payfast

        ۱۰ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (807 ديدگاه)

        اخه ۳۵۰ یا ۲۵۰ کیلومتر که اینم یه عدد فضایه که به ۱۹۰ کیلومتر تبدیل میشه میدونی واسه یه اتوبوس که در روز ۲۰ بار مسافر میزنه اگه بنزینی باشه باید ۵ بار بزنه

        موافقم 9
        مخالفم 1
  3. Zonda R

    ۱۰ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (1872 ديدگاه)

    جالبه حداقل ببینید خود کشورهای پیشرفته هم ادعایی تو ساخت اتوبوس برقی ندارند حداقل برید از یه خودروسازی با پیمایش بالا و… اتوبوس بگیرید
    البته این کار رو (برقی کردن ناوگان اتوبوسرانی شهری) کمپانی byd پیشنهاد داده بود به دوستان سال 96 و متاسفانه قبول نکردند که البته در خیلی از کشورهای پیشرفته انجام شده

    موافقم 7
    مخالفم 5
    1. M83

      ۱۰ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (5 ديدگاه)

      ادعایی ندارن چون اتوبوس برقی ادعایی نداره

      چون برای خودرو های تجاری و سنگین وزن خودرو های کم مصرف و بهینه با سوخت مبنای اتانول طراحی میشه

      اتوبوس های کشورای دیگه بجز ایران استهلاک زیادی ندارن

      موافقم 12
      مخالفم 0
  4. M83

    ۱۰ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (5 ديدگاه)

    تنها دستاورد شرکتای ایرانی تو خودرو های برقی این مینی ون برقی سفیدای حرمه
    تمام !

    موافقم 22
    مخالفم 0
  5. ilia2008

    ۱۰ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (163 ديدگاه)

    ترجیح میدم سوار اینا نشم . به کیفیتشون هیچ اعتمادی نیست

    موافقم 13
    مخالفم 7
    1. نوید AJ

      ۱۰ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (3691 ديدگاه)

      در تورنتو از دوسال پیش اتوبوس های الکتریکی وارد چرخه ی حمل و نقل عمومی شدن. سوار شدم، بی صداییش بیشترین تفاوتش نسبت به اتوبوس های دیزلیه. به نظرم برای حمل و نقل عمومی، بهترین گزینه میتونه سوخت هیدروژنی باشه. تمام مزیت های الکتریکی ها رو داره، تأمین جایگاه سوختشون هم برای شهرداری ها راحته.

      موافقم 9
      مخالفم 2
      1. ilia2008

        ۱۰ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (163 ديدگاه)

        اون که صد درصد . ولی تو ایران هنوز فناوری ساخت باتری ها و بقیه اجزای ماشین های برقی وجود نداره و اینا به احتمال زیاد وارداتیه . و از اونجایی که شرکت های چینی درجه یک مثل BYD می خوان وارد بازار جهانی بشن ریسک همکاری با ایران رو قبول نمی کنن این قطعات به احتمال زیاد توسط شرکت های درجه چندم چینی تهیه و با کیفیت ساخت افتضاح این دو تا آشغال ساز قرار سرهم بندی بشه .
        واقعا ترجیح میدم سوار همچین چیزی نشم

        موافقم 9
        مخالفم 3
    2. Shayan

      ۱۲ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (129 ديدگاه)

      تو رو خدا بیا سوار شو. تو سوار نشی، کی بشه؟

      موافقم 6
      مخالفم 3
  6. محمد

    ۱۰ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (12 ديدگاه)

    من امروز رفتم نمایشگاه مشهد – والا در مورد این اتوبوسا تنها چیزی که خیلی تو چشم بود وقتی سوارشون شدم بوی فوق افتضاح پلاستیک بود که خفت میکرد

    موافقم 9
    مخالفم 1
  7. ˈadɔlf ˈhɪtlɐ

    ۱۱ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (713 ديدگاه)

    خوبه لااقل یه حرکتی زدن

    موافقم 5
    مخالفم 2
  8. رز

    ۱۷ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    چه خبره خود تحقیریههههههه
    بابا یه کم شده ایرانی باشین.
    نیستین بزارین برین هرجایی دوست دارین.
    اینا با تحریم همین کارهارو هم میکنن
    نو چه کردی..؟!
    کوری نمیبینی همون هایی که تو رو تحریم گردن بودن که از ۲۰۰ سال پیش مثل موش از کشورت کندن؟! خاکمون رو جدا گردن. حالا که نمی تونن تحریم میکنن.!
    مناسفم

    موافقم 10
    مخالفم 5
  9. امیر

    ۱۳ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (51 ديدگاه)

    اقا شرط میبندم اکثر قطعات اتوبوس ایران خودرو ایرانیه باز هرچی بسازه دمش گرم چه بد چه خوب
    وشرط میبندم اتوبوس سایپا کلش چینیه حتی اتاقش وچراغ هاش! دمش سرد

    موافقم 4
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا