تجربه و آزمایشجگوار

پشت فرمان جگوار F تایپ P450 مدل 2022، آخرین نفس‌های بنزین

جگوار پس از یک قرن ساخت خودروهای زیبای درون‌سوز، به‌زودی وارد دوران الکتریکی خواهد شد. این شرکت قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ سبد محصولات خود را تمام الکتریکی کند ولی زمانی که ما راهی دفتر مرکزی این شرکت در آمریکای شمالی در نیوجرسی شدیم، برای دیدن یک مدل الکتریکی نبود بلکه به آنجا رفتیم تا یک F تایپ اسپرت هشت سیلندر بگیریم و پشت فرمان آن بنشینیم.

برای مدل ۲۰۲۲، خانوادهٔ F تایپ تمام هشت سیلندر شده است زیرا پیشرانه‌های V6 سوپرشارژ و چهار سیلندر توربوشارژ این خودرو با نسخه‌ای تضعیف‌شده از موفق‌ترین موتور جگوار طی دههٔ گذشته جایگزین شده‌اند یعنی موتور ۵ لیتری V8 سوپرشارژ که در اصل توسط فورد ساخته شده است. در F تایپ P450 که حالا نسخهٔ پایه محسوب می‌شود، این موتور ۴۵۰ اسب بخار قدرت و ۵۸۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. با این پیشرانهٔ هیولایی به‌علاوهٔ دیفرانسیل لغزش محدود، ترمزهای بزرگ‌تر و رینگ‌های ۲۰ اینچی، F تایپ مدل ۲۰۲۲ افزایش قیمت ۸,۳۰۰ دلاری نسبت به نسخهٔ پایهٔ چهار سیلندر قبلی را توجیه می‌کند.

قطعاً یک کوروت C8 با قیمتی بسیار کمتر از قیمت ۸۳,۴۵۰ دلاری جگوار آزمایشی ما به‌راحتی می‌تواند این کانورتیبل بریتانیایی را در گردوغبار خود رها کند اما کسانی که با یک F تایپ روباز رانندگی می‌کنند به داده‌های و اعداد و ارقام آزمایش‌ها فکر نخواهند کرد. هرچند گیربکس دستی به تاریخ سپرده شده است اما P450 هنوز هم خودرویی برای راننده خواهد بود زیرا برخلاف مدل ۵۷۵ اسب بخاری و چهارچرخ محرک R، پیشرانهٔ V8 را در کنار انتقال قدرت محرک عقب ارائه می‌کند.

جگوار از سال ۲۰۱۵ تاکنون چنین ترکیبی را ارائه نکرده است. آن F تایپ‌های محرک عقب قبلی لغزش و انحراف زیادی در انتهای خود داشتند اما این مدل جدید آن‌قدر در پیچ‌ها احساس ثبات داشت که مجبور شدیم از خودرو بیرون بیاییم و دنبال نشان AWD روی خودرو بگردیم! البته که این نشان را ندیدیم ولی این سامانه در تیپ R-Dynamic که ۱۰ هزار دلار گران‌تر است برای P450 ارائه می‌شود. این F تایپ محرک عقب جدید اما بیشتر برای کم‌فرمانی تنظیم شده است تا خریداران هنگام تردد در جاده‌ها با سرعت‌های بالا راحت‌تر باشند.

با منحنی گشتاور خطی و فرمان سریع، این F تایپ بازیگوشی کمتری داشته و هنگام رانندگی‌های سریع خودرویی متعادل‌تر و ایمن‌تر احساس می‌شود. کانورتیبل خوش استایل جگوار در آزمایش ما در میشیگان چسبندگی ۰.۹۳ جی را روی آسفالت ثبت کرد. البته با وجود این شخصیت آرام و پایدار بالا، چرخ‌های عقب P450 می‌توانند در صورت خواست راننده ابری از دود درست کنند. این ماشین در آزمایش ما ظرف ۴ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت رسید درحالی‌که این رقم برای F تایپ R کوپه ۳.۵ ثانیه بود. P450 یک‌چهارم مایل را هم در ۱۲.۴ ثانیه طی کرد و از سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت در ۴۸.۱ متر متوقف شد.

F تایپ روی جاده هیچ‌گاه خودروی خیلی دقیق نبوده است اما بازخورد فرمان آن از بسیاری از محصولات آئودی RS یا ب‌ام‌و M بیشتر است. استاندارد طلایی در این خودروها پورشه کیمن است اما این کوپهٔ آلمانی از غرش جذاب موتور V8 جگوار بی‌بهره است. این موتور با غرغری آرام در بزرگراه و غرشی وحشیانه هنگام معکوس دادن (۸۹ دسی‌بل هنگام تخته‌گاز) صدای واقعاً جذابی دارد. البته ثبت ۷۲ دسی‌بل صدا در سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت نشان می‌دهد که جگوار این موتور را در P450 ساکت‌تر کرده و به‌اندازهٔ نمونه‌ای که در مدل‌های R و SVR قدیمی دیدیم پرسروصدا نیست. در این خودرو همچنین در حالت پیش‌فرض، سوپاپ‌های داخل منبع اگزوز بسته می‌مانند تا صدای کمتری تولید شود اما صدای اگزوز هنوز هم مصنوعی احساس نمی‌شود.

کابین F تایپ با تودوزی چرمی، متریال سطح بالا و جدیدترین نمایشگر دیجیتالی در میان دکمه‌های فیزیکی، کنترل‌های دوار سیسم تهویه و دستگیره‌ای که راننده را از سرنشین جدا می‌کند، هنوز هم به‌خوبی توانسته سن بالای خود را پنهان کند. صندوق بار این کانورتیبل دونفره با تنها ۲۰۰ لیتر حجم روی کاغذ خیلی جادار نیست اما به‌راحتی می‌تواند یک کیف گلف را در خود جای دهد.

مسلماً در چنین خودرویی با موتور V8 نباید انتظار مصرف سوخت پایینی را داشت و P450 در نسخهٔ محرک عقب در هر صد کیلومتر در شهر به ۱۳.۸ لیتر و در بزرگراه به ۹.۸ لیتر نیاز دارد درحالی‌که این ارقام در نسخهٔ چهارچرخ محرک به ترتیب به ۱۴.۷ لیتر و ۱۰.۲ لیتر افزایش پیدا می‌کند. همچنین دید عقب خودرو هم خصوصاً زمانی که اسپویلر عقب بالا باشد بسیار محدود خواهد بود؛ بنابراین، پس چرا باید خرید یک F را توصیه کنیم؟ زیرا تا پیش از آنکه جگوار داخل استخر تسلا بپرد، این آخرین فرصت برای تجربهٔ سواری با یک محصول اسپرت کلاسیک بنزینی با موتور V8 از این برند دوست‌داشتنی خواهد بود.

مشخصات فنی جگوار F تایپ P450 مدل ۲۰۲۲

Jaguar F Type P450 2022

پیشرانه ۵.۰ لیتری V8 سوپرشارژ
قدرت ۴۵۰ اسب بخار
گشتاور ۵۸۰ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک
محور محرک عقب
شتاب صفر تا ۹۶ ۴.۰ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۲.۴ ثانیه
توقف از ۱۱۰ ۴۸.۱ متر
شتاب جانبی ۰.۹۳ جی
حداکثر سرعت ۲۸۵ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ۱۲.۴ لیتر ترکیبی
طول ۴,۴۷۰ میلی‌متر
عرض ۱,۸۸۴ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۳۰۸ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۲,۶۲۱ میلی‌متر
وزن ۱۷۹۳ کیلوگرم
حجم صندوق بار ۲۰۰ لیتر
قیمت پایه ۷۴,۱۵۰ دلار
قیمت تست‌شده ۸۴,۳۵۰ دلار

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای
منبع
Car&Driver

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. Erfan

    ۲۸ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (536 ديدگاه)

    این جگوار از پشت همه نگاه هارو جذب می‌کنه.و با ناله ها سوپر شارژ همه گوش هارو نوازش میکنه

    موافقم 33
    مخالفم 1
    1. net

      ۲۸ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (3149 ديدگاه)

      چراغ باریک جلو و جلوپنجره قشنگه.صندوق عقب ماشین اگر مسطح بود قشتگتر میشد و یه کم شیب داره رو به پایین بد هست.اگزوز دایره ای و قطرش خوبه اگر دو اگزوز دایره ای در سمت چپ و راست داشت به جای ۴ اگزوز قشنگتر میشد و ۴ اگزوز برای ماشین سوپر اسپرت خوبه.چراغ باریک عقب طولش زیاده اگر ۵ سانتی متر طولش کمتر بود قسمتی که نوکش رفته سمت درب باک قشنگتر میشد.دو سالی هست مد شده که تولیدکنندگان ماشین زیر سپر عقب جایی که لوله اگزوز قرار گرفته رو جدا از سپر عقب متضاد مشکی میکنند و خیلی بد هست مثل قسمت زیر سپر عقب همین جگوار که جدا از سپر مشکی متضاد هست و خیلی بد هست اگر قسمت متضاد مشکی اگزوز سپر قرمز بود قشنگتر میشد.لاستیک بزرگ پهن خوبه ولی پره سفید رینگ بد هست اگر رینگ پره بیشتر داشت و خاکستری بود قشنگتر میشد.طراحی داخلی یکپارچه مشکی خوبه ولی کنسول و صفحه نمایش قدیمی شده و کنار دنده شکل دیوار شده بد هست.طراحی داخلی دوخت متضاد قرمز داره بد هست اگر طراحی داخلی دوخت مشکی داشت قشنگتر میشد.اگر زیر چراغ جلو سپر بسته بود و توری مشکی نداشت قشنگتر میشد.اگر سقف فلزی خودکار جمع شونده داشت قشنگتر می شد

      موافقم 6
      مخالفم 4
  2. حق گوی باطل

    ۲۸ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1036 ديدگاه)

    خودِ جنس به روایت تصویر

    موافقم 25
    مخالفم 1
  3. حق گوی باطل

    ۲۸ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1036 ديدگاه)

    مسلماً در چنین خودرویی با موتور V8 نباید انتظار مصرف سوخت پایینی را داشت و P450 در نسخهٔ محرک عقب در هر صد کیلومتر در شهر به ۱۳.۸ لیتر و در بزرگراه به ۹.۸ لیتر نیاز دارد

    و xu7یی که مصرفش از جگوار V8بیشتره

    موافقم 28
    مخالفم 2
    1. كارevol

      ۲۸ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (99 ديدگاه)

      باطل 🤣🤣🤣🤣🤣🤣

      موافقم 6
      مخالفم 12
  4. JDM lover

    ۲۸ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (886 ديدگاه)

    از اخرین باز مانده های خالص…
    این که حتی نسخه یه پایه هم هشت سیلندر‌شده خیلی خوبه مخصوصا اینکه با مقداری هزینه میشه قدرتش رو خیلی زیادتر کرد
    طراحی و کابین هم بنظرم خوبه
    در کل ازش خوشم میاد

    موافقم 20
    مخالفم 1
  5. Taha Malek

    ۲۸ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (914 ديدگاه)

    ماشین دوست داشتنی هستش و صدای فوق العاده ای داره ولی زیر سایه رقباشه و هرکی بره سراقش با قلبش خریدکرده
    دیگ واقعا وارد عصر الکتریکی ها شدیم
    تسلا پرفروشترین خودروساز لوکس آمریکاس(هر چند قبول ندارم تسلا ماشین لوکسه)
    کانسپت چارجر الکتریکی معرفی شده
    کمتر شرکتی خودرو الکتریکی نساخته
    و… اما این نسل ما هیچ موقع نمیتونن جای درون سوزارو تو قلبشون با الکتریکی ها عوض کنن چون بین ما این ماشینا یه پیوند عجیبی رقم خورده که فک نکنم نسل آینده همچین چیزی رو حس کنه.

    موافقم 4
    مخالفم 0
  6. سامورايي

    ۲۸ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (11 ديدگاه)

    طراحی خارجی خوبی داره

    موافقم 10
    مخالفم 0
  7. viper2

    ۲۸ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1144 ديدگاه)

    صداش حرففففف نداره

    موافقم 7
    مخالفم 0
  8. aryan 25

    ۲۸ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (108 ديدگاه)

    جگوار واقعا از لحاظ طراحی و صدا در یه سطح دیگست!

    موافقم 8
    مخالفم 0
  9. Reza Waffen SS

    ۲۸ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (5340 ديدگاه)

    هیچوقت نتونستم با F تایپ ارتباط برقرار کنم

    موافقم 0
    مخالفم 14
  10. Mehdi TuRbO

    ۲۹ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1980 ديدگاه)

    به این میگند طراحی داخلی
    یه روزی دلم برای این طراحیا تنگ میشه
    بسکه یه مانیتور بزرگ اون وسط دیدم
    این مدلا را که میبینم حال میام

    موافقم 10
    مخالفم 0
  11. GTC فقط المانی و انگلیسی و ایتالیایی

    ۲۹ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (526 ديدگاه)

    تنها جگوار خالص

    موافقم 2
    مخالفم 0
  12. akrh78

    ۲۹ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1358 ديدگاه)

    طراحی مدل قدیمی رو بیشتر میپسندم
    اف تایپ همیشه خودرو جذابی بوده برام

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا