لکسوس

لکسوس از کانسپت های برجسته LF-ZL و LF-ZC رونمایی کرد

لکسوس از فرصت برگزاری نمایشگاه حمل‌ونقل توکیو ۲۰۲۳ برای معرفی دو کانسپت متمایز با نام‌های LF-ZL و LF-ZC استفاده کرده است.

کانسپت لکسوس LF-ZC بیشتر آماده حضور در خط تولید به نظر می‌رسد و پیش‌نمایشی از یک لیفت بک است که ظاهراً در سال ۲۰۲۶ راهی بازار خواهد شد؛ اما خودروی LF-ZL محصولی متفاوت به شمار می‌رود زیرا به عنوان پرچم‌دار برقی لکسوس عمل خواهد کرد و چیزی فراتر از یک خودرو خواهد بود. لکسوس اکثر مشخصات فنی کانسپت های خود را منتشر نکرده و فقط به گفتن اینکه LF-ZL از نسل بعدی پلتفرم برقی استفاده خواهد کرد بسنده کرده است.

پلتفرم موردبحث دارای کف کاملاً تخت خواهد بود و سقف پانورامیک بکار رفته در خودروهای لکسوس نیز فضای کابین زیاد را با درگ پایین ترکیب خواهد کرد. دیگر ویژگی جالب این پلتفرم سیستم آرن OS است که جدیدترین نرم‌افزار لکسوس با ویژگی به‌روزرسانی از راه دور و هوش مصنوعی پیشرفته محسوب می‌شود. این خودروساز ژاپنی همچنین تمرکز خود را صرف آرامش داخل کابین کرده است. LF-ZL با طول ۵۳۰۰ میلی‌متری خود فضای زیادی را در دسترس سرنشینان قرار خواهد داد.

یکی از جزئیات جالب نسخه تولیدی LF-ZL و تمامی محصولات برقی لکسوس به ساختار ماژولار آن‌ها مربوط می‌شود. این ساختار باعث می‌شود خودرو به سه بخش اصلی جلو، مرکز و عقب تقسیم شود و هر قسمت نیز از طریق روش‌های ویژه‌ای تولید می‌شود. در واقع این روش بسیار مشابه کاری است که تسلا انجام می‌دهد. لکسوس می‌گوید روش جدید تولید قطعات باعث آزادی عمل بیشتر شده و استحکام کلی ساختار را بهبود می‌بخشد. همچنین باید دانست این روش تولید پیچیدگی و هزینه کمتری در تولید خودروهای برقی دارد. ژاپنی‌ها به استفاده وسیع از هوش مصنوعی در این کانسپت نیز اشاره کرده‌اند. این تکنولوژی برای بهبود ارتباط بین سرنشینان و محیط اطراف بکار گرفته می‌شود. برای مثال زمانی که راننده در طول سفر به شی جالبی اشاره می‌کند خودرو اطلاعات بیشتری از آن را با استفاده از دستیار صوتی در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد.

دومین کانسپت برجسته لکسوس در رویداد حمل‌ونقل توکیو ۲۰۲۳ با نام LF-ZC شناخته می‌شود. نام خودروی یاد شده در واقع مخفف عبارت نسبتاً عجیب Lexus Future Zero-emission Catalyst است. از نظر طراحی شاید نتوان این کانسپت را در دسته مشخصی قرار داد اما می‌توان آن را بیشتر یک سدان دانست تا یک هاچبک یا حتی کراس اور! شاید اطلاق نام لیفت بک به LF-ZC دقیق‌تر باشد مخصوصاً اینکه خود لکسوس می‌گوید نسخه تولیدی این خودرو به شکل یک هاچبک خواهد بود. ابعاد LF-ZC تقریباً مشابه IS کنونی است اما فعلاً مشخص نیست که این دو خودرو در آینده به‌صورت هم‌زمان عرضه خواهند شد یا خیر.

کابین LF-ZC دنباله‌روی همان طرح آینده‌نگرانه بدنه است و بجای غربیلک فرمان سنتی از نمونه موسوم به یوغ استفاده شده و نمایشگر بزرگی نیز جلوی چشمان سرنشینان قرار دارد. راننده نیز شاهد پشت آمپرهای کوچک‌تر خواهد بود. ژاپنی‌ها همچنین تأکید ویژه‌ای روی مفهوم بامبو CMF داشته‌اند که به معنی استفاده از متریال پایدار در کابین است. متأسفانه لکسوس همچون کانسپت دیگر خود جزئیات چندانی از قوای محرکه این کانسپت را منتشر نکرده است. البته گفته می‌شود LF-ZC از نسل بعدی پاتری‌های پریسماتیک کارا استفاده می‌کند و شعاع حرکتی آن‌ها حدود دو برابر باتری‌های فعلی است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۶ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. NAVID۰۰۹۸

    ۴ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (10232 ديدگاه)

    بَه‌بَه
    صبحی که با خبر لکسوس آغاز بشه ، تا شب برکت از زمین و زمان میباره 😍❤.
    مِرسی تویوتا
    مرسی لکسوس

    موافقم 34
    مخالفم 77
    1. جواد

      ۴ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (6 ديدگاه)

      به همین خیال باش 😂

      موافقم 18
      مخالفم 7
      1. NAVID۰۰۹۸

        ۴ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (10232 ديدگاه)

        یه کاسه بژار پاش 😂👋🏻

        موافقم 5
        مخالفم 8
        1. جواد

          ۴ آبان ۱۴۰۲
          سوابق: (6 ديدگاه)

          صنار بده آش 😂👋🏻

          موافقم 8
          مخالفم 1
  2. Killer

    ۴ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (471 ديدگاه)

    فقط هی کانسپت میده،وگرنه اعداد تولیدیاش از تعداد چرخای BZ4X کمتره

    موافقم 8
    مخالفم 44
    1. datsun

      ۴ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (3505 ديدگاه)

      پدال تا کی باید کاربرها کامنتهای بی محتوای این کاربر رو تحمل کنن قبلا با اینطور کاربرها برخورد میکردید الان این بنده خدا از ۲۰۳ کامنش ۲۰۰ تاش این بوده چرخ تویوتا در میره کجا در رفته یه لینک بده یه موردش در رفته فراخوان داد تموم شد رفت تو اینجا هنوز درگیر چرخ تویوتای ،

      موافقم 37
      مخالفم 10
      1. Bmw

        ۴ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (1435 ديدگاه)

        احتمالا چرخ تویوتا بصورت معنوی در اعضای بدن ایشان رسوخ کرده ک همیشه موجب ناراحتی این بنده خدا میشه ک دائم داره اینو میگه !!!

        موافقم 36
        مخالفم 9
        1. پیام

          ۴ آبان ۱۴۰۲
          سوابق: (1597 ديدگاه)

          اسم اکانتت بی ام و هست ولی کشته مرده تویوتا هستی. واقعا با کیا میشیم هشتادو …

          موافقم 7
          مخالفم 26
      2. datsun

        ۴ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (3505 ديدگاه)

        تلاشت ستودینه سلطان فیکها

        موافقم 1
        مخالفم 0
  3. Enzo Ferrari 2008

    ۴ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    عجب ماشین هم منحنی هست هم تیز

    موافقم 15
    مخالفم 2
    1. 𝐀𝐥𝐢

      ۴ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (989 ديدگاه)

      کلا لکسوس به خطوط تیز معروف

      موافقم 11
      مخالفم 2
  4. 𝐀𝐥𝐢

    ۴ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (989 ديدگاه)

    لکسوس عجیب تر از روز قبل

    موافقم 7
    مخالفم 1
  5. امیر

    ۴ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (689 ديدگاه)

    امیدوارم نسخه تولیدی با کم ترین تغییرات تولید بشه ! واقعا طراحی ظاهری و داخلی محشری داره طوری که انگار از ۵۰ سال آینده اومده ! لکسوس قطعا میتونه اینکار و انجام بده همانطور که nx هم در سال ۲۰۱۴ با کم ترین تغیرات نسبت به نسخه کانسپت تولید کرد 🔥🔥

    موافقم 4
    مخالفم 4
    1. سپهر

      ۷ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (377 ديدگاه)

      لکسس واقعا طراحی چیپ و الکی شلوغی داره و اصلا با مشتریای پیرش هم سازگاری نداره

      موافقم 0
      مخالفم 3
  6. امیر

    ۴ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (689 ديدگاه)

    پیام لکسوس به تسلا : خدا برسه به دادت خدا برسه به دادت کاری سرت بیارم اسمت بره از یادت ..‌. 😂🙌

    موافقم 10
    مخالفم 4
  7. A.S.G

    ۴ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (31 ديدگاه)

    بیرونش خوب بود ولی با توش زیاد حال نکردم

    موافقم 2
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا