تویوتافورد

دوئل‌های ماکتی: فورد موستانگ 1971 یا تویوتا سوپرا نسل چهار؟

در این مطلب به مقایسه ماکت موستانگ باس ۳۵۱ مدل ۱۹۷۱ ساخت سان استار با تویوتا سوپرا مدل ۱۹۹۳ ساخت سولیدو می‌پردازیم.

در جهان گستردهٔ ماشین، یکی از بخش‌های جذاب و هیجان‌انگیز که طرفداران خاص خود را دارد، ماکت است. ماکت خودروهای مختلف در مقیاس‌ها و مدل‌های گوناگون تولید می‌شود و از این طریق علاقه‌مندان می‌توانند در اختیار داشتن خودروهای محبوب خود را به شیوهٔ دیگری تجربه کنند. جمع‌آوری کلکسیون ماکت خودرو در کشورمان هم طرفداران زیادی دارد. به همین دلیل، ازاین‌پس طی سری مطالبی در پدال قصد انتشار مطالبی تحت عنوان دوئل‌های ماکتی را داریم.

در این مطالب، به مقایسهٔ ماکت دو خودرو باهم می‌پردازیم و از یک سو نگاهی به ویژگی‌های ماکت داریم و از سوی دیگر مشخصات خود خودرو را مرور می‌کنیم. البته خودروهایی که در این دوئل‌ها باهم مقایسه می‌شوند ممکن است هیچ سنخیتی باهم نداشته و حتی از لحاظ زمان تولید سال‌ها با یکدیگر فاصله داشته باشند زیرا هدف از این دوئل‌ها مقایسهٔ خودروهایی است که تقابل آن‌ها در دنیای واقعی می‌تواند جذاب باشد. در پایان مطلب هم یک نظرسنجی خواهیم داشت و شما می‌توانید ماکت یا خودروی موردعلاقهٔ خود را انتخاب کنید. در اولین قسمت از این سری مطالب، دوئل جذابی بین فورد موستانگ باس ۳۵۱ مدل ۱۹۷۱ و تویوتا سوپرا نسل چهار مدل ۱۹۹۳ در مقیاس ۱.۱۸ خواهیم داشت.

خودروهای موردبحث ما هردو متعلق به بهترین دورهٔ کشورهای سازندهٔ خود در صنعت خودروسازی هستند زیرا موستانگ از دوران اوج ماسل کارهای آمریکایی در اوایل دههٔ ۷۰ است و سوپرا در دوران طلایی اسپرت‌های ژاپنی ساخته شده است و بنابراین، تقابل این دو می‌تواند جذاب باشد. برای احترام به بزرگ‌ترها، ابتدا با موستانگ آغاز می‌کنیم! مدل‌های باس در خانوادهٔ موستانگ که شامل باس ۳۰۲ و باس ۴۲۹ می‌شد، به خاطر مسابقات اتومبیلرانی ترنس ام و نسکار در سال ۱۹۶۹ متولد شدند اما پس از خروج فورد از مسابقات اتومبیلرانی، تولید این مدل‌ها در سال ۱۹۷۰ خاتمه یافت.

در سال ۱۹۷۱ اما که نسل اول موستانگ بازطراحی بزرگی را تجربه کرد و با بدنه‌ای کاملاً جدید به بازار آمد که بزرگ‌تر و سنگین‌تر از قبل شده بود، فورد مدل جدید باس ۳۵۱ را برای جایگزینی با دو مدل باس قبلی در نظر گرفت. هرچند فورد قصد نداشت رسماً در مسابقات شرکت کند اما باس ۳۵۱ طبق قوانین SCCA (کلوب خودروهای اسپرت آمریکا) طراحی شد تا امکان حضور آن به‌طور مستقل توسط خریداران در مسابقات ترنس ام وجود داشته باشد. این خودرو که به پیشرانهٔ ۵.۸ لیتری (۳۵۱ اینچ مکعب) V8 کلیولند مجهز شده بود، یکی از بهترین پرفورمنس‌ها را در بین مدل‌های بلوک کوچک فورد ارائه می‌کرد.

شاتون‌های فورج‌کاری شده، پیستون‌های آلومینیومی، نسبت تراکم ۱۱.۷ و کاربراتور اختصاصی از ویژگی‌های این پیشرانه بودند که نتیجهٔ آن تولید ۳۳۰ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتون متر گشتاور بود. به لطف این نیرو، باس ۳۵۱ ظرف ۵.۷ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسید و ۴۰۰ متر را در ۱۴.۱ ثانیه طی می‌کرد. این اعداد نه‌تنها اختلاف چندانی با موستانگ مک‌وان ۷ لیتری ۳۷۵ اسب بخاری مدل ۱۹۷۱ نداشتند بلکه فقط کمی از باس ۴۲۹ قبلی ضعیف‌تر بودند. باس ۳۵۱ در ظاهر از ویژگی‌های مک‌وان استفاده می‌کرد که شامل جلوپنجرهٔ لانه‌زنبوری، کاپوت مشکی‌رنگ با کانال‌های هوا، نوارهای مشکی جانبی، اسپلیتر جلو و اسپویلر عقب می‌شد. باس ۳۵۱ فقط در سال ۱۹۷۱ و در تعداد ۱۸۰۶ دستگاه ساخته و به یکی از جذاب‌ترین و کمیاب‌ترین مدل‌های تاریخ موستانگ تبدیل شد.

ماکت موردبررسی ما از این خودرو ساخت سان استار است که معمولاً به‌عنوان برندی نیمه‌حرفه‌ای در نظر گرفته می‌شود. سان استار ماکت موستانگ مک‌وان ۱۹۷۱ را هم تولید کرده که اما باس ۳۵۱ چون مدل خاص‌تری است، در دنیای ماکت‌ها هم جذاب‌تر به نظر می‌رسد. در نگاه اول، وزن سنگین و کیفیت خوب رینگ و لاستیک‌های این ماکت جلب‌توجه می‌کند. علاوه بر این، دقت در ساخت جزئیاتی مثل قفل‌های روی کاپوت، دستگیرهٔ درها، چراغ‌های نشانگر جانبی و آنتن نیز جالب است. بااین‌حال، کیفیت و جزئیات داخل ماکت چیزی که از یک مدل نیمه‌حرفه‌ای انتظار می‌رود نیست.

ادوات داخل کابین ماکت خیلی ساده و معمولی ساخته شده که فاصلهٔ چندانی با برندهای آماتور مثل ویلی و مایستو ندارد. زیر کاپوت نیز تقریباً همین وضعیت را می‌بینیم و جزئیات پیشرانه خیلی چشمگیر به نظر نمی‌رسد علاوه بر این، برخلاف موستانگ‌های ساخت ویلی و مایستو، در این باس ۳۵۱ سان استار خبری از فنربندی هم نیست. این موارد با توجه به قیمت حدود ۵ میلیون تومانی موستانگ سان استار که حدود دو برابر مدل‌های آماتور است، ناامیدکننده خواهد بود. بااین‌حال، ازآنجایی‌که هیچ‌کدام از برندهای آماتور اقدام به ساخت ماکت موستانگ ۱۹۷۱ نکرده‌اند، کسانی که خواهان داشتن تمام مدل‌های نسل اول موستانگ هستند چاره‌ای جز خرید نمونهٔ ساخت سان استار با این قیمت گزاف ندارند.

خب حال سراغ تویوتا سوپرا می‌رویم. بدون شک جذاب‌ترین نسل این خودرو نسل چهارم است که بین سال‌های ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۳ یعنی دوران طلایی اسپرت‌های ژاپنی تولید می‌شد. این ماشین جایگاه ویژه‌ای در بین علاقه‌مندان به خودروهای سرزمین آفتاب تابان دارد. سوپرا با بال بلند عقب خود گویی یک رویه را ایجاد کرد زیرا اکثر خودروهایی که در دهه ۹۰ تیونینگ می‌شدند بالی مشابه سوپرا داشتند. نسل چهارم سوپرا مسیر جسورانه‌ای برای تویوتا بود و باید از مهندس ارشد این شرکت «ایسائو تسوزوکی» به جهت تمام تلاش‌هایش برای خلق این خودروی نمادین و فراموش‌نشدنی تشکر کنیم. این سوپرا آن‌قدر فوق‌العاده بود که حتی پس از سی سال، خودروی جذابی به نظر می‌رسد و هنوز هم مثل زمانی که برای اولین بار به بازار آمد چشمگیر است.

در این نسل، تویوتا تأکید بیشتری روی پرفورمنس داشت و سوپرا را با پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی ۲JZ به بازار فرستاد که در دو نسخهٔ تنفس طبیعی و توئین توربو ارائه می‌شد. این موتور در نسخهٔ تنفس طبیعی ۲۲۰ اسب بخار قدرت و در نسخهٔ توئین توربو در مدل‌های بازار اروپا ۳۳۰ اسب بخار قدرت و ۴۴۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد. این یعنی سوپرای ۱۹۹۳ دقیقاً هم‌اندازهٔ موستانگ باس ۳۵۱ قدرت دارد. بااین‌حال، سوپرا پرفورمنس بهتری دارد به‌گونه‌ای که ظرف ۴.۷ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و ۴۰۰ متر را در ۱۳.۳ ثانیه طی می‌کند.

در دنیای ماکت‌ها، قبلاً کیوشو اقدام به ساخت ماکت نسل چهارم سوپرا کرده بود اما در بخش مدل‌های آماتور و ارزان‌قیمت، واقعاً جای خالی این مدل محبوب احساس می‌شد تا اینکه بالاخره سولیدو در جدیدترین سری ماکت‌های خود اقدام به تولید سوپرای نسل چهار کرده است. البته سولیدو هرچند برندی آماتور محسوب می‌شود اما تولیدات آن سطح بالاتری نسبت به ویلی و مایستو دارند. این شرکت ماکت سوپرا را در دو رنگ سفید و قرمز تولید کرده که نمونهٔ سفیدرنگ مجهز به سقف تارگا است اما نمونهٔ قرمز از نوع کوپهٔ هاردتاپ است. این ماکت با توجه به قیمت، کیفیت بسیار خوبی دارد و دقت ساخت و همین‌طور توجه آن به جزئیات چشمگیر به نظر می‌رسد.

کیفیت ماکت عالی است، شکاف درها با بدنه هنگام بسته بودن برای یک مدل ارزان‌قیمت جای تحسین دارند و وجود نشان برجستهٔ یوکوهاما روی لاستیک‌ها ویژگی جذابی است که بسیار بهتر از یک نوشتهٔ رنگی به نظر می‌رسد. در داخل اکثر قسمت‌ها از پلاستیک سیاه هستند و عقربهٔ آمپرها و سگک کمربندهای ایمنی تقریباً تنها موارد قرمزرنگی هستند که در اینجا دیده می‌شوند اما همین کابین پلاستیکی برای یک مدل اقتصادی کاملاً قابل‌قبول است و آمپرها و سایر ادوات روی داشبورد نیز از دقت خوبی برخوردار هستند. متأسفانه اما در اکثر مدل‌های ساخت سولیدو، کاپوت باز نمی‌شود و از دیدن پیشرانهٔ جذاب سوپرا محروم هستیم. این ماکت سوپرا در حال حاضر بین ۲ تا ۲.۵ میلیون تومان قیمت دارد.

مشخصات فنی

موستانگ باس ۳۵۱

تویوتا سوپرا نسل چهار

پیشرانه ۵.۸ لیتری V8 ۳.۰ لیتری I6 توئین توربو
قدرت ۳۳۰ اسب بخار ۳۳۰ اسب بخار
گشتاور ۵۰۰ نیوتن متر ۴۴۰ نیوتن متر
گیربکس ۴ سرعته دستی ۶ سرعته دستی
محور محرک عقب عقب
شتاب صفر تا ۹۶ ۵.۷ ثانیه ۴.۷ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۴.۱ ثانیه ۱۳.۳ ثانیه
وزن ۱۶۱۵ کیلوگرم ۱۵۷۰ کیلوگرم

کدام ماکت یا خودرو را بیشتر می‌پسندید؟

نمایش نتایج

Loading ... Loading ...

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶۴ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۴ دیدگاه‌ها

  1. Reza Waffen SS

    ۳ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (5340 ديدگاه)

    سوپرا انتخابم 👌

    موافقم 72
    مخالفم 34
    1. عشق ماشین ناشناس

      ۳ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (24 ديدگاه)

      موافقم، هیچکی نیست که سوپرا رو دوست نداشته باشه،
      در ضمن سایت پدال بازم از اینا بیشتر بگذار

      موافقم 41
      مخالفم 11
      1. محمد

        ۵ مرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (11 ديدگاه)

        باشه ، با این لحن طلبکارانه حتما دستورتون اطاعت میشه !

        موافقم 12
        مخالفم 4
  2. Yasin

    ۳ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (48 ديدگاه)

    اینجا الان بحث میشه بین آمریکایی و ژاپنی

    موافقم 39
    مخالفم 0
  3. Behnood

    ۳ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1058 ديدگاه)

    بر عکس سوپرا جادا چقد این خوش ساخت البته قطعا مقیاس و برند در این قضیه نقش دارند لعنتی بدجور چشمو گرفت با اون رنگ قرمزش

    موافقم 20
    مخالفم 12
  4. Arshia m3csl

    ۳ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1017 ديدگاه)

    ۱ چرخ ماستنگ از سوپرا بزرگتره سوپرا الکی بولد شده طرفداراش هم تو اینستاگرام حتی سوپرا رو بالاتر از ای ام جی جی تی بلک سریز و مکلارن اسپیدتیل و استون مارتین وولکان و پورشه ۹۱۱ توربو اس میدونن😂😂😂😂😂😂😂😂😂 ولی ماستنگ واقعا زیباست و طرفداراش بچه سال نیستن

    موافقم 55
    مخالفم 70
    1. Behnood

      ۳ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (1058 ديدگاه)

      سوپرا خز شد
      اولش پارس فنن بعدشم حالا سوپرا فن شدن دوروز دیگه هم حتما تیگو هشت فن میشن😂🤣

      موافقم 53
      مخالفم 22
      1. Arshia m3csl

        ۳ مرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (1017 ديدگاه)

        دقیقا👌🏽 همون بچه سالای عشق پرشیا سوپرا دوست دارن تو ژاپنیا سوبارو و هوندا nsx و میتسوبیشی و تا حدودی gtr و طرفدار درست و حسابی داره سوپرا فنا که همون پرشیا دوستن عشق سوپرا شدن و ماشین بچه سال پسندا شده سوپرا

        موافقم 28
        مخالفم 14
    2. Behnood

      ۳ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (1058 ديدگاه)

      سوپرا خیلی ماشین جذابیه حتی الان که زمونش تموم شده کلا تمام ژاپنی های اون زمان اینطورن ولی اصلا نمیفهمن اینا مثل چی تیون میکنن وا به این قدرت میرسن یه مشت بچه سالن میگن چمیدونم زیر پست فراری اس اف میان میگن فقط سوپرا

      موافقم 31
      مخالفم 11
    3. blackwing

      ۳ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (889 ديدگاه)

      سوپرا وقتی میشه سوپرا که ۱۵۰۰ اسب بخار داشته باشه وگرنه فابریک باشه هیچ حرفی برای گفتن نداره

      موافقم 38
      مخالفم 15
      1. datsun

        ۴ مرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (3504 ديدگاه)

        اتفاقا فابریکش هم زمان خودش حرفای زیادی برا گفتن داشت از اونجایی که اسپورت های زمان خودش اکثر اسقاط شدن و سوپرا همچنان داره کار میکنه شما داری با اسپورتهای ۲۰۲۳ مقایسه میکنی میگی حرفی برا گفتن نداره

        موافقم 26
        مخالفم 9
    4. دیا

      ۳ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (110 ديدگاه)

      این بچه سال چیه یاد گرفتید ؟

      موافقم 25
      مخالفم 7
      1. رهگذر

        ۳ مرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (3 ديدگاه)

        فکر کنم اینا وقتی به دنیا اومدن همین اندازه بودن

        اینهمه بچه هارو مسخره میکنید اون بدبختام فکر میکنن بزرگ بشن چه خبره تا میخان کاری کنن سریع میزنیم تو سرشون و مثل من و شما که بزرگیم و هیچ غلطی نکردیم وقتی بزرگ بشن عقده هاشونو روی سر بچه های ما خالی میکنن مثل کاری که الان ما داریم میکنیم

        موافقم 19
        مخالفم 0
        1. Behnood

          ۳ مرداد ۱۴۰۲
          سوابق: (1058 ديدگاه)

          داداش بچه سال به معنی کم سن و سال نیست یعنی کسی که عقلش نمیرسه و حرف میزنه مثل یک بچه

          موافقم 18
          مخالفم 6
    5. 2K

      ۹ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (2 ديدگاه)

      حرف شما درسته ، تو اینستاگرام واقعا خزش کردن درسته ماشین افسانه ای هستش ولی در حد مقایسه با سوپر اسپرت های فراری و مکلارن و … که نیست . ولی این که بگین همه طرفداراش بچه سالن درست نیست بنظرم ، این بچه‌ها هنوز تو کمر بودن وقتی که ما ها با سری فیلم های سریع و خشن عاشق سوپرا و اسکای لاین شده بودیم

      موافقم 1
      مخالفم 0
  5. Enzo Ferrari 2008

    ۳ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    موستانگ بشدت زیبا

    موافقم 44
    مخالفم 8
  6. BMW

    ۴ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1219 ديدگاه)

    نگاه چی شده دیگه ماکت هارو هم دل مارو برده ولی سوپرا انتخابم هست لعنتی

    موافقم 6
    مخالفم 2
  7. Alireza

    ۵ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (24 ديدگاه)

    تشکر از سایت پدال. لطفا از این مطالب در مورد ماکت بیشتر بزارید خیلی ممنون

    موافقم 5
    مخالفم 0
    1. Alireza

      ۵ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (24 ديدگاه)

      و اگه میشه درمورد برند جادا هم مطالب بنویسید

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. سوپرشارژر

    ۱۹ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    فورد ماستانگ نسبت به وزن بیشتری که داره و توربو شارژ نداره و قدیمی تره بازم خوب عمل میکنه در برابر سوپرا
    سوپرا هم خودروی نابیه و دلیل نمیشه طرفداراش بچه سال باشن.در واقع سوپرا به دلیل موتور 2jz که داره و ظرفیت نئون بالایی داره به حدی که تا ۱۰۰۰ اسب بخار رو تحمل میکنه معروف شده

    موافقم 4
    مخالفم 0
  9. علی

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (173 ديدگاه)

    وای موستانگ یه ابهت خاصی داره اما سوپرا تو دریفت سلطان

    موافقم 1
    مخالفم 0
  10. amirhossein.gang.

    ۲۹ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (4 ديدگاه)

    سوپرا سولیدو الان خیلی کمیاب شده 😭

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. Taha Ayoobi

    ۲۶ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1251 ديدگاه)

    خیلی انتخاب سختیه
    اگه از روی ماکت انتخاب کنم موستانگ، چون سوپرا کاپوتش باز نمیشه.
    تو دنیای واقعی هم خیلی خیلی سخته واقعا
    هردو مال بهترین زمان های خودشون، ولی با توجه به این اصل که تو ماشین سازی اول آمریکا، بعد آلمان و بعد ژاپن، موستانگ رو انتخاب کنم ولی سوپرا هم نمیشه ازش گذشت(:

    موافقم 1
    مخالفم 0
  12. Amir

    ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (137 ديدگاه)

    سوپرا نسل چهار معروفه به قاتل سوپراسپورت ها ولی موستانگ یه حسی داره که هیچ ماشین دیگه ای ندارع

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا