دوج

زیر سؤال رفتن صفر تا صد 1.6 ثانیه‌ای دوج چلنجر دیمن 170!

اخیراً کانال یوتیوب Engineering Explained رکورد صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۱.۶۶ ثانیه‌ای دوج چلنجر دیمن ۱۷۰ را زیر سؤال برده است و دلایل خوبی نیز برای این کار دارد.

یکی از اشکالاتی که کانال یاد شده به زمان صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت دیمن ۱۷۰ وارد می‌کند در نظر گرفتن رول اوت خودرو در خط درگ (مسافت مشخصی که خودرو قبل از سبز شدن چراغ مسابقه درگ طی می‌کند) است. دوج هیچ اطلاعاتی دراین‌باره منتشر و شفاف‌سازی نکرده است. همچنین به تمامی فاکتورهای ضروری برای دستیابی به چنین شتاب دیوانه کننده‌ای نیز در ویدئو اشاره می‌شود. رول اوت به معنی دقیق‌تر روشی است که یک خودروساز زمان صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت (صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت در اکثر کشورها) را اعلام می‌کند. این فرایند معمولاً چند متر ابتدایی شتاب گیری خودرو را نادیده می‌گیرد. در واقع بجای اینکه خودرو از سکون کامل شروع به حرکت کند در زمان شروع به زمان‌گیری در حال حرکت بوده است.

ویدئوی کانال Engineering Explained همچنین از دوج درباره شرط وجود مسیر آماده شده برای ثبت چنین زمانی انتقاد می‌کند. شرایط آماده‌سازی مسیر ثبت صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۱.۶ ثانیه‌ای دیمن ۱۷۰ شامل چسبیدن خودرو به مسیر است که به خاطر کشش بیشتر باعث شتاب سریع‌تری می‌شود. البته مشکل این کانال یوتیوبی به عدم وجود چنین شرایطی در مسیرهای معمولی مربوط می‌شود و بنابراین دیمن ۱۷۰ در معابر عمومی شتاب کمتری خواهد داشت.

محاسبات انجام شده توسط کانال موردبحث نشان می‌دهد که صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت واقعی چلنجر دیمن ۱۷۰ بدون در نظر گرفتن رول اوت و البته دخیل دانستن مسیر آماده شدن احتمالاً بین ۱.۷۹ تا ۱.۹۱ ثانیه خواهد بود که اگرچه کندتر از زمان رسمی اعلامی سازنده است اما هنوز هم زیر ۲ ثانیه نشان می‌دهد. این کلیپ همچنین خاطرنشان می‌سازد دستیابی به چنین عملکردی نیازمند لاستیک‌های درگ رادیال خواهد بود. به‌طور خاص باید گفت دیمن ۱۷۰ از لاستیک‌های عقب میکی تامپسون ET R با مشخصات ۳۱۵/۵۰R17 استفاده می‌کند که اگرچه در خط درگ عملکرد عالی‌ای دارد اما درصورتی‌که شرایط ایده‌آل نباشد پرفورمنس خوبی نخواهد داشت. دوج همچنین رینگ و لاستیک‌های مناسب معابر عمومی را نیز عرضه می‌کند.

Engineering Explained پس از محاسبات بسیار تخمین می‌زند که این خودرو در معابر عمومی صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت حدود ۲.۵ ثانیه‌ای خواهد داشت. در نظر داشته باشید که اعداد و ارقام ذکر شده در ویدئوی موردبحث روی کاغذ و نه در شرایط واقعی اعلام می‌شوند. همچنین فاکتورهایی مثل دما و فشار هوا نیز وجود دارند و در هر صورت یک راننده پشت فرمان می‌نشیند و می‌تواند واکنش‌های متفاوتی داشته باشد. قیمت دوج دیمن ۱۷۰ از ۱۰۰,۳۶۱ دلار شروع می‌شود و آپشن‌های فراوانی برای آن در دسترس هستند. همچنین رینگ‌های دوتکه فیبر کربن و آلومینیوم نیز با قیمت ۱۱,۴۹۵ دلار قابل خریداری خواهند بود. داخل کابین این خودرو فقط صندلی راننده به‌صورت استاندارد وجود دارد و هر چیزی به غیر از آن آپشن محسوب می‌شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۵ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۶۹ دیدگاه‌ها

  1. فرشاد

    ۱۸ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (932 ديدگاه)

    من خودم از دیمن خوشم میاد ولی نه در حدی که توهم ورت داره و بگی پرشتاب ترین جهان و فلان بیسار
    فقط واسه رکورد زنی اینم تاکید میکنم (تو مسیر درگ هس)_یعنی به درد یه شخص هم نمیخوره چون

    👌صدهزارتا پول ماشین بدی
    👌هربار پول لاستیک رادیکال و مسیر درگ بدی
    👌هربار پول سوختe85گرون بدی (اینم که بنزین و به جای آب مصرف میکنه)
    👌تازه آخرسرم باید خودت از ماشین خودت که این همه هزینه کردی پیاده شی دس به تسبیح ذکر بگی و بجات یه کارکشته بشینه پشتش که شاید عدد اعلام شده رو بزنه

    تازه متاسفانه درصد مسیرای درگ تو جهان شاید از صددرصد فقط ده درصد باشه بقیه آسفالت معمولی هس و با این حساب دیمن حتا صفرتاصد 3ثانیه رو هم نمی بینه

    موافقم 10
    مخالفم 28
  2. mopar1996

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (27 ديدگاه)

    اگه 1.6 رو نزنه صد درصد 2.5 تو خیابون میزنه
    تو پیست هم زیر دو هست
    و اینکه این ماشین درگستر هست و برای ادم پولدار

    موافقم 3
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا