آموزشمقالات

انتقال سند خودرو + مراحل، هزینه و هر آنچه باید بدانید

تا همین چند سال پیش انتقال سند خودرو یکی از گام‌های مهم در خرید و فروش وسیله نقلیه محسوب می‌شد اما با تغییر قوانین، حضور در دفترخانه‌ها و انتقال سند خودرو به نام خریدار نیز تغییر محسوسی یافته است.

نقل‌وانتقال مالکیت وسایل نقلیه در کشورهای گوناگون تابع قوانین خاص آن‌هاست اما در کشور ما دو نهاد مجزا نسبت به صدور اسناد هویتی خودرو اقدام می‌کردند که این امر هزینه مضاعفی را به طرفین معامله تحمیل می‌کرد؛ اما طی سال‌های اخیر با برخی تغییرات در قوانین، سند رسمی خودرو توسط پلیس راهور صادر می‌شود و در واقع برگ سبز خودرو را می‌توان سند مالکیت آن دانست.

در سال‌های قبل روال بر این بود که پس از قطعی شدن معامله خودرو بین طرفین، خریدار به همراه فروشنده و یا بدون حضور او با در دست داشتن وکالت تعویض پلاک به مراکز تعویض پلاک مراجعه کرده و پلاک خود را دریافت می‌کرد. پس از آن بود که دو طرف می‌بایست با حضور در دفاتر اسناد رسمی نسبت به قطعی کردن معامله و انتقال سند ماشین به نام خریدار اقدام می‌کردند و البته این کار با پرداخت هزینه نسبتاً بالایی نیز همراه بود؛ اما خوشبختانه با استناد به قوانین جدید نیازی به این کار نیست و در ادامه به فرایند انتقال سند خودرو خواهیم پرداخت.

قانون جدید انتقال سند خودرو ۱۴۰۲

بر اساس قوانین جدید و آنچه پلیس راهور اعلام کرده است، برگ سبز خودرو به ‌عنوان سند قطعی خودرو محسوب می‌شود و دیگر نیازی به حضور در دفاتر رسمی و ثبت سند و انتقال به نام خریدار نیست. همین موضوع باعث کاهش هزینه‌های طرفین معامله و همچنین جلوگیری از بروز برخی مشکلات بین فروشنده و خریدار در زمان انتقال سند خودرو می‌شود.

انتقال سند خودرو بدون حضور مالک

همان‌طور که گفته شد برگ سبز خودرو سند قطعی محسوب می‌شود اما اگر چنانچه طرفین معامله اصرار به حضور در دفترخانه جهت انتقال سند ماشین داشته باشند می‌توانند با تنظیم نمودن روز و ساعتی مشخص در دفاتر اسناد رسمی حضور پیدا کنند. باید دقت داشت که حضور مالک (فروشنده) خودرو یا نماینده قانونی وی در دفترخانه جهت انتقال سند ماشین الزامی است و بدون حضور او نمی‌توان سند را به نام خریدار انتقال داد.

مراحل انتقال سند خودرو

پس از قطعی شدن معامله، فروشنده و خریدار می‌بایست با در دست داشتن مدارک زیر به تعویض پلاک مراجعه نمایند:

  • کارت ماشین
  • بیمه شخص ثالث معتبر
  • برگ سبز ماشین
  • سند کمپانی
  • اصل مدارک شناسایی فروشنده و خریدار خودرو
  • برگه عدم خلافی و تسویه عوارض شهرداری
  • معاینه فنی معتبر

البته فروشنده می‌تواند بجای حضور فیزیکی در مرکز تعویض پلاک وکالت‌نامه‌ای را به نام خریدار و البته با مشخص کردن زمانی محدود تنظیم نماید تا دیگر نیازی به حضور او نباشد. پس از تعویض پلاک، چنانچه طرفین اصرار به حضور در دفترخانه جهت انتقال سند ماشین داشته باشند می‌توانند این کار را انجام دهند. در این مرحله نیز می‌بایست مدارک زیر همراه طرفین باشند:

  • برگ سبز جدید ماشین
  • سند قبلی
  • تأییدیه نقل‌وانتقال از مرکز تعویض پلاک
  • مدارک شناسایی فروشنده و خریدار
  • بیمه شخص ثالث معتبر
  • کارت سوخت
  • برگه تسویه عوارض شهرداری

انتقال سند ماشین در دفترخانه با هزینه‌هایی همراه خواهد بود که بسته به نوع و مدل خودرو فرق می‌کند. این هزینه‌ها به حساب دولت و دفترخانه واریز می‌شود. دقت کنید که بخشی از هزینه‌های انتقال سند را فروشنده و بخشی را خریدار پرداخت می‌کند هرچند طرفین قبل از معامله می‌توانند درباره جزئیات پرداخت این هزینه‌ها توافق بکنند.

هزینه انتقال سند خودرو

قبل از فرایند تعویض پلاک، پرداخت هزینه‌هایی همچون خلافی، عوارض سالیانه شهرداری و وکالت تعویض پلاک بر عهده فروشنده خواهد بود و خریدار نیز هزینه‌های مربوط به تعویض پلاک را که حدود ۳۷۳ هزار تومان است می‌پردازد؛ اما آن‌طور که گفته شد هزینه‌های انتقال اسناد در دفترخانه بسته به نوع خودرو و مدل آن متفاوت است و هزینه‌هایی همچون حق تحریر و ثبت، مالیات و… را شامل می‌شود. میزان مبلغ پرداختی خریدار و فروشنده در محضر هرساله بر اساس تعرفه‌های مشخصی اعلام می‌شود که به شرح زیر است:

مبلغ سند تعرفه
تا مبلغ ۱۰ میلیون ریال ۳۵۰ هزار ریال
تا مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال نسبت به مازاد ۱۰ میلیون ریال ۶ در هزار
تا مبلغ ۱ میلیارد ریال نسبت به مازاد ۲۰۰ میلیون ریال ۴ در هزار
بیش از ۱ میلیارد ریال نسبت به مازاد ۱ میلیارد ریال ۱ در هزار

انتقال سند خودرو بدون تعویض پلاک

با توجه به قوانین موجود، امکان انتقال سند خودرو بدون تعویض پلاک وجود ندارد و خریدار می‌بایست به همراه فروشنده و یا با در دست داشتن وکالت‌نامه تعویض پلاک به مراکز تعویض پلاک مراجعه کند. دریافت برگ سبز خودرو جهت اثبات مالکیت آن کفایت می‌کند و نیازی به حضور در دفاتر اسناد رسمی جهت انتقال اسناد به نام خریدار نیست.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۵ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲ دیدگاه‌ها

  1. Bagher

    ۱۶ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (121 ديدگاه)

    دوستان یک سوال
    اگه بعد از تموم شدن وکالت فروش، در صورتی که خریدار هنوز تعویض پلاک نکرده باشه، خریدار میتونه شکایت کنه تا دوباره وکالت بگیره؟

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. شاهین

      ۱۶ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (4526 ديدگاه)

      بله امکانش هست.

      موافقم 0
      مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا