هفته نامه

بلایی که ویروس کرونا بر سر صنعت خودرو می‌آورد!

تقریباً هیچ گوشه‌ای از این دنیای پهناور از شیوع ویروس کرونا در امان نمانده است. نخست‌وزیر بریتانیا می‌گوید همه‌گیری جهانی کووید ۱۹ بدترین بحران بهداشت عمومی طی سالیان گذشته می‌باشد.

سلامتی دوستان، خانواده‌ها و همه انسان‌ها اولین نگرانی و اولویت همه است اما اقتصاد جهانی را نیز باید در نظر گرفت که زندگی همه را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

صنعت خودرو به عنوان یکی از مهم‌ترین صنایع در جهان شاید بیش از همه تحت تأثیر شیوع کرونا قرار گرفته است. برای مثال در ماه فوریه فروش خودروهای صفرکیلومتر در چین افت ۷۹ درصدی را ثبت کرد زیرا خریداران به خاطر جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا در خانه‌ها ماندند و نمایندگی‌ها نیز درهای خود را بستند.

در این مقاله می‌خواهیم اثرات ویروس کرونا روی صنعت خودرو، از تعطیلی کارخانه‌ها گرفته تا نمایندگی‌ها و لغو نمایشگاه‌ها و رویدادهای خودرویی را بررسی کنیم. همچنین می‌خواهیم ببینیم خودروسازان چه سرویس‌هایی را برای مبارزه با این ویروس ارائه می‌کنند.

اینجا خبری از توصیه‌های سلامت نیست و برای این کار بهتر است به وب‌سایت وزارت بهداشت مراجعه کنید اما در کل خواهید توانست دیدی باز از یکی از چالش‌برانگیزترین بحران‌های بهداشتی در قرن اخیر را به دست آورید.

  • تعطیلی کارخانه‌ها

ایتالیا اولین کشور اروپایی است که بیشترین تأثیر را از این ویروس گرفته و کل این کشور درگیر بیماری کووید ۱۹ شده است.

بنابراین جای تعجبی ندارد که خودروسازان ایتالیایی اقدامات زیادی را برای کاهش شیوع کرونا در پیش گرفته‌اند. فیات-کرایسلر به عنوان بزرگ‌ترین خودروساز در ایتالیا تائید نموده بخش اعظم کارخانه‌های خود ایتالیا، صربستان و لهستان را تعطیل می‌کند. کارخانه‌های این شرکت تا ۲۷ مارس تعطیل خواهند بود. دو برند مشهور ایتالیایی یعنی فراری و لامبورگینی نیز سایت‌های خود را بسته‌اند.

گروه پژو-سیتروئن فرانسه نیز اعلام کرده کارخانه‌های تولید سیتروئن، پژو، دی اس، اوپل و واکسهال را در اروپا تعطیل می‌کند. این کارخانه‌ها در بریتانیا، فرانسه، اسپانیا و اسلواکی قرار دارند.

فولکس‌واگن هم به همین منوال از اختلال در زنجیره تأمین قطعات رنج می‌برد و تائید کرده برخی کارخانه‌های خود در اسپانیا، پرتغال، اسلوونی و ایتالیا را تعطیل خواهد کرد.

  • متحد برای مبارزه با کرونا

فورد کارکنان خود را به دورکاری تشویق می‌کند و کارخانه‌های خود در والنسیا، رومانی و آلمانی را تعطیل می‌کند. این غول خودروسازی آمریکایی با رقبای خود یعنی جنرال موتورز و فیات-کرایسلر و همچنین اتحادیه‌های کارگری همکاری می‌کند تا با شیوع ویروس کرونا مقابله کنند.

نیسان هم تائید کرده کارخانه ساندرلند خود را می‌بندد و واکسهال و اوپل نیز در حال گفت‌وگو با دولت بریتانیا برای تبدیل فضای کارخانه به محل تولید دستگاه‌های تهویه پزشکی موردنیاز بیماران مبتلا به کرونا هستند. تویوتا نیز آمادگی خود برای کمک به این کار را اعلام کرده است.

مایک هاوس مدیر اجرایی انجمن خودروسازان موتوری SMMT می‌گوید: “زنجیره تأمین قطعات خودرویی در جهان شرایط پیچیده‌ای داشته و بسیار یکپارچه است بنابراین هرگونه حادثه‌ای که باعث اختلال در آن شود باعث تعطیلی کارخانه‌ها خواهد شد و این وضعیت بسیار نگران‌کننده است. ما در حال بررسی وضعیت چین هستیم و با خودروسازان همکاری می‌کنیم تا وضعیت پایداری داشته باشند. البته اولویت اصلی همه باید سلامتی عموم مردم و کارکنان باشد.”

  • رویدادهای لغو شده

یکی از مهم‌ترین رویدادهای خودرویی لغو شده به خاطر کرونا نمایشگاه ژنو ۲۰۲۰ می‌باشد؛ اما لغو نمایشگاه ژنو تنها آغاز یک سونامی بود زیرا پس از آن بود که مسابقاتی همچون گرندپری استرالیا، بحرین و ویتنام نیز لغو شد. فرمول E و بسیاری از مسابقات موتور اسپورت دیگر نیز به تعویق افتاده‌اند.

  • تأثیر ویروس کرونا روی فروش خودرو

با توجه به تعداد رویدادهای خودرویی و کارخانه‌های تولید خودروی تحت تأثیر ویروس کرونا، احتمالاً فروش خودرو در جهان نیز کاهش خواهد یافت؛ بنابراین اگرچه آمار فروش ماه فوریه بریتانیا افت ۲.۹ درصدی را نشان می‌دهد اما این آمار به پیش از شیوع ویروس کرونا مربوط می‌شود و آمار ماه مارس چیز دیگری را خواهد گفت.

انجمن نمایندگی‌های ملی بریتانیا فعلاً پیش‌بینی خود از ضرر نمایندگی‌های خودرویی را منتشر نکرده اما انجمن صافکاران ملی NBRA و انجمن تعمیرگاه‌های مستقل IGA دستورالعمل‌هایی برای اعضای خود منتشر کرده‌اند.

NBRA گفته بهترین راه برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا شستن متوالی دست‌ها و ماندن در خانه می‌باشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
منبع
autoexpress

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۵ دیدگاه‌ها

  1. علیرضا

    ۲ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (425 ديدگاه)

    با تعطیلی کارخانه ها و توقف تولید و کمبود محصول در بازار نهایتا قیمتها سرسام آور افزایش پیدا میکنه .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. امیر

    ۲ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (752 ديدگاه)

    میشه یه مقاله در مورد قوانین تیونینگ در کشورهای مختلف بزارید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Elmiraj

    ۲ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (3088 ديدگاه)

    تنها در یک ماه گذشته سهام تمامی خودروسازان تراز اول جهان بیش از ۴۰ درصد سقوط کرده ، چیزی که در بحران ۲۰۰۸ هم دیده نشد…!!!
    .
    از اون طرف در حالی که خودروها به گاراژ رفتن ، هواپیماها زمین‌گیر شدن و کشتی ها لنگر انداختن و مصرف سوخت های فسیلی در بخش حمل و نقل با ۸۵ درصد افت روبرو شده ، عربستان و روسیه در رقابتی بی‌معنی تولید نفت را به قدری بالا بردن که دیروز قیمت نفت به زیر ۲۰ دلار سقوط کرد چیزی که از سال ۲۰۰۰ تا به امروز دیده نشده بود….

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. آرین

      ۳ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (444 ديدگاه)

      در سطح جهان همه چیز به حالت عادی برمیگرده چون دلیل این بحران رکود نیست درحالی که پایه بحران 2008 رکود بخش مصرف بود

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. علی قربان

      ۴ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (3 ديدگاه)

      این نمایش برای زمین زدن شرکتهای نفتی کوچکه. با این قیمت، استخراج در امریکا ارزشش رو از دست میده و نابود میشن

      موافقم 0
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا