همه میدانیم که کمبود چیپ ها یکی از چالشهای بزرگ صنعت خودرو میباشد. به نظر میرسد اکثر خودروسازان تحت تأثیر این مشکل قرار گرفتهاند و طیف مشکلات پیش آمده از کاهش فروش تا بازنگری کامل درباره آینده سبد محصولات خود را شامل شده است.
کمی به عقب بازگردیم. همانند اکثر چیزهایی که این روزها به سرخط خبرها راه یافتهاند، این مشکل ناشی از همهگیری کروناست. خودروسازان برای رویارویی با کرونا اقدام به کاهش تولید کردند که این امر نتیجه قرنطینه و کاهش فروش خودرو بود. البته تقاضا برای وسایل الکترونیکی همچون لپتاپها، کنسولهای بازی و تلویزیونها افزایش یافت چراکه افراد مدت بیشتری را در خانه سپری میکردند.
خودروسازان همچون قبل نیازی به چیپ های زیاد نداشتند. سازندگان چیپ ها طبیعتاً توجه خود را به افزایش تقاضای ناشی از وسایل الکترونیکی معطوف کردند؛ اما با پایان یافتن قرنطینه بخش خودرویی بسیار سریعتر از پیشبینیها احیا شد هرچند تقاضا برای وسایل الکترونیکی کاهش نیافت و خودروسازان با مشکل تأمین چیپ ها روبرو شدند.
خودروهای مدرن وابستگی زیادی به این چیپ ها یا نیمهرساناها دارند؛ اما با این وجود بخش اعظم این وابستگی برای چیزی است که چند سال پیش یا وجود نداشت یا به این گستردگی نبود. کمتر از ۱۵ سال پیش ما مشکلی با کنترلهای تهویه مطبوع دستی و سرعت شمارهای آنالوگ نداشتیم. در واقع استفاده از تاچ پد برای تنظیم دمای کابین امری زمانبر بوده و بر پیچیدگیهای یک خودرو افزوده است.
اما هماکنون میبینیم که خودروسازان به تقلا افتاده و با کمبود چیپ ها در فکر این هستند که چگونه با حذف برخی ویژگیها از خودروها همچنان بتوانند خط تولید خود را فعال نگه دارند.
اوایل سال جاری میلادی بود که پژو اعلام کرد ۳۰۸ دیگر با پشت آمپرهای دیجیتال عرضه نخواهد شد. اخیراً نیز جنرال موتورز گفته اقدام به حذف سیستم استارت/استاپ از برخی محصولات خود خواهد کرد. این تصمیم نتیجه مستقیم کمبود چیپ ها بوده است. ظاهراً افراد زیادی هم از این تصمیم حمایت کرده و آن را در جهت درستی دانستهاند.
خب سؤال امروز این است: کدام تکنولوژی خودرویی اهمیت چندانی ندارد و میتوان آن را از خودروها حذف کرد؟
- دوربینهای دید عقب
ما درباره دوربینهای دندهعقب یا حتی سیستمهای دید محیطی صحبت نمیکنیم. در این مورد تنها به دوربینهای جانبی نصب شده بجای آینهبغلهای سنتی اشاره میکنیم. بله آینهها میتوانند میدان دید محدودی داشته باشند اما دوربینها هم مزیتهای زیادی ندارند. مرسدس میگوید این دوربینهای جانبی باعث خستگی راننده و سرنشینان شده و به همین خاطر آنها را روی EQS نصب نکرده است.
- نمایشگر برای همهچیز
زمانی که بحث نمایشگرهای داخل خودروها میشود قطعاً مزیتهایی وجود دارد. استفاده از نمایشگرها در موقعیت درست میتواند باعث بهبود عملکرد سیستمهایی همچون ناوبری شود؛ اما زمانی که مجبور میشوید برای پایهترین عملکردها همچون دما، سرعت فن یا باز کردن جعبهداشبورد از نمایشگر لمسی استفاده کنید وضعیت مضحکی به وجود خواهد آمد. شما استفاده از دست خود برای فعال کردن عملکردهای ساده را در عین نگاه کردن به جاده از یاد خواهید برد و مشغول گشتن در منوها و زیرمنوها خواهید شد.
- ترمزهای پارک الکترونیکی
صادقانه باید گفت ما طرفدار ترمز پایی بکار رفته در محصولات قدیمی مرسدس و سایر شرکتها هم نیستیم. به نظر ما هیچچیزی به اندازه شنیدن صدای کشیدن ترمزدستی سنتی لذتبخش نیست. اگر ترمزهای پارک الکترونیکی جزو قربانیان کمبود چیپ ها باشند شک داریم که دردسر بزرگی ایجاد شود. متأسفانه درست مثل قضیه ناپدید شدن گیربکسهای دستی، ترمز پارکهای الکترونیکی نیز همهگیر شدهاند و همچنین حذف ترمزدستی سنتی باعث ایجاد فضای بیشتر در کابین شده و طراحی کنسول مرکزی اکثر خودروهای جدید را تغییر داده است.
شاهرخ
۲۴ خرداد ۱۴۰۰واقعا مسخرس این همه آپشن به جای اینا چندتا آپشن درست حسابی بزارید
آپشن هایی که کانسپت های دهه پنجاه و شصت آمریکا داشتن واقعا هنوزم خیلی پیشرفته ان
نمیخواد پیشرفت کنید یکم به عقب برگردید
AHMET 2002
۲۴ خرداد ۱۴۰۰مثلا چه اپشنایی؟
دهه پنجاه و شستیا رو منظورم هست
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۲۴ خرداد ۱۴۰۰مثلا فیبر نوری برای راهنما،این واقعاً چیز جالبی بود البته الان همین یکی یادم اومد….
شاهرخ
۲۴ خرداد ۱۴۰۰واقعا ماشین های دهه نود و اوایل دوهزار تا دوهزار ده واقعا عالی بودن چه آلمان چه آمریکا چه ژاپن الان دیگه زیادی دارن ماشین هارو مسخره میکنن
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۲۴ خرداد ۱۴۰۰من خودم خودروسازی رو تا دهه ۹۰میلادی بیشتر خودروسازی نمیدونم،الان همه ماشین ها شدن کامپیوتر تا ماشین! تازه برقیا که هیچ…
شاهرخ
۲۴ خرداد ۱۴۰۰البته چرا خیلی از ماشینای خوب مال بعد دوهزارن من خودم ماشین مورد علاقم بین سالای دوهزار تا دوهزار و ده فورد جی تی هستش
اون سالا خیلی از ماشینای خوب احیا شدن
حتی تا دوهزار و پونزده هم خوب بود همه چی
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۲۴ خرداد ۱۴۰۰والا اون جی تی ۴۰ و یا جی تی ۵۰۰ جدید هیچکدوم به قشنگی نیل های قبل نیستن،خصوصا جی تی ۵۰۰ نسخه ۲۰۰۶که خدای موستانگ های جدید بود،خیلی خیلی زیبا بود…
- A M I R -
۲۴ خرداد ۱۴۰۰بیش تر از همه چیز وجود نمایشگر های بالای ۸ اینچرو تو ماشین های امروزی مسخره میدونم؛ مخصوصا تو ماشین های اسپرت. جز حواس پرتی هیچ نکته مثبتی ندارن، هیچ! یکی از صدها بازی مسخره و احمقانه ای بود که تسلا راه انداخت و متاسفانه مردم هم استقبال کردن.
به نظرم تنها ماشینی که در حال حاضر کابینی متناسب با ذات اسپرتش داره آئودی R8 هست. اطلاعاتیم اگر قرار باشه نمایش داده بشه راننده میتونه از کیلومتر شمار روبروش ببینه.
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۲۴ خرداد ۱۴۰۰شورشو هم درآوردن این نیست مثلا یکی دوتا بزارن،همه جا نمایشگره! پشت فرمون دو سه تا روی داشبورد و عقبم پنج تا دیگه!😑 این نیست حداقل یدونه باشه،یادش بخیر اولین بار روی یکی از مدلهای کرایسلر سال ۱۹۶۱ یه نمایشگر گذاشته بودن که فقط عقبو نشون میداد اونوقت مردم خود آمریکا مسخره شون میومد! اما الان🤦♂️
rezars pc
۲۴ خرداد ۱۴۰۰آبتین جان نظرت راجع گرند واگنییور چیه به نظرت بد کاری کردن با اون تعداد مانیتور ؟
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۲۴ خرداد ۱۴۰۰راستش واگونییر توی نسخه کانسپت زیاده روی کرده بود بازم توی نسخه آخری بهتر بود، اما خب چیه چشمای آدم کور میشه…
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۲۴ خرداد ۱۴۰۰مرسی آقا شاهین،مطلب جالبی بود،تیری بود بر قلب عشق آپشن ها(چینی باز معروف)….
Irani
۲۴ خرداد ۱۴۰۰زه بغل چی؟
به نظرتون زه بغل تا چه حدی کاربرد داره؟
فکر کنم اتاق فکر سایپا خیلی جلوتر از خارجی ها هستند و بسیاری از آپشن های اضافی و استانداردهای دست و پاگیر رو زودتر حذف کردند تا صنعت خودرو گرفتار تجملاتدو اضافات نشود!
🇩🇪👑MERCEDES BENZ👑🇩🇪
۲۴ خرداد ۱۴۰۰بابا آپشن میخوای چیکار خودت با حس ششم و دست همه کارارو انجام میدی . کولر بخاری صندلی فرمون و…. اضافه بودن سایپا تو سرسختی ملت غیور کم کار کرد آخه فرمون به چه دردی میخوره ؟🙂😂😂
میثم
۲۴ خرداد ۱۴۰۰نمایشگر برای همه چیز واقعا ایده مضخرفیه که تسلا باب کرد
یعنی چی بخوای در داشبورد رو باز کنی باید بری تو زیر منو.؟؟؟؟
🇩🇪👑MERCEDES BENZ👑🇩🇪
۲۴ خرداد ۱۴۰۰اومدیم و صفحش شکست چیکار کنیم ؟
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۲۴ خرداد ۱۴۰۰اونوقت مجبوری کلی خرج کنی….
new RAMIN
۲۴ خرداد ۱۴۰۰معرفی تجهیزات خودرویی که نبود آنها مشکلی ایجاد میکند!
پدال جان درباره این هم یه مطلبی بزار !!!
فرقش اینه اگه یه سری آپشن ها نباشه متاسفانه خودرو از گود میدان خارج میشود و رقبا جانشین میشود حالا چه چینی باشه چه تسلا باشه!!
منتظر مطلبی درباره” معرفی تجهیزات خودرویی که نبود آنها مشکلی ایجاد میکند!” هستم.
.
البته در این لیست با ترمز دستی موافق هستم. الکترونیکش زیاد جالب نیستش.
دوربین پهلو هم موافق هستم. ماشینی که خودران نداره لزومی نداره دوربین پهلو داشته باشه که پهلو ماشین رو هنگام حرکت نشون بده.
صفحه نمایش رو مخالف هستم. باید باشه. البته صفحه نمایش هم نباید خیلی بزرگ باشه. فوق فوقش 8 یا 10 اینچی بسته…بزرگترین از این بدرد نمیخوره.
( برای تسلا 17 اینچ هستش..)
عرفان
۲۴ خرداد ۱۴۰۰اتوپارک رو یادتون رفت
مسخره ترین اپشنه
مگه کسی چلاقه که خودش نتونه پارک کنه
در کل اینم اضافه کنم هندلینگ و لذت رانندگی خیلی بیشتر از اپشن هاثی مشتری گول زن برام مهمه
AHMET 2002
۲۴ خرداد ۱۴۰۰مورد دوم رو به شدتتتتت موافقم یاهاش
چیه یه تبلت بزرگ رو داشبورد
mm.y@rlou
۲۵ خرداد ۱۴۰۰اصلا همشون رو بردارید چی با این آپشن ها رانندگی رو کسل کننده و بی لذت کردید