هفته نامه

تکنولوژی‌های مدرن خودروها، یک چاقوی دو لبه…

اکثر ما این کار را انجام داده‌ایم. ما به‌طور لحظه‌ای با نگاه کردن به گوشی هوشمند یا تنظیم رادیو و موزیک موردعلاقه از جاده چشم برداشته‌ایم و به اصطلاح حواسمان پرت شده است. همه این اتفاقات در حالی رخ داده است که راننده همیشه باید چشم به جاده بدوزد تا از دست‌اندازها، خودروهای دیگر، عابران پیاده و… دوری کند.

شاید برخی از شما عزیزان تمرکز لازم در لحظه را نداشته‌اید و اگرچه این موضوع در نهایت تقصیر شما است اما به جرات می‌توان گفت خودروسازان هم کمک چندانی به بهبود اوضاع نمی‌کنند. کارشناسان ایمنی می‌گویند صنعت خودرو با استفاده روزافزون از تکنولوژی‌های پیچیده‌تر در خودروها باعث افزایش حواس‌پرتی راننده‌ها می‌شوند. این تکنولوژی‌ها باعث ارائه کوهی از اطلاعات به رانندگان می‌شوند و این در حالی است که راننده باید تمامی حواس خود را معطوف جاده و شرایط رانندگی بکند.

یان جک، مدیر انجمن خودروی کانادا که در حال برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی کمپین هشدار به رانندگان در خصوص حواس‌پرتی است می‌گوید:

این یک مشکل عمده و روزافزون است. موضوع وجود تکنولوژی‌های زیاد به چالشی مهم تبدیل شده است و رانندگان باید این موارد را در خودرو مدیریت کنند.

تست‌های مستقل نشان داده‌اند حتی فعالیت‌هایی همچون غذا خوردن و صحبت کردن با سرنشینان می‌تواند باعث حواس‌پرتی رانندگان و تأثیر روی توانایی آن‌ها در تشخیص و پاسخ به شرایط خطرناک شود؛ اما انجمن خودروی کانادا به‌طور ویژه درباره نصب سیستم‌های اطلاعات سرگرمی پیشرفته در خودروها نگران است. یکی از مثال‌های بارز دراین‌باره توانایی بازی کردن رانندگان در خودروهای تسلا بوده است که خبرساز شد و پس از آن نیز تسلا اقدامات لازم درباره جلوگیری از این کار را انجام داد.

اما سیر تکامل سیستم‌های اطلاعات سرگرمی چگونه بوده است؟

به چگونگی برهم‌کنش ما با خودروها در عصر حاضر و مقایسه آن با ۲۰ سال پیش فکر کنید. خودروی روزمره نگارنده این گزارش یک دستگاه هوندا CR-V ۲۰۰۴ است اما در کنار آن یک فورد کوگا ۲۰۲۱ پلاگین هیبریدی نیز استفاده می‌شود. هوندا فاقد نمایشگر لمسی یا سیستم ناوبری است و تنها یک سی دی پلیر ساده دارد. کولر این خودرو دستی است و از سه کلید چرخان ساده استفاده می‌کند. برای تنظیم این موارد نیازی به چشم برداشتن از جاده نیست.

Second-generation CR-V has fewer functions and offers fewer distractions than modern Kuga

برخلاف بسیاری از خودروهای مدرن، کوگا هم دارای کلیدهای چرخشی برای سیستم تهویه مطبوع است هرچند این کلیدها خیلی کوچک هستند و در ارتفاع پایین نصب شده‌اند؛ اما بسیاری از ویژگی‌های فورد و منوهای زیاد آن در داخل نمایشگر لمسی پنهان شده‌اند و این امر باعث حواس‌پرتی می‌شود.

مطالعات دانشگاه یوتا و موسسه ترافیک و ایمنی نشان می‌دهد برخی عملکردها در خودروهای مدرن نیازمند ۴۸ ثانیه صرف زمان هستند. به همین خاطر است که یکی از مؤسسات ایمنی خودرویی کانادا در سال ۲۰۱۸ مدعی شد ۲۵ درصد تلفات تصادفات خودرویی می‌تواند با حواس‌پرتی رانندگان در ارتباط باشد.

ولی واقعیت این است که خودروهای امروزی هم ایمن‌تر از قبل هستند. CR-V نگارنده فاقد ارتباط بلوتوث است اما کوگا با این ویژگی امکان برقراری تماس‌ها بدون لمس گوشی را می‌دهد. این خودرو همچنین به هدایت بین خطوط، کروز کنترل تطبیقی، تشخیص محدودیت سرعت و ترمز خودکار مجهز شده است؛ و اگرچه شما برای رسیدن به برخی عملکردها باید منوها را بگردید اما برخی سیستم‌های رقیب امکان شخصی‌سازی صفحه‌نمایش و دسترسی راحت‌تر به برخی برنامه‌های پرکاربرد را می‌دهند؛ اما شکی وجود ندارد که خودروهای جدید باعث حواس‌پرتی بیشتر می‌شوند.

هیچ‌کسی نمی‌خواهد راحتی خود در خودرو را از دست بدهد. اگرچه نگارنده سادگی CR-V خود را دوست دارد اما کوگا خودروی بهتری برای سفرهای طولانی است. استفاده از ویژگی‌های نمایشگر در زمان حرکت امری خطرناک است اما در زمان ترافیک و پارک خودرو می‌توان از ویژگی‌های آن لذت برد. از طرف دیگر خودروسازان برای نصب نمایشگرهای بزرگ در خودروهای خود تحت‌فشار قرار دارند زیرا مشتریان خواهان چنین چیزهایی هستند.

از سمت دیگر تکنولوژی خودران هم وجود دارد که اوضاع را پیچیده‌تر می‌کند. مرسدس اخیراً گفته است S کلاس به اولین خودروی دنیا با خودران سطح ۳ بدل شده است. این موضوع روی کاغذ بسیار خوب به نظر می‌رسد اما واقعیت این است که درایو پایلوت این شرکت در بزرگراه‌ها و تا حداکثر سرعت ۵۹ کیلومتر در ساعت کار می‌کند.

در همین زمان پیام‌های بازاریابی گیج کننده‌ای از خودروسازان مختلف به ویژه تسلا به گوش می‌رسد. همین موضوع باعث شده است رانندگان معتقد باشند سیستم‌های خودران کاملاً ساده، بسیار تواناتر از واقعیت هستند و نتیجه این کار هم تصادفات مرگبار بوده است.

در نهایت باید گفت تکنولوژی خودران به حدی پیشرفت خواهد کرد که خواهد توانست پیام‌ها را تایپ کرده، ویدئوها را پخش کند و محتواهای گوناگون را به نمایش بگذارد؛ اما خودروسازان باید تا آن زمان تلاش زیادی را در کاهش حواس‌پرتی رانندگان و تمرکز روی این موضوع انجام دهند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
منبع
sasktoday

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. Philipp

    ۵ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (1110 ديدگاه)

    علم و آزمایش یچیز میگه

    بعد سلاطین میان دقیقا برعکس عمل میکنن

    موافقم 12
    مخالفم 1
  2. ممد ژانگولر

    ۵ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (3584 ديدگاه)

    به نظر من برای اینکه خریدار و راننده خودرو هر برندی برای اینکه حواسش پرت نشه و فرمونو به دلایل خاص و شخصی ول نکنه بره ردیف عقب
    باید یک مبلغ بالا و قابل توجه به عنوان بیعانه یا دیپوزیت ازش بگیرن که اگر مالک یا راننده به دلایل نقص در سیستم خودران یا اتو پایلوت کشته شد و از دنیا رفت بلافاصله اون مبلغو به نفع پیشرفت در امور سیستم های خودران آینده هرینه و منافعش به سود خریداران بعدی استفاده شود . راننده هم حواسشو جمع میکنه دیگه رو اتوپایلوت نذاره و حواسش به جلو باشه 😎

    موافقم 2
    مخالفم 9
  3. new RAMIN

    ۵ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (2380 ديدگاه)

    هفته نامه جالبی بود!
    کلا هر تکنولوژی میاد چون باهاش آشنایی نداریم ازش میترسیم و فکر میکنیم بد هست اون قبلی هه بهتره ولی به مرور زمان بهش عادت میکنیم.اما بدون شک طی 20 سال آینده مفهوم حمل نقل خیلی خیلی عوض خواهد شد.

    خب یه پیام بازرگانی طولانی قراره با هم ببینیم! اگه خوشتون نمیاد میتونید نخونیدش…

    خیلی وقت بود از CH چیزی نگفته بودم! البته چیزی هم نبود که بگم. اگه میخواستم بگم باید اینارو میگفتم=عرضه نسل جدید cs75پلاس عرضه uni v عرضه uni t پیشرانه قوی تر و عرضه بزودی اوشان z6 عرضه یونی کی هایبرید و…خلاصه چندین مدل جدید به سبد CH در طی 2 ماه اخیر بروز شد و اضافه شد که به نظرم زیاد ارزش کامنت نوشتن نداشت زیاد هم مهم نبودن.

    سال 2021 که گذشت آمار فروش چانگان در چین عالی بود و 1میلیون دستگاه فروخت و درجایگاه 5 قرار گرفت جیلی هم با فروش 1میلیون و 50هزاردستگاه جایگاه چهارم قرار گرفت که جفتشون حدود 15درصد رشد داشتن. بماند که فولکس و تویوتا و هوندا که جایگاه اول تا سوم بودن اما 20درصد کاهش فروش داشتن! صادرات چانگان مجدد برای 5 سال پی در پی امسال هم 116درصد رشد داشت و به 115هزار دستگاه رسید. 5 سال هست که چانگان پی در پی صادراتش سالیانه بیش از 110درصد افزایش پیدا میکنه. طبق این ماجرا احتمالا سال 2022 بتونه به 250هزار دستگاه صادرات برسه که باتوجه به حمله ور شدن چانگان به بازار های مختلف قطعا رخ خواهد داد. حالا آینده هنوز رخ نداده دربارش حرف نمیزنم ولی زمان حال و در سال 2021 تقریبا 45درصد صادرات چانگان برای بازارهای خاورمیانه و عربی بوده…از بحث آمار فروش محصولات عرضه شده بگذریم میرسیم به اصل ماجرا !

    اصل ماجرا برنامه الکتریکی سازی چانگان هست که داره پیش میره و به قول معروف جوجه رو آخر پاییز میشمارن! قبل اینکه برم سر عکس های جدید یه یادآوری داشته باشیم… (امیدوارم عکس ها براتون باز بشه)
    https://pic.rmb.bdstatic.com/bjh/news/a0f78ebcd9f7ca04e43cf77a3a17a481.png
    خب این عکسی هست که خود چانگان تقریبا 7ماه پیش انتشارش داد اما الان عکس های جدید اومده بیرون. C385 که تقریبا 3بار دربارش سخن گفتم همچنین کامنت فنی درباره تکنولوژیش نوشتم در عکس بالا میبیند. همچنینA158 یه مینی کار برقی هست (رقیب همون qq بستنی چری) اینم عکسشکه سمت چپ هست👇
    https://p1-tt.byteimg.com/origin/tos-cn-i-qvj2lq49k0/c1844951a09a46c6b3d197e9ad8bb55f.jpg
    تو این عکس بالایی یه ماشین هست که جدیده و تازگی منتشر شده، اونم اینه👇
    https://p1-tt.byteimg.com/origin/tos-cn-i-qvj2lq49k0/caadbcb0e1a04525a3ccec123c2c8b65.jpg
    بله… چانگانC673! اینم عکس جاسوسیش👇🙂
    https://gadgettendency.com/wp-content/uploads/2022/01/1643091548_732_Details-of-Changans-New-Electric-Vehicles.jpg
    چانگان به شدت داره به صورت چراغ خاموش روی خودروهای برقیش کار میکنه و اطلاعات زیادی ازش بیرون نمیاد. از اون ور چانگان اگه بخواد اطلاعاتی رو لو بده 3ماه قبل رونمایی لو میده! اما چانگان بخواد واقعا رقباش رو قافلگیر کنه یه جوری عمل میکنه آدم پراش میریزه. اما به طور کلی میدونیم آواتر در طی 5 سال آینده هرسال 1مدل معرفی میکنه. یکیش که آواتر11 بود و نادرفقیه زاده طراحش بود. سال آینده هم مدل دیگه معرفی خواهد شد. برند چانگان انرژی پاک نیز قصد داره 3کلاس مختلف خودرو بسازه که دقت کنید پلتفرماشون تو عکس مشخص شده
    EPA0 که خودروهای سدان مینی کار کراس اوور های کوچک هستش.پلتفرم EPA1 که خب مثل همین C385 و c673 هست که ابعاد متوسط دارن و در نهایت EPA2 که سدان اندازه بزرگ و شاسی بلند نمیه فول سایز که هنوز حتی اسم کدشون هم مشخص نیست.

    نه میدونیم چه ریختی هستن نه میدونیم کی میان به بازار نه میدونیم کی معرفی میشن! تنها چیزی که میدونیم این هست اتوپارک APA7دارن خودران L3دارن نسل جدید خنک کننده باتری CH و نسل جدید موتورهای الکتریکی CH مجهز هستن که همه رو قدیم توضیح داده بودم. اطلاعات دیگه دردسترس نیست

    در نهایت میدونیم دارن تست میشن و جالب اینجاس عکساشون به سختی شکار میشه.معلوم نیست چانگان چه آشی پخته ولی هرچی هست برند چانگان نیو انرژی 11مدل و برند آواتر 5مدل خودرو تا سال 2025 به بازار عرضه میکنن. البته بماند خود برند چانگان با لوگو V و برند اوشان چه نقشه هایی دارن…😏

    درکل اونچیزی که من فهمیدم درعصر برقی سازی اژدها های چینی دارن بلند میشن…تازه من فقط دارم پروژه های چانگانو میگم… بماند جیلی هاوال گریت وال سایک و…همچنین بماند برندهای مثل nioو li auto و hiphi و xpeng و…با اونا کاری ندارم. همین چانگان همین الانش میتونه تهدیدی برای برندهای مطرح برای عصر الکتریکی سازی باشه بماند دیگران…

    درکل خوندن این کامنت اجباری نبود همون اولش گفتم دوست دارید نخونید. اما بد نیست دونستن یه سری چیزها

    موافقم 8
    مخالفم 12
    1. کاوه

      ۵ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (62 ديدگاه)

      داداش یه سوال.شما چقدر حقوق میگیری؟؟کار هست منم بیام استخدام شم؟انصافا پولی که میگیری حلاله.بقیه سایت های خودرو هم همینطوری فعالی؟؟شما جز ارتش سایبری چانگانی؟؟؟فکر نکنم مدیر عامل و بزرگترین سهامدارهای چانگان هم این تعصبی که شما داری رو چانگان رو داشته باشن

      موافقم 17
      مخالفم 8
  4. TOM KRISTENSEN

    ۵ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (163 ديدگاه)

    من از نمایشگر لمسی متنفرم

    موافقم 6
    مخالفم 6
  5. ⁶⁰⁰⁰⁰⁰

    ۶ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (344 ديدگاه)

    اخه چه کاریه واقن ادم بخواد کولرو یذره تکون بده باید دوساعت از طریق سیستم ماشین و اینترنت باید تو منو ها بگرده بعد کولرو یه سانتی متر جابه جا کنه😂

    اینهمه تکنولوژی ک این نابغه ها دارن میارن بیشتر کارمونو سخت تر کرده تا راحت

    موافقم 11
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا