مرسدس بنز

معرفی مرسدس ویژن ONE 11؛ احیای C111 کلاسیک با هایپرکار برقی

کانسپت ویژن ۱۱۱ که به یاد سوپراسپرت آزمایشی C111 دههٔ ۷۰ ساخته شده است، از تکنولوژی‌های جدیدی مثل موتورهای الکتریکی سبک‌تر و قوی‌تر شار محوری بهره می‌برد.

مرسدس بنز C111 سوپراسپرتی آزمایشی بود که در دههٔ ۷۰ ساخته شد و هیچ‌گاه به تولید انبوه نرسید. حال سازندهٔ آلمانی با معرفی کانسپتی بنام ویژن ۱۱۱ یا آن‌طور که مرسدس می‌گوید، One-Eleven، ادای احترامی با آن خودروی آزمایشی قدیمی داشته است؛ اما درحالی‌که C111 به آزمایش پیشرانه‌های وانکل، دیزلی و V8 توربو می‌پرداخت، این کانسپت از یک سو زبان طراحی آیندهٔ مرسدس را نشان می‌دهد و از سوی دیگر بستری برای آزمایش موتورهای الکتریکی جدید است.

اولین چیزی که اشارهٔ ویژن ۱۱۱ به C111 را نشان می‌دهد، درهای گالوینگ است اما جزئیات دیگری هم وجود دارند که این کانسپت را به پیشینیانش گره می‌زنند. قسمت جلوی خودرو با دماغه‌ای بیضی‌شکل و چراغ‌های LED گرد در طرفین پیوند آشکاری با C111 دارد درحالی‌که در عقب هم همین طراحی مشابه مدل قدیمی دیده می‌شود. روی کاپوت نیز به سبک سوپرکار آزمایشی دههٔ ۷۰ دو دریچهٔ هوای مشکی‌رنگ کار شده که البته در اینجا به شیشهٔ جلو متصل است زیرا ویژن ۱۱۱ برخلاف سلف خود از زبان طراحی EQ مرسدس با کابین تخم‌مرغی استفاده می‌کند.

در قسمت پایینی بدنه اسپلیتر جلو، باله‌های جانبی و دیفیوزر تهاجمی عقب به رنگ مشکی دیده می‌شوند که هم تضاد جذابی با رنگ نارنجی بدنه ایجاد کرده و هم همان ترکیب رنگ مدل قدیمی را پدید آورده‌اند. همچنین در جلو و عقب خودرو هم پانل‌های دیجیتالی تعبیه شده که می‌توانند پیام‌هایی را به نمایش درآورند. این کانسپت با تنها ۱,۱۶۸ میلی‌متر ارتفاع، فقط حدود پنج سانتی‌متر از C111 بلندتر است. این مهم به لطف تکنولوژی‌های جدید فراهم شده است زیرا خودروهای الکتریکی به دلیل وجود باطری‌ها معمولاً ارتفاع زیادی دارند.

یکی از این تکنولوژی‌ها استفاده از موتورهای الکتریکی شار محوری جدید است. این موتورها که توسط شرکت بریتانیایی یاسا متعلق به مرسدس توسعه پیدا کرده‌اند، سبک‌تر، فشرده‌تر و قوی‌تر از موتورهای شعاعی هستند که هم‌اکنون در مدل‌های الکتریکی مرسدس استفاده می‌شوند. به لطف این ویژگی، دست مهندسان در جانمایی موتورها بازتر خواهد بود. مرسدس می‌گوید هم‌اکنون در حال همکاری با یاسا برای رساندن این تکنولوژی به تولید انبوه است تا در نسل بعدی خودروهای الکتریکی خود استفاده کند. علاوه بر این، ویژن ۱۱۱ به باطری‌هایی مجهز شده که با کمک تیم فرمول یک مرسدس توسعه پیدا کرده‌ و ترکیب شیمیایی جدید و سلول‌های استوانه‌ای خنک شونده دارند.

به لطف اندازهٔ کوچک موتورهای الکتریکی، مرسدس توانسته کابین ویژن ۱۱۱ را جادارتر از سوپراسپرت‌های معمول طراحی کند. در اینجا همچنین با استفاده از رنگ‌های نقره‌ای، نارنجی و سفید، کاملاً دههٔ ۷۰ تداعی شده است. صندلی‌ها مثل خودروهای فرمول یک بسیار پایین نصب شده و باعث می‌شود پای سرنشینان بالاتر قرار گیرد درحالی‌که به لطف کاناپی شیشه‌ای بزرگ و داشبورد باریک، حس دل‌بازی در داخل ایجاد شده است.

در اینجا یک نمایشگر بیضی‌شکل مشابه چیزی که در بیرونی خودرو دیدیم، کل داشبورد را فراگرفته و یک غربیلک فرمان مستطیلی هم مقابل راننده به چشم می‌خورد. علاوه بر این، مرسدس برای این ماشین یک هدست واقعیت افزوده را هم تدارک دیده است که کل خودرو را به رابط کاربری تبدیل می‌کند و حتی می‌تواند ستون‌های A را نامرئی کند.

به گفتهٔ مرسدس، این خودرو صرفاً یک کانسپت بوده و به همین دلیل حتی مشخصات فنی آن را هم اعلام نکرده است؛ بنابراین، به نظر نمی‌رسد شرکت آلمانی به این زودها قصد تولید هایپرکاری تمام الکتریکی مشابه ویژن ۱۱۱ را داشته باشد ولی تکنولوژی‌های این کانسپت مثل موتورهای شار محوری و فناوری‌های دیجیتالی را در آینده در محصولات تولیدی مرسدس خواهیم دید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۵ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۲ دیدگاه‌ها

  1. ^MSP^

    ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (85 ديدگاه)

    فرمونش دلمو بدجور برد
    بنز هر چی بزنه خوبه

    موافقم 96
    مخالفم 9
    1. پیام

      ۲۶ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (1685 ديدگاه)

      نفس همه ابر خودروها رو گرفته

      موافقم 24
      مخالفم 3
    2. R/T

      ۲۷ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (962 ديدگاه)

      دقیقا

      موافقم 6
      مخالفم 0
    3. Mercedes-Benz

      ۲۲ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (350 ديدگاه)

      امیدوارم جلو اینو دیگه شبیه تخم مرغ نکنن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. phonix

    ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1812 ديدگاه)

    زیباس امید وارد با تغییرات کم به مرحله تولید برسه
    ولی این مانیتور بزرگ روی داشبورد که طرح پیکسلی داره رو نیستم تو شم میزنه با این ابعاد و رزولوشنش

    موافقم 35
    مخالفم 7
  3. blackwing

    ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (951 ديدگاه)

    درسته که مرسدس AMG One خیلی قابل تحسینه اما من به شخصه طرفدار تولید یک سوپرکار پرچمدار موتور جلو با کاپوت کشیده و انتهای کوتاه از طرف مرسدس هستم ، واقعاً جذابیت خیلی زیادی داره 🤦🏻‍♂️🤌🏼

    موافقم 64
    مخالفم 4
    1. R@min

      ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (1720 ديدگاه)

      amg black series با موتور میل لنگ تخت خونه آخر سوپراسپرت موتور جلو هست دیگه.

      موافقم 42
      مخالفم 3
      1. blackwing

        ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (951 ديدگاه)

        درسته ، منظورم ادامه تولید بود ، مثلاً جانشین AMG GT

        موافقم 26
        مخالفم 2
  4. Mercedes.benz

    ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (527 ديدگاه)

    امیدوارم اینبار بنز مثل فاصله بین دو هایپرکار قبلیش ۲۰ سال منتظرمون نذاره ، امیدوارم بنز بیشتر به این کلاس توجه کنه چون واقعا خودروهای بنز در این کلاس ، دنیای هایپرکار هارو زیباتر میکنه

    موافقم 33
    مخالفم 3
  5. محسن

    ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (110 ديدگاه)

    مایلر خوشگلیه

    موافقم 7
    مخالفم 21
  6. بهزاد

    ۲۶ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (2445 ديدگاه)

    نسل جدید الکترو موتورهای yasa با ۲۴ کیلوگرم وزن حدود ۴۸۰ اسب بخار قدرت دارند و با استفاده از دو موتور میشه به نزدیک ۱۰۰۰ اسب بخار رسید.
    برای رسیدن به این قدرت در حال حاضر نیاز به ۳ موتور برقی هست که با این موتورها یکیش حذف میشه و تاثیر زیادی در وزن و طراحی خودرو میزاره و فعلا قراره در محصولات آینده AMG مرسدس مورد استفاده قرار بگیره.
    یادش بخیر یک زمانی نچندان دور بنده خدایی که چند سال هم هست استوپ کرده بام تا شام حرافی میکرد و از تکنوژی موتور برقی تسلا میگفت که فلان قدر وزنشه و فلان قدر قدرت و سایرین ده سال عقبند و امروز میبینیم آینده خیلی زود جوابشونو داد.

    موافقم 29
    مخالفم 2
  7. خخخ

    ۲۶ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (244 ديدگاه)

    مرسدس محصولاتش به درد این میخوره که صبح پاشی باهاش بری سر کار و برگردی. درسته اولین ماشینو ساخته اما قرار نیست بهترین بلشه.
    ماشینو مثل پر سبک می‌کنه و فکر میکنم خیلی چیز خوبی ساخته.
    حداقل از کادیلاک یاد بگیر،
    قیمتاش کمتره

    موافقم 0
    مخالفم 21
  8. خخخ

    ۲۶ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (244 ديدگاه)

    مرسدس محصولاتش به درد این میخوره که صبح پاشی باهاش بری سر کار و برگردی. درسته اولین ماشینو ساخته اما قرار نیست بهترین باشه.
    ماشینو مثل پر سبک می‌کنه و فکر میکنه خیلی چیز خوبی ساخته.
    حداقل از کادیلاک یاد بگیر،
    قیمتاش کمتره

    موافقم 5
    مخالفم 57
    1. اشکان

      ۲۶ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (287 ديدگاه)

      من بنز و ترجیح میدم به کادیلاک….

      موافقم 29
      مخالفم 4
    2. فرشاد

      ۲۶ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (932 ديدگاه)

      وی پس از مصرف
      کدلاک بهتر از بنزه

      موافقم 12
      مخالفم 4
    3. IMAN1199

      ۲۶ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (1864 ديدگاه)

      بنز و کادیلاک هر یک۱ از اینها بهترین هستن

      موافقم 7
      مخالفم 1
  9. BMW

    ۲۶ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1267 ديدگاه)

    من فقط دیونه فرمونش شدم وگرنه اصلا ماشین جالبی نزده شاید برای بعضی ها جالب باشه ولی برای من این طراحی از بنز عجیبه

    موافقم 6
    مخالفم 20
    1. S

      ۲۶ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (182 ديدگاه)

      کلن شما بیمر فنا همین هستین. چون ماشین مورد علاقه خودتون قدرت ساخت همچین شاهکاریو نداره میاین اینجا از همه چی مخصوصا بنز ایراد میگیرین کلن شما مشکلتون با بنز هستش چون برتر از ماشین مورد علاقه شماس 👌😂

      موافقم 8
      مخالفم 5
  10. الف.ی

    ۲۶ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1649 ديدگاه)

    وای فقط اون عکساش با پس زمینه مشکی

    موافقم 5
    مخالفم 1
  11. Homayoun

    ۲۶ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (590 ديدگاه)

    این سوپرکار بلوندی چه حالی میکنه انقدر گنده شده که واسه معرفی خاصترین کانسپتهای دنیا شرکتها روش حساب میکنن حالا تازه اینجا خودشم نیومده همکارشو فرستاده

    موافقم 2
    مخالفم 1
  12. S

    ۲۷ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (182 ديدگاه)

    خدا کنه اینو تولیدش کنه مرسدس عجب هیولایی هستش.

    موافقم 3
    مخالفم 0
  13. شرک

    ۳۰ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (791 ديدگاه)

    این کارش خیلی مس.خرس هی کانسپت می.زنه هیچکدوم تولید نمیکنه
    چند سال پیش بود فکر کنم یه کانسپت زد چرخاش خطوط رنگی ال ای دی دار داشت و پشتش یه سری سنسور های براومده دانش با حرکت دست تغییر جهت میداد اونم تولید نکرد

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا