اقتصادی ترین خودرو: MG 6

چندی پیش که درحال مطالعه ی قیمت خودروها (در بازار ایالات متحده و اروپا ) ومشخصات فنی و امکانات آنها در اینترنت بودم , مطلب جالبی برایم روشن شد !
بطور کلی خریداران خودرو در کشورمان به چهار دسته ی اصلی تقسیم میشوند :

1. افرادی که مهمترین فاکتور آنها برای انتخاب خودروی مورد نظرشان , کلاس و استایل خودرو ( مثلاً شاسی بلند , کوپه و… ) میباشد.

2. افرادی که برند برای آنها مهمترین شاخص انتخاب خودرو است.

3. افرادی که دنبال امکانات خاصی هستند.

4. افرادی که قبل خرید به جیبشان نگاه میکنند!

میتوان گفت که افراد شامل دسته های 1 و2 و تا حدودی 3 از دسته ی 4 مستقلند , زیرا به عنوان مثال کسی که دنبال یک برند خاص میگردد محدودیت مالی ندارد و تنها شاید از پس خریدن خودروهای خاص بر نیاید , مگر اینکه افرادی باشند که شیفته ی یک برند ارزان و اقتصادی مثل سایپا , ایرانخودرو , MVM و… شده باشند (که ما این قسمت را استثنا میشماریم ! )

پس میتوان نتیجه گرفت که صفت ” اقتصادی ترین ” به گروه 4 مربوط میشود و این مطلب برای کسانی که ارزش در مقابل مبلغ پرداختی برای آنها مهم است , کمک شایانی میکند ؛ ولی باز هم فراموش نکنید که این تنها , نظر نویسنده است و هر شخص یا مجله میتواند با تعریفی متفاوت از ” اقتصادی ترین ” و در نظر گرفتن گروه خاصی از خریداران , گزینه ی دیگری برای این تیتر اختصاص دهد.

ویژگی بارز و مرموزی که MG 6 نسبت به سایر خودروها دارد :

قیمت MG 6 GT (گرانترین مدل ام جی در کشورمان ) در بازار بریتانیا در حدود 20000 پوند میباشد , درحالی که قیمت هیوندای سوناتا2012  25000 دلار , هیوندای توسان 2013 26000 دلار , کیا سراتو کوپ2013 19800 دلار , اپتیما 2013 26800 دلار میباشد . همانطور که مشاهده میکنید قیمتها تقریباً در یک رنج است . وارد کنندگان خودرو در کشورمان با ارز دولتی خودرو میخرند , پس اگر این قیمت ها را با دلار 1226 و پوند 1925 ( که قیمت ارز دولتی در تاریخ 91/4/28  در بانک ملی ایران میباشد ) محاسبه کنید به این صورت میشود :

ام جی 6 جی تی  38,500,000 تومان ؛ هیوندای سوناتا 2013  30,650,000 تومان ؛ هیوندای توسان 2013  31,876,000 تومان ؛ کیا سراتو کوپ 2013  24,274,800 تومان ؛ اپتیما 2013  32,856,800 تومان . ( تمامی این قیمتها مربوط به مدل فول آپشن این خودروها میباشد )

همانطور که میبینید قیمت ام جی در این میان از بقیه بیشتر است ؛ حال بد نیست نگاهی به قیمت های این خودروها در کشورمان بیندازیم:

ام جی 6 جی تی 58,000,000 تومان ؛ هیوندای سوناتا 2013  80,000,000 تومان ؛ هیوندای توسان 2013 92,000,000 ؛ کیا سراتو کوپ 2013 57,500,000 ؛ اپتیما 2013 95,000,000 تومان .( این قیمتها مربوط به بازار آزاد میباشد )

این قیمت ها , مبلغی است که پس از جمع کردن قیمت خام ( که در بالا اشاره کردیم ) با هزینه های مختلف ( گمرک , حمل و نقل و… ) بدست می آید و در حال حاضر این خودرو ها با این قیمت به دست مشتریان میرسد .

سوالی که پیش می آید این است:

با اینکه تعرفه های گمرکی , هزینه حمل و نقل و سایر هزینه ها برای خودروها تقریباً برابر است , چگونه میشود که قیمت سوناتا , توسان , سراتو و اپتیما نسبت به قیمت های خامشان دو و نیم الی سه برابر شود , ولی قیمت ام جی کمتر از یک و نبم برابر شود!

راز آلود بودن این مطلب در همینجا مشخص میشود , این بدان معنی است که ام جی فرمولاسیون تعرفه ی گمرکی را نیز نقض کرده و همانند بقیه ی خودرو ها از آن تبعیت نمیکند . علت هنوز برای ما روشن نیست , ولی آنچه واضح است این است که این استثنا یک ویژگی خوب برای ام جی در ایران میباشد , چرا که ام جی با اینکه در خارج از ایران از همه ی خودرو های همرده ی خود گرانتر است , ولی در ایران با تفاوت قیمت تقریباً زیادی ارزانتر است .

امتیاز دیگری که ام جی نسبت به خودروهای همرده ی خود دارد , دارا بودن امکانات و مشخصات فنی بهتر است ؛ این خودرو در کمپانی SIAC MOTOR  در چین تولید میشود , ولی در استودیو طراحی ام جی واقع در longbidge انگلستان طراحی شده است . جالب است بدانید که تمامی ادوات داخلی ساخت کمپانی جانسون است و سیستم تعلیق آن همان سیستم تعلیق سری z bmw میباشد.

در آخر توجه شمارا به مشخصات فنی و رفاهی ام جی 6 جی تی جلب میکنم:

 

 

رینگ اسپرت 17 اینچ آلومینیومی
روکش صندلی چرمی
سیستم تهویه مطبوع دیجیتال 2 ناحیه ای
صندلی برقی 6 جهته برای راننده ( در صورت انتخاب)
سیستم MBA ( سیستم کمکی برای ترمز)
سیستم های DSC-TCS-EBA ( سیستم کنترل دینامیکی – سیستم ضد لغزش- سیستم الکترونیک تقویت ترمز)
SCS II (NINE IN ONE) مجهز به سیستم بسیار پیشرفته کنترل پایداری و دینامیکی
2 کیسه هوای ایمنی برای راننده و سرنشین ( 6 کیسه هوای ایمنی بصورت انتخابی)
تنظیم اتوماتیک نور در آیینه داخل اتومبیل
صندلی برقی 6 جهته برای سرنشین جلو (بصورت انتخابی)
شیشه های برقی اتوماتیک 4 درب
تکیه گاه آرنج برای سرنشینان عقب
بلوتوث برای ارتباط تلفنی (بصورت انتخابی)
دوربین دید عقب (بصورت انتخابی)
سیستم نشان دهنده میزان باد لاستیک ها ITPMS
سنسور باران و گرد و خاک بهمراه سیستم روشنایی اتوماتیک داخل اتومبیل
سانروف مجهز به سیستم ANTI TRAP
سیستم کمکی برای پارک کردن اتومبیل
محفظه زیر صندلی
محفظه نگهداری عینک
سیستم تهویه مجزا برای سرنشینان عقب بهمراه یخچال
محفظه نقشه
کروز کنترل پیشرفته
سوئیچ تغییر سیستم گیربکس به حالت تیپ ترونیک
کنترل سیستم صوتی از روی فرمان
آفتاب گیر راننده و سرنشین جلو مجهز به آیینه و چراغ
چراغ سقفی جلو و عقب
هشدار نبستن کمربند های ایمنی
تیغه های برف پاک کن پیشرفته
سوکت مجزای برق برای سرنشینان عقب
نشان دهنده میزان آب رادیاتور
استارت اتومبیل با فشار کلید
مجهز به سیستم های ABS – EBD
کمربند های ایمنی 3 نقطه ای با قابلیت تنظیم ارتفاع
قفل کودک
قفل خودکار درب ها پس از حرکت
مجهز به ایموبلایزر
شیشه شور عقب
ورودی USB+AUX IN
صندلی های عقب کاملا تاشو
سیستم مکان یاب GPS
پدال F1 (امکان تعویض دنده با اهرم های تعبیه شده بر روی فرمان)
ایمنی NCAP 5ستاره
استاندارد آلایندگی EURO IV (یورو 4)
موتور 1800 مجهز به توربو شارژ سیستم انتقال قدرت (گیربکس) اتوماتیک 5 دنده TIPTRONIC اندازه چرخ ها 17″ آلومینیومی اسپرت سیستم صوتی DVD+USB/MP3+TUNER+8 SPEAKERS صندلی چرم لوکس سیستم تهویه سیستم دیجیتال 2 کاناله شیشه دودی ضد صدا

درباره نویسنده

تصویر پروفایل فرید ملک

فرید ملک دانشجوی کارشناسی رشته ی ریاضی کاربردی دانشگاه خواجه نصیر و نویسنده مجله پدال

158 دیدگاه

  1. سفیر
    سوابق: (4 دیدگاه) ,

    ا سلام . با توجه به اینکه بنده الان یک سال و نیم جی اس داشتم و 60000 کیلومتر با اون رانندگی کردم . و در کل فقط یک اشکال اساسی در اون پیدا کردم .از هر نظر فنی عالی و رانندگی لذت بخش ی داره و از لحاظ افرود کارایی یک ماشین آفرود کامل رو داره و تو جاده جالبش اینه که می تو نی سرپیچ از ماشینهای سدان جلو بزنی و اما اشکالش داشتن گارانتیه که من تو این یک سال و نیمی که داشتم نزدیک سی میلیون خرجش کردم فقط هم بخاطر اینکه گارانتی داشته باشم و ماشینم رو هنگام فروش بتونم با گارانتی بفروشم که خارج از مدیا این 30 میلیون میشد پنج میلیون . هزینه خدمات اضافه رو چند برابر خارج از گارانتی می گرفتند . آخر سر هم به مشکل اساسی می خوردم می گفتند شامل گارانتی نمیشه .آخر سر هم که خواستم بفروشم میگفتم گارانتی داره انگار همه می دونستند که گارانتی مدیا ضرره و فقط سی میلیونی که مدیا ازم گرفت پول زور بود.اگه این ماشینو انتخاب کردید سعی کنید گارانتی رو اصلا نخواید چون هیچ مزیتی از اول تا آخر جز هزینه اضافه نداره .

    پاسخ
  2. saed
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    با سلام .گارانتی مدیا سر تا ‍پا ضرره اصلا بگیر گارانتی نمی خوام . خارج از گارانتی خودم هر کاری خواستم انجام می دم. من ام جی ۶ ام دچار مشکلی شد که همه چراغای خطا یه دفه با هم روشن می شد و گیربکس در حالت دنده ۴ می رفت . یه ماه گارانتی داشتم مراجعه می کردم ارورارو پاک می کردن و می گفتن برو که خوب شد خلاصه تکرار همین قضیه تا گارانتیم تموم شد به محض اینکه رفتم گفتن بیا که ای سی یوت خرابه با تعویض سه و نیم باز درست نشد . گفتن که از بس گیربکس تو حالت اضطراری رانندگی کردی گیربکس باید تعویض شه ۱۶ میلیون . بازم درست نشد . گفتند بیا بلبرینگ چرخا مشکا داره با اون حل میشه که دیگه عصبی شدم و دادم بیرون که برام بلبرینگارو عوض کنن بعد درست شد مکانیک گفتش مشکل از اول این بوده رفتم که گیربکس و ای سی یو ی خودمو پس بگیرم که گفتند طبق دستور سایک موتور نمی شه . نمی گم مدیا دزده اما حداقلش چرا بلافاصله بعد از تمام شدن گارانتی شروع به تعویض اینا کردند در ثانی .مشکلم که طبق منطق همون بلبرینگ چرخ بوده چرا ازم این همه هزینه گرفتند . ‍پس داشتن گارانتی و اون همه خرج کردن که فقط گارانتی داشته باشم چه مزیتی داشت

    پاسخ
  3. amir
    سوابق: (5 دیدگاه) ,

    سلام دوستان .من ام جی ۳ ام بلندگوش خش خش می کرد بردم به نمایندگی کرمان که از بندرعباس ۵۰۰ کیلومتر فاصله داره وونزدیکترین نمایندگیه که گفتن سر در نمی آرن و باید ببرم تهران که عجیب بود برام اینا که زمان بردن سرویس تو کرمان دو برابر و سه برابر هزینه سرویس دوره ای ازم می گرفتن حالا بازم باید کلی از کرمان بکوبم برم تهران . من تا حالا بندرعباس تا تهران رو تو عمرم پنج بارم با ماشین رفت و آمد نکردم . دیگه عهد کردم نمایندگی برا هیچ کاری نبرم خش خششم دادم یه صوتی کار برام درست کرد .دیگه بی خیالی این شرکت اعصابمو داغون کرده. دیوونه شدم

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.