نگاهی اجمالی به مدل GS، نخستین کراس اوور MG

همان‌طور که پیش از این هم گفته شد، برند پرآوازه MG از پیشینه نیک و افتخارآمیزی برخوردار است که ریشه‌های آن به 9 دهه پیش بازمی‌گردد. اما بازار بی‌رحم و رقابتی خودرو در عالم مجال نفس کشیدن را از هر سازنده‌ای ستانده است و در این هیاهوی فزاینده، نه نام مصونیت می‌آورد و نه نشان. پس از چند صباحی که این سازنده از مرزهای ورشکستگی عبور نمود، نفسی حمایت‌بخش از دیاری شرقی، روحی دوباره را در کالبد نیمه‌جان او دمید و نویدبخش شروعی دوباره برایش گشت. شاید سال 2005 میلادی را بتوان زمان رستاخیز دوباره این برند محسوب نمود، هنگامی‌که به‌واسطه شرکت سایک چین توانست به بازار خودرو مجدداً سلام گوید.

2016 MG GS
2016 MG GS

احیای دوباره این برند دستاوردهای مثبتی را برای آن به همراه داشته و در سال 2014 میلادی هم این سازنده توانست در زادگاهش – بریتانیا – بسیار بالاتر از حد انتظار ظاهر گردد و با رشد 422 درصدی فروش نسبت به سال 2013، رتبه اول را در این زمینه کسب نماید.

2016 MG GS
2016 MG GS

چندی پیش در سایت «CARNEWSCHINA» گزارش مختصری در باب این کراس اوور درج شده بود که هم‌اینک چکیده ای از آن را تقدیمتان می‌نمایم.

2016 MG GS
2016 MG GS

سرانجام فروش خودروی جدید ام‌جی GS RUI TENG در بازار چین آغاز شد. بهای این مدل از 119,700 یوآن (19,300 دلار) شروع شده و به 179,700 یوآن 28,970) دلار) ختم می‌گردد. در حال حاضر، دو پیشرانه 1.5 و 2 لیتری توربو برای این خودرو در نظر گرفته شده است. این خودرو اولین کراس اووری است که ذیل نام برند مشهور ام‌جی به بازار عرضه می‌شود. برندی که هم‌اینک تحت مالکیت خودروسازی شانگهای (سایک) قرار دارد.

2016 MG GS
2016 MG GS

چیدمان داخلی این خودرو به نحو مرتب و آراسته ای صورت گرفته و از ویژگی‌های لوکس و اسپرتی هم برخوردار است. کیفیت متریال بکار رفته در آن خوب بوده و از صفحه نمایشگر LCS مناسبی نیز بهره می‌برد. علاوه به راین، از پدال‌های آلومینیمی هم در آن استفاده شده ولی دکمه‌های نصب شده بر روی فرمانش، به نحو بهت‌آوری کوچک به نظر می‌رسند.

2016 MG GS
2016 MG GS

در حال حاضر این خودرو با دو پیشرانه متفاوت عرضه می‌شود، نخستین آنها موتوری چهار سیلندر، بنزینی و نیز توربو شارژ می‌باشد که 2 لیتر حجم دارد و توان خروجی و گشتاور آن به ترتیب معادل 220 اسب بخار و 350 نیوتن متر می‌باشد، این پیشرانه به همراه یک گیربکس 6 سرعته خودکار (DCT) عرضه می‌گردد و نیروی پیشرانه هم به تمامی چرخ‌های آن منتقل می‌شود. پیشرانه دیگر نیز از نوع 1.5 لیتری و توربوشارژ بوده و توان خروجی آن برابر با 167 اسب بخار و گشتاورش نیز معادل 250 نیوتن متر است، این موتور نیز به همراه یک گیربکس 7 سرعته خودکار (DCT) ارائه می‌شود، در مدل‌هایی که مجهز به نوع از این پیشرانه هستند، انتقال نیرو به چرخ‌ها به صورت سیستم 4×2 صورت می‌گیرد ولی این امکان هم فراهم است که به‌صورت سفارشی، به سیستم 4×4 تجهیز گردند. هنوز روشن نیست که چرا ام‌جی دو جعبه‌دنده متفاوت را برای این مدل در نظر گرفته است. تریم به کار رفته در بخش عقب این خودرو به رنگ مشکی می‌باشد و فضای کافی هم برای جایگیری سه سرنشین در آن وجود دارد.

2016 MG GS
2016 MG GS

طراحی بخش عقب این خودرو برای این سگمنت مناسب است. در حالی که بیشتر سازندگان خودرو در چین از تایرهای بسیار کوچکی در محصولات خویش بهره می‌برند، سایز چرخ‌ها در این خودرو مناسب است. ریل‌های سقفی به کار رفته در این خودرو قابل استفاده بوده و دنباله‌های شیشه‌های عقب نیز به نحو لطیف و دقیقی ساخته و پرداخته شده‌اند. لوگوی بزرگ MG بر روی جلوپنجره کوچک آن جای گرفته است و اجزای کرومی به کار رفته در سپرها هم تنها بخش‌هایی هستند که از مدل کانسپت MG CS به عاریت گرفته شده‌اند.

2016 MG GS
2016 MG GS

خودروی ام‌جی GS بر مبنای نسل سوم سانگ یانگ کوراندو (مدل 2010) تکوین یافته است. پیش از این تاریخ، خودروسازی SAIC، مالک و سهام‌دار کنونی برند ام‌جی، کنترل شرکت سانگ یانگ را عهده‌دار بوده است، لذا بر طبق معامله ای که جزییات آن کماکان مبهم می‌باشد، در آن دوره توانست موافقت سانگ یانگ را برای استفاده از پلت فرم کوراندو جلب نماید. نکته جالبی دیگری که از اخبار مربوط به این خودرو شنیده می‌شود آن است که منشأ سیستم تعلیق عقب این مدل هم بر مبنای نمونه‌های بکار رفته در فولکس‌واگن تیگوآن می‌باشد. لازم به گفتن نیست که در حال حاضر، خودروی تیگوآن به صورت مشترک در مجموعه خودروسازی شانگهای – فولکس‌واگن تولید می‌شود. شرکت ام‌جی، پلت فرم به کار رفته در کراس اوور GS را با نام SSA خطاب می‌نماید. ابعاد این خودرو در بخش‌های طول/عرض/ارتفاع معادل 4500/1855/1699 میلی‌متر است و فاصله بین دو محور جلو و عقب آن نیز معادل 2650 میلی‌متر است. ابعاد خودروی سانگ یانگ کوراندو- که این مدل بر مبنای آن تکوین یافته است – در نواحی طول/عرض/ارتفاع معادل 4410/1830/1675 میلی‌متر است و فاصله بین دو محور جلو و عقب آن نیز معادل 2650 میلی‌متر است.


خودروی MG GS RUI TENG در طول پروسه تکوین و توسعه خود با نام‌های متفاوتی معرفی شده است. پیش از آن که خودروی مذکور با نام مورد اشاره به بازار چین معرفی گردد، پسوندهای چون GTS،CS و GTS را بر روی خود دیده است. جالب اینجاست که در یکی از مکان‌هایی که این خودرو به نمایش درآمده بود، فاقد هرگونه نام ونشانی در بخش پشتی خود بوده است، آیا این اغتشاش در نام‌گذاری مجدداً تکرار خواهد شد؟ احتمالاً خیر. زیرا سرانجام این خودرو با همین نام در وب‌سایت رسمی شرکت و در بخش SUV های آن جای گرفته است.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل سام کاویانی

کارشناس مکانیک، مترجم و نویسنده مطالب خودرویی

123 دیدگاه

  1. عباس
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    با سلام
    من خودروی MG GS را چند ماهی میشود که خریدم و خدود 12000 کیلو متر رانندگی کرده ام. یک موضوع را می خواهم معلوم کنم چرا برای اینکه بخواهم بگویم من راضی هستم باید بگئیم که این خودرو چینی نیست و انگلیسی هست!!!! این چه حرفی است من از خودرو راضی هستم. توان و گشتاور خودرو فوق العاده هست. دنده اتوماتیک 6 سرعته اش عالی کار می کند. سیستم توربو ی موتور دقیق و بی نقص است حال این سیستم را چه جنرال موتورز جمع کرده باشد و چه سایک موتور. شما فکر می کنید بخش تخقیقات سایک موتور مثل بخش تخقیقات سایپا و برادرش ایرانخودرو است؟ اگر این طور فکر می کنید سخت در اشتباهید. سیستم اتوهلد فوق العاده هست و دیگر قابلیتها مثل کروز کنترل و …
    سیستم تعلیق این خودرو بسیار دقیفق طراحی شده است. بسیار نرم و بی زحمت هست در مقایسه با هم ترازان خودش مثل اسپورتیج، توکسان و کولیوس و … .

    پاسخ
  2. mohammad
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    سلام
    من هم 3 ماهی میشه که این خودرو را خریدم و 3000 کیلومتری باهاش رفتم تا الان که هیچ گونه مشکلی باهاش نداشتم . شتاب ، سرعت و قدرتش عالیه . می تونم بی اغراق بگم از همه شاسی بلندهای تو ایران برتره . واقعا این ماشین یک اسب وحشی و جذاب هست . من ساعتها باهاش رانندگی کردم و اصلا خسته نشدم . فقط تنها مشکل این ماشینها مصرف بالاشون داخل شهر هست .

    پاسخ
  3. محسن
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام من چند ماهی است ازاین خودرو جی اس استفده کردم ٢١٠٠٠ تا راه رفته از این ماشین اشغالتر وبی کیفیت تر تا حالا سوار نشدو مصرفش برخلاف تبلیغات دروغش ١۴لیتر هست جلوبندیش انقدر لق لق داره که فقط باید صدای پخش و زیاد کنی تا صدای جلوبندیشو نشنوی کمکهای عقب همه جیر جیر میکنه خدمات پس از فروش که افتضاح اکثر نمایندگیاش حتی نمیتون ماشینو نگاه کنن چون میگن اگه باز بشه همچیش باید عوض بشه که نداریم واقعا متاسفم

    پاسخ
    1. محمدرضا
      سوابق: (9 دیدگاه) ,

      اتفاقا بنده هم که مدیا موتور بابت تعویض گیربکس جی اس ام مبلغ ۲۴ میلیون می خواستن . بیرون بردم خواستم گیربکس رو به مبلغ ۱۴۰۰ دلار خریداری کنم و وارد کنم . که متوجه شدم داخل گیربکس یه قطعه خرابه که ۳۰۰ دلار قیمتشه و چون نمایندگی اونو نداشت مجبور شدم ۵۰۰ دلار خرجش کنم تا وارد کنم . اما من هم ۵ ماهه ماشینو گرفتم سه ماه کاملش ماشین خواب بوده . هیچکیم جوابگو نیست .

      پاسخ
      1. محمدرضا
        سوابق: (9 دیدگاه) ,

        اما اگه ماشینت الان مشکل داره و قطعه لازم داشتی تا بتونی ماشینو سر هم کنی و بفروشی به من ایمیل بزن تا راهنماییت کنم . چون نمایندگی فقط سر کیست میکنه . حق سرویسهای هر ۷۵۰۰ کیلومتر ۵۰۰ هزار تومنم نده بده بیرون ۲۰۰ هزار تومن سرویس می کنن چون به پای گارانتیش برسه حتی روکشم به صندلیت نصب کرده باشی می گن ماشین از گارانتی خارجه .

        پاسخ
  4. علیرضا
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    من قبل از اینکه ام جی جی اس بخرم دو تا پرادو داشتم یکی 2007 و یکی 2012 و البته ماشینای دیگه مثل 530 بی ام و کرایسلر. الان ام جی جی اس خریدم حدودا شش ماهی هم هست که باهاش هر روز رانندگی میکنم به نظره من در کل ماشینه خوبیه و هیچ مشکلی نداره اینم که بعضیا هی میگن چینی چینی باید خودشونو با دنیای الان تطبیق بدن نه اینکه تو پنجاه سال پیش سیر کنن. الان یعنی سال 2016 ایفون که یک گوشی عالی و بنام حتی تو امریکاس چین میزنه یا بی ام و یکی از خط تولیداش اورده تو چین و ضمن اینکه میشه گفت الان تمام شرکتهای معظم دنیا کارخانه هاشون تو چینه. پس بیاین بجای این حرفای قدیمی بزنیم به اپشناش به موتورش و به راحتی سرنشینهای درون ماشین و خیلی موارد دیگر ینگریم ضمن اینکه اگر هم می خواهیم ایراد بگیریم بریم تو یه سایت بین المللی مشهور مثل
    autocar.uk و بعد ببینیم که با مقایسه با SUV های دیگر مطرح دنیا این ماشین چطوره و مقلیسش نکنیم با ماشینایی که اصلا دنیا به رسمیت نمیشناستشون. با تشکر از این سایت

    پاسخ
  5. محمدرضا
    سوابق: (9 دیدگاه) ,

    متاسفانه بنده با خرید ام جی اس یک اشتباه بزرگ مرتکب شدم که پس از کارکرد سه ماه جی اس 2016 و 15000 کیلومتر گیربکس خودرو بنده خراب شد و گفتند چون به خودرو فشار وارد کردم گیربکس شامل گارانتی نمی شه و باید 24 میلیون پول بدم که تعویض کنند و تعمیرم بلد نیستند. .هر کسی هم مدرک می خواهد بهش ارائه دهم به من ایمیل بزند تا بدبختی هایی که من از این شرکت کشیدم رو متوجه بشود بعد اگر صلاح دونست خرید کند , pooyamirla@gmail.com ..

    پاسخ
    1. علی
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      سلام
      قیمت الان جی اس حدود 170 میلیون هست امکانات ماشین نسبت به قیمت افتضاحه.
      شما با این پول می تونید یک اپتیما بخرید که در فروش جهانی جزء تاپ تن ثبت شده با موتور 2400.
      در سالهایی که در امریکا بودم ، در انجا شرکت های خارجی که خدمات پس از فروش خوبی نداشتند به سرعت اخراج میشدند . تازه پس از سرویس خودرو ، اداره صنایع تمام فرمهای نظر سنجی رو چک میکرد و پی گیری می کرد چه به برسد به جایی که نمایندگی پس از فروش بگه بلد نیستم موتور باز کنم!!!!
      بحث در اینجا چینی یا امریکایی یا ژاپنی بودن خودرو نیست بلکه ارزش خودرو بر اساس امکانات و خدمات است. یکی از دوستان پونتیاک داشت رفته بود سرویس و برف پاکن را در سرویس عوض نکرده بودن که بعلت نداشتن دید خوب در جاده، تصادف کرد. از سرویس ایجنت شرکت شکایت کرد و انها یک ماشین نو به خاطر اشتباهشان به او دادند … این چیزها ارزش یک شرکت رو بالا می برد. خود قضاوت کنید

      پاسخ
  6. علی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام دوستان . من هم ام جی جی اس ام یونیت اش خراب شد . برام بهونه اوردند که شامل گارانتی نمیشه . و دو میلیون تومان خودم پرداخت کردم . بابت گفته هام مدارک دارم . با تشکر

    پاسخ
  7. پرهام
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    این آقا علی و آقا محمد رضا بهیار خیلی نمک دارن اولی تعمیر کار اخراجی امجی از مدیا با نام مستعار و دومی صاحب جی اس که باهاش رفته وسط باتلاق گل تنی . تا زیر کاپوت و با تراکتور و لودر ماشینو اشتباهی گرفته و به زور با تراکتور ماشینشو کشیدن بیرون . عکساشو که بچه ها ی کلاب گرفته بودن دیدم تا روی موتور گل خشک شده چسبیده بود . در تعجبم که چطور فقط یه یونیت و صفحه کلاچ سوزونده . اگه هر ماشین دیگه ای بود باید راهی اوراقی میشد . درسته که خدمات نمایندگی ضعیفه ولی با کاری که این آقا با ماشین کرده مطمئنم هیچ شرکتی حاضر نیست گارانتیشو نگه داره . دوستم جی اس داره و هر کاری بگین باهاش میکنه از آفرود تو جاده های کوهستانی گلی تا آفرود تو ریگزارای کویری . یعنی هیچ جا نه نمیگه . تو جاده هم که میره سالاره . تو جاده چالوس بغل دستش نشسته بودم چنتا چنتا ماشینو باهم تو سربالایی میگیره که ماشینای دیگه اصلا نمیتونن تو اون موقعیت فکر سبقتو بکنن بسکه شتابش بالاس . یعتی من مردم و زنده شدم تا به مقصد رسیدیم . یه سری اشکالات کوچیک و قابل رفعم داره که با توجه به مزیتاش به چشم نمیاد . آخه با صدو پنجا شصت تومان که دیگه نباید انتظار لندکروزو ازش داشت . تازه به نظر من چون آفرودش متوسطه و تو جاده هم عالیه برا اکثر افراد مناسبه . خدا قسمت کنه پول منم جورشه یه دسته دوشو بگیرم .

    پاسخ
  8. محمدرضا
    سوابق: (9 دیدگاه) ,

    دوستان سلام
    بعد از مدت ها با کمک یه مکانیک به اسم آقای نارنجی گیربکسم با هزینه ناچیز درست شد . واقعا که شرکت مدیا موتور کاری کرد که ام جی سوار شدن تو ایران کلا از چشم افتاد . آخه سو استفاده تا چه حد

    پاسخ
  9. پرهام
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    این آقای رضا … یا بهتره بگیم رضا نارنجی پسر آقای نارنجی تعمیرکار اخراجی امجی منو به یاد بعضی از نیروهای اخراجی کارگاه خودم میندازه . تا یکم کار یاد میگرفتن سریع میرفتن و مشتریای شرکتو به طرف خودشون میکشیدن خیانت میکردن وقتی هم که متوجه میشدم و اخراجشون میکردم بازم دست از سر مشتریا نمیکشیدن و با بدگویی از شرکت خدمات نیم بندی رو با کیفیت فاجعه به بعضی مشتریهای ساده لوح ارائه میکردن و اونا رو بیچاره میکردن . حالا متوجه شدم این فیلم خراب کردن ماشین و بعدش ابطال گارانتی از طرف مدیا موتور و حالا هم تعمیر ماشین بوسیله دستان جادویی تعمیر کاری بنام آقای نارنجی سریالی بوده از همون نوع شاگردای اخراجی من ولی یکم سازمان یافته تر در جهت افتتاح تعمیر گاه نارنجی و پسران . بیچاره کسایی که فریب بخورن و به این تعمیرگاه برن . هم گارانتیشون باطله و هم دیگه ماشینشون ماشین نمیشه . راستی دوستان تونستم یه gs سفید 20000 کارکرد دست دو با قیمت مناسب بخرم . یعنی حرف نداره این ماشین . از هفته دیگه منم میام پیست تاپوز بزرگانو بزنیم . دیروز یه ماکس اتو کل کل کرد زدم طرف دوتا ماشین که عقب موند دیگه بی خیال شد و حساب کار دستش اومد .

    پاسخ
    1. علیرضا
      سوابق: (10 دیدگاه) ,

      اقا پرهام مبارک باشه من هم دنبال دست دوم تمیزم راستی چند خریدی و از کجا خریدی ؟؟

      پاسخ
  10. mohammad
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    متاسفانه بدون آگاهی در خصوص این ماشین نظر می دن . من BMW 320I و اسپورتیج داشتم . این ماشین واقعا عالیه تو سرعت شتاب و ایمنی واقعا حرف داره . متاسفانه ما مردم ایران بر اساس شایعات و یکسری آدمهای مغرض که نماینده بقیه برندها هستن نظر می دیم هیچوقت نظرمون حساب شده و بر اساس تجربه نبوده و نیست

    پاسخ
  11. mohammad
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    من 5 ماهی میشه که این ماشین را دارم . این ماشین واقعا فوق العاده است بهترین سواری و تسلط و ایمنی را داره دارای شتاب عالی و امکانات خیلی خوب . و بهترین فضا برای سرنشیان جلو و عقب داره من هفت ساعت هم یک سره باهاش رانندگی کردم و اصلا خسته نشدم . واقعا هرچی ازش بخواهی برات انجام می ده تو هیچ گونه شتاب و سبقتی کم نمیاره و از تند و تیز ترین سربالاهای ها با سرعت بالا و بی درد سر پیش می ره . این ماشین فوق العاده عالی است .من که واقعا ازش راضیم .

    پاسخ
  12. محمدرضا
    سوابق: (9 دیدگاه) ,

    سلام دوستان
    لطفا اثبات کنید که من پسر آقای نارنجیم . بعدشم این ماشین چرا باید تو ۱۸۰۰۰ کیلومتر به خرجی که شرکت می خواست (۲۷ میلیون) بیوفته . حالا هم اگر آقای نارنجی برام با قیمت یک و نیم ملیون درستش کرده به همه می گم حتی اگه جنبه ی تبلیغی داشته باشه . اگرم تو بازار کسی می تونه با قیمت خیلی مناسب این ماشینو دست دوم بخره به خاطر اینه که قیمت واقعیش مشخص شده . مبارکشون باشه .کسیم اگه مدرک مستند می خواد به من ایمیل بزنه …

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.