موتورسیکلت

معرفی اودت ولوس؛ رقیب 90 هزار دلاری هارلی دیویدسون با موتور 2 لیتری

برند امریکایی اودت قصد دارد با محصول ۹۰ هزار دلاری قدرتمندش، مشتریان هارلی‌دیویدسون را جذب کند و این برند را در بازی خودش شکست دهد.

موتور V تویین یکی از محبوب‌ترین انتخاب‌های موتورسیکلت‌سازان آمریکایی در دهه‌های گذشته بوده است. از برند هارلی دیویدسون تا ایندیان و بوئل، همه علاقه خود را به این موتورها نشان داده‌اند. در نتیجه این محبوبیت خاص، موتورهای V تویین اشکال، رنگ‌ها، اندازه‌ها و برندهای متنوعی را تجربه کرده‌اند. «اودت موتورسایکلز» جدیدترین محصولش را با این نوع موتور ساخته و آن را «ولوس» نامیده است. از آنجا که اودت تجربه چندانی در برابر غول‌های موتورسیکلت‌سازی ندارد، محصولش را با قطعات باکیفیت و موتور بزرگ ۲۰۰۰ سی‌سی V تویین تا دندان مسلح کرده است.

تنها با نگاهی کوتاه به ولوس می‌توان تفاوت آن را با سایر موتورسیکلت‌های مجهز به موتور V تویین دریافت. طراح این دستگاه، «کار لی»، از زبان طراحی تهاجمی و بیرون‌زده بهره برده است تا بتواند درعین نشان دادن اجزای داخلی، موتوری عضلانی را خلق کند. چراغ‌ها  LED در یک فضای ساده قرار گرفته‌اند که سپس به باک سوخت با طراحی تیز و گوشه‌گوشه می‌رسد. سازنده در ساخت قطعات گوناگون ولوس توجه ویژه‌ای به جزئیات داشته است که می‌توان این مورد را در نگاهی نزدیک به سبک طراحی و هماهنگی بخش‌های مختلف این دستگاه درک کرد.

صندلی این موتورسیکلت اسپرت و نسبتا کوچک است. جای پای راننده به نحوی طراحی شده است که حس سواری موتورهای مسابقه‌ای و تهاجم را القا کند. قدرت ولوس از یک واحد V تویین ۲۰۶۴ سی‌سی هواخنک تامین می‌شود که با نسبت سوخت به هوا ۱۱:۱ کارش را انجام می‌دهد. فناوری موتور به‌کاررفته رفته در اودت قدرت آن را به ۱۲۸ اسب بخار و گشتاورش را به ۲۱۰ نیوتن‌متر رسانده است. نکته حائز اهمیت در این موتور، دسترسی کامل راننده به تمام قدرت و گشتاور موجود پیش از رسیدن به دور ۳,۱۵۰rpm است که موجب خلق شتابی خارق‌العاده خواهد شد.

قدرت از طریق یک جعبه‌دنده ۶ سرعتی ویژه و اختصاصی به چرخ‌ها منتقل می‌شود که خود با کلاچ «رکلوس» همراه شده است. سازنده ولوس را به هیچ‌گونه سیستم کمک‌راننده و دستیار خاصی مجهز نکرده است پس برای سواری آن و خم شدن هنگام پیچیدن، کنترل مچ دست عاملی حیاتی و جدی خواهد بود.

اودت موتورسیکلت ولوس را پیرامون شاسی یک موتور یخ‌نورد توسعه داده که با آلومینیوم گرید هواپیماسازی ساخته شده است. به لطف اندازه‌گیری‌های دقیق پایشگرهای سه‌بعدی که هرگونه وزن اضافه را حذف می‌کنند، موتور به‌شکلی کاملا بی‌نقص درون شاسی جا خورده است. سیستم فنربندی ولوس هم قابلیت تنظیمات مختلفی را در اختیار راننده قرار می‌دهد. این سیستم شامل ضربه‌گیرهای  میلی‌متری «ریس تک USA» و مونوشاک‌های «ریس تگ G3S» می‌شود. رینگ‌های ۱۷ اینچی BST تماما از جنس فیبرکربن ساخته شده‌اند و درون تایرهای مخصوص پیرلی روسو III قرار می‌گیرند.

اودت ولوس با درنظر گرفتن تمام قطعات باکیفیت بالا، مواد اولیه ویژه و مهندسی دقیق قیمتی برابر ۸۹ هزار دلار دارد. هر سال تنها ۲۰ عدد از این موتورسیکلت به دست مشتریان خواهد رسید که با توجه به علاقه فردی‌اش شخصی‌سازی شده و به‌صورت دست‌ساز تولید خواهد شد. اودت به مشتریان خود امکان انتخاب چرخ‌های «روتوباکس»، نوع چرم و رنگ و … را نیز می‌دهد. مهندسان این مجموعه حتی امکان انتخاب از میان چهار حجم مختلف موتور را نیز برای خریداران فراهم کرده‌اند. درست است که ولوس قیمت یک خودروی کاملا اسپرت یا لوکس را دارد اما ویژگی‌های متحصربه‌فردش باعث توجیه شدن قیمتش خواهد شد. دیدگاه شما درباره اودت ولوس ۸۹ هزار دلاری چیست؟!

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۷۸ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. HFball

    ۱۹ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (188 ديدگاه)

    موتور بدی نیست ولی میتونست قدرتش بیشتر باشه و در کل خیلی جذابه ولی قیمتش خیییلییی بالاست

    موافقم 11
    مخالفم 35
    1. شاهرخ

      ۱۹ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (338 ديدگاه)

      واقعا آدم تاسف میخوره که هنوز شماها وجود دارین
      شماها هنوز نمیدونین که قدرت اصلی گشتاوره نه اسب بخار
      این موتور خیلی قدرتش زیاده 210 نیوتون متر گشتاور
      تازه این کلاسش کروزه مسابقه ای نیست

      موافقم 36
      مخالفم 12
      1. رضا

        ۱۹ تیر ۱۴۰۲
        سوابق: (144 ديدگاه)

        عزیز مسابقه‌ای ها اسب بخارشون بیشتره به نسبت گشتاورشون

        موافقم 7
        مخالفم 0
  2. Joker

    ۱۹ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (540 ديدگاه)

    ما کی باشیم در مورد این هیولا نظر بدیم،فقط یک کلمه:شاهکار

    موافقم 36
    مخالفم 9
  3. هیچکس

    ۱۹ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (31 ديدگاه)

    نمیشه باهاش ی سطل ماست گرفت شونه تخم مرغ که دیگه نگو
    بچه را کجا بشونی؟
    جای انداختن خورجین هم که نداره
    آخرالزمون شده
    والا

    موافقم 86
    مخالفم 6
    1. محمد

      ۱۹ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      والا😂😂

      موافقم 22
      مخالفم 0
    2. F22RAPTOR

      ۱۹ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (2600 ديدگاه)

      اسنپ هم که نمیشه باش رفت

      موافقم 25
      مخالفم 0
  4. R/T

    ۱۹ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (962 ديدگاه)

    خوشم اومد خیلی باکیفیت هست

    موافقم 10
    مخالفم 2
  5. سید محسن

    ۱۹ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ۹۰هزار دلار هم نمی ارزه فقط یک انجین ۲۰۰۰ سی سی رو گذاشتن رو دو تا چرخ

    موافقم 24
    مخالفم 5
  6. محمد

    ۱۹ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (599 ديدگاه)

    آرایش انجین و خروجی اگزوز و همچنین سیستم انتقال قدرت که عکس موتورهای معمول،سمت راست قرار گرفته،،،،منو یاد یاماها mt01 میندازه
    ولی به زیبایی اون نیست

    موافقم 7
    مخالفم 1
  7. حسین دهمرد

    ۱۹ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (2436 ديدگاه)

    با بیست هزارتا یه موتور مطمئن تر از برندهای معروف میخری

    موافقم 9
    مخالفم 3
  8. رضا

    ۱۹ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (123 ديدگاه)

    عجب موتوریه و قیمتش هم بخاطر جزئیاتی که در ساختش رعایت شده است.

    موافقم 6
    مخالفم 1
  9. Saeed

    ۱۹ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (207 ديدگاه)

    زیباست

    موافقم 1
    مخالفم 2
  10. قاسم

    ۱۹ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (16 ديدگاه)

    امریکا هم ریده با موتور درست کردنش این چیه انگا ایژ ه!!

    موافقم 11
    مخالفم 15
  11. BMW

    ۱۹ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1282 ديدگاه)

    خیلی هیولا ولی فکر کنم یه نفر هم بزور جا بشه

    موافقم 1
    مخالفم 0
  12. سینا

    ۱۹ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (13 ديدگاه)

    خدایی شبیح حرچی هست بغیره متور‌ حالا کروز یا هر چی اخه این چیه چ خوشگلی داره که برای هر جور سلیقه ای و هر دیدگاهی جالب باشه. مزخرفه اون حجم هوا خنک هم جالبه واقعا

    موافقم 8
    مخالفم 6
  13. حسن

    ۱۹ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1371 ديدگاه)

    هارلی دیویدسون حرمت داره
    این یه موتور ساخته 90 تا بفروشه سود کنه از مدیرش هم بپرسی میگه داداش ما را قاطی این بازیا نکن ما و هارلی

    موافقم 8
    مخالفم 2
  14. پیمان

    ۲۰ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (14 ديدگاه)

    داداش عشقه عشق این موتور
    اما حیف که یه نفره طراحی شده

    موافقم 1
    مخالفم 1
  15. محمد

    ۲۱ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (10 ديدگاه)

    موتور سیکلت جالبی نیست. سنگین و قابلیت مانور کم. موتور برای این است که آدم را از کوه و کمر بالا ببرد. سبک .جمع و جور و قدرت متناسب.مثل یاماها جی تی.

    موافقم 2
    مخالفم 0
  16. محمد

    ۲۱ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (10 ديدگاه)

    ببخشید دی تی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. مهدی

    ۲۲ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (16 ديدگاه)

    کاش اینجا میذاشتند همون x7رو راحت سوار بشیم این پیش کششون

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا