موتورسیکلت

معرفی نینجا e-1 و Z e-1؛ اولین موتورسیکلت‌های برقی کاوازاکی

کاوازاکی سرانجام با معرفی دو موتورسیکلت جدید و برقی نینجا e-1 و Z e-1 وارد کلاس محصولات ارزان‌قیمت شده است.

از آنجایی که موتورسیکلت‌های بدون آلایندگی کم‌کم موردتوجه خریداران واقع می‌شوند بنابراین موتورسیکلت‌سازان نیز در حال توسعه محصولاتی جدید برای رقابت با استارت آپ های تازه‌نفس هستند. اولین برند صاحب‌نام ژاپنی که چنین کاری را انجام داده کاوازاکی است. این شرکت اولین موتورسیکلت‌های برقی و فول سایز خود با نام نینجا e-1 و Z e-1 را رونمایی کرده است. هر دو محصول یاد شده از مدل‌های محبوب نینجا ۴۰۰ و Z400 الهام گرفته‌اند اما قوای محرکه کاملاً جدیدی دارند.

اگر انتظار محصولاتی بسیار سریع و رکوردشکن را دارید بهتر است به دنبال گزینه‌های دیگری باشید چراکه نینجا e-1 و Z e-1 در کلاس محصولات پایه قرار دارند و در واقع معادل موتورسیکلت‌های بنزینی ۱۲۵ سی‌سی به شمار می‌روند. هر دو موتورسیکلت هوا خنک هستند و پیشرانه برقی آن‌ها حداکثر ۱۲ اسب بخار قدرت و ۴۰ نیوتون متر گشتاور تولید می‌کند. با این قدرت و گشتاور، حداکثر سرعت دو چرخ‌های کاوازاکی به حدود ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد هرچند تنها ۱۵ ثانیه می‌توان با چنین سرعتی حرکت کرد و پس از آن حداکثر سرعت به ۸۷ کیلومتر در ساعت کاهش خواهد یافت.

دلیل این کار وجود ویژگی جدیدی به نام ای بوست است که با درگیر شدن می‌توان چندین ثانیه با حداکثر سرعت یاد شده حرکت کرد. این ویژگی در شهر کاربردی خواهد بود و ژاپنی‌ها می‌گویند ویژگی ‌ای بوست باعث شتاب و سبقت قوی‌تر موتورسیکلت می‌شود. البته کاوازاکی فعلاً مشخصات مربوط به سرعت و شتاب نینجا e-1 و Z e-1 را منتشر نکرده است. از دیگر تکنولوژی‌های موجود در این محصولات جدید می‌توان به دو حالت قدرت جاده‌ای و اکو و همچنین حالت راه رفتن اشاره کرد که به تحرک شما در زمان پارک موتورسیکلت کمک می‌کند. از نظر شعاع حرکتی باید گفت موتورسیکلت‌های جدید کاوازاکی به دو باتری لیتیوم یونی مجهز هستند و حداکثر پیمایش ۷۱ کیلومتری را فراهم می‌کنند. اگرچه چنین رقمی قابل‌توجه نیست اما می‌توان این باتری‌ها را با نمونه‌های شارژ شده تعویض کرد یا اینکه حدود ۳.۵ ساعت منتظر شارژ کامل هر باتری ماند. با توجه به اینکه شعاع حرکتی این محصولات در دنیای واقعی کمتر از ارقام اعلامی خواهد بود بنابراین تعویض باتری‌ها گزینه بهتری به نظر می‌رسد.

مشخصات کاوازاکی نینجا e-1 و Z e-1
پیشرانه هوا خنک آهنربای دائمی
حداکثر قدرت (اسب بخار) ۱۲
حداکثر گشتاور (نیوتون متر) ۴۰
حداکثر سرعت ادعایی (کیلومتر در ساعت) ۸۷/۱۰۰ با ویژگی ای بوست
باتری دو نمونه لیتیوم یونی قابل جدا شدن
شعاع حرکتی ادعایی (کیلومتر) ۷۱
زمان شارژ باتری (ساعت) حدود ۳.۵

کاوازاکی موتورسیکلت‌های جدید خود را بر اساس شاسی فولادی مشابه نمونه‌های بنزینی ساخته است. همین موضوع درباره دو شاخ تلسکوپی ۴۱ میلی‌متری غیرقابل تنظیم و مونوشوک و چرخ‌های ۱۷ اینچی صدق می‌کند. ترمزها نیز شامل دیسک‌های ۲۹۰ میلی‌متری در جلو و ۲۲۰ میلی‌متری در عقب هستند و روی هرکدام آن‌ها دو کالیپر ترمز وجود دارد. شایان ذکر است وزن نینجا e-1 و Z e-1 نسبت به مدل‌های بنزینی کاهش یافته و بنابراین دیسک ترمز جلوی آن‌ها ۲۰ میلی‌متر کوچک‌تر است.

از نظر طراحی نیز شباهت‌های زیادی با مدل‌های ۴۰۰ وجود دارد. نینجا e-1 از همان چراغ‌های LED مشابه N400 استفاده می‌کند و چراغ‌های LED مدل Z e-1 نیز دقیقاً از Z400 گرفته شده‌اند. البته مهم‌ترین تفاوت دو موتورسیکلت برقی کاوازاکی به پوشش بدنه مربوط می‌شود که دارای رنگ‌بندی خاکستری روشن و عناصر سبز هستند. همچنین خبری از اگزوز در کناره موتورسیکلت نیست. در خاتمه باید گفت تمرکز اصلی این محصولات روی بازارهای اروپا و بریتانیاست و با توجه به مشخصات خود در دسته گواهینامه موتورسواری A1 قرار می‌گیرند اما انتظار می‌رود در آینده شاهد عرضه نینجا e-1 و Z e-1 در آمریکا نیز باشیم چراکه بازار خوبی برای چنین محصولاتی وجود دارد.

به روزرسانی

کاوازاکی سرانجام مشخصات نهایی دو موتورسیکلت برقی نینجا e-1 و Z e-1 را اعلام کرد. به این ترتیب قیمت نینجا e-1 از حدود ۷۶۰۰ دلار شروع می‌شود درحالی‌که برای مدل Z e-1 باید حدود ۷۳۰۰ دلار پرداخت کرد. همان‌طور که قبلاً نیز گفته‌ایم این دو محصول از نظر پرفورمنس در سطح پایینی قرار می‌گیرند و تنها امید موفقیت آن‌ها قیمت مناسب بوده است. به نظر می‌رسد ژاپنی‌ها نیز چنین چیزی را متوجه شده‌اند.

این دو موتورسیکلت برقی از حالت‌های سواری اکو و جاده برخوردار هستند و با استفاده از دکمه بوست می‌توان قدرت و حداکثر سرعت را به‌صورت موقتی افزایش داد. در حالت اکو انرژی کمتری مصرف شده و حداکثر سرعت نیز به ۶۴ کیلومتر در ساعت محدود می‌شود درحالی‌که در حالت بوست سقف سرعت می‌تواند به ۷۶ کیلومتر در ساعت برسد. در حالت جاده سرعت موتورسیکلت‌های کاوازاکی به ۸۸ کیلومتر در ساعت خواهد رسید اما با حالت بوست می‌توان این رقم را به ۱۰۵ کیلومتر در ساعت افزایش داد. حالت بوست تنها برای ۱۵ ثانیه فعال است و بنابراین به موتورسواران توصیه می‌شود از آن فقط در زمان سبقت‌گیری استفاده کنند.

نینجا e-1 و Z e-1 از دو باتری ۱.۵ کیلووات ساعتی جداشدنی استفاده می‌کنند، باتری‌هایی که بسیار کوچک هستند و از نظر ارائه شعاع حرکتی با انتقاداتی مواجه شده‌اند. کاوازاکی می‌گوید با این باتری‌ها می‌توان به برد ۶۶ کیلومتری در حالت جاده‌ای و بدون استفاده از ویژگی بوست دست یافت. این شرکت نگفته که شعاع حرکتی یاد شده در صورت تردد با چه سرعتی به دست می‌آید اما احتمال می‌دهیم سرعت متوسط ۵۶ کیلومتر در ساعت مدنظر کاوازاکی باشد. این باتری‌ها که ۱۱.۴ کیلوگرم وزن ‌دارند با خروجی برق خانگی در عرض ۴ ساعت شارژ خواهند شد. اگرچه قیمت موتورسیکلت‌های برقی کاوازاکی حدود نصف قیمت موتورسیکلت زیرو یا لایو وایر است اما از نظر پرفورمنس نیز به پای آن‌ها نمی‌رسند. به این ترتیب محصولات بدون آلایندگی این شرکت کاملاً مختص کاربری‌های شهری هستند اما برای بسیاری از شهروندان ساکن مراکز شهر، برد ۶۴ کیلومتری و سرعت حدود ۹۰ کیلومتر در ساعت کفایت خواهد کرد. نظر شما دراین‌باره چیست؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۶ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۹ دیدگاه‌ها

  1. نشناسی بهتره

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (396 ديدگاه)

    از بس مطلب درباره خودروهای برقی دیدم آلرژی گرفتم😑
    حالا بیا موتورم بهش اضافه کن🤦

    موافقم 44
    مخالفم 5
  2. amir-z

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (96 ديدگاه)

    موتور برقی دیگه خیلی ظلمه

    موافقم 45
    مخالفم 5
  3. Amir

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (112 ديدگاه)

    موتور برقی کاوازاکیش اینه
    ببین بقیه برندهاش چه اشغالین
    یزید پونزده ثانیه صد کیلومتر؟!؟!!؟
    هفتاد کیلومتر برد؟

    موافقم 44
    مخالفم 8
    1. OM.01

      ۳۱ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (420 ديدگاه)

      (موتور برقی کاوازاکیش اینه ببین بقیه برندهاش چه اشغالین)

      واکنش هارلی دیویدسون=
      بچه بیا پایین سرمون درد گرفت.

      الان هارلی دیویدسون با 2 موتور برقی livewire S2 del mar و livewire one هم پیمایش کافی ارائه میده هم پرفورمنس بسیار خوب هم تاپ اسپید مناسب.

      شرکت بریتانیایی triumph هم موتور الکتریکی TE-1 رو داره توسعه میده که پرفورمنس شتاب و پیمایش قابل قبولی داره.

      شرکت super soco هم در رنج زیر 5هزار دلار موتور الکتریکی بسیار خوبی داره که جالب پرفورمنس و میزان پیمایش از این کاوازاکی های برقی بهتره.

      بسیاری شرکت استارتاپ هم هست در اروپا و آمریکا که موتور الکتریکی زیر 10 هزار دلار تولید میکنن که برخی پرفورمنس طراحی پیمایش خوبی دارن.

      موافقم 17
      مخالفم 7
  4. محمد

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1486 ديدگاه)

    انتظار مشخصات بهتری داشتم ، نه قدرتش به اندازه همتای بنزینیشه نه حتی برد خوبی داره

    موافقم 23
    مخالفم 1
  5. محمد

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (599 ديدگاه)

    طی چند سال اخیر ،کاوازاکی تاثیر گذارترین برند موتور سیکلت بازار بود
    محصولات خاص و پیشگام
    برقی شدن اجتناب ناپذیره
    کسانیکه با برق و سیستمهای برقی محرکه خودرو آشنایی ندارن،،،،عموما مخالف این دگرگونی هستن
    در حالی که تو بحث قدرت و شتاب،،،،برق همیشه پیروز بوده
    تو موارد خاص و مقایسه های نامعقول رو کنار بگذارید
    همون تکه کلام خودمون….به سرعت برق خودمو میرسونم
    شنیدین کسی بگه به سرعت بنزین؟

    موافقم 15
    مخالفم 10
  6. H2

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (382 ديدگاه)

    من نمیدونم هدف از ساخت یه موتور برقی با برد 71 کیلومتر چیه؟؟
    آخه چه کاربردی داره؟؟
    دوچرخه برقی بهتر نیست؟؟
    حداقل هیبریدی کنن مثلا تا سرعت 40 با برق و بعدش با موتور بنزینی بره

    موافقم 25
    مخالفم 4
    1. محمد

      ۳۱ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (599 ديدگاه)

      دوست عزیز،،،،هدف برد ۷۱ کیلومتر نیست
      هدف حذف استفاده از انرژی فسیلی و مسائل زیست محیطیه
      فعلا ۷۱ کیلومتر….تا زمانیکه بتونن باطریهای کوچکتر با برد بیشتر تولید کنن

      موافقم 8
      مخالفم 12
      1. H2

        ۳۱ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (382 ديدگاه)

        منم میدونم هدف چیه و با حذف سوخت فسیلی موافقم
        حرف من اینکه یه تکنولوژی باید اول در حد معقولی پیشرفت کنه بعد به بازار ارائه بشه
        یعنی چی فعلا 71 کیلومتر ؟؟
        با یه پک هیمن باتری که نهایت 71 کیلومتر برد داره، میشه حدود 4 تا موتور هیبریدی ساخت با مصرف 1 لیتر و پیمایش 500 کیلومتر تا وقتی تکنولوژی به حدی پیش بره که بشه برقی کامل ساخت با برد 500 کیلومتر
        کدومش مسیر بهتریه؟؟

        موافقم 9
        مخالفم 3
  7. حسین

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (14 ديدگاه)

    متاسفانه خیلی منطقی نیست خریدش ، ظاهرش واقعا خوبه ولی خب قدرت و بردش خیلی کمه ، البته جدای از هزینه باتری که معمولا شرکت ها گارانتی طولانی مدت می ذارن احتمالاً هزینه نگهداریش خیلی کمتر از موتور سیکلت های بنزینی هم رده خودش میشه ، فقط هزینه لنت ترمز هست و بس ، هزینه شارژ هم که قطعاً کمتر از بنزینه ولی ولی ولی برد واقعاً کمه ، اگر در حد ۲۰۰ کیلومتر بود خوب بود ولی الان نه ، همونجوری که طرف یک روز یا دو روز یکبار نیازه که به شارژ بزنه گوشیشو ، اینو بخره باید موتورش رو هم به همون شکل شارژ کنه

    بعیده که تو بازار ما بیاد ، اگر میومد به خاطر ظاهر جذابش و اسم کاوازاکی خب قطعاً یه عده دنبالش می رفتن ولی خب فعلا تنها راه حل شارژ تو خونست با وجود زیر ساختی که نیست …

    موافقم 3
    مخالفم 1
  8. Enzo Ferrari 2008

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    این چه چیز مسخره ای
    موتور باید بنزینی باشه

    موافقم 7
    مخالفم 4
  9. حسن

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1371 ديدگاه)

    شیری که گربه شد خیلی ناراحت کننده است اصلا چرا موتور باید برقی بشه

    موافقم 6
    مخالفم 2
  10. حسن

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1371 ديدگاه)

    اخه چرا اینا تولید کردی لعنتی خیلی افتضاحه 70 کیلومتر یعنی نزدیک 50 تا بعد یکسال کارکرد هیچ جا نمیشه رفت باید بخری دم در خونه باهاش دور بزنی خالی شد داد بزنی باطری را بیار

    موافقم 5
    مخالفم 1
  11. سعید

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (14 ديدگاه)

    سلام.منم با نظر دوستان موافقم.قرار نیست انقدر در تولید موتور سیکلت یا خودروهای برقی عجله بشه که نتیجه ش این افتضاحات باشه،واقعاحیف از برند کاوازاکی،متن رو که خوندم واقعاحالم گرفته شد.اگردنبال مسایل زیست محیطی هستن،بهتره از جاهای مهمترمثل کارخانجات عظیمی که هنوز بامازوت یا زغال سنگ فعالن و یاهزاران هزار آلاینده های دیگه که از دریاوکوه وجنگل و هوا همگی دارن لطمه میبینن ازشون رو شروع کنن به تغییرات زیر بنایی،این خودروها و موتورسیکلت های اینچنینی هم حالت تحقیقاتی داشته باشه تا به نتیجه مطلوب قابل رقابت با موتور بنزینی و حتی بهترازاون برسن بعدتولیدانبوه رو آغازکنن،در غیره اینصورت پروسه برقی سازی خودرو و موتورسیکلت تاکنون نتیجه مطلوبی نداشته غیرازچندمورد که قیمت هاشون سربه فلک میزنه،در ثانی،برای تامین باتری و بدست آوردن لیتیوم و چندمورد از عناصر دیگه انقدر به محیط زیست لطمه میخوره که آلودگی سوخت فسیلی در مقابلش به چشم نمیاد

    موافقم 3
    مخالفم 0
  12. حسن

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (110 ديدگاه)

    البته تو کاتالوگ یادشون رفته بنویسن : اگر نور بالا بزنید پیمایشش میشه ۴۰ کیلومتر!!! حیف طرح بدنه! اگر مشخصات نبود ، به حداکثر سرعت ۳۵۰ میشد فکر کرد!!!

    موافقم 4
    مخالفم 0
  13. Mehdi

    ۱ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (111 ديدگاه)

    عجب سرطانیه

    موافقم 0
    مخالفم 1
  14. آرین توسکی

    ۲ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ۱۲ اسب؟؟؟
    خوب میرم باکسر میخرم
    سرعتشم از کاوازاکی بیشتره 🤣🤣🤣🤣

    موافقم 3
    مخالفم 1
  15. Ali

    ۱۰ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    شما حساب کنید موتور سنگین صدا نداشته باش
    خیلی ضایع هست

    موافقم 3
    مخالفم 1
  16. علی

    ۲۱ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (12 ديدگاه)

    پرسرعت ترین خودرو دنیا یک خودرو برقی هست که حتی با پرسرعت ترین موتورسیکلت دنیا مسابقه داد.وپیروز شد.پس لزوما خودروهای برقی کم سرعت نیستن

    موافقم 0
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا