ایستگاه خبرهفته نامه

سامانه یکپارچه تخصیص خودرو برای فروش از طریق قرعه کشی

هم‌زمان با داغ شدن موضوع آزادسازی واردات خودرو، با هدف ایجاد شفافیت و امکان عرضه عادلانه‌تر و عرضه یکپارچه و بدون شائبه خودرو برای همه خودروهای تولیدی، سامانه یکپارچه تخصیص خودرو آغاز به کار کرد.

مرحله سوم قرعه کشی

سومین مرحله فروش خودروسازان از طرح فروش یکپارچه از روز چهارشنبه ۱۶ شهریورماه آغاز شده و به مدت ۷۲ ساعت ادامه یافت. در این طرح چندین محصول خودروسازان کشور شامل ایران خودرو، سایپا و  آرین پارس موتور در قالب فروش‌های عادی، فوق العاده، پیش فروش، مشارکت در تولید، جایگزینی خودروهای فرسوده و طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت عرضه شد.

خودروهای این دوره شامل سورن پلاس، رانا پلاس ۶ دنده با سقف شیشه‌ای، دنا پلاس، پژو پارس سال XU7P و پارس TU5، پژو ۲۰۶، لاماری ایما، تارا و ساینا S، کوییک S، کوییک پلاس با گیربکس اتوماتیکف کوییک R، کوییک R اتوماتیک و شاهین بودند.

آمار شرکت‌کنندگان فروش فوری (فوق‌العاده) و شانس برنده شدن:

خودرو تعداد شرکت کنندگان ظرفیت شانس برنده شدن
لاماری ایما ۷۳.۴۹۹ ۱۵۳ ۱ به ۴۸۰
۲۰۶ تیپ ۲ ۱.۵۶۶.۲۴۶ ۵۰۰ ۱ به ۳۱۳۲
پارس TU5 ۲.۲۸۵.۱۶۱ ۱۰۰۰ ۱ به ۲۲۸۵
پارس سال ۱.۱۸۳.۳۹۸ ۴۰۰۰ ۱ به ۲۹۵
دنا پلاس اتوماتیک ۲۷۷.۷۹۳ ۵۰۰ ۱ به ۵۵۵
سورن پلاس ۲۴۸.۹۹۱ ۳۲۵۰ ۱ به ۷۶
رانا پلاس ۲۶۲.۷۷۳ ۲۵۰ ۱ به ۱۰۵۱
ساینا S ۷۱.۵۷۵ ۹۱۰۸ ۱ به ۷

۶ میلیون و ۶۸۴ هزار و ۳۸۴ نفر در سومین مرحله فروش خودروها در سامانه یکپارچه ثبت نام کردند که از این میزان ۳۶۴ هزار و ۸۳ نفر یعنی معادل ۵ و چهار دهم درصد متقاضی طرح جوانی جمعیت و ۱۲۴ هزار و ۵۶۹ نفر معادل، یک و نه دهم درصد، متقاضی طرح جایگزینی خودروهای فرسوده بودند.

اعلام نتایج قرعه کشی

اسامی برندگان سومین قرعه کشی سامانه یکپارچه، از طریق سایت sale.iranecar.com اعلام شده است. برندگان نهایی سه روز مهلت دارند با مراجعه به سایت فروش اینترنتی خودروسازان مطابق با بخش نامه‌های فروش، نسبت به واریز وجه اقدام کنند و در صورت عدم پرداخت، نفرات فهرست ذخیره جایگزین خواهند شد.

 

طبق اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، تقدم یا تأخر زمان ثبت‌نام، هیچ تأثیری بر قرعه‌کشی و شانس برنده شدن نخواهد داشت و مراسم قرعه‌کشی با نظارت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان انجام می‌شود. عرضه خودرو بر اساس این سامانه بسیار متنوع و چند برابر ظرفیت دوره‌های پیشین خواهد بود و خودروسازان موظف‌اند تمام محصولات خودروهای سواری خود را در این سامانه یکپارچه عرضه کنند و هیچ‌گونه استثنایی برای تخصیص خودرو به مشتریان خارج از این سامانه وجود نخواهد داشت.

روال تحویل  به این صورت خواهد بود که برای تقاضاهای بیش از ظرفیت، مشتریان نهایی به شیوه قرعه‌کشی تعیین خواهند شد؛ در غیر این صورت خودرو به هر فرد ثبت‌نام کننده تعلق خواهد گرفت. اما با توجه به تمهیدات در نظر گرفته شده در جهت افزایش عرضه و قاعدتاً با توجه به اینکه، شرایط به‌گونه‌ای پیش خواهد رفت که مصرف‌کننده واقعی می‌تواند از این طرح بهره ببرد، مرحله‌به‌مرحله تقاضاهای سوداگرانه حذف و به‌تدریج در گام‌های بعدی قرعه‌کشی حذف خواهد شد.

البته تعداد زیادی از خودروهای شرکت‌های مختلف با ورود به بورس از چرخه قرعه‌کشی و قیمت‌گذاری دستوری خارج شده اند و ظاهراً بقیه خودروها نیز همین روند را طی خواهند کرد.

 

راهنمای ثبت‌نام و شرکت در قرعه‌کشی سامانه یکپارچه تخصیص خودرو

متقاضیان می‌توانند با اعلام شرایط فروش، فعال‌سازی بخشنامه‌ها و به دنبال آن آغاز مرحله ثبت درخواست خودرو (شرکت در قرعه‌کشی محصولات)، با مراجعه به صفحه اصلی سامانه sale.iranecar.com و مشاهده لیست خودروهای قابل عرضه، اقدام به ثبت درخواست کنند. برای ورود به این سامانه باید فیلترشکن خود را خاموش کنید.

مراحل درخواست خودرو به شرح زیر است:

مرحله اول: انتخاب گزینه «ورود / ثبت‌نام»

متقاضیان جهت ثبت اطلاعات شخصی (ثبت‌نام اینترنتی خودرو) خود در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو، با انتخاب گزینه «ورود / ثبت‌نام» (از منوی اصلی سامانه) وارد صفحه ورود و ثبت‌نام خواهند شد.

مرحله دوم: ایجاد حساب کاربری

با انتخاب گزینه «ثبت‌نام»، کاربر به صفحه اطلاعات اولیه مشتری هدایت می‌شود و با تکمیل این فرم، حساب کاربری خود را در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو ایجاد می‌کند. اطلاعات این فرم شامل نام، نام خانوادگی، کد ملی، تلفن همراه، کلمه عبور و تکرار آن است. توضیح اینکه رمز عبور شما باید حتما ۸ کاراکتر و نه بیشتر یا کمتر باشد.

مرحله سوم: تکمیل فرم ثبت‌نام

کاربر پس از تشکیل حساب کاربری، به صفحه فرم کامل ثبت‌نام هدایت شده و نام و نام خانوادگی کاربر در قسمت مربوط به کاربران (بالا سمت چپ) نمایش داده خواهد شد. با تکمیل این فرم، کاربر اطلاعات تفصیلی خویش را در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو ثبت می‌کند. تکمیل فیلدهای ستاره‌دار اجباری است. در نهایت، کاربر پس از انتخاب گزینه «ثبت و ادامه» وارد صفحه اصلی سامانه برای انتخاب خودرو می‌شود.

مرحله چهارم: انتخاب خودرو

کاربر در این صفحه با مشاهده لیست خودروها می‌تواند اقدام به انتخاب خودرو مورد نظر خود کند.

مرحله پنجم: انتخاب بخشنامه

کاربر در این مرحله، پس از انتخاب خودرو موردنظر خود، فهرست بخشنامه‌های فروش را مشاهده کرده و با انتخاب یکی از بخشنامه‌ها، وارد مرحله بعدی می‌شود. همچنین، آن گروه از کاربرانی که پیش از انتخاب خودرو، مراحل ثبت‌نام و ورود را طی نکرده باشند، قبل از هدایت به مرحله بعدی، صفحه «ورود / ثبت‌نام» را مشاهده می‌کنند.

مرحله ششم: مشاهده اطلاعات

کاربر در این مرحله، کلیه اطلاعات ثبت‌شده در مراحل قبل را مشاهده و تایید می‌کند. این اطلاعات شامل اطلاعات شخصی متقاضی، اطلاعات بخشنامه و خودرو انتخاب‌شده خواهد بود.

مرحله هفتم: دریافت کد رهگیری

کاربر در این مرحله، کد رهگیری مربوط به ثبت درخواست خود را دریافت خواهد کرد. با دریافت کد رهگیری، مرحله شرکت در قرعه‌کشی به اتمام رسیده و نام کاربر در فهرست کسانی که در قرعه‌کشی شرکت داده می‌شوند، قرار خواهد گرفت.

 

پیشنهاد می‌شود ثبت نام در قرعه‌کشی همراه با پرداخت کامل قیمت خودرو صورت گیرد. از آنجا که مشتریان واقعی، خواه‌ناخواه بعد از برنده شدن باید این مبلغ را به صورت تمام و کمال پرداخت کنند، بهتر است پرداخت به یک حساب دولتی در قبل از قرعه کشی صورت گیرد. مبلغ واریزی برندگان توسط دولت به شرکتها منتقل می‌شود و مبالغ افرادی که برنده نشده‌اند به شماره شبای آنها مسترد خواهد شد. در این صورت بسیاری از افرادی که تنها به امید برنده شدن و دلالی خودرو در این لاتاری شرکت می‌کنند مانند اعضای مختلف یک خانواده یا افرادی که توسط دلالان خودرو مامور به ثبت‌نام می‌شوند از این فرایند جا می‌مانند و تنها مشتریان راسخ‌تر و واقعی باقی خواهند ماند. در این حالت پیش‌بینی می‌شود رقم شرکت کنندگان تا ۴۰۰ هزار نفر کاهش یابد که در این حالت تنها پس از چند ماه، میزان متقاضیان و برندگان متعادل شده و بازار خودرو نیز متاثر از آن آرام خواهد گرفت.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. Amard

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (771 ديدگاه)

    میخام نظر دوستان در مورد خرید خودرو بدونم به نظرتون قیمت خودرو افزایشی یا کاهشی با ذکر دلیل بفرمایید ممنون میشم

    موافقم 0
    مخالفم 20
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (10232 ديدگاه)

      داداش ، دنبال دلیل نباش ، همین که بیش از ۴۰ سالی میشه همه‌چیز گرون شده اما ارزون نشده ، خودش گویایِ حرف‌هاست !

      هر وقت دیدی پول داری ، میخوای چیزی بِخری را بِخر و به فردا موکول نکن در غیر اینصورت بازنده‌ای ، همین و بَس !

      موافقم 70
      مخالفم 11
    2. NAVID۰۰۹۸

      ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (10232 ديدگاه)

      اما جالبیه قضیه میدونید چیه ؟!

      اینه که هم خودشون خوب میدونند و هم آدم باسوادها که مشکل قضیه‌ی خودرو فقط با تولید بیشتر و اِشبای بازار حل میشه اما خودشون را میزنند به کوری کَری خری و هر چند وقت یکبار یه مسخره‌بازی در میارن مثل همین موضوع مقاله یا خبر زرد واردات یا ارزانی پخش میکنند و از اون جالبتر میدونید چیه ؟!

      اینه که یه عِده‌ی زیادی هم باور میکنند و دلخوش میشن به عراجیف یه مشت بیسوادتر از خودشون😂 !

      خودکرده را تدبیر نیست ، اما باور کنید بی‌عقلی هم حدی داره که ما تو ایران از این حد گذرونده‌ها ماشالاه زیاد داریم چون این آدم‌ها همیشه دنبال چیز مُفت هستند و دوست دارند با تَنه لَش بودن به همه چیز برسند و نشستند دور گود و میگویند لِنگِش کن و جالبه که همیشه هم ضرر میبینند مثل همون‌هایی که پولشون را یا بانک‌های خصوصی خردن به دلیل سود بالای نامتعارف یا گولدکوئیستی‌ها و هرمی‌ها یا شرکت‌های خصوصی تحویل خودرو یا بورس یا ارز دیجیتال یا …. !

      حداقل برای یک بار هم که شده فکر کنید و امید واهی به خودتان و دیگران ندهید و کمی جدی به حقیقت زنده‌ی امروز ایران نگاه کنید تا بهتر بتوانید تصمیم بگیرید !

      موافقم 44
      مخالفم 9
      1. علی حاتمی

        ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
        سوابق: (1 ديدگاه)

        آفرین واقعاً راست گفتین تحلیل شما از هزار کارشناس بالاتر بود ممنون استفاده کردم

        موافقم 9
        مخالفم 6
    3. عاشق پدال

      ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (259 ديدگاه)

      بخر.
      بخر
      دولت کارش این نیست که بیاد پول تو جیبت بزاره.
      دولت کارش اینه پولو از جیبت برداره. اما خب فرق دولتها اینه که یکی با خشونت برمیداره. یکی با ناز و ملایمت.
      چون هزینه های یه کشور رو از سر قبر عمشون که نمیارن. از یه جایی باید تهیه بشه

      موافقم 28
      مخالفم 6
    4. Navid_A.J

      ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (3691 ديدگاه)

      نه فقط خودرو، بلکه برای همه ی اقتصاد. ایران توافق رو امضا میکنه. یکم قیمت ها تعدیل میشه اما در دراز مدت قیمت ها باز افزایشی خواهد بود. رکود اقتصادی هم از این به بعد داریم. خرید رو زمانی انجام بدین که میخواین اون محصول رو نگه دارین. فروشنده هم باشین، خریداری نیست براش.

      موافقم 7
      مخالفم 0
  2. آرین

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (444 ديدگاه)

    ممنون برای آموزش.
    منتظر واردات خودرو غیر چینی نباشید.
    روغن، دارو، موبایل، کامپیوتر و… نمی‌تونند وارد کنند ماشین که حتا به این‌ها اولویت نداره.

    موافقم 11
    مخالفم 8
  3. حمید

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (370 ديدگاه)

    وقتی تورم رسمی کشور ۵۰ درصد، فقط باید خرید

    موافقم 5
    مخالفم 18
  4. Behnam1012

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (986 ديدگاه)

    میترسم این سامانه هم جواب نده و قرعه کشی خودرو رو بدن دست خود رئیس جمهور

    موافقم 14
    مخالفم 4
  5. حسام

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (144 ديدگاه)

    الان کسی ماشین داره و بخواد ماشین رو عوض کنه تکلیفش چیه؛
    بره بفروشه و بشینه به امید پیروزی در دوئل قرعه کشی؟
    شاید تا مدتها اسمش در نیاد، چرا فکر این چیزا رو نمیکنن

    موافقم 15
    مخالفم 4
  6. HamiD

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (2444 ديدگاه)

    سایتشون به نسبت کار رو راحت تر کرده ….
    بنظرم کسی که میخواد بخره اصلا شک نکنه و بخره ….
    یه سوال دارم ….
    تا الان توی ایران دیدین قیمت بیاد پایین!؟
    پس بخرین تا دلار نشده 50 تومن …
    نخرین بقیه میخرن …

    آدم اسب بخار ها رو میبینه برگاش میریزه!!!
    مگه میشه یه سدان اینقدر قوی باشه؟!!!!
    فرمول سدان سازی دست سایپا هست به مولا …
    تموم سعیش رو کرده وزن ماشین 1 تن بیشتر نشه!!!
    عالیه مک لارن باید توی سبک سازی خودرو هاش از سایپا یاد بگیره …
    چقدر این جوانان انقلابی خوب تلاش میکنن و باعث میشن ما افتخار کنیم به صنعت خودرو سازیمون!!! ای خودااااااااا

    موافقم 17
    مخالفم 10
  7. genius

    ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (1239 ديدگاه)

    مسخره است که من بر فرض اگه یه تیبای مدل ۹۰ داشته باشم که عملا مستهلک و داغونه چون پلاک فعال بنامم هست حق ثبت نام جدید ندارم!!!

    موافقم 10
    مخالفم 4
  8. shahrad

    ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    والا منی که ماشین دارم و ماشین دوم میخوام البته لازم به ذکر که ماشین به نام پدرم هست
    دارم ثبت نام میکنم در نمیاد اونم ۳۳ بار وای به حال اونی که ماشین نداره و میخواد بگیره

    موافقم 7
    مخالفم 1
  9. پیام

    ۲۵ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (283 ديدگاه)

    چرا نمیره تو سایت؟

    موافقم 1
    مخالفم 0
  10. SLR _ 722

    ۲۵ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (231 ديدگاه)

    با راه حل جناب عقیلی مبنی بر گرفتن پول خودرو بشخصه موافقم

    من تا الان توی سامانه نرفتم ولی اگه عکس صفحه اولش همین باشه خیلی باحاله . عکس ماشین های که ۱۰ درصد مردم شاید بتونن بخرن گذاشتن که بگن ببینین چه صنعت خودرویی پیشرفته ای داریم 😄😐😭

    موافقم 1
    مخالفم 1
  11. Muty

    ۸ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (1846 ديدگاه)

    “”” پیشنهاد می‌شود ثبت نام در قرعه‌کشی همراه با پرداخت کامل قیمت خودرو صورت گیرد. از آنجا که مشتریان واقعی، خواه‌ناخواه بعد از برنده شدن باید این مبلغ را به صورت تمام و کمال پرداخت کنند، بهتر است پرداخت به یک حساب دولتی در قبل از قرعه کشی صورت گیرد. مبلغ واریزی برندگان توسط دولت به شرکتها منتقل می‌شود و مبالغ افرادی که برنده نشده‌اند به شماره شبای آنها مسترد خواهد شد. در این صورت بسیاری از افرادی که تنها به امید برنده شدن و دلالی خودرو در این لاتاری شرکت می‌کنند مانند اعضای مختلف یک خانواده یا افرادی که توسط دلالان خودرو مامور به ثبت‌نام می‌شوند از این فرایند جا می‌مانند و تنها مشتریان راسخ‌تر و واقعی باقی خواهند ماند. در این حالت پیش‌بینی می‌شود رقم شرکت کنندگان تا ۴۰۰ هزار نفر کاهش یابد که در این حالت تنها پس از چند ماه، میزان متقاضیان و برندگان متعادل شده و بازار خودرو نیز متاثر از آن آرام خواهد گرفت”””

    بسیار پیشنهاد خام و نپخته ای است
    1- سازوکار دریافت و عودت پول بسیار پیچیده و حساس خواهد بود و هیچ شرکتی این حرف و حدیث و دردسر را نمی خواهد
    2- امکان افزایش تنش خیلی خواهد بود چون ناخودآگاه فردی که از زیرسنگ پول جور میکنه و… از نظر روانی خودش را مستلزم خرید و دریافت میکنه که در غیر اینصورت…
    3- خیلی از مردم پول کنار گذاشته ای برای این کار ندارن، طرف بعد قبول شدن اش میره ماشین قدیمی اش ، سکه ایی طلایی چیزی اگه پس انداز کزده میفروشه و باهاش این خرید را میکنه! حالا شما حساب کن مالت را با ضرر بعلت جرب العجل ثبت نام بفروشی بعدم برنده نشی!!! بعد بخواه همون مال را دوباره بخر ، همون ماشین دست دوم قبلی ات ، همون سکه ، یا… ببین چقدر ریزش داشته
    4- و یه عالمه دلایل دیگه که وقتش نوشتنش را ندارم

    **) بهتره وقتی پیشنهادی میخواد داده بشه شرایط نه تمام مردم ولی حداقل شرایط آحاد جامعه و قشر متوسط و علی الخصوص ضعیف بیشتر درش در نظر گرفته بشه.
    ارادت به همه رفقا و هموطنا

    موافقم 7
    مخالفم 0
  12. هادی

    ۱۰ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    پیشنهاد مزحک. پاکش کنید آبرو ریزیه

    موافقم 2
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا