ایستگاه خبر

ثبت سفارش 27 هزار خودروی وارداتی و افزایش عرضه خودرو

در شرایطی که قیمت خودرو به‌صورت ساعتی و پلکانی افزایش پیدا می‌کند، وزیر صمت خبر از عرضه ۹۰۰ هزار خودروی داخلی و وارداتی طی ۶ ماه آینده داده است. البته به نظر نمی‌رسد این خبر نیز بتواند تأثیری در کوتاه‌مدت روی قیمت‌ها بگذارد چراکه متغیرهای بسیاری در افزایش شدید قیمت‌ها دخیل هستند.

وزیر صمت همچنین در مورد خودروهای وارداتی خبر داد:

۲۷ هزار دستگاه خودرو ثبت سفارش شده که بخش زیادی از آن‌ها ۱۰ هزار دلار یا کمتر هستند و خودروهای اقتصادی محسوب می‌شوند.

فاطمی امین درباره برنامه‌های صنعت خودروسازی گفت:

در ۹ ماه نخست امسال تقریباً به‌اندازه ۱۲ ماه سال گذشته، خودرو تولید شده است.

وی با توجه به مسائل مزمن چند دهه‌ای صنعت خودرو اولویت‌های این صنعت را این‌گونه برشمرد:

اول باید انحصار در صنعت خودرو شکسته شود، برای همین هدف، خودروسازان کوچک را تقویت می‌کنیم و امسال سهم آن‌ها از تولیدات خودرو تاکنون ۲ برابر شده است، از سوی دیگر واگذاری خودروسازان را پیگیری می‌کنیم و طرح سوم هم واردات است که عرضه ۲۰۰ هزار خودروی خارجی طی ۶ ماه را برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

وزیر صمت با اشاره به تسریع در اجرای فرآیند واردات خودرو در فاصله کوتاهی پس از ابلاغ مصوبه دولت گفت:

در سال ۱۳۸۲ که واردات خودرو آزاد شد ۲ سال طول کشید تا واردات انجام شود اما این بار در ۲ ماه واردات خودرو شروع شده است و از این پس محموله‌های متعدد خودروهای وارداتی را شاهد خواهیم بود.

فاطمی امین همچنین افزود:

با عرضه خودروهای وارداتی و ایجاد رقابت در بازار، به‌تدریج قیمت خودروهای تولید داخل و خودروهای کارکرده پایین خواهد آمد و کل بازار تنظیم خواهد شد.

وی مشکل صنعت خودرو را عدم توازن بین عرضه و تقاضا دانست و گفت: چنین مشکلی در صنعت لوازم‌خانگی وجود ندارد زیرا آن‌قدر عرضه و تولید لوازم‌خانگی بالا رفته است که دیگر هیچ کمبودی در بازار وجود ندارد و امسال با وجود افزایش نرخ ارز، دیگر کسی به دنبال خرید سرمایه‌ای لوازم‌خانگی نمی‌رود، اما در مورد خودرو چون عرضه کمتر از تقاضاست، فضای سرمایه‌ای در بازار آزاد ایجاد شده است، این در حالی است که قیمت خودرو در بازار به همین علت رواج سوداگری بالا رفته است.

فاطمی امین راهکار رفع این معضل را افزایش عرضه و کنترل تقاضا با تصویب مالیات بر عایدی سرمایه دانست و ابراز امیدواری کرد نمایندگان مجلس هرچه سریع‌تر این طرح را تصویب کنند. وی ادامه داد:

مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات ضد دلالی است و دلالان باید نگران اجرای این نوع مالیات باشند و مردم نباید نگران باشند.

فاطمی امین از رکوردشکنی تولید خودرو در آذرماه خبر داد که در ۵ سال اخیر بی‌سابقه بوده است. به گفته وی، طی ۶ ماه آینده ۷۰۰ هزار خودروی داخلی عرضه خواهد شد و ۲۰۰ هزار خودروی وارداتی هم عرضه خواهد شد که در قالب طرح‌های فروش فوری یا پیش‌فروش چندماهه خواهد بود. این حجم از عرضه، بسیاری از تقاضا را پاسخ خواهد داد و آشفتگی موجود را رفع خواهد کرد. وزیر صمت با اشاره به شماره تماس ۱۲۴ از مردم خواست انتقادات و گزارش‌های فساد را مستقیماً خبر بدهند.

طی هفته‌های گذشته خبر واردات ۲۲ دستگاه از خودروهای کیا به کشور منتشر شد و رسانه‌ها نیز مانور زیادی روی آن دادند اما این اخبار نیز نتوانستند تأثیری روی افزایش قیمت خودرو داشته باشند و به نظر نمی‌رسد در آینده نزدیک نیز اتفاق مثبتی در بازار رخ دهد. همچنین اکثر کارشناسان اتفاق‌نظر دارند که خودروهای وارداتی با فرایندی که طی خواهند کرد قیمتی بسیار بالاتر از آن چیزی خواهند داشت که یک خریدار متوسط بتواند بپردازد بنابراین رویای دست یافتن به خودرویی مدرن با کیفیت و ایمنی مناسب همچنان دور از دسترس خواهد بود. مشکل بازار به عدم توازن بین عرضه و تقاضا مربوط می‌شود و تا زمانی که این موضوع حل نشود و عرضه قطره‌چکانی در برابر تقاضای چندمیلیونی وجود داشته باشد قیمت‌های بازار همچنان اختلافی چند صدمیلیونی با کارخانه خواهد داشت.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. احمدرضا

    ۸ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (729 ديدگاه)

    خودروی ده هزار دلاری وقتی میشه بهش گفت اقتصادی که حقوق اداره کار ماهی صد دلار نباشه

    موافقم 42
    مخالفم 1
    1. Zonda R

      ۸ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (1872 ديدگاه)

      برادر شما هم تولید کننده ای هم وارد کننده هم مبدا هستی هم بازار
      بعد غیر تو کی باید کنترل کنه این سیستم احمقانه ی خودرو و بازیاشو؟
      اخه 27 هزار تا خودرو اولا اصلا تعداد قابل عرضی نیست
      دوما وقتی از بورس با قیمت خدا میدید چه رقابتی میشه دقیقا؟

      موافقم 20
      مخالفم 3
  2. بیلمیش

    ۸ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (36 ديدگاه)

    خودروی زیر 10 هزار دلار = آشغال

    موافقم 29
    مخالفم 4
  3. زیزیگولو

    ۸ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (4970 ديدگاه)

    با دلار ۴۰ تومنی وارد کنین و تعرفه گمرکی سنگین ببندین روشون و با محاسبه دلار ۶۰ تومنی در اختیار بورس بزارین تا بورس هم با محاسبه دلار ۱۰۰ تومنی عرضه کنه به بازار!!!! روش خوبی یاد گرفتین!!!!

    موافقم 42
    مخالفم 1
  4. بهراد

    ۸ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (753 ديدگاه)

    به نظر باید خودرو های اقتصادی و هیبریدی ژاپنی و آلمانی با محدودیت عدم فروش 5 ساله با ارز 25 هزار تومان وارد بشه و پولش از منابع فروش مازاد بورسی سایر خودرو سازان تامین بشه و مالک باید تعهد عدم فروش بده و حق داشتن ماشین دیگر نداشته باشه و در صورت واگذاری ، دو برابر ارزش بازار به نرخ روز از مالک گرفته بشه و خودرو هم پرس بشه.(خریدار و مالک هر دو متضرر بشن)
    با قوانین و شرایط فعلی جلوی دلال بازی و فروش حواله رو نمیشه گرفت.
    زمانی به تمسخر گفتم زیاد بخرید که سانتافه بشه یک میلیارد ، الان هایما شده یک میلیارد و 207 داره جاشو میگیره. میگفتم در بازار هر اتفاقی می افته نباید بزاریم ارزان ترین ها گران تمام شوند. پراید حداکثر ارزش 50 میلیونی داشته باشه و بین چینی و ایرانی خلا نباشه، دولت اینجور مواقع به موقع ظاهر میشه و تمام تعرفه های تعویض پلاک و مالیات پلاک و عوارض نقل و انتقال و مالیات عایدی سرمایه رو دریافت می کنه. خسته نباشید خدا قوت میگیم به سخنگوی صمت (خبر نگار قدیم)

    موافقم 21
    مخالفم 3
  5. علی

    ۸ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (88 ديدگاه)

    الان سیستم فروش ماشین اینجوری شده که اول ماشین وارداتی قیمتش ضرب در دو میشه (مثلا: ۴۰۰۰۰=۲×۲۰۰۰۰)، بعد میکننش تو بورس و مجددا ضرب در دو میشه (۸۰۰۰۰=۲×۴۰۰۰۰)، بعد شخصی که ماشینو از بورس خریده میاردش تو بازار که بفروشدش و سود کنه! یعنی یه ماشین ۲۰۰۰۰ دلاری میره بالای صدهزار دلار، این بود راه حل این مرد نابغه برای مشکل خودرو در ایران

    موافقم 19
    مخالفم 2
  6. مجتبی .

    ۹ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (1169 ديدگاه)

    بازهم کلک همیشگی قیمتها رو به عرش رسوندین بعد یه ارزن ارزونش میکنین وکلی منت سر مردم که بفرمایین ماشین روهم ارزون کردیم ولی دیگه اکثر مردم دستشون به یک خودرو متوسط نمیرسه. چقدر خوبیم ما(لوازم خانگی=کالای سرمایه ای!!!)

    موافقم 4
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا