نیسان

چرا نیسان پاترول نسل پنجم، پس از 26 سال همچنان تولید می‌شود؟

در روزگاری خودروهای الکتریکی پیشرفته تولید می‌شوند، خواهیم فهمید که چرا نیسان همچنان به عرضهٔ پاترول قدیمی خود در برخی کشورها ادامه می‌دهد.

کمتر خودرویی به‌اندازهٔ نیسان پاترول افسانه‌ای توانسته قابل‌احترام و قابل‌تحسین ظاهر شود. این خودرو که ابتدا در دههٔ ۵۰ با الهام از جیپ ویلیز ساخته شد، به دلیل توانایی‌های استثنایی در آفرود و همین‌طور استحکام و جان‌سختی فوق‌العاده، در مناطقی مثل استرالیا، خاورمیانه و آفریقا طرفداران زیادی به دست آورده است. نسل پنجم پاترول که با کد Y61 شناخته می‌شود، در اواخر سال ۱۹۹۷ معرفی شد اما هنوز برای برخی بازارها تولید می‌شود زیرا همچنان تقاضای بالایی برای آن وجود دارد.

برای نزدیک به سه دهه، پاترول Y61 اصلی‌ترین انتخاب سازمان‌های آفریقا بوده است. توانایی‌های بی‌نظیر این خودرو باعث شده به گزینه‌ای ضروری برای این سازمان‌ها تبدیل شود زیرا امکان دسترسی به مناطق دورافتاده و چالش‌برانگیزی را می‌دهد که خارج از توان شاسی‌بلندها و پیکاپ‌های دیگر است. اصلی‌ترین دلیل محبوبیت Y61 توانایی‌های آفرود فوق‌العاده آن به لطف سامانهٔ چهارچرخ محرک با قفل دیفرانسیل هوشمند عقب است که با توزیع یکنواخت گشتاور بین چرخ‌های عقب، امکان حرکت در مسیرهای سختی مثل گل‌ولای را فراهم می‌کند. تعلیق پنج اتصالی عقب با کمک‌فنرهای تلسکوپی و فنرهای پیچشی سنگین هم راننده را از مغلوب کردن تمام مانع بر سر راه مطمئن می‌کند.

در منطقهٔ خاورمیانه، پاترول Y61 چه در نمونه‌های استاندارد و چه نسخه‌های اصلاح‌شده، پای ثابت کویر نوردی و پرش از روی تپه‌های شنی صحرا است. این شاسی‌بلند شگفت‌انگیز ژاپنی با وجود قیمت بالا، همچنان یکی از پرفروش‌ترین خودروها در خاورمیانه محسوب می‌شود. به‌عنوان‌مثال، قیمت Y61 در امارات از ۱۵۵ هزار درهم معدل ۴۲,۲۰۰ دلار آغاز می‌شود که شاید طبق استانداردهای شاسی‌بلندهای بزرگ بازار آمریکای شمالی رقم خیلی زیادی به نظر نرسد اما باید توجه داشت که Y61 خودروی بسیار ساده و فقیری است تا جایی که حتی در برخی مدل‌ها ناوبری هم ندارد.

پاترول Y61 همچنین در بین سازمان‌های غیردولتی (NGO) و سازمان ملل هم محبوبیت بالایی دارد و نیسان با درک این موضوع مهم، نسخه‌های خاصی از پاترول را ارائه می‌کند که مطابق با نیازهای این سازمان‌ها طراحی شده‌اند. این مدل‌های تخصصی همچنین با مجموعهٔ متنوعی از پیشرانه‌ها ارائه می‌شوند که نیازهای مختلف در سطوح گوناگون را برآورده می‌کند. این موتورها در نمونه‌های چهار و شش سیلندر با حجمی از ۲.۸ تا ۴.۸ لیتر در انواع بنزینی و دیزلی قابل انتخاب هستند.

قوی‌ترین موتور Y61 یک نمونهٔ ۴.۸ لیتری شش سیلندر خطی بنزینی با ۲۸۰ اسب بخار قدرت و ۴۲۰ نیوتن متر گشتاور است که نیروی آن از طریق گیربکس‌های پنج سرعتهٔ دستی یا پنج سرعتهٔ اتوماتیک به هر چهارچرخ منتقل می‌شود. این موتور ۴.۸ لیتری به میزان قابل‌توجهی از رقیب اصلی پاترول Y61 یعنی تویوتا لندکروزر سری ۷۰ قوی‌تر است اما طبیعتاً مصرف سوخت وحشتناکی دارد که در آفرود می‌تواند به ۱۸ لیتر در هر صد کیلومتر برسد. البته موتورهای پاترول بسیار قابل‌اعتماد و بادوام هستند تا جایی که برخی تیونرهای خاورمیانه‌ای قدرت پیشرانهٔ ۴.۸ لیتری را به بیش از ۱۰۰۰ اسب بخار رسانده‌اند. این تیونرها با پاترول‌های بشدت تیونینگ شدهٔ در تپه‌های شنی کویرهای خاورمیانه مسابقه می‌دهند.

همچنین تیپ‌ها و نسخه‌های گستردهٔ پاترول Y61 باعث می‌شود برای هر کاربرد و نیازی مدل خاصی داشته باشد. تیپ‌های این خودرو شامل STD، GL، GRX، آمستردام و آمبولانس می‌شود که طیف گسترده‌ای از نیازها از حمل‌ونقل معمولی گرفته تا مأموریت‌های تخصصی را برآورده می‌کند.

پاترول Y61 طراحی ساده و نمادینی دارد که نسبت به نسل قبلی یعنی Y60 تغییر چندانی نکرده است. این نسل از همان ابتدای معرفی، طراحی جعبه‌ای و آفرودی پیشینیان خود را حفظ کرده بود که کاربردی و جذاب است. Y61 در سال ۲۰۰۵ به‌روزرسانی سبکی را تجربه کرد که فلاپ‌های جدید گلگیر، چراغ‌های جلوی جدید و چراغ عقب بزرگ‌تر را به همراه داشت. این خودرو در منطقهٔ خاورمیانه در نسخه‌های شاسی‌بلند چهاردر و دودر و همین‌طور پیکاپ عرضه می‌شود. مدل‌های شاسی‌بلند در عقب به در صندوق دوقسمتی مجهز هستند که چرخ زاپاس در سمت راست آن نصب شده است.

پاترول Y61 در داخل فضایی ساده اما کاربردی دارد. در اینجا شاهد صندلی‌های چرمی قهوه‌ای هستیم که کنتراست جالبی با داشبورد مشکی خودرو دارد. در میانهٔ این داشبورد هم یک نمایشگر ۸ اینچی اطلاعاتی-سرگرمی جای گرفته که قابی نقره‌ای‌رنگ دارد. برخلاف بسیاری از شاسی‌بلندهای لوکس امروزی، پاترول از دسته‌دندهٔ سنتی در کنسول مرکزی استفاده می‌کند. تنظیم برقی صندلی‌های جلو، سانروف، کنترل تهویهٔ اتوماتیک، بلوتوث، دو ایربگ، کروز کنترل و کول باکس هم ازجمله تجهیزات این شاسی‌بلند سالخوردهٔ ژاپنی هستند.

جمع‌بندی

نیسان پاترول Y61 یک افسانهٔ غیرقابل‌انکار در آفرود است که به دلیل عرضه در بازارهای محدود و کمبود تجهیزات رفاهی مدرن امروزی، افراد کمی لذت رانندگی با آن را تجربه می‌کنند. این خودرو در سبد محصولات نیسان حضور دارد تا به سازمان‌ها خدمت کند و جاهایی برود که خیلی از خودروها جرأت آن را ندارند. نسل پنجم پاترول به همراه لندکروزر سری ۷۰ یادآور دوران گذشتهٔ صنعت خودروسازی هستند یعنی زمانی که خودروسازان بجای تلاش برای جلب نظر خریداران با کابین لوکس و تکنولوژی‌های غیرضروری که چیزی جز پیچیدگی و حواس‌پرتی به دنبال ندارند، بیشتر به ارائهٔ عملکرد خوب و بی‌نقص در خودروها اهمیت می‌دادند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۶۴ رای
منبع
TopSpeed

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۴۹ دیدگاه‌ها

  1. rita

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (69 ديدگاه)

    افسانه هیچوقت نمی میرد❤❤❤❤

    موافقم 161
    مخالفم 6
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۱۵ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (10232 ديدگاه)

      به نظر من ، ابهت این ماشین از تمام مدل‌های لندکروزر بیشتره و البته خاص‌تره !!!

      اگر یه کاره‌ای تو این مملکت بودم ، یه تعداد زیادیش رو سفارش میدادم با رنگ یه دست مشکی برای اورگان‌های مختلف با شیشه دودی و کیت بلند آفرودی !
      هر روزم یه گوشه‌ای از دنیا یه جنگی راه مینداختم یه جایی تا به بهانه‌ی رونمایی از پاترول‌هام باس بقیه شاخ شونه خاک خون راه بندازم 😂 !
      من کلاً ماشین‌های مورد علاقه‌ام را که میبینم ، جو میگیردم ، زیاد خودتونو درگیرش نکنید !!!

      یکی از دلایلی که میگن زندگی تو کشورهای خارجی سخته ، همین انتخاب ماشین هست که واقعاً بین چند راهی میمونید که بین اون همه خوبان چی رو انتخاب کنی ( ژاپنی آمریکایی آلمانی یاااا یواز پاتریوت افسانه‌ای به همراه موهاوی مربایی ) !

      موافقم 101
      مخالفم 106
      1. TOPGEAR-mohsen

        ۲۴ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (54 ديدگاه)

        مگه کم ماشین ژاپنی وارد شد عیب که کرد دیگه قطعات ندادن به بهانه تحریم اصلا ژاپنی های مغول صفت سرتاشار از نیرنگ و خیانت به ایرانن زمان جنگ از ایران پول بولدوزر میگرفت ولی تحویل عراق میداد

        موافقم 5
        مخالفم 1
    2. net

      ۱۵ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (3149 ديدگاه)

      نباید دیگه این ماشینهای قدیمی که امکانات به روز ندارد تولید شود

      موافقم 12
      مخالفم 214
      1. نصرت

        ۱۵ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (1 ديدگاه)

        بخشید چون مال ایران نیست یکسال دوام بیاره.یه عمر دوام میاره

        موافقم 86
        مخالفم 6
      2. محمد

        ۱۵ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (3 ديدگاه)

        الان خودر های ایرانی امکانات برزو دارن که تولید میشن

        موافقم 48
        مخالفم 22
        1. net

          ۱۵ شهریور ۱۴۰۲
          سوابق: (3149 ديدگاه)

          منظورم ماشینهای خارجی.اسم ماشین ایرانی نیاوردم

          موافقم 9
          مخالفم 20
      3. مهردادکمال

        ۱۵ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (1831 ديدگاه)

        مثل این میمونه که ادم بگه تا بازیگرای جدید هستن لیام نیسن و برد پیت و جورج کلونی نبایست بازی کنن!!! نه اتفاقا اونا هم خیلی خوش قیافه تر و کاریزماتیک ترن و هم هنرمندتر. و نقش هایی که اونا از پسش بر میان رو جدیدا نمیتونن! این پاترول بادوام انچنان توانمنده که هنوز براش سر و دست میشکنن و جاهایی میتونه بره بیراهه نوردی کنن که نود درصد به اصطلاح شاسی بلندا جرات نزدیکی بهش رو ندارن!!! و اینکه این پاترول ها قطعاتشون فراوان، سادگی مکانیکی (وسط بیابون با یه اچار کشی درست میشن) بدنه بسیار مستحکم که چپ کنه باز میشه بدون مشکل حرکت کنه و دلایل ریز و درشت دیگه ای که این میانسال جذاب باز طرفدارای جدی داره که تو متن هم بهش اشاره شد. چیزایی که حتی تو نسل جدیدش هم نمیشه دید.

        موافقم 45
        مخالفم 8
      4. رضا احمدی

        ۱۶ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (1 ديدگاه)

        باش

        موافقم 3
        مخالفم 3
    3. Kato

      ۱۵ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (449 ديدگاه)

      به به …. ژاپنی کم خرج…

      موافقم 94
      مخالفم 11
    4. net

      ۱۵ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (3149 ديدگاه)

      نمیدونم چرا کشورهای عربی با این که ثروتمند هستند علاقه به ماشینهای میان رده اقتصادی تویوتا و نیسان دارند و چرا خیلی سراغ ماشینهای لوکس و لوکس اسپرت مثل لکسوس و بنز و بی ام و و رنجرور و پورشه و… نمی روند؟

      موافقم 7
      مخالفم 34
      1. علی

        ۱۵ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (1 ديدگاه)

        عربها ماشین لوکس هم دارند در حد کلکسیون اما طبیعت بیابانی کشورهای عربی می طلبد ماشین آفرود هم داشته باشند که برتری آنها به موتور وبدنه است نه امکانات رفاهی.

        موافقم 30
        مخالفم 1
  2. محمد

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (599 ديدگاه)

    سنچوری suvرونمایی شد
    لطفاً پوشش بدین
    .
    https://www.drive.com.au/news/toyota-century-suv-unveiled/

    موافقم 30
    مخالفم 10
  3. ۱۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (3305 ديدگاه)

    یدونه ازینا بهمون بدید🥺

    موافقم 57
    مخالفم 8
    1. Hamed

      ۱۵ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (10 ديدگاه)

      یه دونه بسه؟
      یه دست بدن که کم نیاد دیگه🌝

      موافقم 30
      مخالفم 3
  4. مهدی

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (45 ديدگاه)

    من تونم اگه به شخصه بتونم یه دونه تر تمیزش رو یا عمره ۵سال کمتر و به شرط سلامتی تو دبی پیدا کنم حتمان یکی وارد میکردم
    کیف میکردم باهاش
    لامصب سری ۷۰ خیلی گرونه این اما قیمت دست دومش بهتر و خوش قیمت تره

    موافقم 66
    مخالفم 4
  5. احمدرضا

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (729 ديدگاه)

    فقط اون دو درش با موتور ۴.۸
    بزنی به دل جاده و جنگل

    موافقم 44
    مخالفم 3
  6. Enzo Ferrari 2008

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    عجب افسانه ای هست
    آیا رقیب لندکروز توی استرالیا هست
    پاترول y61👍
    لندکروز 👎

    موافقم 94
    مخالفم 13
  7. datsun

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (3506 ديدگاه)

    اسطوره

    موافقم 63
    مخالفم 7
    1. MC20

      ۱۵ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (1615 ديدگاه)

      داتسون جان ، اسطوره مال یه دقیقه شه … این افسانه است …
      واقعا لقب افسانه افسونگر ، برازندشه …
      باید این ماشین رو بخرین و به پای هم پیر بشین …
      فقط میشه گفت ، عشق …

      موافقم 31
      مخالفم 4
  8. ram1500trx

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (182 ديدگاه)

    برای جماعت خاورمیانه نشین ماشین های جاپنی واقعا عالیه
    گل سرسبدشون نیساااااااااااااان💪💪💪

    موافقم 64
    مخالفم 5
  9. دایناسور دانا

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (4 ديدگاه)

    شرکت نیسان هم برای پاترول از پارس elx tu5 کپی کرده

    داخل کاسه چراغ رو مشکی کرده 🤣

    البته این کجا و اون کجا

    موافقم 10
    مخالفم 35
  10. 18:45

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (473 ديدگاه)

    بعدا یسری ها میگن هی تو ژاپنی ها فقط لندکروز فقط لندکروز! 😑😑
    اینم یه نماد دیگه که نشون میده نیسان تو ساخت خودروهای suv آفرود هیچ کمبودی نه تنها نسبت به لندکروزرها نداشته، بلکه از هر حریفی هم درخشان تر ظاهر شده…
    موتورهای با دوام نیسان هم که یه اسطوره جداگونه هستن برای خودشون.
    اگه اشتباه نکنم به این ماشین لقب طوفان صحرا رو داده بودن…
    منتها متاسفانه تو ایران همیشه مد بوده که یه چیز و زیادی بولدش کنن، و این نسل y61 کاملا این نقیصه افکار ایرانی ها رو منسوخ میکنه و مثال هایی از این دست…
    ممنون از پدال عزیز🙏🌹🌹

    موافقم 58
    مخالفم 8
    1. JDM

      ۱۵ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (633 ديدگاه)

      در واقع تویوتا بحث افرود باشه نمیتونه حریف نیسان یا میتسوبیشی بشه البته تویوتا هم چیزی کم نداره

      موافقم 15
      مخالفم 5
  11. Farhan

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (73 ديدگاه)

    افسانه ای هست که هرگز فراموش نمیشه با اینکه سالخورده هست اما همچنان جذابیتش رو حفظ کرده چندین سال برات راحت کار میکنه در وصفش دیگه نمیدونم چی بگم

    موافقم 34
    مخالفم 5
  12. محمد

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1486 ديدگاه)

    شاید خیلی ها قبول نکنن ولی پاترول y61 از لندکروز سری 100 و سری 70 بادوام تره و قابلیت تیون پذیریش به شدت بالاتره و تیونر های اماراتی و عربستانی قدرت های وحشتناکی از موتور 4.8 نیسان استخراج میکنن ، همیشه مهندسی پیشرانه نیسان چند سر و گردن از تویوتا بالاتر بوده ولی خب اگه نیازی به تعمیرات و قطعه پیدا کنه ( که معمولا خراب نمیشه ) قطعاتش قیمت بالاتر داری و کمیاب تره نسبت به سری هفتاد ، ولی خب هرچند نسبت به فناوریش ماشین گرونیه و رقبای به روز تر به وفور پیدا میشه ولی اگه کسی اینو بخره یه عمر براش ماشینه و نمیفروشه مگر اینکه خودش از ماشین خسته بشه

    موافقم 33
    مخالفم 7
  13. Hamed

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (10 ديدگاه)

    بازم دم نیسان گرم اصالتشو حفظ کرده

    موافقم 22
    مخالفم 3
  14. M.83

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (196 ديدگاه)

    قابل احترامه
    اتفاقی بود ک باید واسه زانتیام میوفتاد
    هرچند خودم دوست داشتم نیسان با پیشرانه های قوی تری رقیب تراشی کنه

    موافقم 3
    مخالفم 5
  15. MC20

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1615 ديدگاه)

    چون بی نظیره … نیسان در بین سامورایی ها ، احساس برانگیزترین ماشین که نه ، رفیق رو تولید میکنه … یه بابایی میگفت نیسان با صاحبش رفیق میشه و همه چیزشو برای صاحبش میده و هیچ وقت نا امیدش نمیکنه و یک عمر هم به اون وفادار میمونه …
    جالبه بدونین طالع نیسان ، ماه امرداد ( مرداد ) هست و خورشید ، قمر ماه امرداده و امرداد به معنای بی مرگی و جاودانگیه …
    بی مرگی و طول عمری که در محصولات نیسان هم طلیعه کرده …

    موافقم 18
    مخالفم 12
    1. Amir

      ۱ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (168 ديدگاه)

      خرافاتی هم نیستی اصلا طالع بین

      موافقم 0
      مخالفم 0
  16. Viper

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (184 ديدگاه)

    ظاهری که اصالت از آن تراوش میکند❤️❤️

    موافقم 20
    مخالفم 4
  17. E5

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (174 ديدگاه)

    وجود فرمان نیسان ماکسیما A33 روی Y61 خیلی جالبه! هردوشون یادآور دوران خوش برند نیسان هستند….

    موافقم 18
    مخالفم 3
  18. امیر

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام.
    فکر کنم همه درخواب بسر میبرید . پاشید بابا پرایدتون دم در آمپر چسبانده برید آب بریزید سرش یاتاقان نزنه،،،

    موافقم 7
    مخالفم 7
    1. GMA

      ۱۵ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (743 ديدگاه)

      سلام
      استاد، موتور جوش بیاره یاتاقان میزنه؟!…:)

      موافقم 13
      مخالفم 1
      1. MC20

        ۱۵ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (1615 ديدگاه)

        تبعات جوش آوردن خودرو : اگر بعد از جوش آوردن خودرو دمای موتور بیش از حد بالا برود و در همین زمان راننده موتور را خاموش کند، احتمال دفرمه یا ذوب شدن قطعات حساسی مثل واشر سرسیلندر، رینگ پیستون و یاتاقان‌ها وجود دارد …

        موافقم 1
        مخالفم 4
  19. امیر

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام.
    فکر کنم همه در خواب بسر میبرید . پاشید بابا پرایدتون دم در آمپر چسبانده برید آب بریزید سرش یاتاقان نزنه،،،

    موافقم 1
    مخالفم 7
  20. شوفر

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام. مدتهاقبل یکروزیکی ازدوستان هایلوکس مدل۲۰۱۳خریده بود،سه نفری راه افتادیم که یک هفته ای بریم کوه وکمر بگردیم،جاهایی که فقط ماشینهای آفرودی بتونن بیان. یک روستای خیلی بکروخوش آب وهوا، صبح زودراه افتادیم،جاده گردنهدخاکی ناهموار،ماهم خاطرجمع ازهایلوکس که واقعا انتظارمونو برآورد،یکساعت درگردنه پرپیچ وخم وسنگلاخ وپرتگاههای وحشتناک،سرانجام باسربلندی وافتخار رسیدیم، امادیدیم جلوترازما دوتا پراید و چندوانت نیسان آبی، و یک پیکان سفید هم اومدن و بساطشون پهنه. هیچی دیگه ماهم خیلی طبیعی نزدیک اونها چادرزدیم،همین.

    موافقم 20
    مخالفم 1
  21. دکتر

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (338 ديدگاه)

    این ماشین عشقه، من خیلی دنبالشم یدونه رو جور کنم، تو شهرای جنوبی دو در پلاک ملی دیدم، سمت لار و لامرد.

    موافقم 10
    مخالفم 2
  22. aR

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (6 ديدگاه)

    وقتی تویوتا هست
    وقتی بی ام و هست
    وقتی بنز هست
    وقتی جیپ هست
    وقتی میتسوبیشی هست
    چرا نیسان
    نیسان دیگه چه حرفی برای گفتن داره

    موافقم 1
    مخالفم 28
    1. بهنام

      ۱۵ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (830 ديدگاه)

      aR شما زودتر خودتو به اون مناطق برسون و حتماً مردمان اونجا رو مطلع کن که از استباهشون دست بکشن و نیسان نخرن .

      موافقم 13
      مخالفم 2
  23. بهنام

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (830 ديدگاه)

    هفته ی قبل همسرم یک سفر کاری به دبی داشت که متأسفانه من نتونستم همراهیش کنم . از گرمای باورنکردنی اونجا حتی ساعت چهار صبح که کاملا پوست کسانی که عادت ندارن رو میسوزونه میگفت . خلاصه تابستون رفتن به دبی برای تفریح شکنجه هست مگر برای کار یا به اجبار باشه . همسرم اصلا چیزی از ماشین سر در نمیاره ولی با این حال به همراه پدرش تو صحرا رفت . ماشینی که باهاش از هتل تا صحرا و اون تپه های شنی رفتن همین پاترول بود . میگفت انقدر از ترس چپ کردن یا معلق زدن جیغ زدم که صدام گرفت در حالیکه اصلا قرار نبود معلق بزنه ماشین. فقط یه چیزی که باعث تعجبش شد این بود که چطور تو اون هوا و اونهمه فشار به ماشین موتورش جوش نمیاره ؟ خلاصه که امیدوارم اگه عمری باشه زمستان سال آینده برم خودم تجربه کنم .

    موافقم 15
    مخالفم 2
    1. MC20

      ۱۶ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (1615 ديدگاه)

      انشاءالله بهنام جان …

      اینکه چرا جوش نمیاره ، برای اینه که در طراحی ، تار خنثی رو پیدا کردند … بالاتر از تار خنثی تنش ماکزیممه …
      ژاپنی ها اسراری از علم متالورژی دارند که محرمانه تا امروز حفظش کردن …

      از زمانی که سامورایی هادر قرن 13، کاتانا می ساختن به این علم دست پیدا کردن و سینه به سینه تا امروز منتقل شده و به ارث رسیده …

      رسما به رازهای جادویی شناخت فلزات و مقاومت مصالح ( تنش و کرنش و پیچش و خمش و بارگذاری محوری و تارخنثی ) و هزار نکته ریز و درشتی که در مکانیک و متالورژی ، تایین کنندست دست پیدا کردند و به انتهاش رسیدند و سالهاست دارن جواب می گیرند …

      موافقم 2
      مخالفم 5
      1. x.01

        ۱۶ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (55 ديدگاه)

        سلام اتفاقا به نظر من اسرار و رازی ندارند و این موضوع انتهایی هم نداره که برسند و جادویی هم نیست چون این موضوع که اشاره کردید ربطی به رمز و راز نداره تماما به مهندسی موتور و طراحی و آلیاژ مناسب و سیستم خنک کاری و رادیاتور های مناسب و … داره.
        مثلا نیسان پاترول جدید نسل قبل که جدیدش به تازگی معرفی شده از معایبش در بررسی ها داغ کردن موتور و اوور هیت کردن و داغ کردن و جوش آوردن و استهلاک موتور بودش
        البته احتمالا این مشکل در نسل جدید کم کرده باشند.
        و از طرفی هم موتور های معروف که در مقاومت و حرارت برتر باشند داریم که ستاره و برتر هستند
        مثلا رکورد مقاومت حرارتی در موتور ۸ سیلندر آمریکایی موتور های جعبه ای lsx هستند با بلوک cast iron و آلیاژ بسیار مقاوم که مخصوص مسابقات و تیونینگ ساخته شده و دوام و پایداری فوق العادی دارند
        در یک تستی حتی بدون آب و روغن زمان طولانی کار کرد و رکوردش را زد.
        حتی در کشور های عربی هم این موتور ها رو می بینیم که روی انواع ماشین ها سوار می کنند و مسابقه می دهند یا در صحرا تپه نوردی می کنند چون از موتور های عادی کارایی و پتانسیل و مقاومت بیشتری دارند جایگزین موتور های استاندار و موتور خود پاترول می کنند.

        البته این مدل پاترول برای من از ماشین های دوست داشتنی هست و خوراک استفاده شخصیه دوست داشتنی هست.

        موافقم 10
        مخالفم 2
  24. reza342

    ۱۶ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (185 ديدگاه)

    آلمانی ها در رویای این خودروها

    موافقم 4
    مخالفم 1
  25. علی

    ۱۶ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    از مزایای نیسان زامیاد هم بگید.مصرف زیاد و متخصص آلوده کردن هوا وغیره. دلیل تولید زامیاد را یک نفر توضیح بده

    موافقم 1
    مخالفم 1
  26. MC20

    ۱۶ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1615 ديدگاه)

    هرچیزی هم راز و رمز داره و هم سر و ته …
    هرچیزی درون خودش علم داره …
    هر چیزی در نهایت ، مخلوق خداست …
    خداوند هم با علم هر مخلوقی رو خلق کرده …

    انتهای هر چیزی ، تنش ماکزیممه …
    قبل تنش ماکزیمم تار خنثی است و روی تار خنثی برایند نیروهای وارد شونده ، صفر هست …
    هر چیزی هم که از گزند وارد شدن نیرو در امان باشه ، مانا خواهد بود …

    تا حالا به این فکر کردی که اهرام ثلاثه مصر رو چه کسانی و چطوری و چرا در اون موقعیت جغرافیایی خاص ، ساختند ؟

    نیسان هم اگه قرارباشه ، هر محصولش 50 سال عمر کنه ، که ورشکسته میشه …
    در محصولات جدید ، ژاپنی ها به عمد فیتیله دوام رو کشیدن پایین ، که بیستر بتونن ماشین بفروشن …
    یه دورانی 30 سال پیش ، کره و چین و هند و … رقیب ژاپنی ها نبودند ، اما امروز ، همونها دارن توی هر سگمنتی که بتونن ، سهمی از بازارهای فروش ژاپنی ها رو ، تصاحب میکنن …

    حقیقت اینه که برند های بی نظیر و خاطره انگیزی مثل میتسوبیشی و سوبارو و سوزوکی و دایهاتسو و ایسوزو و … امروز در امر فروش ، قافیه رو نسبت به گذشته خودشون باختند …

    اگر تویوتا و هوندا و نیسان و مزدا و برندهای پریمیوم شون نباشند ، آبروی ژاپنی ها در خطر قرار میگیره …

    موافقم 1
    مخالفم 2
    1. x.01

      ۱۶ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (55 ديدگاه)

      اره داداش واقعا این حرفت رو قبوال دارم
      ماشین های این دوره دیگه دوام دوره های گذشته رو ندارند.
      قبلا چه چه چیزهایی که نمی زدند بعنوان مثال مرسدس های دهه ۹۰ آخر دوام و نرمی بودند یا تویوتا و نیسان های سالهای گذشته که واقعا بادوام و نرم بودند یا آمریکایی های دهه ۹۰ یا قبل تر که جان سختی و دوام بالایی داشتند و…
      ولی این دوره بجز معدود برند هایی که هنوز ماشین اقتصادی می سازند بقیه رویه کاری رو تغییرات زیادی دادن.
      و البته خودروهای اقتصادی جدید هم دیگر یکبار مصرف شدند و مانایی و قابلیت تعمیر راحت و سادگی و دوام قبل رو ندارند.
      من کمری جدید رو دوست دارم واقعا موتور قابل تحصینی داره کم مصرف و با بازده ساخته شده ولی دیگه عملا یکبار مصرف شده و مثل قبل نیست.
      اگه درمورد تکنولوژی ساخت سیت سوپاپ و بوش سیلندر و سیستم بازیابی گرمایی و… این موتور تحقیق کنید میبینیم عملا تویوتا این موتور رو یکبار مصرف ساخته یعنی اگه یکبار این موتور در سر سیلندر یا در بلوک مشکل پیدا کنه عملا غیر قابل تعمیر خواهد بود و باید دور انداخته شود هرچند که با این کار خواستند متناسب با شرایط زمانه بسازند و اتقضای زمان این شرایط رو ایجاد کرده ولی ما هنوز رویه قبل را بیشتر دوست داریم.

      موافقم 5
      مخالفم 0
      1. MC20

        ۱۶ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (1615 ديدگاه)

        دقیقا …

        دوره زمونه عوض شده …
        شده دوره مصرف گرایی …

        تعمیر کارها هم که فقط تعویض کارند …
        تقریبا ، همه چی یکبارمصرف شده …

        کو اون ماشینای سگ جون قدیم ؟؟؟

        پنجاه ، شصت سال پیش ، هرکی در جوانیش ماشین مورد علاقه اش رو میخرید ، 50 سال با عشق نگه اش می داشت …
        بعد اون ماشینه به بچه هاش ارث میرسید و بعد یه عمر خدمت میشد ، میراث خانواده …
        ماشینه از عروسی صاحبش تا رانندگی نوه های یارو عمر میکرد و دوام داشت …

        دو ، سه نسل آدم ها عوض شدند و عمر ماشین ها شد 30 سال ( ماشی هایی که شما بهش اشاره کردی ) …

        امروز که داریم صحبت می کنیم ، عمر مفید خیلی از ماشین ها شده زیر 10 سال …

        یا خراب میشه و یا با تبلیغات وسوسه میشی عوضش کنی و هی پول بی زبون رو توی جیب برندهای مارمولک بریزی …

        موافقم 1
        مخالفم 1
  27. Viper

    ۱۷ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (184 ديدگاه)

    آیا نمونه لوکس تر این خودرو با برند اینفینیتی وجود دارد؟

    موافقم 0
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا